LDP, societatea comercială a Consiliului Județean Bistrița-Năsăud vrea să ia un credit de un milion de lei. Asta în condițiile în care SRL-ul cheltuie cu 2 milioane mai mult decât produce și este „alimentat” din nu mai puțin de 13 contracte cu instituții publice din județ. 4 dintre acestea sunt semnate chiar cu acționarul majoritar, Consiliul Județean.

Viitorul nu prea sună bine pentru LDP, firma de construcții a Consiliului Județean Bistrița-Năsăud. Veniturile totale realizate de firmă sunt tot mai mici. Astfel, dacă în 2019 realiza venituri totale de 15,6 milioane de lei, în 2020 acestea scădeau cu mai bine de un milion de lei, la 14,5 milioane de lei.

În acest moment, LDP SRL are plăți restante de efectuat de 3 milioane de lei și creanțe de încasat în valoare de jumătate de milion de lei. Cifra de afaceri înregistrată la jumătatea lui 2021 ajunge la 3,3 milioane de lei, asta în timp ce anul trecut în aceeași perioadă cifra de afaceri ajungea la 4,1 milioane de lei. 

„Pentru anul 2021, Societatea Lucrări Drumuri și Poduri SA Bistrița propune un buget de venituri și cheltuieli estimând la venituri suma de 10,8 milioane de lei și la cheltuieli suma de 12,2 milioane de lei. La întocmirea bugetului de venituri pentru anul 2021 s-au luat în considerare venituri din exploatare în sumă de 10,8 milioane de lei. Cheltuielile totale estimate sunt în sumă de 12,2 milioane de lei și sunt reprezentate de cheltuielile de exploatare în sumă de 12 milioane de lei și cheltuieli financiare în sumă de 187.000 de lei”, se arată în raportul societății comerciale.

Și pierderile au crescut comparativ cu anul trecut. Dacă anul trecut în prima jumătate a anului se înregistrau pierderi de 1,4 milioane de lei, anul acesta pierderile au ajuns la 2,2 milioane de lei.

„Se poare observa pierderea mare înregistrată în semestrul I 2021 (2,5 milioane de lei), datorită în principal realizării unui volum de lucrări foarte mic față de perioadele similare din ultimii trei ani, sub nivelul necesar susținerii cheltuielilor, deși societatea are un portofoliu de contracte încheiate de 17,3 milioane de lei, în contextul creșterii numărului de personal, față de 2018”, se arată într-un raport al LDP prezentat săptămâna trecut în fața consilierilor județeni.

Jumătate din venituri merg pe cheltuieli cu personalul

Aproape jumătate din veniturile realizate de LDP merg pe plata salariilor. 4,1 milioane de lei merge pe plata angajaților. Într-o încercare de a mai reduce costurile, în raportul prezentat în Consiliul Județean, societatea comercială spune că ar vrea să ajungă în 2023 la cheltuieli cu salarii de 3,3 milioane de lei, deci la o reducere de 800.000 de lei.

Momentan, SRL-ul are 100 de angajați. Din conducere și consiliul de administrație fac parte 7 oameni, personalul TESA însumează 19 angajați, iar personalul „productiv” ajunge la 74.

„Pentru anul 2021 se are în vedere în semestrul II a se efectua de către conducere o restructurare de personal prin reducere personal TESA (prin cumul de funcții) și limitarea personalului indirect și direct productiv la un nivel optim în vederea creșterii productivității muncii”, se mai arată în raportul LDP.

Anul trecut, LDP a investit 47.000 de lei într-o Dacia Logan, iar anul acesta își dorește o betonieră cu 122.000 de lei. Tot anul acesta se dorește achiziționarea de dispozitive de împrăștiat antiderapant pentru care s-a alocat suma de 70.000 de lei și 55.000 de lei au fost direcționați spre lame de deszăpezire.

Anul trecut s-a mai cumpărat o autobasculantă cu peste un milion de lei, iar stația de asfalt de la Beclean a mâncat și ea 120.000 de lei.

„Investițiile planificate a se efectua în anul 2021 sunt în sumă totală de 483.000 de lei, din care 245.000 de lei reprezintă investiții noi și 238.000 de lei reprezintă reparații capitale pentru punerea în funcțiune, respectiv modernizări la stația de asfalt, beton și emulsie, la concasorul din Florești. Investițiile noi constau în achiziționarea unei autoutilitare pentru transport beton 122.000 de lei, două dispozitive împrăștiat derapant necesare pentru efectuarea lucrărilor de întreținere drumuri pe perioada iernii 34.500 lei bucata și două lame de deszăpezire 27.000 de lei bucata”, se arată în raportul societății.

Are în derulare 13 contracte cu instituțiile statului

La această dată, LDP are în derulare nu mai puțin de 13 contracte cu instituțiile statului. Acestea urmează să fie finalizate anul acesta sau anul viitor. 4 dintre contracte au fost semnate chiar cu acționarul majoritar, Consiliul Județean.

Lucrări Drumuri și Poduri are contract cu comuna Mărișelu, pentru reabilitarea unui drum comunal, cu comuna Cetate pentru modernizarea unor străzi rurale, cu Primăria Uriu pentru asfaltare străzi, cu Primăria Șieuț pentru modernizarea infrastructurii rutiere, cu Primăria Chiochiș pentru modernizarea infrastructurii rutiere agricole și cu Căianu Mic pentru modernizarea infrastructurii Rutiere.

La Bistrița, LDP se ocupă de asfaltarea de străzi noi, alei și parcaje, în Subcetate, Sigmir și pe strada Simfoniei. Cu Primăria Bistrița, LDP are semnate 3 contracte. Pentru Consiliul Județean, LDP face un pod peste Valea Meleș din Matei și se ocupă de întreținerea curentă pe timp de vară a drumurilor județene.

 „Societatea are în vedere creșterea veniturilor estimate prin participarea la licitații și comenzi directe având ca obiect lucrările de drumuri și poduri la nivelul județului”, se mai arată în raportul societății.

Vrea să ia un credit bancar de un milion de lei

În ciuda contractelor livrate de primării și Consiliul Județean, LDP pare să aibă probleme serioase cu banii. SRL-ul spune că tocmai aceste contracte duce la blocaje financiare, pentru că trebuie să aștepte până primăriile încasează banii de la stat pentru lucrări.  În aceste condiții, LDP vrea să ia un credi de un milion de lei.

„Reprezentanții societății au justificat necesitatea contractării creditului bancar întrucât la nivelul acesteia există o lipsă de finanțare pentru derularea activității pe termen scurt, deoarece, în recuperarea creanțelor apar dificultăți de încasare, sursele de lichiditate ale societății depinzând de bugetul clienților (cea mai mare parte fiind unități administrativ-teritoriale din județul Bistrița-Năsăud), care la rândul lor depind de încasări de la bugetul de stat, acordate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Prin urmare, societatea a precizat că există un decalaj mare între momentul angajării sumelor necesare efectuării lucrărilor și până la încasarea lor efectivă, fapt ce impune identificarea altor surse de finanțare. În prezent, societatea are de încasat suma de 1,8 milioane de lei din contracte de lucrări derulate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL)”, se arată în proiectul de hotărâre aflat săptămâna trecută pe masa consilierilor județeni.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.