Abateri foarte grave ale Primăriei Bistriţa au fost descoperite de inspectorii Curţii de Conturi în urma controlului efectuat în urmă cu circa două luni, valoarea acestora cifrându-se la peste 32,4 milioane lei, peste pragul de semnificaţie. Multe dintre aceste abateri sunt plăţi nelegale efectuate de municipalitate anul acesta, printre acestea numărându-se şi cele cu privire la organizarea de şantier privind pârtia de schi. În acest caz, plăţile nelegale se cifrează la peste 530.000 lei.Tot la proiectul pârtiei de schi, municipalitatea a plătit nelegal alţi aproximativ 3.500 lei pentru lucrări care nu s-au executat şi pentru care, culmea, s-au întocmit note de renunţare. Inspectorii Curţii de Conturi au descoperit, printre altele şi faptul că, fără a se respecta legislaţia în vigoare, municipalitatea a plătit de la bugetul local aproape 7.000 lei pentru două deplasări ale primarului Ovidiu Creţu la Vatican şi Maastricht (Olanda), care au avut loc la finele anului trecut. În raportul Curţii apare şi numele unei firme de casă a PSD, care a primit un contract în valoare de 93.600 lei, în vederea acordării de consultanţă pentru Primăria Bistriţa. Numai că serviciile prestate de firma respectivă, conform obligaţiilor contractuale, se suprapuneau cu cele ale unei comisii din aparatul de specialitate al primarului Creţu.

 

Situaţia municipalităţii nu este tocmai roz după ce inspectorii Curţii de Conturi au efectuat verificări, în urma unor sesizări primite la instituţie. Se pare însă că nu toate ceea ce s-a sesizat Curţii de Conturi au fost verificat de inspectorii instituţiei de control.

 

Aspecte neluate în seamă

Aspecte despre care Curtea de Conturi a fost sesizată în urmă cu câteva luni de consilierul municipal liberal Ioan Peteleu şi Florin Chereji, preşedintele Asociaţiei Bistriţa Civică, dar şi fost consilier municipal până de curând, sunt cu privire la modul de cheltuire a banului public la lucrările de reabilitare efectuate pe străzile 1 Decembrie, Alexandru Mureşan, Gavril Tripon, Vasile Pârvan.

Potrivit unei sesizări adresate Curţii de Conturi, „pe toate aceste străzi au fost desfiinţate vechile trotuare care aveau suprafaţă acoperită cu un strat de asfalt şi erau într-o stare corespunzătoare, necesitând eventual completarea stratului de asfalt pe suprafeţe reduse (…). Trotuarele au fost reconstruite integral, pe un nou sistem cu o nouă fundaţie, cu  schimbarea bordurilor şi a suprafeţei de trafic care a fost realizată cu dale din beton prefabricate. În acest caz considerăm că s-a procedat vădit la încadrarea unor lucrări de investiţii pe un alt capitol bugetar şi pe un alt buget (bugetul Direcţiei de Servicii Publice) cu scopul de a masca aceste investiţii sub forma unor reparaţii, rezultând practic o deturnare de fonduri. Culmea este că trotuarele de pe străzile menţionate erau într-o stare tehnică foarte bună (a se vedea pozele 2 de pe str. Vasile Pârvan şi 31 de pe str. Cerbului) necesitând eventuale mici intervenţii de completare, pe suprafeţe reduse, a stratului de asfalt”.

Partea cu reabilitarea şi modernizarea străzilor mai sus amintite este doar un capitol, fiindcă mai sunt alte câteva precizate.

Unul dintre acestea se referă la modernizarea stării Industriei, lucrare efectuată în anul 2016. Potrivit celor scrise în sesizare de Ioan Peteleu şi Florin Chereji, lucrarea respectivă a fost efectuată „fără a avea poziţie în secţiunea “Dezvoltare” a bugetului local”.

„A fost desfiinţat trotuarul de pe latura vecină cu gardul de la Staţia CFR Bistriţa în locul căruia s-au amenajat locuri de parcare. Trotuarul de pe partea cu fabricile a fost schimbat din soluţia cu suprafaţă de asfalt în soluţia cu dale de beton prefabricate. Menţionăm că au fost schimbate, în totalitate şi bordurile trotuarului. A fost realizat  sistemul de iluminat public (menţionăm că nu exista sistem de iluminat public pe str. Industriei) fiind montaţi stâlpi metalici precum şi corpurile de iluminat. Şi în acest caz considerăm că au fost deturnate fonduri de la reparaţii la investiţii. De asemenea nu a fost supus aprobării Consiliului local diminuarea suprafeţei de trotuare din inventarul domeniului public şi suplimentarea suprafeţei locurilor de parcare”.

„În anul 2016 a început montarea a câtorva sute de elemente de confecţie metalică pe bordurile trotuarelor astfel încât autovehiculele să nu se poată urca pe trotuar. Nici pentru aceste elemente de protecţie a trotuarelor/pietonilor nu există poziţie la secţiunea “Dezvoltare” a bugetului. Nu putem clasifica montarea acestor elemente ca fiind reparaţie a trotuarelor, aceste elemente având caracter evident de modernizare din categoria investiţiilor. În plus, după cum se poate vedea şi din fotografii, soluţia nu este corespunzătoare, barele nu sunt fixate rigid şi multe sunt deja gata să cadă. Pe lângă ilegalitatea decontării acestor elemente sesizăm şi lipsa unei documentaţii minimale privind fundamentarea tehnică pentru realizarea scopului pentru care au fost amplasate pe bordurile trotuarelor”, mai arată cei doi.

Consilierul municipal şi preşedintele Asociaţiei Bistriţa Civică au făcut referire în sesizarea remisă Curţii de Conturi şi achiziţia municipalităţii a celor şase veveriţe (doi adulţi şi patru pui) pentru care s-au cheltuit 21.000 lei (circa 5.000 de euro).

„În bugetul anului 2016 a fost cuprinsă poziţia “Căsuţa pentru veveriţe” (Capitolul 70.02 “Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică” cu o valoare de 21.000 lei (anexat Anexa 6 la HCL9/2016, Lista poziţiei “Alte cheltuieli de investiţii”). La dezbaterea publică din 28.01.2016, dl. Bălan Marius a contestat suma de 21.000 lei (anexat extras din interpelarea d-lui Bălan). Dl.primar nu a dat nici un răspuns referitor la căsuţa pentru veveriţe şi nici nu a prezentat organului deliberativ (Consiliul local), în şedinţa din 2.02.2016, contestaţia d-lui Bălan, aşa cum prevede art.39 al (4) şi (5). Căsuţa veveriţelor a fost amplasată în parcul municipal în luna mai 2016 şi a fost populată cu 6 veveriţe, 2 adulte şi 4 pui.

La sesizarea mai multor cetăţeni, Garda de mediu – Comisariatul judeţean BN a verificat legalitatea acestei cuşti pentru veveriţe şi a constatat că sunt încălcate prevederile legale privind ţinerea în captivitate a animalelor. Primăria Bistriţa, prin Direcţia de Servicii Publice (DSP), trebuie să asigure un spaţiu de 50 mp pentru 1-2 exemplare şi câte 2 mp suplimentar pentru fiecare exemplar în parte. Conform proiectului iniţial cuşca în care au fost ţinute în captivitate cele 6 veveriţe are o suprafaţă de numai 4 mp. Garda de Mediu – Comisariatul BN a dat termen 30.09.2016 Primăriei Bistriţa să intre în legalitate. Primăria Bistriţa, prin DSP, a construit un ţarc (construcţie metalică cu plasă de sârmă – poză anexată) cu suprafaţa necesară celor 6 veveriţe, dintre care, între timp, 4 au evadat din captivitate.

Trebuie menţionat faptul că Primăria Bistriţa a cumpărat cele 6 veveriţe de la PFA Iuga Olesea, care a fost amendată de Garda de Mediu pentru că nu aveau certificate de origine al animalelor şi, conform Legii grădinilor zoologice, pot fi ţinute în captivitate doar animale născute în captivitate. Aducem în atenţia Camerei de Conturi BN faptul că la confecţionarea ţarcului s-a produs o nouă încălcare a legislaţiei în vigoare: “Căsuţa pentru veveriţe” este un obiectiv de investiţii, iar la cele două rectificări bugetare care au avut loc în 2016 nu este prevăzută suplimentarea alocaţiilor bugetare pentru această poziţie (anexăm rapoartele de la cele două hotărâri ale Consiliului local de rectificare a bugetului pentru anul 2016, în care nu este nici o suplimentare pentru această poziţie). Cheltuielile s-au efectuat din bugetul Direcţiei de Servicii Publice, ceea ce reprezintă deturnare de fonduri, legislaţia finanţelor publice locale nepermiţând trecerea de la un capitol bugetar la altul, fără aprobarea organului deliberativ”, precizează cei doi în sesizare.

Alte aspecte sesizate de Ioan Peteleu şi Florin Chereji, care nu au fost luate în seamă de inspectorii Curţii de Conturi, sau cel puţin nu sunt făcute precizări la acestea în raport, se referă la lucrările de iluminat public de pe străzile Gheorghe Şincai şi Dogarilor. Potrivit celor doi reclamanţi, lucrările figurează ca şi „reparaţii”, în loc să fie investiţii care să aibă la bază documentaţii tehnico-economice.

„Pe străzile Gh.Şincai şi Dogarilor, reţeaua veche de iluminat public a fost schimbată integral cu reţele noi, compuse din mai mulţi stâlpi metalici decât cei care existau iniţial(care erau de beton) şi cu alte tipuri de corpuri de iluminat, neputând fi vorba în acest caz de reparaţii ci de investiţii făcute fără documentaţii tehnico-economice aprobate în prealabil ( a se vedea pozele 33 şi 34 situaţia veche şi pozele 35,36,37 situaţia actuală, pentru care nu a existat nici o documentaţie tehnico-economică).

Tot în decursul anului 2016 au fost montate o serie de separatoare de sens pe mai multe străzi din municipiul Bistriţa (Gării, Al.Odobescu, 1 Decembrie, Decebal) fără a avea poziţie la secţiunea „Dezvoltare” probabil fiind decontate de la capitolul reparaţii din bugetul Direcţiei de Servicii Publice, deci tot deturnare de fonduri”, arată cei doi.

 

Creţu a tocat nelegal circa 7.000 lei pe excursii

Printre aspectele sesizate se numără şi deplasările primarului Ovidiu Creţu la Vatican şi Bruxelles. Aceste aspecte au fost verificate de inspectorii Curţii de Conturi, însă aceştia se referă la deplasările primarului la Vatican şi Maastricht în Olanda, nu la Bruxelles. Lăsând la o parte însă diferenţa de nume a uneia dintre destinaţii, ideea este faptul că respectivele deplasări au scos de la bugetul local aproape 7.000 lei, cheltuieli efectuate nelegal, în opinia inspectorilor Curţii de Conturi.

„Din verificările efectuate a rezultat că în luna decembrie 2016, au fost achitate din bugetul local cheltuieli pentru 2 (două) deplasări externe ale primarului municipiului Bistriţa în valoare totală de 6.691,10 lei astfel:

  • Cheltuieli ocazionate de participarea sa la SUMMITUL „Europa Refugiaţii sunt fraţii şi surorile noastre” care s-a desfăşurat la Vatican în perioada 9-10 decembrie 2016.
  • Cheltuieli ocazionate de participarea reprezentanţilor Primăriei municipiului Bistriţa şa «Comitetul Director al Consiliului European al Municipalităţilor şi Regiunilor din perioada 12-14 decembrie 2016 la MAASTRICHT, Olanda».

Aceste cheltuieli au fost decontate fără să fie îndeplinite toate condiţiile prevăzute de legislaţia în domeniu, respectiv fără a avea aprobarea Consiliului Local. Astfel, aşa cum rezultă din cuprinsul dispoziţiilor privind convocarea Consiliului Local din luna decembrie 2016 şi ianuarie 2017 nu s-au regăsit pe ordinea de zi a nici unei şedinţe a consiliului local date concludente cu privire la prezentarea rapoartelor privind deplasările în şedinţele de consiliu local, aşa cum este prevăzut în Statutul aleşilor locali”, arată inspectorii Curţii de Conturi în raport.

Potrivit documentului, deplasarea la Vatican a costat aproximativ 4.200 lei, iar cea din olanda circa 2.500 lei.

primaria bistrita nou

Prietenul de la Eurocompozite cu facilităţi ilegale la taxele pe terenul concesionat de la primărie

Dar să vedem ce probleme majore au identificat inspectorii Curţii de Conturi în urma controlului efectuat. În primul rând este vorba despre stabilirea eronată a taxei pe teren datorată de persoane juridice, precum şi acordarea nelegală a de scutiri de la plata taxei pe teren, în speţă fiind vorba despre EUROPCOMPOZITE SRL, firma lui Dumitru Tănase, bunul prieten al primarului Ovidiu Creţu.

Potrivit celor menţionate în raport, EUROCOMPOZITE ar fi trebuit să mai plătească municipalităţii încă 104.174 lei (din care circa 78.000 lei reprezintă debit, iar circa 26.150 lei majorări de întârziere), sub formă de impozit pe terenul concesionat de la primărie. Acest lucru nu s-a întâmplat din cauza acordării de facilităţi firmei lui Tănase, facilităţi care în opinia Curţii de Conturi au fost acordate fără temei legal.

„Cauzele şi împrejurările care au determinat diminuarea veniturilor bugetului local sunt:

  • Acordarea scutirii la plata taxei fără a avea la bază o cerere din partea persoanei juridice însoţită de documentele justificative care atestă situaţia respectivă, certificate de conformitate cu originalul;
  • Declararea incorectă de către contribuabil a suprafeţei de teren şi a categoriei de folosinţă;
  • Funcţionarea necorespunzătoare a controlului intern. (…)

SC  EUROCOMPOZITE SRL a beneficiat de impozite mai mici fără respectarea prevederilor legale”, se precizează în raportul Curţii de Conturi.

 

Bani neîncasaţi sau plătiţi pe contracte încheiate aiurea

Alţi aproape 29.500 lei reprezintă abateri de la legalitate şi regularitate în raport cu creanţele bugetului local din cauză că Primăria Bistriţa nu a luat, în toate situaţiile, toate măsurile legale pentru achitarea acestora de către firmele intrate în faliment, prin intermediul lichidatorilor judiciari.

Circa 19.700 lei au fost plătiţi nelegal de către municipalitate către SC SEPIA PRINT SRL, pentru servicii de comunicare şi publicitate. Potrivit raportului, tariful perceput de firmă şi acceptat de municipalitate a fost un „mai mare decât al pieţei”.

„Bugetul a fost prejudiciat cu suma de 19.648 lei şi nu au fost respectate principiile economicităţii şi eficienţei în gestionarea fondurilor publice. (…) Prin achitarea serviciilor de publicitate către SC SEPIA PRINT SRL au fost diminuate sursele de finanţare a activităţii entităţii”, se arată în document.

Partia-de-schi-Bistrita-1

I-a durut la bască de asigurare

O mare pentru municipalitatea condusă de Ovidiu Creţu o reprezintă şi plata cheltuielilor efectuate pentru blocul social din Viişoara, în urma incendiului din decembrie 2015, când au fost afectate 6 apartamente de la mansardă. În speţă este vorba despre cheltuirea a peste 960.000 lei pentru lucrările de remediere şi dirigenţia de şantier aferentă, fără însă ca ulterior municipalitatea să facă demersurile necesare de recuperare a banilor din poliţa încheiată cu Societatea de Asigurare şi Reasigurare City Insurance SA.

„Cauzele şi împrejurările care au condus la producerea abaterii sunt reprezentate de slaba preocupare a persoanelor cu atribuţii în materie din cadrul Direcţiei de Administrare a patrimoniului, care nu au uzat de toate căile legale pentru încasarea daunelor cuvenite conform contractului încheiat”, scriu inspectorii Curţii de Conturi.

partie schi bistrita 2

Şmenuri cu iz penal la pârtia de schi!

Peste jumătate de milion de lei s-au cheltuit nejustificat la lucrările de la pârtia de schi, fiind vorba mai precis de plăţi achitate de primărie pentru lucrările de organizare de şantier. Potrivit inspectorilor Curţii de Conturi, municipalitatea a plătit banii pentru lucrări care figurează doar în scripte, însă nu există în realitate sau pentru care s-au întocmit note de constatare. Mai mult, materialele care s-ar fi folosit pentru lucrările cu pricina figurează ca fiind noi, iar la final au fost declarate deşeuri. Ce este şi mai ciudat, este suma pe care a reuşit executantul să o „justifice” vis-a-vis de „deşeuri”, una infimă în raport cu plăţile, circa 11.700 lei, însă justificarea scârţâie tare de tot.

„Au fost confirmate la plată şi achitate lucrări de organizare de şantier constând în pietruire amplasament, pentru care, la verificarea în teren nu existau indicii că s-au executat conform situaţiei de lucrări, pe suprafaţa de 3.500 m.p. şi şoproane car, au fost facturate ca executate din stâlpi de susţinere, grinzi, tablă striată, învelitori din tablă zincată, în condiţiile în care structura de rezistenţă nu s-a executat, fiind emisă nota de renunţare şi fără să existe o altă soluţie de structură de rezistenţă dată de proiectant. La final, materialele au fost declarate deşeuri.

Pentru gardul de împrejmuire a amplasamentului de organizare de şantier, materialele s-au inclus în situaţia de lucrări la preţ integral, ca fiind nou achiziţionate, iar la finalizarea investiţiei au fost declarate deşeuri.

Toate aceste materiale (pentru şopron şi împrejmuiri) au fost declarate deşeuri şi numai în urma constatărilor Curţii de Conturi executantul a transmis avize de însoţire deşeuri către REMAT Argeş, întocmite la data de 26.07.2017, DUPĂ 111 ZILE de la procesul verbal de dezafectare a organizării de şantier şi a virat în contul UATM Bistriţa 11.694,41 lei. Avizele NU SUNT URMATE de facturi şi NU CONŢIN elemente care să facă dovada că deşeurile expediate cu aceste avize sunt materiale din şantierul Bistriţa, de la investiţia «Amenajare pârtie de schi, inclusiv utilităţi, în cadrul Complexului Sportiv Polivalent din extravilanul municipiului Bistriţa, în localitatea componentă Unirea»”, se arată în raport.

Astfel, din totalul de 639.278,16 lei, bani plătiţi în total de la bugetul local, 532.495,54 lei au fost plătiţi nelegal.

Tot la pârtia de schi s-au efectuat plăţi în valoare de aproape 3.500 lei pentru lucrări pentru care s-au întocmit nota de renunţare.

Cum şeful Primăriei Bistriţa este membru PSD, este mai mult decât evident că trebuie să aibă grijă de firmele de casă ale partidului. Astfel a ajuns la Bistriţa HARRISON CONSULTING & MANAGEMENT SRL din Bucureşti, firmă deţinută de un fost consilier ANRMAP, Dorel Şelaru.

Firmei bucureştene, municipalitatea i-a plătit nelegal 93.000 lei.

(Va urma)

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.