Serviciul de permise auto din cadrul Prefecturii Bistriţa-Năsăud a introdus în data de 06 octombrie, examinarea în sistem computerizat a cetăţenilor care vor să permis de conducere auto. Sala în care se desfăşoară examenul are opt computere de tip touch-screen. Acest sistem nou de testare se pare că ridică reale probleme candidaţilor, promovabilitatea examenului pentru obţinerea permisului auto fiind una foarte scăzută.
Nou sistem de testare
După noul sistem, candidatul trebuie să se prezinte personal pentru a-şi depune dosarul. În urma depunerii actelor necesare, candidaţilor li se face o captură de imagine, care va fi afişată pe ecranul supraveghetorului examenului şi care va fi comparată cu alte trei capturi luate aleatoriu în timpul examenului. Potrivit regulamentului, aceştia îşi pot alege şi ziua în care vor susţine examenul teoretic, computerizat.
Sala de examinare amenajată pentru doritorii de un permis auto, se află în clădirea Palatului Administrativ din Piaţa Petru Rareş, nr.1, corpul A-parter, nr. 7. În sală au fost montate opt computere la care vor putea fi examinate între 100 şi 120 de persoane într-un interval de opt ore, timpul maxim de examinare pentru un singur candidat fiind de 30 de minute. Spaţiul este supravegheat audio şi video. În plus, doi ofiţeri examinatori se vor afla permanent în sala de examen şi asta doar pentru ca cei examinaţi să nu poată vorbi între ei.
Întrebări şi răspunsuri
Examinarea la proba teoretică se face prin intermediul sistemului computerizat, utilizând aplicaţia "touch screen" (atingerea cu degetul a ecranului) pentru fiecare răspuns considerat corect de aspiranţi. Testul se compune din două părţi. Examinarea începe printr-un test de acomodare, format din trei întrebări, cu răspunsuri opţionale. Indiferent de rezultatul obţinut de candidat la sfârşitul testului de acomodare, acesta va trece la soluţionarea testului propriu-zis care este format din numărul de întrebări şi răspunsuri opţionale specific fiecărei categorii, pentru care candidatul solicită obţinerea permisului de conducere. Pentru permisele din categoriile A, A1 şi A2 – timpul acordat pentru soluţionarea unui chestionar cu 20 de întrebări este de 20 de minute, pentru categoriile B şi B1 – soluţionarea unui chestionar cu 26 de întrebări trebuie efectuată în timp de 30 de minute, pentru categoriile C, C1, Tr, D, D1, Tb sau Tv – soluţionarea de chestionare specifice fiecărei categorii în parte, cu 26 de întrebări în 30 de minute. Pentru permisele din categoriile BE, C1E, CE, D1E şi DE, candidaţii trebuie să soluţioneze un chestionar specific categoriei E, cu 11 întrebări, în 15 minute.
Fiecare întrebare conţine trei variante de răspunsuri opţionale, dintre care examinaţii pot alege un răspuns, două, trei sau toate răspunsurile ca fiind corecte. Candidatul care răspunde greşit la mai mult de patru întrebări la chestionarul pentru categoriile B, C sau D este respins. Aceeaşi soartă o au şi cei care pentru categoria A dau mai mult de trei răspunsuri greşite. Pentru categoria E mai mult de două răspunsuiri greşite elimină candidatul din cursa pentru permisul auto. Examenul poate fi susţinut în limba română, engleză, franceză şi germană. La finalul acestui test, notele sunt afişate pe ecranul calculatorului. Astfel, toţi doritorii să devină conducători auto află la finalizarea examenului dacă au fost admişi sau respinşi. În cazul unei reuşite, aceştia mai au de trecut un hop – proba practică şi anume abilitatea de a “mânui” un automobil. Cei respinşi mai au o şansă – reprogramarea examenului theoretic, dar care nu trebuie să fie mai devreme de 15 zile de la data susţinerii primului test.
Candidaţii duşi în eroare
Acest nou sistem de testare nu este unul foarte agreat de cei care susţin examenul teoretic auto prin metoda touch-screen. De ce? Cel mai probabil din cauză că că nu se mai pot “inspira” din diferite surse sau nu mai pot reveni asupra greşelii. Mai mult, candidaţii sunt duşi în eroare, deoarece mulţi dintre aceştia nu se mai obosesc să citească legislaţia şi se mulţumesc să rezolve doar întrebările aflate în cărţile editate special pentru ajutorul aspiranţilor la un permis auto. Totuşi aceştia nu iau în calcul că întrebările din cărţi prezintă şi întrebări a căror variantă nu are nici un răspuns correct, iar din noul sistem de testare această variantă a fost exclusă. Oricare ar fi motivul nereuşitei, un lucru este evident – procentul de promovabilitate la sală a scăzut. Având în vedere că, în perioada 23 iulie – 30 septembrie 2008, din 4.273 de candidaţi au trecut proba teoretică 2.048, testaţi fiind prin vechea metodă, iar acum din 105 candidaţi testaţi într-o zi au promovat doar 21 proba teoretică, denotă că mulţi nu cunosc legislaţia sau touch-screen-ul îi pune în dificultate.
Comisarul Dănilă Baciu, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise şi Înmatriculari Auto a declarat: “Promovabilitatea în urma acestei metode de testare a scăzut, dar asta din cauză că în loc să citească legislaţia, ei învaţă mecanic răspunsurile din chestionarele care se găsesc în diferite cărţi. Altfel nu se explică de ce sunt atâţia respinşi, cu atât mai mult că chestionarele sunt chiar mai uşoare acum decât cele de pe vechiul sistem. Mai mult, a patra variantă de răspuns nu mai există.Touch-screen-urile nu au de ce să-i pună în dificultate, deoarece aceştia nu trebuie neaparat să ştie să utilizeze un calculator, ei trebuie doar să atingă cu degetul răspunsul corect pe ecran. Este chiar mult mai simplu acum”.
Elisabeta Ciuta