Dupa examenul de bacalaureat a venit si rândul dascalilor sa sustina examene sau, ma rog, al celor care aspira la acest statut – cel de cadru didactic.

Nu as dori sub nicio forma sa se înteleaga ca as avea ceva cu aceasta breasla. Am înca o parere buna… Din nefericire însa dispare calitatea. Cei care înca mai au rezultate foarte bune în procesul educational fac parte din categoria “batrânilor”, adica a celor care au o vechime considerabila în învatamânt. Nu spun ca nu exista dascali buni si printre cei tineri, deoarece ar fi nedrept, dar acestia sunt foarte putini. Dovada stau, în primul rând, notele foarte mici obtinute de concurenti la examenul de titularizare. Apoi, procentul mare de pretendenti al unui post la catedra, care nu au obtinut nici macar nota cinci, este unul îngrijorator – 40%, si asta în conditiile în care nota minima de “trecere” era sapte.

Multi dintre respinsi se vor prezenta la concursul de suplinire pentru catedrele care au ramas libere în urma acestui concurs, plus cele care nu sunt declarate titularizabile din diverse motive, iar la gândul ca pregatirea elevilor va fi la pamânt si în anul scolar viitor, ni se face parul maciuca.

Este un tavalug care distruge încet, încet învatamântul românesc, distruge calitatea acestuia. De unde a început acest lant al slabiciunilor? Cred ca nimeni nu poate da o explicatie plauzibila în acest moment. Eu personal consider ca problema începe din facultate, unde profesorii au coborât mult stacheta. Obtin note foarte mari si cei care învata si cei care trag chiulul sau, reversul medaliei, sunt picati pe capete si studentii care muncesc si cei care stau si traiesc din plin studentia doar pentru ca proful universitar are draci într-un anumit moment.

Apoi teoria ca teoria, dar practica te omoara. Ceea ce se învata în facultate e una, dar practica la catedra e cu totul altceva, plus respectul pe care trebui sa-l impuna un dascal elevilor sai. Si uite asa apar la catedra oameni slab pregatiti sau care nu au nicio chemare spre aceasta meserie, care în loc sa pregateasca schimbul de mâine, unul puternic, nu fac altceva decât sa dea rateuri. Asa apar absolventii de liceu, care nu au o baza solida în ceea ce priveste cunostintele acumulate în 12 ani de scoala. Totul se reduce la un singur cuvânt – superficialitate.

Nu trebuie sa uitam un alt aspect, foarte important – salarizarea cadrelor didactice. Este un motiv din cauza caruia învatamântul românesc a pierdut multi oameni de valoare. De fapt acest fenomen al migratiei catre tarile occidentale europene, si nu numai, este în floare. Nu sunt putini cei care au preferat sa plece în UE, la cules de capsuni ori sa munceasca în constructii doar pentru a-si asigura un trai mai bun aici în tara, asta daca nu au preferat cumva sa ramâna definitiv pe plaiuri straine. Mai nou, foarte multi prefera un alt orizont – Canada. Foarte multi specialisti, printre care si dascali, ne pleaca doar pentru ca s-au saturat de viata în România si pentru ca nu au un viitor. Astfel, ramânem doar cu verigile slabe si asa învatamântul românesc se tranforma într-unul second-hand.

Liana Muresan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.