Tema introducerii metroului în Cluj-Napoca nu este una recentă. Prima dată a prezentat-o Gheorghe Funar, pentru ca apoi o serie de politicieni locali să o reşapeze, în general, în campaniile electorale.

 

Reşaparea acestei teme în perioada electorală, apoi criticarea acesteia în termeni duri de către primarul Emil Boc, au pus-o într-un con de umbră, chiar dacă niciodată nu a fost abordată serios, fără dezbatere, fără expertiza unor profesionişti în domeniu, fără o consultare publică.


Dacă în septembrie 2015 Emil Boc declara “Metroul nu este sustenabil la o populație de jumătate de milion de oameni și la un buget de 210 milioane de euro cât are Clujul. Sunt realist că ar fi ideal să avem o soluție de metrou, dar nu este sustenabilă. Ar costa 5 miliarde de euro”, în 2018 şi-a schimbat total optica, înţelegându-i importanţa.

Important este că astăzi, şi dumnealui, şi susţinătorii campaniei metroucluj.ro doresc să sprijine acest demers.

Alături de colegul meu, senatorul Vasile Ilea, am iniţiat campania metroucluj.ro deoarece considerăm că pentru capitala Transilvaniei acest proiect este unul pe măsura ambiţiilor şi oportunităţilor economice şi sociale din ultimii ani. Cluj-Napoca este motorul economic al Ardealului, un templu universitar cu rezultate incontestabile şi un centru al excelenţei medicale, în fiecare an comunitatea noastră generând tot mai mulţi experţi şi tot mai multe proiecte vizionare.

 

Campania metroucluj.ro este structurată în mai multe etape:

  1. Prezentarea unor exemple de oraşe cu o polulaţie similară municipiului Cluj-Napoca şi cu o zonă metropolitană similară, unde au fost introduse sisteme de metrou: Brescia şi Catania din Italia, Rennes şi Lille din Franţa, Bilbao din Spania şi  Lausanne din Elveţia.
  1. Campania METROUCLUJ.ro a prezentat proiectul introducerii metroului în zona metropolitană, primarilor din localităţile limitrofe Clujului. Au fost invitaţi toţi primarii care fac parte din Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj. Au răspuns invitaţiei iniţiatorilor, deputatul Cornel Itu, primarii din Gilău, Baciu, Feleacu, viceprimarul comunei Apahida, trei consilieri locali din Jucu, doi consilieri locali din Cluj-Napoca, un consilier local din Floreşti şi doi consilieri judeţeni.
  1. Organizarea unor dezbateri cu profesionişti din domeniu, cu reprezentanţi ai societăţii civile şi cu diferite bresle, care să clarifice posibilele puncte gri ale proiectului şi care să înlesnească accesul reprezentanţilor administraţiei locale şi a cetăţenilor la informaţia specifică;
  1. Organizarea unei consultări publice, o consultare online, dublată de o consultare în puncte de informare în Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Apahida – Jucu pentru strângerea de semnături şi opinii.
  1. Asigurarea unui parteneriat deschis şi onest cu reprezentanţii primăriei Cluj-Napoca şi a Consiliului Judeţean Cluj pe acest proiect;

Proiectul nostru prevede şi crearea a cel puţin un Park and Ride la una sau la ambele extremităţi ale liniei, în localităţile Gilău (descărcare de pe Autostrada Transilvania) şi Jucu (pentru a deservi platforma industrială).

Cu siguranţă că de-a lungul anilor, cei mai mulţi clujeni au aflat de propunerile alternative, monorail sau tren rapid, însă cele două pot fi complementare metroului, singurul proiect care cu adevărat poate descongestiona traficul din zona metropolitan Cluj.

Horia Nasra

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.