Întreg Ministerul Administrației și Internelor (MAI) este în pragul unui cataclism devastator declanșat de către PNL, instalat la guvernare prin voința discreționară a lui Klaus Iohannis, în urma unor manevre departe de orice normă specifică unui stat democratic. În aproape două luni de la instalarea lui Marcel Vela în fruntea MAI, acesta a reușit să-și urce în cap toate structurile ministerului, inclusiv sindicatele polițiștilor, punând practic la pământ activitatea acestei instituții atât de importantă într-o democrație normală. Nu este zi lăsată de la Dumnezeu ca ministrul Vela să nu vină cu o nouă declarație șocantă, care să bulverseze activitatea unei structuri a MAI, punând pe butuci activitatea de menținere a ordinii și liniștii publice, care funcționa cât de cât la cote rezonabile.

Starea de spirit a polițiștilor clujeni și bistrițeni, la fel ca a tuturor polițiștilor din România, dar și a colegilor lor din celelalte structuri ale MAI, în special din Jandarmeria Română, ISU, Poliția de Frontieră, este undeva la nivelul solului, acestea mai funcționează în sistem inerțial, fără nici o tragere de inimă și convingere.

Conform unor surse din sistem, la nivelul IPJ Cluj și Bistrița-Năsăud, dar și la Jandarmerie și ISU din cele două județe, a crescut la un nivel îngrijorător numărul celor care și-au depus rapoarte privind pensionarea anticipată. Intenția de a-și încheia conturile cu MAI a fost declanșată de instaurarea unei adevărate ”țigăneli” în întregul MAI, odată cu schimbarea de putere, dar și de declarațiile șocante și hazardate ale ministrului de Interne Marcel Vela, care zilnic apare pe la televiziunile de știri, anunțând practic apocalipsa pentru personalul care lucrează în structurile ministerului, dar și de confuzia indusă premeditată în spațiul public privind pensiile speciale, în care cineva voit le include și pe cele militare de serviciu, pe care le primesc angajații MAI.

Aceeași stare de spirit deplorabilă există și în celelalte structuri ale sistemului național de apărare, ordine publică și siguranță națională, respectiv în rândul personalului din M.Ap.N., SRI, SIE, SPP, STS și penitenciare.

Declarațiile ministrului Marcel Vela, rostogolite zilnic de mass media, seamănă cu acțiunile unui copil răzgâiat, care vrea să demonstreze celor de-o seamă, că el este cel mai important, cel mai deștept, cel mai tare din parcare și el face ce vrea în cadrul MAI, fără să realizeze importantul deserviciu și sabotaj pe care îl produce ministerului pe care îl conduce. Fără doar și poate, ministrul de Interne are și o agendă secretă pe care o urmează și este obligat să o pună în aplicare.

Poate cea mai importantă operațiune a acestei agende secrete a lui Vela este debarcarea prin orice mijloace a lui Raed Arafat de la șefia Departamentului pentru Situații de Urgență, devenit inamicul public nr.1 pentru Iohannis și liberali, chiar cu riscul de a arunca în aer întreg Ministerul de Interne și a-l demola practic.

Numai astfel se explică intenția acestuia și tam-tamul pe care îl face vis-a-vis de așa-zisa reorganizare, reformare, și Dumnezeu știe cei mai trece lui Marcel Vela prin cap, a Poliției și Jandarmeriei Române, folosite ca paravan, ca acoperire pentru decapitarea lui Raed Arafat.

L-a ochit pe Arafat

În cei 30 de ani de la lovitura militară de stat din Decembrie 1989, structurile din organica Ministerului de Interne – poliție, jandarmi și pompieri – au fost cele mai reformate instituții ale statului român. Când fiecare ministru a venit cu ceva nou, nimeni nu a avut nimic de spus când acest lucru a însemnat un pas înainte în activitatea poliției, jandarmeriei și a celor de la ISU, dar când se observă de pe lună că ținta este înlăturarea lui Raed Arafat, întreaga operațiune vrei, nu vrei, este citită în altă cheie.

Ce se întâmplă în prezent în cadrul MAI, în special la poliție, jandarmerie și ISU semănă mai mult cu o vânătoare de vrăjitoare. Raed Arafat, probabil, trebuie schimbat neapărat, deoarece evident îl deranjează pe Iohannis, fiindcă îl pune în umbră datorită notorietății și aprecierii de care se bucură din partea unei părți însemnate a românilor.

Iar jandarmii și polițiștii la rândul lor trebuie neapărat pedepsiți pentru modul exemplar în care au acționat în 10 august 2018, la tentativa de lovitură de stat, de care atât PNL, ca partid politic, dar și Iohannis, ca președinte în funcție al României, nu au fost străini.

A propos de activitatea jandarmilor din acea zi de 10 august 2018, este posibil că în anumite situații punctuale unii jandarmi să fi acționat disproporționat, dar acele momente trebuie identificate, analizate și stabilit dacă este cineva vinovat sau nu. Este inadmisibil ca cineva, din motive strict politice, electorale, să condamne in corpore întreaga instituție a Jandarmeriei Române, că este vinovată de posibilele acte de violentă comise de anumiți jandarmi.

În 10 august 2018, Jandarmeria Română alături de poliție a apărat democrația și salvat statul de drept din România. Pentru a reuși să-l înlăture pe Arafat, ministrul Vela a încercat tot felul de tertipuri și șmecherii de doi bani. Prima a fost apariția filmulețului de la Colectiv, care s-a dovedit un fâs și nu a prins la români, fiind evidentă făcătura. S-a trecut la alt nivel al operațiunii: un control ordonat de Vela la DSU, care nu a scos nimic grav în evidență, din contră, a făcut ca personalul SMURD, inclusiv cadre medicale, să strângă rândurile în jurul lui Arafat și au amenințat cu ieșirea în stradă și întreruperea activităților specifice.

Mai nou, același ”zgubilitic” ministru de Interne Marcel Vela a venit cu o nouă idee, tot pe linia anihilării lui  RaedArafat: transformarea DSU într-o așa-numită Agenție pentru Situații de Urgență, în care funcția lui Arafat să dispară și pe cale de consecință acesta să fie scos din sistem și să fie îndeplinită astfel dorința lui Iohannis. În plus ar fi și primii pași concreți de privatizare a sistemului național de urgență către clientela proprie.

Cazul “caracal”, folosit ca paravan

Referitor la poliție, în spațiul public se vântură tot felul de soluţii pentru reformarea acesteia. Este folosit ca motiv pentru declanșarea acestei operațiuni, cazul ”Caracal”, prin care se încearcă a se demonstra că statul român este incapabil să lupte cu structurile mafiote și că, de multe ori, nu reușește să garanteze siguranța cetățeanului. Se încearcă inducerea ideii că România este un stat disfuncțional, un stat slab care ar pune în pericol siguranța cetățenilor și ca atare este nevoie de o reformă urgentă și profundă a instituțiilor de forță pentru ca un al doilea caz ”Caracal” să nu mai fie posibil.

Aceste idei vehiculate premeditat în spațiul public, îi vin ca o mănușă ministrului de Interne și se folosește de acest lucru pentru a demara o reformă în administrație, concomitent cu restructurarea instituțiilor de forță din subordinea MAI, fiind vizate Poliția, Jandarmeria și ISU.

Pe fond ideea este corectă, dar se uită un lucru elementar: cazul ”Caracal” nu a fost înlesnit numai de lipsa de activitate sau reacție a poliției, în aceeași măsură răspunderea revine structurilor informative, în special SRI-ului, care ar trebui să stăpânească din punct de vedere informativ-operativ, activitatea grupurilor de crimă organizată, în condițiile în care guvernul tehnocrat al lui Iohannis, condus de Cioloș, a desființat ”doi și un sfert”, un serviciu secret de elită care gestiona eficient activitatea grupărilor mafiote din România.

În locul acestui serviciu de informații a fost înființată o caricatură jalnică de serviciu de informații al MAI, militarizat, așa-zis continuator al ”doi și un sfert”, practic fără nici o competență privind furnizarea de informații de interes pentru Poliția Română, în special pe linia cunoașterii și prevenirii activităților specifice fenomenului de ”crimă organizată”.

Posibilitățile informative ale Poliției prin mijloace proprii sunt extrem de limitate, activitățile de culegere de informații sunt lipsite de consistență, aproape inexistente, exceptând activitatea celor de la structurile de poliție care investighează crima organizată. Dar și în plasa acestora se prind doar guvizi, boișteni și plevușcă măruntă, numai astfel putând fi explicată apariția cazului ”Caracal”.

În mod normal activitatea criminală desfășurată de către Dincă în zona Caracalului nu putea să treacă nedetectată de un serviciu de informații cât de cât profesionist. Iar SRI demonstrează că este departe de un asemenea standard, exceptând cazul că acolo s-a întâmplat altceva și ancheta derulată până în acest moment de către procurorii DIICOT are drept scop să ascundă adevărul – existența unor rețele de trafic cu carne vie destinate personalului american dislocat în baza militară de la Deveselu.

În nici un caz pentru ceea ce s-a întâmplat la Caracal, Poliția nu poate fi considerată vinovată sau singura vinovată. Fără informații, Poliția nu poate acționa eficient, fiindcă rolul în furnizarea acestora revine în exclusivitate celor de la SRI, despre care în cazul ”Caracal”, în mod ciudat, nimeni nu a vorbit nimic.

Toate ieșirile publice al ministrului de Interne Marcel Vela au un singur scop, de a șoca și de a demonstra că el a inventat gaura de la macaroană, de a-și crea notorietate și imagine publică. Este singura explicație logică pentru zicerile de tot felul ale acestuia, că va începe o ”curățenie” în cadrul MAI și aceasta „va fi o curățenie juridică și de specialitate”. La începutul mandatului, în luna decembrie 2019, anunța că a discutat cu liderii de sindicat din Poliție, că viziunea lui de reformare a MAI nu se va face de pe o zi pe alta, iar când va lua o decizie, aceasta se va transforma în fapte și măsuri. Care întârzie să apară.

Deși a încercat din răsputeri să sară peste sindicatele din Poliție, până la urmă a fost obligat să accepte o întâlnire cu aceștia, care a avut loc în data de 15. 01. 2020 și a durat circa cinci ore. O întâlnire care în viața reală a polițiștilor nu va avea nici un fel de impact.

Pe lângă debarcarea lui Arafat și a așa-zisei reforme din Poliție, care va fi concretizată prin numirea unor șefi fideli actualei puteri la nivelul inspectoratelor de poliție județene, o altă ”misiune” a lui Marcel Vela, cel puțin așa rezultă din declarațiile acestuia, este pedepsirea in corpore a Jandarmeriei Române pentru 10 august 2018, sub pretextul restructurări sau reformării acesteia.

Un fost șef al Jandarmeriei îl contrazice pe Vela

Prima talpă serioasă pusă intenției ministrului Vela a venit din partea unui fost șef al Jandarmeriei Române, generalul Antonescu Olimpiodor. Acesta consideră că nu este oportună reorganizarea Jandarmeriei Române, în condițiile în care actuala formă de organizare este asemănătoare cu cea a instituțiilor similare din state cu o vastă experiență în domeniu (Franța, Italia, Spania) și apreciată în organismele internaționale din care face parte Jandarmeria Română (FIEP, FFE). Fostul comandant al jandarmilor români este de părere că nu este oportună o astfel de inițiativă în actuala conjunctură geostrategică internațională. Și nu în ultimul rând, fostul jandarm șef vine și cu un argument beton, impactul financiar al reorganizării, care sunt cheltuielile determinate de restructurări, mutări, dislocări și detașări inerente unei asemenea activități, în condițiile în care de seara până dimineața pe toate canalele media comunicatorii PNL se plâng de lipsa de bani și împrumuturile masive făcute pentru a plătii pensiile și salariile bugetarilor.

În prezent, operativitatea și mobilitatea actualelor structuri existente la nivel județean, sunt mai eficiente decât varianta propusă, de regionalizare a jandarmeriei după modelul SRI. Nu trebuie să fi mare strateg ca să constați că este mai ușor să dispersezi pentru diferite misiuni o structură omogenă, decât să o constitui din diferite subdiviziuni. Jandarmeria Române este o structură organizată pe principii militare, cu un sistem unitar de forțe și mijloace, dispus conform organizării administrativ-teritoriale actuale ale României, pe județe.

Când se va ajunge la o nouă organizare administrativ-teritorială, evident că va fi nevoie de o nouă organizare a Jandarmeriei Române.

Doru Costin

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.