Orice persoană fizică sau juridică trebuie să-şi decline identitatea –datele de stare civilă, respectiv certificatul de înmatriculare –  funcţionarului bancar la momentul deschiderii unui cont. Dacă suma tranzacţionată  prin conturile bancare este în valută sau dacă valoarea ei atinge echivalentul a minimum 15.000 Euro, pot fi solicitate şi alte informaţii cum ar fi: beneficiarul real al tranzacţiei,  provenienţa sumelor, etc.

Comportamentul salariatului băncii este departe de a fi un exces de zel şi reprezintă, pur şi simplu, obligaţie de serviciu impusă de reguli prudenţiale  proprii sistemului financiar, ca răspuns la reglementările adoptate prin Legea 656-2002, pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, modificată şi completată, până în prezent de alte 7 acte legislative.
Cele mai recente modificări sunt aduse prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 53, publicată în Monitorul Oficial nr. 333 din 30 aprilie 2008 şi vizează, în pricipal, armonizarea legislaţiei naţionale în acest domeniu cu Directivele europene.
Pentru că Legea  trebuie respectată şi de către alte categorii de persoane,  nu numai de bănci, credem că este util să aducem la cunoştinţa cititorilor principalele aspecte ale acestui act juridic.
Infracţiunea de spălare a banilor, se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani, şi constă din:
    a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din săvârşirea de infracţiuni, în scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a săvârşit infracţiunea din care provin bunurile să se sustragă de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;
    b) ascunderea sau disimularea adevăratei naturi a provenienţei, a situării, a dispoziţiei, a circulaţiei sau a proprietăţii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni;
    c) dobândirea, deţinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând ca acestea provin din savârşirea de infracţiuni.

Din reglementările actualizate ale art. 8, rezultă că intră sub incidenţa legii următoarele persoane fizice sau juridice:
    a) instituţiile de credit şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit străine;
    b) instituţiile financiare, precum şi sucursalele din România ale instituţiilor financiare străine;
    c) administratorii de fonduri de pensii private, în nume propriu şi pentru fondurile de pensii private pe care le administrează, agenţii de marketing autorizaţi/avizaţi în sistemul pensiilor private;
    d) cazinourile;
    e) auditorii, persoanele fizice şi juridice care acordă consultanţă fiscală sau contabilă;
    f) notarii publici, avocaţii şi alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistenţă în întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, etc.
    g) furnizorii de servicii privind societăţi comerciale sau alte entităţi, alţii decât cei prevăzuţi la lit. e) sau f), definiţi la art. 2
    h) persoanele cu atribuţii în procesul de privatizare;
    i) agenţii imobiliari;
    j) asociaţiile şi fundaţiile;
    k) alte persoane fizice sau juridice care comercializează bunuri şi/sau servicii, numai în măsura în care acestea au la bază operaţiuni cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni ce par a avea o legătură între ele.

Conform art. 14, persoanele prevăzute la art. 8 lit. a)-d), g)-j), precum şi structurile de conducere ale profesiilor liberale prevăzute la art. 8 lit. e) şi f) vor desemna una sau mai multe persoane care au responsabilităţi în aplicarea prezentei legi, ale căror nume vor fi comunicate Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, cu precizarea naturii şi limitelor responsabilităţilor încredinţate, şi vor stabili politici şi proceduri adecvate în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de păstrare a evidenţelor secundare sau operative, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor, managementul de conformitate şi comunicare, pentru a preveni şi a împiedica operaţiunile suspecte de spălarea banilor sau finanţarea terorismului, asigurând instruirea corespunzătoare a angajaţilor. (nerespectarea prevederilor acestui alineat constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda de la 15.000 la 50.000 lei noi)

Dacă salariatii persoanelor juridice sau fizice nominalizate la art. 8 au suspiciuni că o operaţiune ce urmează să fie efectuată are ca scop spălarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, va informa persoana desemnată conform art. 14, care va sesiza imediat Oficiul (idem, cu amenda de la 10.000 la 30.000 lei noi)
 Persoanele prevăzute la art. 8 ori persoanele desemnate potrivit dispoziţiilor art. 14, vor raporta Oficiului, în cel mult 10 zile lucrătoare, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe operaţiuni ce par a avea o legătură între ele. (idem, cu amenda de la 10.000 la 30.000 lei noi)
Aceată obligativitate se aplică şi transferurilor externe în şi din conturi pentru sume a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro. (idem, cu amenda de la 10.000 la 30.000 lei noi)
În cazul persoanelor prevăzute la art. 8 lit. e) şi f), raportările se fac către persoanele desemnate de către structurile de conducere ale profesiilor liberale, care au obligaţia de a le transmite Oficiului în cel mult 3 zile de la primire.
 Persoanele prevăzute la art. 8 sunt obligate ca în desfăşurarea activităţii lor să adopte măsuri adecvate de prevenire a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism şi, în acest scop, pe bază de risc, aplică măsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientelei, care să le permită identificarea, după caz, şi a beneficiarului real. (idem, cu amenda de la 15.000 la 50.000 lei noi)

Ca  legislaţiei secundară  în acest domeniu amintim:
–    Decizia ONPCSB nr.673/2008 pentru aprobarea Metodologiei de lucru privind transmiterea Rapoartelor de tranzactii cu numerar si a Rapoartelor de transferuri externe;
–    Decizia ONPCSB nr.674/2008 privind forma si continutul Raportului de tranzactii suspecte,a Rapoartului de tranzactii cu numerar si a Raportului de transferuri externe;
–    Decizia ONPCSB nr. 496 din 11 iulie 2006, pentru aprobarea Normelor privind prevenirea şi combaterea spalarii banilor şi a finanţării actelor de terorism, standardele de cunoaştere a clientelei şi control intern pentru entitatile raportoare care nu sunt supuse supravegherii prudentiale a unor autorităţi;
–    HG nr. 594 din 4 iunie 2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 ; REGULAMENT BNR nr. 9 din 3 iulie 2008 privind cunoaşterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor şi finanţării terorismului;
–    ORDIN nr. 83 din 25 iunie 2008 pentru aprobarea Regulamentului Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 5/2008 privind instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism prin intermediul pieţei de capital;
–    Hotărârea CAFR  nr. 91 din 26 iunie 2007, privind aplicarea legislaţiei specifice privind combaterea şi prevenirea operaţiunilor de spălare a banilor şi/sau de finanţare a actelor de terorism de către auditorii financiari,

Mircea Dragoş,
Consultant fiscal

Asociat la firma de consultanţă MUREŞAN DRAGOŞ APOSTOL srl  
Pentru detalii vă puteţi adresa la sediul firmei din Cluj-Napoca, str. Decebal nr.69, cod poştal 400037 sau prin e-mail, la adresa:  mircea.dragoş@mmda.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.