În lipsa unei rigole de capacitate corespunzătoare, atunci când plouă, în dreptul localităţii bistriţene Reteag, DN 17 este inundat. Proiectatntul şi executantul nu au luat în calcul apele care se scurg de pe dealurile din zonă. De altfel, greşelile de proiectare pe care săptămânalul nostru le-a sesizat încă de anul trecut, „dau primele roade”.
Primăria aşteaptă ca situaţia să se rezolve, automobiliştii au impresia că au „căzut din DN 17 în puţ”, în timp ce prefectul judeţului Bistriţa-Năsăud, Cristian Florian, dă asigurări că situaţia va fi remediată.

Deoarece atât proiectantul, cât şi executantul au făcut şi apoi au gândit, la Reteag, ori de câte ori plouă abundent porţiunea din DN 17, de la ieşirea din localitatea amintită anterior, în sensul de mers înspre Beclean, se transformă într-un adevărat lac. Soluţia era simplă: o rigolă care să capteze apele ce se scurg de pe dealurile „vecine “ drumului naţional.

Primarul dixit: „Nu este responsabilitatea mea!”

Primarul comunei Petru Rareş, Vasile Cocoş. consideră că responsabilitatea pentru rezolvarea acestei probleme, în speţă inundarea Drumului Naţional 17 şi a terenului de sport din localitatea Reteag nu îi aparţine. Acesta mai afirmă că acest tronson de drum necesită o bună canalizare şi podeţe pe măsură şi că proiectantul (n. r – INOCSA) şi executantul trebuie să remedieze situaţia. Edilul comunei Petru Rareş, Vasile Cocoş, a declarat, în exclusivitate, pentru Gazeta de Bistriţa: „Eu sper că până la urmă se va lua o soluţie. Este adevărat că, de multe ori, este inundat şi terenul de fotbal. Dar, asta e! De fapt, terenul de fotbal este o altă poveste. A fost săptămâna trecută şi domnul prefect. A constatat această situaţie. Eu, ce să zic? Au început deja să mai lucreze, dar soluţiile le dă consultanţa .Ei au o cotă de stabilire. Vor lărgi, după câte am înţeles, şanţul, acolo unde se face taluzarea. Am încrederea că vor face şanţul aşa cum trebuie, cu înclinarea mai mare înspre comuna Uriu, pentru ca apa să nu mai inunde carosabilul”

Prefectul promite rezolvarea

Reprezentantul Guvernului în teritoriu, prefectul Cristian Florian, este cât se poate de împăciuitor. Contactat telefonic de reporterul Gazetei de Bistriţa, acesta a declarat: „Noi ne-am deplasat în teritoriu şi am văzut situaţia. Acolo era o rigolă care nu putea capta apa din şanţul de pământ, am vorbit cu firma care se ocupă de DN 17 şi se va lucra acolo. De fapt, se lucrează. Au mărit, din câte ştiu, diametrul rigolei vechi. Practic, problema este rezolvată. Este adevărat că rigola a fost proiectată pentru a prelua doar apa de pe carosabil. Realitatea era în schimb alta. Până la rigolă era un şanţ de pământ, pe unde curgea şi apa venită de pe deal, iar rigola respectivă era prea mică şi nu putea prelua tot volumul de apă. Am apelat la cei de la firma de construcţii, ei ne-au înţeles”.
Cât despre proiectant, SC Inocsa Ingenieria SL, Cristian Florian a dat un răspuns evaziv. „Când s-a proiectat DN 17, rigolele au fost proiectate pentru a prelua apa de pe carosabil. În cazul de faţă această rigolă a trebuit să preia şi apa dintr-un şanţ de pământ. Noua rigolă va prelua şi apa din şanţ, având diametrul mai mare”, a spus Florian. De neînţeles este faptul că nimeni nu a sesizat acest lucru înainte ca executantul să înceapă execuţia lucrărilor la DN 17. Dar, când este vorba despre bani, ca la români, „om face, om vedea, iar dacă nu iese bine cârpim noi cumva!”

INOCSA face, participanţii la trafic trag!

Beneficiarul lucrărilor de reabilitare a Drumului Naţional 17 este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România care lucrează în parteneriat cu S.C Geiger Boegl SRL – pentru executarea lucrărilor – şi cu Inocsa Ingenieria S.L – pentru proiectarea lucrărilor. În 2008, Inocsa gafează pe Valea Bârgăului, unde au fost inundate peste o sută de gospodării datorită lipsei trotuarelor şi rigolelor, iar recent, în 2009, o nouă gafă se lasă cu construirea de podeţe, aşa mai după ureche: la unii mai multe, iar la alţii deloc, lăsând case fără trecere în gospodării. În urmă cu un an, Mihai Imbrea, directorul adjunct al proiectului de reabilitare a Drumului Naţional 17, ruta Bistriţa-Dej, spunea că firma Geiger nu a făcut altceva decât să respecte lista dată de firma de consultanţă spaniolă Inocsa Ingenieria SL. Pe site-ul firmei aflăm că societatea Inocsa Ingenieria S.L. Spania a fost înfiinţată în anul 1976, având sucursală şi în România din 1999. Iată ce apare pe site-ul societăţii: „INOCSA Filiala România S.R.L. furnizează servicii complete în domeniul construcţiilor civile, menţinând o legătură permanentă cu clienţii din sectorul public şi privat. INOCSA are o bogată experienţă în proiectare, de la studii de fezabilitate şi planificare strategică până la proiecte tehnice, în special în construcţii civile (drumuri, căi ferate, lucrări hidraulice, etc.). INOCSA furnizează, de asemenea, servicii de consultanţă pentru consolidare instituţională şi asistenţă tehnică în implementarea proiectelor. INOCSA are o vastă experienţă în supervizarea de lucrări şi management, monitorizând îndeplinirea termenelor, costurilor şi cerinţelor”. Tot aici mai aflăm că societatea oferă „servicii profesioniste prin intermediul celor peste o sută de specialişti din întreaga ţară, specialişti susţinuţi de experienţa şi solvabilitatea unei companii active la nivel internaţional şi cu peste 30 de ani de experienţă în domeniu”. Mai potrivit pentru o reclamă, gafele produse de Inocsa numai în judeţul Bistriţa-Năsăud combat toate referinţele postate pe site. De altfel, conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România s-a arătat extrem de revoltată de apariţia unui articol în săptămânalul Gazeta de Bistriţa, fapt pentru care a interzis conducerii şi reprezentanţilor de la Bistriţa să mai facă declaraţii, „întrucât nu sunt îndreptăţiţi”. Problema este că, ori de câte ori, o publicaţie semnalează anumite greşeli de proiectare sau de execuţie la DN 17, deranjează. Noi nu facem altceva decât să tragem un semnal de alarmă. Înţelegem că toate societăţile ar câştiga banii cât mai repede şi cât mai uşor, dar vorbim despre siguranţa în trafic. Oare cei de la INOCSA circulat-au prin localitatea Reteag, mai ales atunci când plouă? Aşa, ca fapt divers! Întrebăm din ipostaza unui cetăţean, care presupunem că face zilnic naveta dinspre Dej la Bistriţa. Evident pe DN 17, când plouă.

Raimond Petruţ

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.