Muzeul Județean Bistriţa-Năsăud a câştigat marele proiect din bani norvegieni pentru modernizare. În ciuda faptului că în acest an Ministrul Culturii a cerut să se efectueze proceduri de economie în vederea accesărilor de fonduri, echipa ce a scris proiectul a obţinut pentru muzeu nu mai puţin de 70.000 de euro. Banii obţinuţi vor fi alocaţi în proporţie de aproape 75% într-o licitaţie de achiziţie publică a mai multor dispozitive digitale.

 

La începutul acestei luni, ordonatorul principal de credite al Muzeului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Consiliul Judeţean a publicat pe SEAP anunţul de intenţie a achiziţionării de aparatură ultra modernă.

Pentru aceasta, autoritatea contractantă susţine că are un buget de 187,852 RON. Persoanele cu funcţie de decizie implicate în procedura sunt: preşedintele Consiliului Judeţean – Moldovan Emil Radu, vicepreşedinţii Pugna Alexandru şi Ţintean Ioan, administratorul public-Moldovan Florin Grigore, Secretarul judeţului Oprea Mică, director economic-Cioarba Teofil Iulian, Coldea Raveca-şef Birou achiziţii publice, contracte, Ungureanu Elisabeta-consilier superior Biroul achiziţii publice, contracte, Beicanlulia-consilier juridic Biroul achiziţii publice, contracte, Gavrilaş —Vasilichi George Alexandru-manager proiect, Oarcas Gabriela Cristina-asistent manager, Turti Radu-responsabil tehnic în echipă de proiect,Toniuc Alexandru- Director Direcţia dezvoltare durabilă şi relaţii externe.

De asemenea, consilierii judeţeni au aprobat acest demers în unanimitate dat fiind faptul că achiziţiile respective contribuie serios la modernizarea instituţiei Muzeul Judeţean Bistriţa-Năsăud. Astfel că în perioada 9-28 decembrie, cei interesaţi pot depune ofertele pe SEAP. Criteriul principal de departajare şi atribuire va fi, ca de obicei, preţul cel mai mic.

 

Dotări de 50.000 de euro

Cei de la Muzeu au identificat deficitul de aparatură pe care îl înregistrează. Dat fiind faptul că la nivel naţional cei de la Ministerul Culturii obligă toate muzeele din România să digitalizeze informaţiile din documentele aflate în patrimoniu, managerul Alexandru Vasilichi Gavrilaş a profitat de oportunitatea pe care i-a oferit-o proiectul ”Concept de amenajare, funcţionare şi revitalizare a unor spatii interioare si curţii Muzeului Judeţean Bistriţa-Năsăud” şi a întocmit o cerere pentru a obţine aparatură  pe bani europeni.

În acest an, au avut prioritate, la nivelul finanţărilor în Cultură, cererile ce vizau informaţiile istorice despre Primul Război Mondial, dat fiind faptul că România a aniversat în 2016 centenarul intrării în bătălie.  Astfel că, cei de la Muzeu au îmbinat utilul cu plăcutul şi au făcut cerere de aprobare a finanţări pentru a achiziţiona aparatură în vederea scanării de obiecte istorice din perioada 1916-1918, cât şi a înscrisurilor sau documentelor aflate în patrimoniul judeţului Bistriţa-Năsăud.

Potrivit calculelor  făcute în întocmirea Caietului de sarcini preţul scanner-ului 3D ar fi de peste 16.000 lei, iar celălalt scanner mobil pentru documente istorice valorează aproximativ 90.000 lei.

De asemenea, în pachetul de achiziţii au fost incluse trei calculatoare în valoare de 17.637 de lei, o masă interactivă al cărei preţ se ridică la 43.505 lei şi două tablete grafice de peste 9.854 de lei fiecare.

 

Scanner 3D pentru obiectele din muzeu

Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud derulează proiectul ”Concept de amenajare, funcţionareşi revitalizare a unor spaţii interioare şicurţii Muzeului JudeţeanBistriţa-Năsăud”, finanţat de Ministerul Culturii din fonduri norvegiene prin programul ”Conservarea şi revitalizarea patrimoniului cultural şi natural”, cu o valoare iniţială de 6.171.949 lei (1.397.158,80 euro).

Perioada de implementare a proiectului a fost modificată iniţial de la 17 luni la 20 luni, respectiv din 19 decembrie 2014 până în 31 iulie 2016, apoi de la 20 la 23 de luni, respectiv din 19 decembrie 2014 până în 31 octombrie 2016.

CJ prelungeşte acum perioada de implementare a proiectului de la 23 la 29 de luni, mai exact până în data de 30 aprilie 2017, iar valoarea totală a proiectului se majorează, ca urmare a adăugării unor activităţi noi (amenajare teren, cheltuieli de management, consultanţă, etc.) cu suma de 571.985,45 lei, respectiv de la 6.250.379 lei la 6.822.364,45 lei, reprezentând valoarea eligibilă majorată a proiectului, de 6.493.998 lei, şi cheltuielile neeligibile de 328.366,45 lei.

În 8 aprilie, CJ a alocat suplimentar 500.000 de lei pentru derularea fără sincope a proiectului, până la obţinerea următoarei tranşe de bani de la Ministerul Culturii.

„În primul rând este important de menţionat că banii ce îi vom oferi pentru acea aparatură nu provin din bugetul Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud. Achiziţia aceasta face parte din proiectul pe fonduri norvegiene, doar că la jumătatea anului acesta, pe totalitatea Ministerului Culturii s-au făcut nişte economii. Cei ce aveau deja depuse nişte proiecte au mai putut să scoată anumite activităţi. Noi am cerut, pentru că este un  ordin al Ministerului Culturii adoptat din comunitatea europeană, ce obligă digitalizarea întregului patrimoniu al muzeului, să ni se aprobe să achiziţionăm aparatură ajutătoare. În concret, trebuie să scanăm documente şi obiecte deţinute de Muzeul Bistriţa-Năsăud cu acces pentru public. Noi am cerut achiziţionarea unui scanner 3D şi a unui scanner de carte veche(aparatură performantă ce scanează documente afectate în timp, uneori poate face reconstituirea fragmentelor lipsă). ” declară managerul Muzeului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Alexandru VasilichiGavrilaş .

 

Cum au repartizat banii primiţi de la norvegieni

Chiar dacă licitaţia are un prag de 200.000 de lei, proiectul depus de Consiliul Judeţean şi Muzeul Bistriţa-Năsăud a fost finanţat cu aproape 70.000 de euro. Întrebat cum se vor consuma acei bani, reprezentantul instituţiei susţine că vor achiziţiona maximul de aparatură, păstrând totodată bani de cheltuieli în vederea realizării obiectivelor propuse.

„Astfel ne-am  propus scanarea a 400 de documente de hârtie, respectiv obiecte din Primul Război Mondial, dat fiind faptul că exista şi un target pe acest subiect pentru că România împlineşte 100 de ani de la intrarea în conflict. La notificare am susţinut că vom scana hârtiile aflate în patrimoniul Casei Memoriale George Coşbuc ce prezintă un interes la nivel naţional, iar pentru a bifa interesul la nivel european am precizat că vom digitaliza tot  ce are legătură cu perioada Războiului Mondial.

Ne bucurăm că am câştigat proiectul şi că ni s-au pus la dispoziţie aproape 70.000 euro. Din acei bani, 200.000 lei merg pe achiziţia strictă, iar diferenţa  va acoperi activitatea implicită de realizare a obiectivelor propuse de noi. Vom avea o echipă ce va lua fiecare obiect în parte şi îl va scana, fiecare document individual, iar ulterior le vor înregistra în baza de date online ce va fi creată”, mai adaugă acesta.

alexandru-gavrilas

Proiecte în derulare şi planuri de modernizare

Aceste achiziţii vor face parte dintr-un proces amplu de modernizare a locurilor istorice din judeţ.  Gavrilaş susţine că sunt gândite mai multe proiecte pe viitor şi totodată continuare celor aflate în derulare.

„Lucrăm la un proiect ce vizează biserica de la  Gherla, dar încă nu ştim sigur dacă vom reuşi să îl depunem, deoarece avem nevoie de un acces de la Ministerul Culturii de schimbare a administratorului de la Consiliu la Muzeu. Mai avem un proiect pe fonduri ambasadoriale şi suntem într-un proces de scriere a proiectului de continuare pentru obiectivul Peştera Izvorul Tăuşoarelor, ce prevede mentenanţă şi studii ştiinţifice. Cumva, toţi cei cu care am generat aceste proiecte, şi aici mă refer şi la funcţionarii din Consiliul Judeţean am generat un progres pentru Muzeul Judeţean. Cu siguranţă cei de la CJ îşi vor aduce şi un anumit aport financiar pe viitor”, încheie Gavrilaş.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.