Licitaţia pentru cel de-al cincilea lot din Poarta Transilvaniei curge anevoios, astfel că administraţia judeţeană a fost nevoită să prelungească perioada de evaluare a ofertelor până în luna februarie a anului viitor.

 

În cursa pentru obţinerea contractului în valoare de peste 11 milioane de euro, fără TVA, au intrat şase asocieri de firme, cu un total de 33 de companii (asociaţi şi subcontractanţi) care speră să pună mâna pe această sumă. Numele firmelor intrate în competiţie sunt binecunoscute în Bistriţa-Năsăud, parte dintre ele participând şi la celelalte licitaţii pentru loturile deja adjudecate din Poarta Transilvaniei.


La începutul lunii august, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a scos la licitaţie contractul pentru lucrările de modernizare de pe DJ 172 D aferente lotului 5, de la KM 75+353 – KM 93+132: Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita sit Natura 2000 (zona cabanei Silhoasa). Valoarea lucrărilor este estimată la 50.791.429 lei, fără TVA, adică aproximativ 11,2 milioane euro.


Conform caietului de sarcini, documentaţia şi execuţia de lucrări constau în îmbunătăţirea elementelor geometrice a traseului drumului în plan şi spaţiu, creşterea capacităţii portante a drumului, modernizarea structurii rutiere, asigurarea stabilităţii corpului drumului în zonele afectate de alunecări de teren sau în zonele cu cedări locale ale drumului, asigurarea colectării şi evacuării apelor de pe partea carosabilă şi din zona drumului prin realizarea de şanţuri de beton, şi mai multe tipuri de rigole şi drenuri longitudinale. Totodată, podeţele existente degradate sau care nu corespund din punct de vedere funcţional vor fi înlocuite, dar vor fi proiectate şi podeţe noi. De asemenea, vor avea loc şi lucrări de reparaţii, decolmatări, şi extinderi la podeţele existente.

În caietul de sarcini se mai precizează că pe traseul amintit vor fi realizate ziduri de sprijin armate şi gabioane, intersecţiile vor fi amenajate, utilităţile din zona drumului public supus modernizării vor fi relocate şi vor fi amenajate, dacă va fi cazul, şi cursurile torenţiale de apă. Peste Valea Ilvei vor fi amenajate poduri noi de beton cu o singură deschidere, la km 90+530 şi km 91+380.

 

Mulţi şi-au încercat norocul şi la celelalte licitaţii

Până pe data de 8 septembrie, firmele care au dorit să intre în cursă, au depus ofertele, pe listă figurând nu mai puţin de 33 de societăţi comerciale grupate în şase asocieri.

Una dintre aceste asocieri este formată din Antrepriza de Reparaţii şi Lucrări ARL Cluj SA – ofertant, împreună cu Starcom Exim SRL din Bistriţa, pe post de terţ susţinător şi subcontractant, Frasinul SRL – subcontractant şi Strabag SRL – terţ susţinător.

Numele firmei bistriţene Star Comexim SRL a fost întâlnit şi la licitaţia pentru lotul 3 din Poarta Transilvaniei, pentru adjudecarea căruia a intrat în cursă alături de Dimex 2000 Company SRL. Asocierea celor două, cu Dimex pe post de lider, a fost declarată câştigătoare, cu o ofertă de 6,97 milioane euro, fără TVA.

Cea de a doua grupare este formată din Autotehnorom SRL (Scheia, jud. Suceava) – lider de asociere, alături de Opr Asfalt SRL (Timişoara), Obras Publicas Y Regadios SA (Toledo, Spania), Ria Design Consulting SRL (Voluntari, jud. Ilfov)  – asociaţi, plus două firme subcontractante din judeţul Suceava – Consens SRL din Rădăuţi şi Netcom Activ SRL din municipiul Suceava.

Autotehnorom SRL şi Opr Asfalt SRL au fost asociate şi ele în cursa pentru obţinerea loturilor 2, 3 şi 4 din Poarta Transilvaniei, însă au reuşit să îşi adjudece doar 4 cu o ofertă de 7,2 milioane de euro, fără TVA.

În ceea ce priveşte Ria Desing SRL, aceasta nu este tocmai străină de acest proiect de reabilitare şi modernizare a DJ 172 D Poarta Transilvaniei, punctul comun fiind unul dintre asociaţii firmei, şi totodată administratorul acesteia – Radu Luca, pe care îl regăsim ca asociat şi în SC Luca Way SRL Bucureşti, care a participat la licitaţiile lansate de CJ BN pentru loturile 3 şi 4 din Poarta Transilvaniei.

Din cea de-a treia grupare fac parte Diferit SRL – lider de asociere, DP Cons SRL – asociat, Energo Power SRL – subcontractant, toate aceste trei fiind din Cluj, Construcţii Feroviare Mureş SA – subcontractant, Drum Consult SRL (Feleacu, jud. Cluj) – subcontractant şi Via Procons SRL din Alba Iulia – subcontractant şi terţ susţinător.

A patra asociere este formată din Dimex 2000 Company SRL – lider de asociere, cu Explan SRL din Cluj şi Eky- Sam SRL din Târgu Frumos, jud. Suceava, alături de subcontractanţii Electro-Ursa Servcom SRL, Construcţii Feroviare Mureş SA şi PFA Popescu Cătălin.

Implenia Baugesellschaft m.b.H din Austria este liderul celei de-a cincea asocieri, parteneri având două firme din Cluj-Napoca – Doralex Com SRL şi DP Consult SRL şi subcontractant Euroexpres SRL din Alba Iulia.

În cea de a şase asociere regăsim nume sonore. Astfel, lider de asociere este MIS Grup SRL, alături de Technocer SRL din Nădrag, Timiş, Drumserv SA din Târgu Mureş şi Luca Way SRL din Bucureşti, iar subcontractanţi – Electro-Ursa Servcom SRL, Geosond SA Bucureşti şi Compania Construcţii Feroviare SA din Câmpulung Moldovenesc.

harta drum poarta transilvaniei

Dimex-ul şi-a adjudecat 3 loturi şi cele 4 atribuite

Proiectul de modernizare a DJ 172 D – Mureşenii Bârgăului (DN 17) – Lac Colibiţa – Colibiţa – Bistriţa Bârgăului (DN 17) – (DN 17) Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică (DN 17D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita judeţ Suceava, judeţul Bistriţa-Năsăud – este estimat la circa 90 de milioane de euro.

În ianuarie 2017, a fost atribuit contractul pentru lucrările de modernizare pentru primul lot din acest drum, de fapt pentru 5,1 km de drum din cei 11,5 prevăzuţi pentru acest lot. Fericitul câştigător a fost Dimex 2000 Company SRL, una din firmele de casă al CJ BN, şi nu numai.

Acest contract a fost estimat la 20.180.563 lei, fără TVA (circa 4,6 milioane euro), din care 975.667 lei provin de la bugetul judeţean, restul finanţării fiind asigurată prin PNDL. Oferta Dimex s-a ridicat la 12.799.884 lei, fără TVA (peste 2,9 milioane euro).

Lucrările de execuţie pe acest tronson de 5 km au fost finalizate în urmă cu câteva săptămâni.

Atribuirea contractelor pentru loturile 2,3 şi 4 (pentru care CJ BN a primit 39 de milioane de euro de la Guvern) a fost mai mult decât complicată, având în vedere contestaţiile de după licitaţie depuse de ofertanţi, care fiecare s-au contestat pe fiecare atât la CNSC cât şi în instanţă.

Comisia de licitaţie a CJ BN nu a avut o misiune uşoară în stabilirea câştigătorilor pentru loturile 2, 3 şi 4, pentru care au depus oferte 20 asocieri cu 103 firme, 17 asocieri cu 110 companii, respectiv 18 asocieri cu 104 agenţi economici.

Pentru atribuirea acestor trei contracte, CJ BN a pus la bătaie peste 34, 2 milioane de euro, fără TVA.

În aprilie 2016, la patru luni de la lansarea licitaţiei, CJ BN a prelungit perioada de evaluare cu încă 240 de zile, deci cu încă circa 8 luni. Din septembrieînsă au început curgă contestaţiile pe procedură. Din decembrie, când au început să fie desemnaţi câştigătorii a venit rândul contestaţiilor celor clasaţi pe următoarele locuri.

Astfel, pentru lotul 2, licitaţia a fost câştigată de asocierea Dimex Company – SC Explan – cu o ofertă de peste 6,97 milioane euro, fără TVA, pentru lotul 3 de Dimex Company – Starcom Exim, cu o ofertă de 5,58 milioane euro, fără TVA, iar pentru lotul 4 de Autotehnotom – Opr Asfalt, cu o ofertă de 7,2 milioane euro, fără TVA.

Au depus contestaţii Autotehnorom – Opr Asfalt (pentru loturile 2 şi 3), această asociere contestând câştigătorii – Dimex Company – SC Explan, respectiv de Dimex Company – Starcom Exim. Un alt contestatar a fost Drumuri şi Poduri Cluj – Euro Strada pentru lotul 2, care a contestat atât asocierea desemnată câştigătoare Dimex Company – SC Explan, cât şi pe cea clasată pe locul al doilea, Autotehnorom – Opr Asfalt. Asocierea Dimex Company – Starcom Exim , înscrisă şi în cursa pentru contractul de lucrări pe lotul 4 a contestat asocierea câştigătoare Autotehnotom – Opr Asfalt. Alţii, precum Drum Serv –Mis Grup – Luca Way (lot 3 şi 4), , PST Group – PST Construction din Bulgaria (lot 4), SC Diferit – DP Cons (lot 4) au contestat tot ceea ce se putea contesta. La fiecare contestaţie însă s-au depus şi dosare de intervenţii ale celor contestaţi. Toată tărăşenia a durat până la jumătatea lunii martie, când CNSC a luat o decizie.

Decizie care însă i-a nemulţumit pe toţi cei implicaţi în luptă. Drept urmare s-a ales calea instanţei, la Curtea de Apel Cluj. Un prim termen în dosar a avut loc pe data de 5 aprilie, iar pe 3 mai ar fi trebuit să fie pronunţat un verdict. Nu a fost însă aşa, instanţa amânând de şase ori pronunţarea unei sentinţe. Abia a şaptea oară, pe 25 mai, magistraţii Curţii de Apel Cluj au dat verdictul, câştigătorii finali fiind cei desemnaţi de fapt de comisia de licitaţie a CJ BN, un fel de … rămâne cum am stabilit.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.