O campanie electorala învârte o data la patru ani multi, multi bani. În functie de miza, o astfel de campanie poate costa de la un milion de euro, o suma estimata pentru anul 2004, pâna la 10 milioane de euro în prezent. Banii se cheltuiesc pe sondaje electorale, servicii ale unor consultanti politici, aparitii în presa si afisaje publice.

Se pare ca lupta între candidatii partidelor din judetul Bistrita-Nasaud este crâncena.
În dragoste si în razboi totul este permis, dar atunci când ne "jucam"cu dorintele cetatenilor pentru mai bine lucrurile stau altfel. Mai nou partidele se lupta care sa se afirme primul si sa apara mai mult pe panourile special destinate campaniei electorale. Se stie ca fiecare adopta o campanie cât mai profunda pentru a promite cât mai mult si se pare ca asta trebuie sa se si vada pe cât mai multe afise amplasate unul lânga celalalt facând parte toate din aceeasi categorie.

Legea poate fi interpretata ”oricum”

Totusi "legea poate fi interpretata în sens larg" în opinia Biroului Electoral Municipal (BEM), care ia decizii favorabile unora si nefavorabile altora cu toate ca este vorba despre aceeasi problema.
În urma unei plângeri a Partidului Democrat Liberal (PDL) vizavi de modul de afisaj al Partidului Ecologist Român (PER), ecologistii din Bistrita-Nasaud au contestat decizia BEM, prin care au fost obligati sa dea jos afisele considerate de membrii biroului ca fiind de tip puzzle, motivând ca este vorba de multe afise alaturate si juxtapuse.
BEM a obligat PER sa dea jos sase afise diferite aplicate pe unul dintre panourile electorale din municipiu. De mentionat ca, afisele electorale respectau conditiile stabilite de Legea 334/2006 privind finantarea partidelor politice si purtau mentiunile referitoare la partidul politic care le-a comandat, dar si firma de publicitate care le-a realizat.
Alexandru Toniuc, presedintele PER Bistrita-Nasaud, a declarat ca decizia este ilegala si a contestat-o.
"În cele sase afise sunt reprezentati opt dintre candidatii partidului în modalitatea pe care am considerat-o cea mai potrivita din punct de vedere grafic pentru a sublinia un mesaj specific partidului nostru. Nici legea electorala, nici Biroul Electoral Central prin hotarârile adoptate pâna acum nu au sanctionat conceptia grafica a unor materiale electorale, atât timp cât nu au evocat simbolurile nationale ale României sau ale altui stat", a declarat acesta.
El a mai adaugat ca, prin folosirea termenului "puzzle" în textul hotarârii luate de BEM se poate presupune ca ceea ce a deranjat a fost alaturarea afiselor respective.
Partidul Democrat-Liberal a reclamat ca, în locurile de afisaj electoral stabilite de catre Primaria Municipiului Bistrita, pe panoul nr. 15, PER a amplasat afise care depasesc dimensiunile stabilite prin Legea 67/2004. Practic, PER a lipit mai multe afise de acelasi tip formând un puzzle, sustin ecologistii.
În urma verificarilor facute la fata locului, BEM a hotarât, cu unanimitatea voturilor membrilor prezenti, ca plângerea PDL se bazeaza pe un fapt real.
Reprezentantii PER nu au stat nici ei cu mâinile în sân. La rândul lor, acestia au contestat afisajul electoral al democrat-liberalilor, din cauza ca au mai multe afise de acelasi fel pe un panou, desi legea spune altfel. De data aceasta, BEM da un raspuns ciudat: legea poate fi interpretata în sens larg, respingând astfel contestatia PER.

Bannerele electorale pe stâlpii electrici

O alta “piedica” pentru partide a fost impusa de SC Electrica Bistrita, care a anuntat ca este interzisa lipirea de afise electorale pe stâlpii de electricitate. Pentru montarea bannerelor este necesara obtinerea unui certificat de urbanism, de la primaria pe raza careia se afla stâlpii de sustinere ai retelei electrice, informeaza directorul SC Electrica, Alexandru Roman.
Partidele sau candidatii care nu respecta dispozitia risca amenzi între 600 si 1000 de lei.

Campania electorala si bannerale partidelor

Numarul bannerelor amplasate în Bistrita difera de la partid la partid, fiecare dupa buget sau dupa cât de mult îsi doresc ca populatia sa înteleaga mesajul lor. Astfel PC are amplasate 5 bannere, PD-L – 26, PRM – 9, PSD – 32, PNL – 12, PNG CD – 5. Taxa de afisaj si reclama perceputa de primarie în conformitate cu HCL 97/2007 este de 20 lei /mp/an, declara Mihai Rusti, purtatorul de cuvânt al Primariei Bistrita.
Candidatii vor afla daca i-au cucerit sau nu pe alegatori pe întâi si 15 iunie, când se vor desfasura primul, respectiv al doilea tur al alegerilor locale.

Propaganda electorala

Una din problemele principale identificate în cele mai multe sondaje, care vizeaza întreaga clasa politica din România, este coruptia. Perceptia publica a fenomenului atinge scoruri maxime, fara sa conteze prea mult apartenenta politica a celor implicati. Acest lucru poate avea efecte pozitive, prin atentia mai mare îndreptata asupra sanctionarii celor corupti, dar poate avea si efecte negative, în sensul culpabilizarii din start a tuturor celor implicati în viata politica.
Principala categorie care resimte negativ aceasta „prezumtie de vinovatie” o reprezinta tinerii din organizatiile politice. Un alt aspect este reprezentat de faptul ca, cel mai adesea, politicienii se întâlnesc efectiv cu votantii lor doar din patru în patru ani, respectiv în timpul campaniei electorale. Aceasta face ca lupta politica sa se confunde adesea cu un razboi al promisiunilor si nu cu o confruntare a programelor.
Pâna pe 31 mai la ora 07.00, politicienii si cetatenii au dreptul sa îsi exprime opiniile în mod liber si fara nici o discriminare prin mitinguri, adunari, prin intermediul televiziunii, radioului, presei si celorlalte mijloace de informare în masa.
Tot pâna la aceasta data candidatii aspiranti si partidele care îi sustin pot împarti materiale de propaganda precum afise, pliante, carti postale, ilustrate, brichete, chibrituri, calendare, cani, galeti, caiete, pixuri, sepci, tricouri, esarfe, fulare, fanioane, stegulete.
Nu au voie însa sa împarta bani, alimente, bauturi alcoolice sau nealcoolice, produse din tutun sau obiecte "cu o valoare economica semnificativa".

Obligatiile autoritatilor

Autoritatile sunt obligate prin lege sa puna la dispozitia candidatilor spatiile existente în scoli, universitati, camine culturale sau cinematografe pentru a se putea întâlni cu alegatorii.
Primarii sunt obligati sa stabileasca prin dispozitie locuri speciale pentru afisaj electoral, tinând seama de numarul partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care declara ca depun liste de candidati, candidaturi pentru functia de primar, cât si de candidati independenti. Aceste locuri trebuie sa fie situate în zone frecventate de cetateni, fara stânjenirea circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile respective.
Utilizarea locurilor de afisaj electoral este permisa partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care participa la alegeri si candidatilor independenti.
Este interzisa utilizarea, de catre un partid politic, alianta politica, alianta electorala ori candidat independent a locurilor speciale de afisaj electoral, astfel încât sa împiedice folosirea acestora de catre un alt partid politic, alianta politica, alianta electorala ori candidat independent. Pe un panou electoral, fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala ori candidat independent poate aplica un singur afis electoral.
Un afis electoral amplasat în locurile prevazute de lege nu poate depasi dimensiunile de 500 mm o latura si 300 mm cealalta latura, iar cel prin care se convoaca o reuniune electorala, 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura.
În alte locuri decât cele stabilite , afisajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, dupa caz, al detinatorilor.
Sunt interzise afisele electorale care combina culori sau alte semne grafice, astfel încat sa evoce simbolurile nationale ale României sau ale altui stat.
Organele de ordine publica sunt obligate sa asigure integritatea panourilor si afiselor electorale.

Legea 67/2004 – articolul 73
(1) Birourile electorale de circumscriptie vegheaza la corecta desfasurare a campaniei electorale în circumscriptia în care functioneaza, solutionând plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, alianta politica, alianta electorala ori candidat independent de a-si desfasura campania electorala în conditiile prevazute de lege si cu respectarea deontologiei electorale.
(2) Daca biroul electoral de circumscriptie considera, cu ocazia solutionarii plângerii, ca este necesara luarea unor masuri administrative sau aplicarea unor sanctiuni contraventionale ori penale, sesizeaza autoritatile competente.
(3) Împotriva solutiei date de biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca, municipala sau de sector al municipiului Bucuresti se poate face contestatie la biroul electoral de circumscriptie judeteana, respectiv la biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti, iar împotriva solutiei date de biroul electoral de circumscriptie judeteana sau de biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti se poate face contestatie la Biroul Electoral Central; solutia data asupra contestatiei este definitiva.
(4) Solutionarea plângerilor si a contestatiilor se face în termen de 3 zile de la înregistrarea lor, iar hotarârile date se publica în presa si se afiseaza, în mod vizibil, la sediul biroului electoral care le-a emis.

Elisabeta Ciuta

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.