Americanii de la Bechtel lucreaza din ce în ce mai „româneste”. Aproape 100 de localnici din satele Savadisla si Vlaha sunt terorizati în fiecare zi de utilajele grele care trec prin aceste localitati. Oamenii se plâng ca de la trepidatiile produse de masinile de mare tonaj strazile lor au ajuns ca niste drumuri forestiere, iar peretii caselor au început sa crape. Despre afaceriele Bechtel, Gazeta de Cluj a scris în nenumarate rânduri aratând o serie de nereguli.
 
La mijlocul saptamânii trecute peste 100 de sateni din satele Savadisla si Vlaha nu au mai suportat situatia creata de constructorul autostrazii Transilvania, compania Bechtel, si au iesit în strada sa-si arate nemultumirea. Acestia se plâng de faptul ca în fiecare ora circula aproape 100 de masini de mare tonaj, iar acest trafic infernal le face viata acestor oameni un adevarat iad. Localnicii explica ca din cauza acestui trafic peretii caselor au început sa se crape iar strazile arata ca dupa un razboi. Oamenii se plâng ca masinile circula si în timpul producând un adevarat calvar continuu. Satenii mai acuza si faptul ca cei de la Bechtel au la dispozitie un drum ocolitor, dar soferii autobasculantelor prefera sa treaca prin localitate întrucât traseul este mai scurt. Reprezentantii Politiei declara ca opresc zilnic soferii camioanelor pentru nerespectarea regulilor de circulatie, iar localnicilor le este frica sa iasa pe strada, pentru ca traficul intens le pune în pericol siguranta. De asemenea, din cauza tonajului greu, o conducta de apa a fost avariata în localitatile Iara si Surduc.
Aceasta situatie critica a intrat în atentia Prefecturii Cluj si a administratiilor judetene care gestioneaza starea drumurilor, iar reprezentantii acestor institutii au încheiat un protocol între compania Bechtel, Directia Judeteana de Drumuri si Poduri, Consiliului Judetean Cluj si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România. Aceste institutii au impus ca pâna în 15 aprilie 2008, Bechtel sa finalizeze un pod peste râul Aries, iar în doua luni sa termine un drum ocolitor pentru comuna Savadisla. “Ne-am informatr despre stadiul lucrarilor ca sa vedem care este termenul în care oamenii vor fi în deranjati. Astfel, Bechtel s-a obligat sa faca un pod peste Aries, în doua luni sa termine o centura ocolitoare pentru savadisla. De asemenea, am solicitat ca traficul cu basculante de mare tonaj sa fie restrictionat pe timpul noptii pentru ca oamenii sa se poata odihni. În colaborare cu Autoritatea Rutiera se vor instala cântare pentru verificarea transporturilor. Initial, cei de la Bechtel obtinusera o derogare mare tonaj si puteau trasporta de la 20 la 40 de tone, dar vom reveni asupra acestei decizii. Protocolul va fi suplimentat si cu alte”, a declarat Prefectul Judetului Cluj.

Drumuri românesti pe bani americani

Gazeta de Cluj a prezentat în numerele anterioare o serie de dedesubturi ale întelegerilor perfectate între compania Bechtel si statul român. Spre exemplu, initial latimea autostrazii a fost calculata gresit, oficialii din cadrul Companiei de Drumuri întocmind documentele de exproprieri pentru o autostrada calculata la 70 de metri latime. Dupa ce studiile au aratat ca autostrada are nevoie doar de 50 de metri în latime, actele au fost refacute, ceea ce a necesitat o întârziere destul de consistenta pentru începerea lucrarilor. În aceasta situatie, conform contractului între Stat si Bechtel din cauza întârzierilor la demararea lucrarilor, Bechtel a solicitat 11 milioane de euro ca penalitati.
O alta plata cu “cântec” facuta din bugetul de stat pentru Autostrada transilvania a costat nu mai putin de 56 milioane de euro. Banii au fost unei firme de consultanta din Franta, Scetauroute, pentru a ajuta Compania de Autostrazi sa supravegheze si sa obtina cele mai bune si mai ieftine lucrari de la Bechtel. Societatea franceza face parte din grupul Egis, alaturi de o alta firma, Semaly, la care Egis este actionar cu 82,57 % din actiuni. Coincidenta face ca restul actiunilor sa fie detinute de Societatea Franceza a Cailor Ferate (1,08% actiuni) si societatea Bechtel cu 16,35% din actiuni. Astfel, statul român a reusit performanta sa angajeze o firma de consultanta care sa evalueze lucrarile Bechtel, firma cu care compania americana este asociata.

Stefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.