Dacă la Miercurea Ciuc şi Gheorgheni proiectarea variantelor ocolitoare e în linia dreaptă, la Bistriţa lucrurile se mişcă încet. Proiectantul susţine că la ora actuală încă nu ştie câte case şi terenuri vor fi afectate la Bistriţa de această centură proiectată la Sud, şi nici ce valoare are realizarea acestui proiect.
Cele trei centuri ocolitoare sunt cuprinse într-un proiect amplu al cărui beneficiar este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), iar proiectantul desemnat prin licitaţie este S.C IPTANA. S.A.

Chiar dacă Beneficiarul şi Proiectantul recunosc că un traseu nefezabil nu are şanse mari să obţină finanţare europeană, aceiaşi factori susţin în continuare, la iniţiativa primarului Bistriţei, Ovidiu Creţu, realizarea centurii la Sud de municipiu, pe un traseu dificil, care intră şi prin oraş, cu slabe şanse de a fi fezabil. De aici a rezultat şi întârzierea documentaţiei, clasând Bistriţa în coada listei, după celelalte două oraşe.
SC IPTANA SA este proiectantul care se ocupă în prezent de pregătirea pentru construcţie a variantelor de ocolire Miercurea Ciuc, Gheorgheni şi Bistriţa, pentru care încasează în total 3.121.990 de lei, fără TVA, oferta cu care societatea a câştigat licitaţia. Termenul de finalizare a proiectării pentru cele trei variante ocolitoare este 21 iunie 2010. Conducerea IPTANA susţine că la Gheorgheni şi Miercurea Ciuc documentaţiile au fost deja predate, ultima pe listă fiind Bistriţa unde au apărut o serie de probleme datorită traseului ales. După un refuz din partea MApN, proiectantul a decis să modifice traseul Variantei Ocolitoare Bistriţa în zona Poligonului Militar de trageri de Livezile, restul traseului rămânând acelaşi, tot prin Pădurea Codrişor şi tot pe deasupra ştrandului municipal. Cum termenul limită se apropie, IPTANA „trage de zor” să finalizeze şi cu Bistriţa, chiar dacă recunoaşte că varianta selectată are slabe şanse să fie fezabilă, şi deci, slabe şanse să obţină finanţare europeană.

Pentru Bistriţa se vor bani europeni, pentru o centură nefezabilă!

Printr-o adresă trimisă redacţiei noastre, directorul general al S C IPTANA SA, Cornel Marţincu, spune că reprezentanţii societăţii pe care o coordonează, au predat deja documentaţiile pentru variantele de ocolire ale oraşelor Miercurea Ciuc şi Gheorgheni, inclusiv în faza Proiect tehnic, în colaborare cu autorităţile centrale şi locale, după ce au fost adoptate acele trasee care au corespuns scopului proiectului, respectiv realizarea de variante ocolitoare, care să scoată traficul de tranzit din oraşe, şi, în mod obligatoriu, să fie fezabile din punct de vedere economic şi tehnic. Potrivit lui Marţincu, proiectele de investiţii publice nefezabile, nu pot fi finanţate din fonduri europene sau de altă natură. Amintim faptul că, în cazul Variantei Ocolitoare Bistriţa, acelaşi proiectant, SC IPTANA SA preciza în memoriul tehnic depus la APM BN anul trecut, pentru obţinerea acordului de mediu, următoarele: „Varianta II Sud are un traseu mai lung cu 2,714 km, necesită ample lucrări de artă ( poduri, pasaje, lucrări de consolidare) datorită multitudinii de obstacole întâlnite şi a versanţilor ce prezintă multiple fenomene de instabilitate, necesită suprafeţe mult mai mari de teren necesar a fi expropriat şi construcţii existente ce trebuie demolate, şi nu asigură o legătură cu DN 17C.
Date fiind aceste caracteristici, Proiectantul şi Beneficiarul au susţinut fezabilitatea certă a Variantei I, spre deosebire de varianta II care are şanse mari să nu fie fezabilă. Cu toate acestea, Primăria Bistriţa şi-a afirmat susţinerea totală pentru Varianta II, în ciuda volumului mare de demolări, argumentul principal fiind acela că Varianta I este dispusă circa 60% din lungimea ei în interiorul oraşului, şi nu asigură o ocolire a localităţii Viişoara, dispusă pe DN 17 la intrarea în oraş dinspre Dej”. Ca urmare a acestor precizări, deducem faptul că Varianta Ocolitoare Bistriţa, pe traseul propus de proiectant şi impus de Primăria Bistriţa, prin edilul Ovidiu Creţu, are slabe şanse să obţină finanţare, după argumentele aduse chiar de directorul IPTANA, Cornel Marţincu.

CNADNR s-a deşteptat: nu mai duce centura pe unde se trage cu pistolu’!

Potrivit directorului general al CNADNR, Dorina Tiron, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, în calitatea sa de beneficiar al proiectului, a luat hotărârea de a aproba Varianta II a traseului Variantei Ocolitoare a municipiului Bistriţa, respectiv cel care traversează zona de Sud. Tiron susţine că aliniamentul drumului a suferit modificări în zona Poligonului de TRAGERI de la Livezile, aceste modificări fiind impuse prin avizul MApN, respectiv începând cu km 12+300. Între km 0 şi km 12+300 traseul, variantei nu a suferit nici o modificare, după cum informează conducerea C.N.A.D.N.R. „Valoarea totală a investiţiei va putea fi făcută publică numai după aprobarea indicatorilor tehnico – economici prin Hotărârea de Guvern, moment în care investiţia va fi promovată oficial. Proiectul Variantei Ocolitoare Bistriţa are aprobarea CTE CNADNR, urmând a fi avizat şi de restul organelor abilitate”, explică directorul general al Companiei, Dorina Tiron. Menţionăm faptul că redactorul Gazetei de Bistriţa a făcut o solicitare în 24 martie către CNADNR cerând şi precizarea sumelor pe care le-a încasat până acum proiectantul SC IPTANA SA pentru efortul depus la Varianta Ocolitoare Bistriţa. Acest răspuns a fost omis de către conducerea Companiei, singura precizare fiind aceea că până acum proiectantul şi-a încasat banii.  

Pentru Bistriţa, IPTANA încă face calcule

Proiectantul Centurii Bistriţa, SC IPTANA SA susţine că în cazul Variantei Ocolitoare a municipiului nostru, s-a demarat procedura obţinerii avizelor solicitate de Consiliului Judeţean, iar cel mai recent aviz obţinut este de la Ministerului Apărării Naţionale (MApN), care a cerut schimbarea traseului în zona Poligonului de trageri de la Livezile. „În lipsa avizului Ministerului Apărării Naţionale, nu s-a putut finaliza completarea documentaţiei solicitate de Agenţia de Protecţia Mediului Bistriţa, inclusiv lista proprietarilor afectaţi, fapt ce a condus la suspendarea temporară a procedurii pentru obţinerea acordului de mediu. IPTANA SA va face toate demersurile pentru finalizarea documentaţiei de proiectare în conformitate cu prevederile contractului. În acest stadiu, costul lucrărilor de construcţie a variantei de ocolire Bistriţa este estimativ, urmând a fi stabilit odată cu aprobarea indicatorilor tehnico – economici ai proiectului, deci nu este o informaţie disponibilă în acest moment”, se justifică conducerea IPTANA. Amintim faptul că pentru traseul Variantei II Sud, Consiliul Judeţean Bistriţa –Năsăud a retras, în luna martie a acestui an, certificatul de urbanism emis de instituţie anul trecut, Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa – Năsăud ( APM BN) a dat de asemenea un aviz negativ pentru acelaşi traseu, returnând documentaţia, iar Consiliul Local Bistriţa a votat anul trecut împotriva continuării demersurilor pentru realizarea proiectului Variantei Ocolitoare Bistriţa pe acest traseu. Singur susţinător al Variantei II Sud a fost şi a rămas primarul Bistriţei, Ovidiu Teodor Creţu care susţine că prin acest traseu al centurii, oraşul Bistriţa se va dezvolta.

Iulia Stupinean

1 COMENTARIU

  1. Cea mai buna varianta este centura sud care trece pleaca din DN 15A si trece pe lângă localităţile: Sărata, Monariu, Budacul de Jos, Jelna, Ghinda şi se intersectează cu DN 17 după localitatea Livezile. Varianta lui Cretu care vrea sa distruga zona verde a orasului (padurea Codrisor) si sa aduca traficul greu in cea mai linistita zona din oras e o mare prostie. De altfel am auzit ca are in cap sa taie copacii de pe bulevardul Republicii pentru a mari carosabilul. Totodata a pus gand rau si parcului dendrologic al colegiului national „Liviu Rebreanu” trudit de regretatul profesor de biologie Livius Gubesch, impreuna cu generatii de elevi intre care ma numar. Mai Cretule baga-ti mintile in cap si nu mai prigoni natura ca nu ai nici un drept in acest sens.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.