Desi în povestea Codecului s-a anuntat sfârsitul, alti actori secundari apar cu surprize de proportii. Ministrul Internelor si Reformei Administrative, Cristian David afirma ca nu este de competenta sa sa discute despre contractele semnate de catre subordonatii sai din Politia Româna. El arunca responsabilitatea în curtea Ministerului Transporturilor.

În urma campaniei mediatice si a protestelor soferilor, unii dintre reprezentantii comunitatii locale au atras atentia forurilor superioare vizavi de situatia radarelor fixe. Noul presedinte al Consiliului Judetean, Alin Tise a anuntat oficial ca a fost reziliat contractul cadru cu Codecul dar, din pacate, pentru ca starea de fapt, încasarea de amenzi ilegale, sa nu mai continue, consiliile locale din fiecare comuna în parte ar trebui sa renunte la contracte. Deci, în acest moment, responsabilitatea gestionarii problemelor le revine în totalitate comunelor, Politiei si firmei ofertante.

Gazeta a dezvaluit pe parcursul mai multor editii modul evident partinitor în care au fost semnate si derulate contractele dintre Codec, reprezentantii Ministerului de Interne si cei ai comunitatilor locale. Surprinzatoare este, în schimb, reactia lui Cristian David, ministrul MIRA, în fata atentionarii subtile a deputatului independent, Mircia Giurgiu, care l-a interpelat pe aceasta tema cu mai multe luni în urma.

David- Vorbe-n vânt…

Mircea Giurgiu i-a adresat ministrului de Interne o întrebare în plenul Parlamentului despre situatia radarelor fixe de pe tronsonul de drum Cluj-Turda si despre destinatia banilor proveniti din amenzi. Interpelarea deputatului nu a surprins pe nimeni dat fiind faptul ca locuitorii judetului protestau deja fatis împotriva acestora, mass-media dezbatea pe larg problema lor si, treptat, apareau la lumina anumite îngrijoratoare legate de corectitudinea contractelor.

Stirea ca radarele functioneaza ilegal au fost preluate si de catre presa centrala, în aceeasi perioada. Totusi, Cristian David, pare a nu fi fost interesat prea mult de itele acestor contracte printre a caror semnatari se numara si Politia, organ tutelar aflat în subordinea sa.

În raspunsul la întrebarea 4792A/2008 se specifica ca „avându-se în vedere necesitatea îndeplinirii obiectivelor Strategiei de modernizare a Politiei Române în domeniul cresterii fluentei circulatiei si a sigurantei rutiere pe drumurile publice prin reducerea nivelului victimizarii populatiei prin accidente de circulatie rutiera, necesitatea abordarii integrate a problematicii sigurantei rutiere si a respectarii legislatiei în domeniu prin initierea si desfasurarea unor actiuni si programe corelate rational si coerent cu masuri specifice domeniului circulatiei rutiere, precum si dreptul fiecarui cetatean de a beneficia de un trafic rutier mai sigur si obligatia corelativa a autoritatilor publice de a crea cadrul necesar exercitarii acestui drept, a fost încheiat la începutul anului 2007 un Protocol de colaborare între Consiliul Judetean Cluj, Inspectoratul Judetean de Politie Cluj si S.C. Codec S.R.L”. Ceea ce nu întelege ministrul Reformei Administrative si a Internelor, prins în mrejele formularilor demagocico- înnoitoare, este ca de fapt, la Cluj si nu numai nu este contestata ideea monitorizarii traficului, ci modul de atribuire a contractului.

Minsterul Transporturilor si absent, si responsabil

Chiar daca Politia nu este obligata sa investeasca în echipamentele furnizate de Codec, aceasta ramâne evident, asa cum, fara sa realizeze, recunoaste si David, parte semnatara în contract.

Din pacate, desi sub jurisdictia sa intra si reforma administrativa, el nu ezita în arunca afacerea Codec în curtea ministrului Ludovic Orban. „Potrivit prevederilor Ordonantie Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor (…) administrarea drumurilor publice se realizeaza, dupa caz de Ministerul Transporturilor ori de consiliile judetene sau locale, precizam ca executarea lucrarilor, achizitionarea de echipamente sau servicii în vederea realizarii sistemului de înregistrare si urmarire a traficului rutier în discutie sunt aspecte aflate în competenta exclusiva a administratorilor drumurilor respective”.

Deci, desi întrebarea parlamentarului era despre organizarea licitatiei pentru acordarea contractelor, David nu face altceva decât sa se spele pe mâni de responsabilitate si îi trimite pe  cei curiosi sa afle mai multe despre licitatii la Ministerul Transporturilor ai carui reprezentanti, cel putin în judetul Cluj, nici nu au fost chemati la analizarea contractului. Cât despre administratiile locale, David uita ca, la o adica, ar trebui sa îi raspunda direct în cazul în care ar pune întrebari. Mai mult, pe parcursul documentului nu apare mentionata nicio licitatie. Deci ministrul Internelor si Reformei Administraive nu pare a avea nimic împotriva faptului ca nu s-au organizat licitatii si ca flagelul radarelor se întinde în întreaga tara.

Obiectul protocolului, aprobat prin HCJ Cluj nr.29/31.01.2007 în reprezinta realizarea unui sistem de înregistrare si urmarire a traficului rutier în vederea depistarii depasirilor de viteze legale de catre participantii la trafic care circula pe drumurile publice aflate pe raza judetului Cluj. Mentionam ca protocolul stabileste conditiile generale ale parteneriatului si nu prevede obligatia Inspectoratului de Politie Cuj de a achizitiona echipamente sau servicii pentru amplasarea sau exploatarea sistemului în discutie.

Ligia Popa

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here