''Felicitari! Firma Hyundai a ales aleatoriu numarul dumneavoastra de telefon, oferindu-i în cadou un telefon NOKIA N95 3G. Pentru mai multe detalii contactati-ne la numerele de telefon 0755920090 / 0756475929.Va multumim!'' Asa suna unul dintre numeroasele mesaje ale infractorilor care trimit mesaje false. Scopul acestor escrocherii este de a fraierii oamenii naivi si doritori de câstiguri nesperate pentru a beneficia de minute ''bonus'' prin furt.

Premii atractive

Inventivi din fire, românii au mai descoperit o modalitate de a face bani, mai bine spus de a economisi niste bani, punându-i pe altii sa plateasca – escrocheria prin sms-uri. Planul este unul banal, dar care da roade dupa toate probabilitatile. Procedura prin care se petrece înselaciunea este foarte simpla.

Escrocii, prin intermediul unei cartele de telefon mobil, trimit la întâmplare mesaje „atractive” prin care anunta ca destinatarul a câstigat diverse premii. Numai ca pâna la a intra în posesia mult râvnitului premiu, trebuie îndeplinite câteva conditii minime. Câstigarea unei masini, a unei sume de câteva sute de euro, diverse aparaturi electronice si electrocasnice sau chiar a unui telefon mobil de ultima generatie atrage pe amatoriide chilipiruri în plasa impostorilor.

Pentru a conferi o oarecare tenta de veridicitate mesajului, escrocii au trecut la folosirea unor branduri foarte cunoscute pe piata româneasca. Daca la început trimiteau mesaje în numele companiilor de telefonie mobila, acum impostorii se folosesc de numele unor firme importante precum Flanco, Hyundai ori Dacia pentru a deveni cât de cât credibili. Odata insuflata ideea ca tot ceea ce ar trebui sa faca pentru a intra în posesia atragatorului premiu ar fi sa sune la numarul de telefon de la care a fost expediat mesajul sau altele care sunt indicate în mesaj, scopul escrocilor este atins. Cei vizati, atrasi de posibilitatea de a intra în posesia unui premiu atractativ nu stau prea mult pe gânduri si suna la numerele indicate. La capatul celalalt al firului raspunde un tip amabil, stapân pe sine care îti confirma câstigarea premiului.

Pacaliti si pacalitori

Automat utilizatorul cartelei sau mai bine spus a teparului primeste bonusuri pentru fiecare minut vorbit. Interlocutorul îsi joaca bine rolul, prezentându-se ca fiind directorul firmei Hyundai Auto România. Esti foarte tentat sa-l crezi. Odata ce te felicita pentru câstigarea premiului, „actorul” ofera indicatii pentru a putea intra în posesia câstigului. Infractorul sfatuieste victima sa cumpere cartele reîncarcabile si sa trimita codul de reîncarcare, chipurile pentru ca acesta sa fie verificat si pentru a câstiga marele premiu. Nerabdator sa intre în posesia premiului, destinatarul îi comunica codul cartelei de reîncarcare, care de altfel se ridica mai mereu la valoarea de 24 euro.

Finalul este unul neasteptat pentru cei care asteapta sa intre in posesia premiului. „Felicitari, ati luat teapa!” este concluzia escrocheriei. Concluzia este aceeasi si în cazul abonatilor la serviciile de telefonie mobila. Procesul escrocheriei este unul de mult mai simplu. Abonatilor li se cer seria si numarul de buletin. Naiv din fire, interlocutorul ofera toate detaliile. Odata oferite datele, pacalitul trebuie sa mai tasteze pe telefonul propriu o serie de coduri. În final, fara sa-si dea seama, abonatul care cade în plasa escrocilor se poate alege se alege cu un cost suplimentar pe factura de 24 euro si… fara premiu.

Campanii preventive inutile

Institutiile statului, brandurile autohtone, companiile de telefonie mobila si retailerii vizati de mesajele tâlharilor prin SMS nu pot contracara valurile de escrocherii prin transmiterea de coduri ale cartelelor reîncarcabile. Nimeni nu poate sorta mesajele, de altfel orice persoana poate trimite un mesaj fara ca identitatea lui sa fie descoperita. Singura metoda de a contracara fenomenul este înstiintarea populatiei despre acest fenomen, fara prea multe rezultate însa. În ciuda înstiintarilor facute de companiile de telefonie mobila sau brandurile autohtone al caror nume este des folosit pentru credibilitate, sute de români cad în plasa acestor impostori. Deseori primim de la compania de telefonie mobila Orange România mesaje de genul: ”Pentru a preveni tentativele de frauda nu comunica nimanui codurile de reîncarcare sau parolele personale. Detalii pe www.orange.ro/about/fraud/”. Acestea au ca scop prevenirea infractiunilor care au loc tot mai des în România si mai ales în zona Ardealului, infractiuni comise de autori necunoscuti si a caror victime sunt simplii cetateni.

Detinutii sunt de vina

Reprezentantii firmei Hyundai Auto România cunosc faptul ca numele firmei este folosit pentru a cersi credibilitatea cetatenilor. Unul dintre reprezentantii Hyundai a declarat pentru Gazeta de Bistrita: ”Acest fenomen al sms-urilor unde este folosit si numele firmei Hyundai este o mare escrocherie. Noi nu organizam astfel de concursuri, nu oferim premii prin intermediul mesajelor telefonice. Persoanele care primesc astfel de mesaje nu trebuie sa dea credibilitate, cu atât mai mult nu trebuie sa sune înapoi. În fiecare zi primim minim patru reclamatii de la persoanele care suna si care au fost înselate fiind mentionat numele firmei în mesaj. Cei mai multi reclamanti sunt din zona Ardealului”. De altfel Reprezentantul Hyundai a mai precizat ca în prezent exista o ancheta în derulare la Politia Bucuresti.

Lucrurile nu sunt roz nici în judetul Bistrita-Nasaud, unde numarul persoanelor care cad în plasa impostorilor se înmulteste de la zi la zi. Conform declaratiei purtatorului de cuvânt din cadrul Inspectoratului de Politie Judetean Bistrita-Nasaud (IPJ BN), inspector Raluca Moldovan, fraudele sunt de ordinul câtorva mii de euro si pentru moment reprezinta un fenomen national care este cu greu controlat. „În prezent exista sase plângeri de frauda, numarul persoanelor înselate fiind mult mai mare. Astfel de manevre fac detinutii din penitenciare, fiind depistate doua persoane care au recurs la astfel de înselaciuni. Este un fenomen national, care a luat amploare”, a mai precizat Raluca Moldovan.

În ceea ce priveste posbilitatea ca detinutii sa utilizeze telefoanele mobile din penitenciare au existat numeroase cazuri în care acestia au intrat în posesia unor astfel de obiecte, desi este interzis prin lege. În presa nationala au fost publicate articole prin intermediul carora au fost sesizate astfel de cazuri. Cu ocazia unor controale efectuate de personalul închisorilor au fost depistate sute de astfel de telefoane, chiar si în închisorile de maxima securitate. Unul dintre motivele invocate a fost lipsa personalului, un gardian la circa 200 de detinuti.

Elisabeta Ciuta

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.