Cu bicicleta de la Unirea la Viişoara

La fel ca şi în celelalte oraşe aglomerate din ţară, în Bistriţa bicicleta rămâne deocamdată o pasiune periculoasă. Pentru a schimba situaţia, statul vrea sa le dea primăriilor 50 de milioane de lei pentru amenajarea unor piste speciale.
Primăria Bistriţa a solicitat bani în acest sens, suma totală necesară investiţiei ridicându-se la 3.137.000 de lei. În urmă cu circa două săptămâni, aleşii locali au aprobat în cadrul unei şedinţe de Consiliu Local proiectul de hotărâre privind depunerea unei cereri de finanţare la Administraţia Fondului pentru Mediu în vederea amenajării pistei de biciclete, care va tranzita oraşul şi va face legătura între cartierele Unirea şi Viişoara.

Vestea că în oraşul nostru s-ar putea amenaja o astfel de pistă le-a adus motive de bucurie celor care circulă pe două roţi, în condiţiile în care s-a tot vorbit despre necesitatea acestei investiţii, însă nu s-a făcut nimic concret.
Suprafaţa totală pe care ar urma să fie amenajate pistele pentru biciclişti este de 12.755 de metri pătraţi, pe traseul DN 17, în localităţile Unirea şi Viişoara, şi în Bistriţa, pe Bulevardul Decebal şi strada Andrei Mureşanu.

Piste de peste trei milioane de lei

Administraţia Fondului de Mediu a lansat în data de 1 iulie programul naţional de realizare a pistelor pentru biciclişti. Acesta se va derula în perioada 20 iulie-20 august, timp în care autorităţile locale au posibilitatea să depună proiecte în vederea obţinerii finanţării pentru implementarea lor.
Ovidiu Creţu, primarul Bistriţei, care avea de mult timp în plan amenajarea unei piste de biciclişti, a profitat de „oferta” venită de la stat şi a iniţiat un proiect de hotărâre privind depunerea unei cereri de finanţare la Administraţia Fondului de Mediu în acest sens. În cadrul unei şedinţe extraordinare de Consiliu Local care a avut loc în urmă cu circa două săptămâni, aleşii locali au votat în unanimitate proiectul.
În expunerea de motive a proiectului de hotărâre se precizează că se doreşte realizarea unor piste de biciclişti cu un singur sens, având o lăţime de maxim 1,2 metri. De asemenea, în document se mai spune că investiţia va conduce la sporirea gradului de confort al locuitorilor oraşului şi va oferi oportunitatea petrecerii timpului liber într-un mod civilizat şi agreabil, precum şi alternativa unui trafic degajat şi ecologic.
Totodată, culoarea asfaltului de pe pistă va fi diferită de cea a locului pe unde trec maşinile şi acolo unde se poate, cu intervenţii minime asupra vegetaţiei, vor fi montate şi executate limitatoare de viteză, respectiv marcaje rutiere, cu scopul de a asigura siguranţa pietonilor care circulă pe aceeaşi alee. Circulaţia motocicletelor, a scuterelor sau a ATV-urilor sau organizarea de competiţii pe pista va fi strict interzisă.
Valoarea totală a lucrării este de 3.137.767 de lei, cu tot cu TVA (n. r. –circa 734.000 de euro). Dacă proiectul va fi aprobat de Administraţia Fondului de Mediu, 80 la sută din costurile lucrărilor vor fi suportate de bugetul de stat, iar restul de 20 la sută de către bugetul local al Primăriei Bistriţa. Investiţia ar trebui finalizată în termen de 12 luni de la data semnării contractului de atribuire.
Primarul municipiului speră ca proiectul să fie aprobat, iar cetăţenii oraşului pasionaţi de mersul pe două roţi să aibă un loc unde să se poată plimba în voie, doar a lor. Deocamdată rămâne de văzut dacă dorinţa lui Creţu se va îndeplini.

Bistriţenii, încântaţi de realizarea pistei

În ultimii ani, în Bistriţa a crescut numărul celor care îşi cumpără maşini, fie ele noi sau la mâna a doua. Totodată, au crescut şi riscurile la care se supun bicicliştii atunci când circulă prin oraş, în condiţiile în care şoferii nu îi respectă foarte mult în trafic.
Vestea că în Bistriţa s-ar putea amenaja un loc de plimbare doar pentru ei i-a bucurat pe bicicliştii bistriţeni. „Această pistă ne-ar da ocazia să circulăm fără griji prin oraş. De multe ori mă tem că m-ar putea lovi o maşină. Şoferii nu ne respectă prea mult în trafic, probabil consideră că şoseaua e doar a lor. Mi-aş dori să fie aprobat proiectul”, ne-a explicat un biciclist.
Un alt bistriţean care preferă bicicleta pentru a se deplasa ne-a spus că „mă bucură această iniţiativă, sper că va fi pusă în cele din urmă şi în aplicare. Îi felicit pe consilieri şi pe domnul primar că s-au gândit şi la noi”.

Primăria Bistriţa a cerut de la stat 2,5 milioane de lei

Conform informaţiilor postate pe site-ul Administraţiei Fondului de Mediu, până în data de 26 iulie, 65 de primării din ţară au cerut finanţare pentru punerea în practică a proiectului, suma totală solicitată depăşind 110 milioane de lei. Primăria Bistriţa a solicitat suma de 2.499.987 lei.
Cele mai multe proiecte, în număr de şase, au fost depuse de administraţiile locale din judeţul Dâmboviţa, Satu Mare –şase, Sălaj – trei, Timiş – cinci, Harghita – trei şi Bihor – patru proiecte.
Potrivit Ghidului de finanţare al programului, proiectului îi este acordat un punctaj după următoarelor criterii: lungimea pistei de biciclişti, tipul de amenajare, existenţa de proiecte de rute alternative pentru preluarea traficului ciclist de pe drumurile europene sau naţionale, amplasamentul pistei, valoarea contribuţiei proprii, precum şi existenţa analizei cost-oportunitate care demonstrează oportunitatea proiectului. Pentru a fi selectat, proiectul trebuie să obţină minimum 71 de puncte.
Tipurile de proiecte finanţate prin program sunt pistele pentru biciclişti pe amplasament nou, cu o singură bandă, şi pistele pentru biciclişti pe amplasamente preexistente rutiere sau în cadrul trotuarelor, cu o singură bandă.
Scopul Programului de realizare a pistelor pentru biciclişti îl constituie îmbunătăţirea calităţii mediului prin înlesnirea transportului mai puţin poluant, în condiţii de siguranţă.

Iulia Bartha
iulia@gazetadebistrita.ro

Trasee în Bistriţa

Pista va fi amenajată pe terenul aparţinând domeniului public al municipiului Bistriţa, cum ar fi străzile sau trotuarele, pe următorul traseu: Andrei Mureşanu (990 metri pătraţi); Bulevardul Decebal (1.005 metri pătraţi); pe întreaga lungime a traseului DN 17, din intravilanul localităţilor componente, Unirea (3.200 metri pătraţi) şi Viişoara (7.580 metri pătraţi).

Prevederi legale

„Suma maximă care poate fi acordată unui judeţ sau unei unităţi administrativ teritoriale declarată potrivit Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional Secţiunea a IV-a – Reţeaua de localităţi, cu modificările şi completările ulterioare, oraş, municipiu, pentru un proiect este 2,5 milioane lei. Suma maximă care poate fi acordată unei unităţi administrativ teritoriale declarată potrivit Legii nr. 351/2001, cu modificările şi completările ulterioare comună, pentru un proiect este 1,5 milioane lei”, se explică pe www.afm.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.