Coridorul verde de mobilitate din centrul istoric, care prevede crearea și modernizarea zonelor pietonale, o pistă adițională de biciclete conectată de cea existentă, sisteme de monitorizare video, iluminat public inteligent sau mobilier urban smart sau istoric, proiect lăsat de fostul primar Ioan Turc, își mărește costurile de la un an la altul! Dacă anul trecut costurile erau estimate la 94,7 milioane de lei, anul acesta au ajuns la 102,2 milioane de lei.

Consiliul Local al municipiului Bistrița a aprobat, în ședința extraordinară de săptămâna trecută, costuri mai mari pentru coridorul verde de mobilitate din centrul istoric, proiectul trecând, potrivit noilor calcule, de 100 de milioane de lei, adică 20 de milioane de euro.

Proiectul beneficiază de finanțare din fonduri europene, din Fondul European de Dezvoltare Regională, la care se adaugă bugetul de stat și bugetul local și deja se pregătește licitația pentru lucrările aferente.

Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție și a indicatorilor tehnico-economici a primit okey-ul Consiliului Local anul trecut, în primăvară, însă acum documentele au ajuns din nou pe masa consilierilor locale, cerându-se modificarea acestora. Se pare că cererea de revizuire a devizului general al proiectului a venit de la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene:

„Pe parcursul procesului de evaluare și aprobare a cererii de finanțare, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene – AM PRNV a transmis solicitarea de clarificare nr. 1/AM PRNV ADR NV 017473/23.01.2025 prin care a solicitat revizuirea și actualizarea Devizului General pentru etapa 1 și transmiterea unei hotărâri de consiliu local care să reflecte aceste modificări în mod oficial. De asemenea, a fost elaborat devizul general actualizat pentru Etapa 1+2, precum și Devizul general Etapa 1, de către Proiectantul PLANWERK Arhitectură și Urbanism SRL, în conformitate cu noile cerințe tehnico-economice și de eligibilitate”, se arată în proiectul de hotărâre adoptat de Consiliul Local săptămâna trecută.

De la 94,7 milioane de lei, la peste 100!

În devizul general aprobat anul trecut de Consiliul Local, investiția costa 94,7 milioane de lei, aceasta ajungând să coste peste 102,2 milioane de lei, un an mai târziu. Etapa 1 a proiectului costă 87,5 milioane de lei, în condițiile în care anul trecut costa 80 de milioane.

Durata de execuție este estimată la 24 de luni. 4 luni va avea la dispoziție constructorul să se ocupe de elaborarea proiectului tehnic, iar 20 de luni pentru lucrările efective.

Amenajarea străzii Alexandru Vlahuță și a pasajului aferent costă împreună aproape un milion de lei, Piața Centrală 19,5 milioane de lei, strada Constantin Gherea 2,4 milioane de lei, strada Dogarilor 2,7 milioane de lei, Pietonalul Liviu Rebreanu 6 milioane de lei, Piața Morii 2,6 milioane de lei, strada Titulescu aproape 4 milioane de lei, Pasajul II un milion de lei, Pasajul IV – 187.000 de lei, Pasajul VII 253.700 de lei, Pasajul XIII – 356.700 de lei, Pasajul IX – 189.900 de lei, Pasajul X – 664.000 de lei, strada V. Nașcu 296.700 de lei, strada Vasile Alecsandri 183.700 de lei, Piața Mică 500.000 de lei, strada Zorilor 365.700 de lei, iar strada Mihail Kogălniceanu 3,6 milioane de lei.

Doar pentru relocarea și protecția utilităților publice din zonă este necesară suma de peste două milioane de lei. Pentru aducerea terenului la starea inițială după lucrări s-a alocat la fel aproape două milioane de lei, iar pentru amenajarea terenului 2,3 milioane de lei.

Dirigenția de șantier mai înghite 743.000 de lei, asistența tehnică din partea proiectantului încă 864.000 de lei, iar consultanța 247.600 de lei. Proiectul tehnic și detaliile de execuție mai costă peste un milion de lei, iar documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor, acordurilor și autorizațiilor încă 400.300 de lei.

Monitorizare video, mobilier nou și spații pietonale noi

„Prin realizarea acestui obiectiv de investiții se reduc emisiile de carbon în municipiul Bistrița și se realizează un nou coridor verde de mobilitate urbană destinat bicicletelor și pietonilor în centrul istoric – zona de acțiune delimitată de Bulevardul Republicii, Piața Petru Rareș, strada Bistricioarei, strada C.R. Vivu, strada Vasile Conta, strada Parcului, strada Ioan Rațiu, strada Alexandru Odobescu și strada Gării”, se mai arată în proiectul de hotărâre votat de consilierii locali.

Proiectul prevede modernizarea zonelor pietonale deja existente, dar și crearea de noi zone pietonale și zone verzi. Vor fi amenajate noi piste pentru cicliști, care vor fi corelate cu rețeaua deja existentă. Vor fi amenajate puncte de încărcare pentru mașinile electrice, dar și un sistem de colectare și evacuare a apelor printr-o rețea de canalizare pluvială separată de cea menajeră.

Cu această ocazie va fi pus la punct un sistem de monitorizare video pentru siguranța și protecția cetățenilor, dar și unul ce canalizație pentru rețelele electrice și cele de telecomunicații, introducându-se cablurile aeriene în subteran.

Centrul istoric va avea iluminat public inteligent și va fi implementat un management inteligent al traficului. Vor fi sporite măsurile de siguranță pentru traficul bicicliștilor și pietonilor, iar zona va fi dotată cu mobilier smart și istoric. 

Proiectul este împărțit în două etape. Prima cuprinde reabilitarea unei suprafețe totale de 47.541 de metri pătrați, incluzând mai multe pasaje, parcări, Piața Morii și străzile din imediata vecinătate a centrului istoric.  Pistele de biciclete se întind și ele pe 1,4 km.

Acesta nu este singurul proiect de regenerare/modernizare a centrului istoric pe care-l are în plan municipalitatea. Primăria Bistrița mai are finanțată din fonduri europene și „regenerarea urbană a imobilelor din centrul istoric. Valoarea acestui proiect este de 43,3 milioane de lei, adică în jur de 8,7 milioane de euro.

Proiectul vizează reabilitarea fațadelor clădirilor și șarpantelor, precum și reactivarea frontului nord-vestic al Pieței Centrale. Este vorba, practic, de cele mai șubrede imobile din centrul istoric, unele dintre ele fiind atât de degradate, încât pun în pericol siguranța celor care locuiesc în ele sau trec pe lângă ele.

Zona de intervenție include imobilele 7-24, iar lucrările includ consolidarea zidurilor, refacerea finisajelor exterioare, repararea acoperișurilor și a tâmplăriei exterioare, dar și curățarea și repararea elementelor de plastică arhitecturală.

Primăria Bistrița va asigura și contribuția pentru proprietarii de spații comerciale sau cu altă destinație decât locuințe din zonele vizate de proiect. Municipalitatea prevede ca odată lucrările finalizate, zona va fi revitalizată și va putea fi introdusă într-un circuit cultural, turistic și arhitectural.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.