În cel mai nou raport, Curtea de Conturi face praf LDP, societate controlată de Consiliul Județean. Inspectorii Curții de Conturi scot în evidență haosul găsit în contabilitatea societății, dar și unele nereguli cel puțin dubioase: unii au avut parte de lucrări care nu se regăsesc deloc în acte, iar banii plătiți în plus Consiliului Județean, acționarului unic, nu au fost recuperați.

Curtea de Conturi a luat la puricat LDP în perioada 7 ianuarie 2019 – 15 februarie 2019, vizat fiind anul precedent, și anume 2018. Potrivit ultimului raport al instituției, făcut public la începutul acestui an, veniturile totale ale societății controlate de Consiliul Județean au fost de 16,5 milioane de lei, mare parte din această sumă reprezentând venituri din exploatare.

Cheltuielile se apropie și ele de venituri, ajungând la 16,4 milioane de lei. Profitul înregistrat de societatea comercială, potrivit raportului, ajunge la 143.000 de lei. Inspectorii au identificat prejudicii în valoare de 193.000 de lei și abateri financiar-contabile de 30.000 de lei.

Printre neregulile descoperite de inspector se numără nerespectarea reglementărilor legale referitoare la înregistrarea ajustărilor pentru deprecierea creanțelor neîncasate. Suma estimată a abaterii este de 39.000 de lei.

Neorganizarea sub toate aspectele a controlului intern managerial, în conformitate cu cadrul legal de reglementare, se numără printre nereguli, la fel și nestabilirea implicațiilor fiscale și neluarea măsurilor de rectificare și de recuperare a impozitului pe profit, achitat în plus. Abaterile în acest sens sunt de 47.000 de lei. Practic, societatea comercială a plătit impozit pe profit în plus față de cât trebuia și ulterior n-a făcut nimic să recupereze suma respectivă.

CJ BN ar fi încasat dividende fără drept de 115.000 de lei

De asemenea, LDP a achitat dividende necuvenite acționarului unic (Consiliului Județean) în valoare de 115.000 de lei și nu a luat nicio măsură să recupereze această sumă.

Prejudicierea patrimoniului societății comerciale ca urmare a nerealizării tuturor demersurilor legale de încasare a creanțelor comerciale în termenul legal de prescripție a fost de 47.000 de lei.

Inspectorii au mai descoperit faptul că LDP a executat lucrări pentru Primăria Sînmihaiu de Câmpie, lucrări pentru care nu s-a încheiat niciun contract și nu au fost nici facturate și nici achitate. Prejudiciul se ridică, în acest caz, la 32.000 de lei.

„Având în vedere că în urma acțiunii de control s-a constatat că nu se respectă, sub toate aspectele semnificative, principiile legalității, regularității, economicității, eficienței și eficacității în administrarea patrimoniului public și privat al statului de către S.C. Lucrări Drumuri și Poduri S.A. și modul de administrare nu este în concordanță, sub toate aspectele semnificative, cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative prin care a fost înființată entitatea auditorii publici externi formulează o concluzie generală cu rezerve”, este concluzia celor de la Curtea de Conturi.

Inspectorii au cerut extinderea verificărilor în vederea identificării tuturor creanțelor depreciate pentru care este necesară reflectarea în evidența contabilă a ajustărilor pentru deprecierea creanțelor neîncasate și înregistrarea corectă a acestora. S-a mai solicitat și implementarea sistemului de control intern/managerial, în concordanță cu prevederile legale în vigoare.

„Extinderea verificărilor în vederea identificării tuturor sumelor cu care a fost prejudiciat patrimoniul unității în urma corectării erorilor contabile, stabilirea întinderii prejudiciului, înregistrarea acestui în evidența contabilă și luarea măsurilor legale de recuperare a acestora”, mai recomandă Curtea de Conturi.

În „gaură” de aproape un deceniu

Deși în raportul Curții de Conturi nu este vizibil, LDP are probleme financiare serioase de ani buni. După ce în 2013 a fost adus pe linia de plutire cât de cât de Andrei Rusu, în 2014 a ajuns la o cifră de afaceri de peste 24,7 milioane de lei și un profit de 400.000 de lei, la care se adăugau datorii de peste 5,9 milioane de lei.

Asta după ce în 2013, LDP înregistrase datorii de 6,4 milioane de lei. Cea mai mare sumă înregistrată la capitolul datorii a fost în 2012, când acestea treceau de 10,33 milioane de lei.

În 2015, cifra de afaceri a scăzut la circa 22 milioane lei, de asemenea și profitul – 181.000 lei, iar datoriile au ajuns la circa 5,9 milioane lei. Un an mai târziu, cifra de afaceri a fost de peste 19,9 milioane lei, profit de 243.000 lei, iar datoriile au ajuns la circa 1,66 milioane lei.

Situația a arătat cât se poate de prost în 2017, când cifra de afaceri abia a depășit 15,2 milioane lei și au fost înregistrate din nou pierderi uriașe care au depășit 2,2 milioane lei, în timp ce datoriile au crescut și ele la peste 2,87 milioane lei.

Anul 2018, a fost și mai rău, cifra de afaceri prăbușindu-se la circa 10 milioane lei, în timp ce pierderile au ajuns la peste 2,62 milioane lei, iar datoriile au crescut la peste 4,26 milioane lei.

Pentru situația în care se afla, LDP a dat vina pe creșterea prețurilor materialelor și carburanților și pe întârzierea în încasarea facturilor:

„O influență negativă asupra activității societății o are creșterea prețurilor materialelor și carburanților, fapt ce duce la scăderea ratei profitului. De asemenea, întârzierea în încasarea facturilor determină decalaje mari ale achitării în aval a furnizorilor de material și servicii”, susțineau reprezentanții SRL-ului într-un raport din 2018.

Tot în 2018, cu o situație deloc roz, celor de la LDP le ardea de investit. SRL-ul pregătea o bază de producție, stație de mixturi asfaltice, stație de emulsie bituminoasă, stație de betoane și atelier reparații auto în extravilanul localității Cociu.

La final de 2018, LDP a reușit să acumuleze datorii de peste 4,2 milioane de lei, situația fiind una cel puțin gri pentru SRL-ul controlat de Consiliul Județean. Tocmai această situație a societății comerciale a determinat consilierii județeni să demareze procedura de privatizare în anul 2018.

„Având în vedere că societatea a încheiat ultimii ani pe pierdere, iar concurența în domeniu de activitate al societății este ridicată, pentru a evita crearea unor datorii către diverși furnizori și către bugetul de stat, se poate supune analizei posibilitatea declanșării procesului de privatizare a SC LDP SA Bistrița. Legislația existentă în acest moment permite autorității publice tutelare, în calitatea sa de instituție publică implicată, să declanșeze procedurile aferente procesului de privatizare”, se arăta într-un proiect de hotărâre al Consiliului Județean din anul 2018.

2019 cică ar fi mai roz pentru LDP, care, potrivit unor declarații ale președintelui Consiliului Județean Radu Moldovan, ar fi pe profit.

Andreea Moldovan

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.