Dacă în unele orașe din Transilvania până și planurile urbanistice pot fi consultate în timp real online, la Bistrița nici măcar taxele anuale sau o banală parcare nu poate fi plătită online. Cu toate acestea, municipalitatea cheltuiește 150.000 de lei pe întreținerea unor programe.

La Primăria Bistrița încă se poartă pixul și foaia, cel puțin când vine vorba despre umilul cetățean. În urbea noastră nu pot fi solicitate documente online, nu pot fi plătite taxele cu un click și nici o banală parcare.

Pentru un serviciu simplu ca închirierea unui loc de parcare trebuie fie să îți încarci telefonul mobil, fie să bați jumătate de centru istoric în căutarea unui magazin care vinde tichete de parcare fie îți rogi moartea lângă vreun parcometru nefuncțional, achiziționat cu bani mulți.

În alte părți se vorbește despre democrație participativă, în care cetățeanul este implicat după ce și-a exprimat opinia despre anumite investiții online. În Bistrița nu există o metodă rapidă de a lua legătura cu municipalitatea. Primăria Bistrița nu are nici măcar o banală pagină de Facebook, despre What`s App sau Twitter nici nu poate fi vorba.

Cu toate aceste neajunsuri care ar putea fi rezolvate cu sume relativ modeste, Primăria Bistrița investește masiv în întreținerea unor programe. Pentru întreținerea a patru programe preț de un an, Primăria Bistrița a scos din vistierie 157.200 de lei.

Este vorba despre sistemul integrat de gestiune financiar contabilă „eCUB”, un pachet de module software specializate pe operațiuni specifice departamentelor dintr-o instituție publică. La aceasta se adaugă „GeCon”, aplicație destinată gestionării contractelor încheiate între instituțiile publice și persoanele fizice sau juridice. Sistemul gestionează contracte pentru Direcția Patrimoniu și Direcția Administrare Piețe.

„Impotax” este un sistem integrat de gestionare și colectare a taxelor și impozitelor locale, iar „Invest” are ca scop gestionarea investițiilor prin urmărirea derulării proiectelor care au ca scop realizarea obiectivelor investițiilor respectiv a achizițiilor aferente acestora.

Licitația pentru identificarea unei firme care să se ocupe de întreținerea acestor patru programe a fost împărțită în trei loturi, cel mai consistent vizând aparatul de specialitate al primarului, care are o valoare de 98.400 de lei. Al doilea lot vizează Direcția Patrimoniu și are o valoare de 32.400 de lei, iar al treilea este dedicat Direcției Piețe și are o valoare de 26.400 de lei.

Cine „veghează” la buna funcționare a programelor din primărie

Pe contract a pus mâna Indeco Soft SRL, o firmă din Baia Mare, înființată în anul 2000. Culmea, prin primăvara anului trecut, aceeași societate comercială punea mâna pe un contract similar, care a expirat anul acesta. Valoarea contractului era, însă, nițel mai mică, ajungând la doar 134.400 de lei.

Potrivit datelor financiare furnizate pentru anul 2018, cifra de afaceri a SRL-ului din Baia Mare a trecut de 11,3 milioane de lei, cu un profit net de 1,3 milioane de lei. În 2018, firma avea 2,8 milioane de lei datorii și 113 angajați, printre cei mai numeroși din ultimii ani.

În 2017, firma raporta o cifră de afaceri de 10,7 milioane de lei și un profit net de 1,2 milioane de lei. Datoriile erau însă mai mari, trecând de 3,3 milioane de lei. În 2016 și 2015, cifra de afaceri a fost la același nivel, la fel și datoriile, care au fost ceva mai consistente în 2015, când treceau de 4 milioane de lei.

De altfel, 2015 a fost anul în care SRL-ul a trecut de pragul de 10 milioane de lei cifră de afaceri. Asta cu toate că profit net de peste un milion de lei a mai înregistrat și în 2013, 2011 sau 2008, când acesta a ajuns la apogeu: 1,7 milioane de lei. Cele mai mari datorii au fost înregistrate în 2008 – 4,7 milioane de lei.

Indeco Soft SRL a creat și vegheat și asupra unei aplicații pe cât de așteptată, pe atât de ineficientă. Este vorba despre ghișeul.ro, o aplicație ce trebuia să le permită românilor să își plătească taxele din confortul fotoliului, cu doar un click.

În 2011, cei de la Hotnews scoteau în evidență faptul că pentru a intra pe această aplicație trebuie să folosești CNP-ul, care devine mult mai vizibil în mediul online.

Oficialii Indeco Soft spuneau atunci că în baza CNP-ului nu poți afla decât cât are de plătit o persoană și poți plăti, ceea ce ar fi un lucru benefic.

Nu de aceeași părere este și Autoritatea pentru Protecția Datelor, care cere să nu se folosească CNP-ul ca o cheie de accesare într-un sistem, întrucât CNP-ul poate fi folosit doar cu consimțământul persoanei sau în baza unei prevederi legale exprese.

Cât a costat toată această distracție? Ei bine, nimeni nu știe, Ministerul Comunicațiilor transmitea în 2011 că aplicația pentru ghișeul.ro a fost pusă la dispoziție gratuit de către Asociația de Plăți Electronice din România (APERO), fără a da mai multe detalii despre costuri. Aplicația aparținea firmei Indeco Soft din Baia Mare, care era membră a APERO și care a mai implementat astfel de softuri prin mai multe primării din țară.

La nivelul anului 2011, aplicația Indeco Soft funcționa în alte 8 localități, printre care Baia Mare, Arad, Oradea, Câmpia Turzii, Sighetu Marmației, Carei, Pucioasa, Sovata sau Râșnov.

Sistem de telecomunicație și transmisie date de 180.000 de lei

Nu este singura sumă însemnată cheltuită de Primăria Bistrița pentru astfel de servicii. La finalul anului trecut, Primăria Bistrița organiza o licitație publică pentru furnizare, montaj și punere în funcțiune a unui sistem de telecomunicație și transmisie date.

Acesta, care a costat nu mai puțin de 180.000 de lei a fost dedicat noului sediu al Serviciului de Impozite și Taxe din cadrul Direcției Venituri din Primăria Bistrița. Pe contractul respectiv a pus mâna Mediacom-net SRL.

De data aceasta este vorba despre o firmă din Bistrița-Năsăud, înființată în anul 1999. Firma cu 20 de angajați a raportat pentru anul 2018 o cifră de afaceri de 3,3 milioane de lei, un profit net de 373.927 de lei și datorii de 1,2 milioane de lei.

Tot la finalul anului trecut, Primăria Bistrița organiza o licitație publică pentru furnizare stații de lucru cu licență sisteme de operare și laptopuri cu licență sisteme de operare.

Pentru acestea, Primăria Bistrița era dispusă să dea 166.260 de lei. Este vorba despre 4 stații de lucru cu specificații tehnice minimale, în valoare de 16.808 lei, la care se adaugă alte 30 de stații de lucru, în valoare de 135.000 de lei și două laptopuri, în valoare de 15.000 de lei.

Pe toate contractele a pus mâna Top Tech SRL, o firmă din Deva cu 76 de angajați, care a raportat pentru 2018 o cifră de afaceri de 35,5 milioane de lei și un profit net de 1,1 milioane de lei. În ultimii 6 ani, perioada 2018-2012, SRL-ul nu a raportat cifre de afaceri mai mici de 20 de milioane de lei. Pragul de 30 de milioane de lei a fost trecut în 2016.  

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.