Primarul Bistriţei, Ovidiu Teodor Creţu a încălcat legea administraţiei publice locale, după ce a delegat un subordonat să semneze un act important  în locul său!
Documentul în cauză este un aviz emis de Primăria Bistriţa şi trimis Consiliului Judeţean Bistriţa –Năsăud, pentru realizarea studiului de fezabilitate al Variantei Sudice de Ocolire Bistriţa (drum de centură).
Primarul Ovidiu Creţu s-a spălat pe mâini în privinţa acestui proiect foarte contestat de cetăţeni, după ce actul emis cu numele său, a fost semnat de viceprimarul George Avram (tot membru PSD), deşi legea administraţiei publice locale prevede clar: „emiterea de avize, acorduri şi autorizaţii date în competenţa sa ( n. r – a primarului) prin lege, NU POT FI DELEGATE!”.
 

Unul dintre cele mai contestate proiecte de către locuitorii Municipiului Bistriţa, în special a celor din zona Codrişor, a fost şi rămâne cel privind realizarea unui drum de centură în partea de Sud a Bistriţei, pe deasupra ştrandului municipal, prin Pădurea Codrişor. Acest proiect a fost susţinut la Bistriţa doar de primarul Ovidiu Teodor Creţu, iar de la nivel central, de beneficiarul proiectului Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi proiectantul, S.C IPTANA S.A. La ora actuală, acest proiect este în stand – by, după ce majoritatea factorilor s-au opus, iar din maldărul de avize, Primăria Bistriţa a emis unul, dar şi Consiliul Judeţean (care vrea să îl retragă luna aceasta). Dacă această variantă s-ar pune în practică, înseamnă că în următorii ani Bistriţa va avea un drum de centură cu două benzi care să pornească de la Viişoara, în zona Gropii Sărata, traversează apa înspre Valea Budacului, trece prin Pădurea Codrişor, pe deasupra ştrandului municipal, apoi pe cursul râului Bistriţa, Valea Ghinzii, străbate Dealul Cocoş şi se termina în DN 17, undeva în zona Unirea. Acest traseu complicat, din punct de vedere al lucrărilor, a fost propus ca variantă a II-a de către proiectant (S.C IPTANA S.A), de beneficiar (CNADNR) şi impus de Primăria Bistriţa, prin edilul Ovidiu Teodor Creţu. Dacă anul trecut demersurile pentru realizarea acestui proiect erau în floare, la început de 2010 centura a pierdut teren după ce Consiliul Local Bistriţa a aprobat două Planuri Urbanistice Zonale (PUZ) pentru modernizarea zonei Codrişor şi realizarea Parcului Industrial Sărata, care exclud traseul II al Variantei Ocolitoare Bistriţa. Apoi, Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa – Năsăud (APM BN) nu a dat avizul pentru realizarea acestui proiect, iar Ministerul Apărării Naţionale anunţă şi el că nu va da undă verde, traseul fiind în apropierea poligonului de antrenament al Brigăzii 81 Mecanizate. Mai apare acum şi o surpriză: avizul emis de Primăria Bistriţa pentru realizarea studiului de fezabilitate al variantei sudice de ocolire Bistriţa nu este semnat de primarul Ovidiu Creţu, aşa cum prevede legea, ci de un subaltern, respectiv colegul său de partid, viceprimarul George Avram. Într-o atare situaţie, edilul s-ar putea dezice, la o adică, de orice responsabilitate, avizul nefiind practic emis de el.
Legea 215/2001 prevede clar că emiterea avizelor, acordurilor şi autorizaţiilor date în competenţa sa (n. r – a primarului) prin lege, NU POT FI DELEGATE.

Remember Centura de Sud!

Proiectul de realizare a Variantei Ocolitoare Bistriţa face parte dintr-un proiect amplu care are ca obiect principal construirea unor variante de ocolire la Gheorgheni, Miercurea Ciuc şi Bistriţa. Conform documentaţiei, proiectul urmăreşte „eliberarea blocajelor de trafic la intrarea/ieşirea din localităţi, şi creşterea vitezei de deplasare (în afara localităţilor), contribuind astfel la reducerea timpului de transport şi la creşterea siguranţei; transferul traficului naţional şi internaţional în afara localităţilor, ceea ce conduce la reducerea impactului transportului asupra mediului”. La momentul includerii municipiului Bistriţa în acest proiect, în urmă cu câţiva ani, s-a pus problema reabilitării şi extinderii actualului drum de centură, situat la nord şi actualmente, lăsat de izbelişte. Anul trecut însă, primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu a introdus brusc ideea realizării unei centuri în partea de sud, prin Pădurea Codrişor, idee pe care de altfel a şi impus-o. Anul acesta însă edilul, schimbă macazul: „Urmează ca secretarul de stat, Ioan Andreica să clarifice cu cei de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale şi cu proiectantul, dacă fac alte modificări şi apoi să continuăm acţiunea”, declara recent Ovidiu Creţu. În prezent, CNADNR poartă discuţii, întrucât avizele nu vin nici de la Mediu, nici de la MApN datorită poligonului, soluţia fiind o variantă sud, care să ocolească cu adevărat Municipiul Bistriţa sau o variantă nord, respectiv modernizarea şi extinderea drumului de centură existent din zona industrială a Bistriţei.  

Ce prevede avizul…

Avizul cu Nr. 54266 din 18 septembrie anul trecut emis de Primăria Bistriţa şi trimis Consiliul Judeţean Bistriţa – Năsăud în data de 21 septembrie 2009, a fost emis cu scopul realizării studiului de fezabilitate al Variantei Sudice de Ocolire Bistriţa. Conform avizului emis, regimul juridic prevede următoarele: „teren situat în extravilanul municipiului Bistriţa, proprietăţi private şi aparţinând domeniului public al statului, judeţului şi municipiului Bistriţa”. Regimul economic se referă la folosinţa actuală: terenuri agricole, râul Bistriţa, imobile din intravilan, drumuri aparţinând domeniului public al statului, judeţului şi municipiului Bistriţa. Regimul tehnic se referă la construirea variantei sudice de ocolire a municipiului Bistriţa, ce se va desprinde din DN 17 (E58) înainte de localitatea componentă Viişoara, traversează calea ferată şi râul Bistriţa cu un pasaj superior, ocoleşte pe la sud municipiul Bistriţa – extravilan şi extravilan Bistriţa, traversează DJ 173 C – zona construită în intravilan – cu un viaduct, urmează traseul de la baza Dealului Codrişor, apoi pe malul râului Bistriţa până la intersecţia cu DJ 173, unde se va realiza un sens giratoriu, continuarea traseului pe la baza Dealului Ghinzii, traversează DC 8 şi pârâul Ghinda cu poduri, lunca Bistriţei, traversează râul Bistriţa cu un pod şi reintră în DN 17 printr-un sens giratoriu. Tot în acest aviz dat de municipalitate se specifică şi necesitatea obţinerii de avize din partea: Inspectoratului în Construcţii, Poliţiei Rutiere Bistriţa, S.G.A – A.N.I. F, Electrica, Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa –Năsăud, deţinătorii de utilităţi din zonă, RAJA, E-on Gaz, telefonie – cablu TV, avizul Muzeului Judeţean Bistriţa –Năsăud, MApN, Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Bistriţa –Năsăud, acordul proprietarilor imobilelor afectate. În acelaşi document se precizează: „Prezentul aviz este valabil şi pentru emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare”. Menţionăm faptul că acest aviz este semnat de secretarul primăriei, Floare Gaftone, arhitectul şef, Monica Pop şi primarul Ovidiu Creţu (semnătura viceprimarului George Avram, aşa cum reiese şi din declaraţiile de avere ale celor doi).

Ovidiu Creţu: „Faceţi anchetă sau ce?”

Contactat telefonic de redactorul Gazetei de Bistriţa, primarul Ovidiu Teodor Creţu a spus iniţial că avizul a fost semnat de el, după care, parcurgând în timp şi-a adus aminte că, probabil, a fost plecat din Bistriţa şi a delegat un subordonat, respectiv pe viceprimarul George Avram: „Avizul a fost cu semnătura primarului, sigur, doar eu sunt primar al Bistriţei. Nu am delegat pe nimeni, de ce să deleg? (…) Apoi, da, probabil că atunci când a fost emis actul, eu eram în delegaţie, dar eu ştiam de el, am fost sunat, era clar. A fost emis actul când nu eram aici, şi la semnat el (n. r – viceprimarul George Avram), dar el semnează în locul meu! Dacă lipsesc, deleg pe cine mă înlocuieşte conform legii, unul dintre viceprimari. Nu mai ştiu unde eram… Da acum ce asta, faceţi anchetă sau ce? Când a fost treaba asta? (n. r – în 18 septembrie 2009). Credeţi că eu mai ţin minte de atunci că unde am fost?”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, primarul Ovidiu Creţu.

Legea spune clar dar… a fost încălcată!  

Potrivit Legii Nr. 215/2010 a administraţiei publice locale, articolul 68, „Primarul îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a) – asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, a prevederilor Constituţiei, precum şi punerea în aplicare a legilor, a decretelor Preşedintelui României, a hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului; dispune măsurile necesare şi acordă sprijin pentru aplicarea ordinelor şi instrucţiunilor cu caracter normativ ale miniştrilor şi ale celorlalţi conducători ai autorităţilor administraţiei publice centrale, precum şi a hotărârilor consiliului judeţean; (…) f) exercită funcţia de coordonator principal de credite; (…) h) ia măsuri pentru prevenirea şi limitarea urmărilor calamităţilor, catastrofelor incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, împreună cu organele specializate ale statului. În acest scop poate mobiliza populaţia, agenţii economici şi instituţiile publice din comună sau oraş, acestea fiind obligate să execute măsurile stabilite în planurile de protecţie şi intervenţie elaborate pe tipuri de dezastre; i) asigură ordinea publică şi liniştea locuitorilor, prin intermediul poliţiei, jandarmeriei, gardienilor publici, pompierilor şi unităţilor de protecţie civilă, care au obligaţia să răspundă solicitărilor sale, în condiţiile legii;(…) k) ia măsurile prevăzute de lege cu privire la desfăşurarea adunărilor publice; l) ia măsuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor, reprezentaţiilor sau a altor manifestări publice care contravin ordinii de drept ori atentează la bunele moravuri, la ordinea şi liniştea publică; (…) t) emite avizele, acordurile şi autorizaţiile date în competenţa sa prin lege.
În articolul 69 din Legea 215/2001 se specifică următoarele: 1) În exercitarea atribuţiilor de autoritate tutelară şi de ofiţer de stare civilă, a sarcinilor ce îi revin din actele normative privitoare la recensământ, la organizarea şi desfăşurarea alegerilor, la luarea măsurilor de protecţie civilă, precum şi a altor atribuţii stabilite prin lege, primarul acţionează şi ca reprezentant al statului în comuna sau oraşul în care a fost ales; 2) În această calitate, primarul poate solicita, inclusiv prin intermediul prefectului, în condiţiile legii, concursul şefilor serviciilor publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din unităţile administrativ – teritoriale, dacă sarcinile ce îi revin nu pot fi rezolvate prin aparatul propriu de specialitate.
Articolul 70, punctul 3. din Legea administraţiei publice locale spune clar că: „Atribuţiile ce revin primarului, ca reprezentant al statului, potrivit Art. 69, cu excepţia celor de ofiţer de stare civilă, precum şi cele prevăzute la Art.68 aliniatul (1) litera a), f), h) i), k) l) şi t) nu pot fi delegate.”
Ca urmare a acestor prevederi din Legea administraţiei publice, edilul Bistriţei Ovidiu Teodor Creţu a încălcat Legea Nr. 215/2001 după ce avizul pentru realizarea studiului de fezabilitate Varianta Sudică de ocolire Bistriţa, cu Nr. 54266 din 18 septembrie 2009, emis de Primăria Bistriţa şi transmis Consiliului Judeţean, a fost semnat de o persoană delegată, respectiv viceprimarul George Avram (coleg de partid cu primarul Bistriţei). Avizul are specificat numele primarului Ovidiu Creţu şi semnătura viceprimarului George Avram, fapt pe care legea administraţiei publice locale îl interzice. Ipotetic vorbind, dacă proiectul privind realizarea unui drum de centură la Bistriţa, în partea de Sud ar fi dus la bun sfârşit şi ar avea consecinţe negative asupra unui număr de populaţie din acea zonă, primarul Ovidiu Creţu s-ar putea declara neresponsabil, întrucât nu el este cel care a semnat avizul emis de Primăria Bistriţa, aşa cum prevede legea.

Creţu: „Nu vom mai găsi undeva 60 – 70 de milioane de euro”

Ultima declaraţie publică a primarului Bistriţei, Ovidiu Creţu, în ceea ce priveşte proiectul Centurii de Sud, a fost făcută săptămâna trecută în cadrul unei conferinţe de presă. Întrebat dacă acest demers va continua, având în vedere că în 28 februarie expiră avizul dat de Consiliul Judeţean, edilul s-a arătat nepăsător, spunând că el susţine în continuare această variantă pentru dezvoltarea oraşului, dar decizia finală va fi dată de cei care conduc ţara: „Şi ce dacă expiră avizul? Putea să expire şi ieri, nu are nici o importanţă. Din punctul meu de vedere nu are nici o relevanţă. Eu v-am spus că din punctul meu de vedere susţin această centură, care poate să fie în cazul în care se va realiza motorul principal de dezvoltare al municipiului Bistriţa pe următorii 20 de ani. Că dacă nu se realizează acolo, nimeni nu va mai aduce pe piaţă terenurile respective niciodată, pentru că nu vom mai găsi undeva 60 – 70 de milioane de euro. Dar am spus că ţara asta este condusă de Partidul Democrat-Liberal, prin Guvernul Emil Boc, prin preşedintele Băsescu, şi ei hotărăsc ce face Compania Naţională de Investiţii, ei hotărăsc ce face Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Publice. Dacă vor hotărî la nivel guvernamental să se facă centura pe acolo, se va face pe acolo, dacă se vor hotărî să o facă pe altă parte, se va face prin altă parte. Aceasta este poziţia primarului Creţu Ovidiu. Repet, susţin acel traseu pentru că respectiva centură ar deveni motorul principal de dezvoltare al municipiului Bistriţa. (…). Indiferent de ce variantă, această variantă de deviere din apropierea Văii Budacului şi a drumului Ghinzii, pentru mine nu este relevantă. Este important ca terenurile din zona de intrare din DN 17, dincolo de Viişoara şi de ieşire, să fie pe traseul respectiv, pentru că acolo sunt cele aproape 900 de hectare de teren care pot intra pe piaţa imobiliară, industrială, de construcţii a municipiului, de dezvoltare practic a municipiului”, a precizat edilul.       
Proiectul Centurii de Sud a Bistriţei aduce surprize de la o lună la alta. Fie că este vorba de interese sau pur şi simplu de „dorinţa acută de dezvoltare” a oraşului nostru, municipalitatea, prin edilul Ovidiu Creţu susţine în continuare realizarea unei centuri pe varianta Sud, chiar dacă se află la distanţă… în delegaţie.

Ovidiu Tudoran

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.