Într-un material publicat cu ceva timp în urmă, citând surse M.Ap.N, se estima faptul că Bg. 81 Mc. Bistrița era situată în pole-position privind dotarea cu celebrele transportoare blindate Piranhia V, de fabricație americană. Lucrurile se pare că nu stau chiar așa. Întreaga afacere pentru care România a plătit o sumă imensă de bani, 895 de milioane de euro, achitați integral, se dovedește o mare țeapă, fiindcă partea americană nu și-a respectat obligațiile contractuale, atât din cauza graficului de livrări, dar mai ales a calității tehnicii blindate livrate cumpărătorului și partenerului român. Primul lot de Piranhia V livrat stă undeva depozitat într-o hală din București cu mari probleme privind turela, comunicațiile și informatica, care au căzut la testele la care au fost supuse de Armată și la care s-au constatat defecte majore.

Așa că nici în acest an nu o să fie o mare mirare faptul că la defilarea prilejuită de Ziua Națională a României, 1 Decembrie, la Cluj, Bistrița și Alba-Iulia, dacă unitățile din garnizoanele respective vor etala aceeași tehnică blindată învechită, de fabricație românească, date cu un strat de vopsea proaspătă pentru a ascunde urmele lăsate de scurgerea timpului.

Paradele militare desfășurate anul trecut cu ocazia Centenarului Marii Unirii de la 1 Decembrie 1918, în garnizoanele din Bistrița, Cluj-Napoca și Alba-Iulia, cu câteva mici excepții, au arătat publicului aceeași tehnică militară îmbătrânită moral și fizic, bătrânele TAB-uri cu vârste care ar justifica păstrarea acestora într-un muzeu privind istoria tehnicii militare românești.

Acest lucru a fost demonstrat din păcate și de câteva mici incidente devenite deja celebre datorită televiziunilor, nu numai în România, dar și în străinătate. Imaginea cu tancul care trebuia să deschidă coloana de tehnică blindată de la București, blocat din cauza unei defecțiuni la o șenilă sau cu un TAB rămas în pană la Constanța au făcut înconjurul mapamondului. La același nivel de operativitate se pare că se situează și Aviația Militară Română, explicațiile infantile oferite din cauza incapacității de zbor a vechiturilor de F-16, cu ocazia aceleiași mari sărbători naționale, achiziționate de la portughezi, la ”sugestia” americanilor, explicații cu privire la o peliculă de gheață pe pista de decolare de la Borcea, radiografiază starea de fapt reală a dotării Armatei Române.

Politizarea duce la eșecuri

Armata României este o umbră palidă a celei care a fost odată. După lovitura militară de stat din Decembrie 1989 a fost distrusă sistematic și programat, etapă încheiată la 1 ianuarie 2007, când ”operațiunea” dirijată din exterior practic s-a finalizat prin suspendarea la pace a obligativității stagiului militar. În paralel s-a desfășurat și destructurarea structurilor de menținere a liniștii și ordinii publice, desăvârșită prin OUG59/2017, când s-a declanșat și desființarea ”doi și un sfert”, serviciul secret al MAI, de către Guvernul Cioloș, sub înaltul patronaj al președintelui țării, Klaus Iohannis.

Cum de a fost posibil acest lucru? Simplu, prin politizarea de sus în jos și în afara legii a structurilor militare și prin promovarea în fruntea statului, la comandă externă, prin niște simulacre de alegeri, a unor agenți de influență reprezentând interese străine.

Cireașa pe tort a fost pusă de Declarația de la Cluj din Anul Centenarului, 2018, privind întemeierea de autonomii teritoriale străine pe teritoriul României, astfel că s-a trecut în ritm alert la distrugerea ultimelor forțe militare românești, pregătite pentru apărarea ordinii și liniștii publice – Jandarmeria Română. Acuzați în mod aberant după 10 august 2018, jandarmii trăiesc astăzi sub amenințarea de a deveni civili și a întări rândurile Poliției, o instituție aflată deja pe chituci. România a ajuns în situația în care circa 28.000 de luptători specializați împotriva gherilelor urbane vor sfârși probabil, cei care nu vor avea posibilitatea să iasă la pensie, ca polițiști de ordine publică. Se întâmplă acest lucru în condițiile în care, la sfârșitul unui an electoral, 2019, și la începutul celui de al doilea, 2020, există probabilitatea reală ca România să nu aibă nici guvern funcțional și nici Parlament. Nu este exclus ca prin comenzile venite de afară să avem în cea mai înaltă funcție în stat, un agent de influență al BND, CIA, AVO, MI6 sau chiar FSB.

Socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg

Vestea că Bg. 81 Mc. Bistrița va fi una din primele mari unități din Armata Română care va fi dotată cu transportoare de trupe blindate de ultimă generație, Piranhia V, aprindea o flacără de speranță că cei 2% din PIB-ul României alocați Ministerului Apărării nu se duc pe apa sâmbetei. Alături de infanteriștii bistrițeni, urmau să fie dotați cu același tip de transportor blindat și Brigada Multifuncțională de Sud-Est, cu baza în Craiova.

Dar după cum bine se cunoaște, niciodată socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Lucrurile se pare că s-au împotmolit, dar nu din cauza părții române, ci a partenerului strategic, respectiv firma americană General Dynamics. Cu siguranță acest lucru va duce la o reeșalonare în timp a dotării cu noul tip de transportor, iar militari bistrițeni, precum și celelalte structuri planificate a primi în dotare noul tip de tehnică militară blindată, vor mai avea de așteptat. Nu este prima dată când americanii ne trag țepe. Istoria recentă a ultimilor ani este plină de exemple de acest gen, afacerea ”Bechtel”, poduri neterminate, asfalt turnat aiurea, miliarde de euro plătite, practic cea mai mare țeapă din istoria României pe care ne-au tras-o americanii și exemplele pot continua.

Deocamdată nu au apărut prea multe detalii de culise privind afacerea ”Piranhia V”, dar lucrurile au mocnit de mult timp și situația se pare că este una extrem de gravă, având în vedere reacția neobișnuită a M.Ap.N. Șeful Departamentului pentru Armament, Nicolae Nasta, a declarat public că, având în vedere întârzierile pentru livrarea de transportoare Piranhia, a decis să-i penalizeze pe americanii de la General Dynamics. Drept urmare a fost întocmită o factură de penalități, în conformitate cu legea, în valoare de 8,562 milioane de euro.

Primele două transportoare de acest tip au ajuns în România la începutul lunii decembrie 2018, moment imortalizat de însuși ministrul apărării de la momentul respectiv, Mihai Fifor, care a publicat mai multe fotografii ale acestora. Până la sfârșitul lui 2018, Armata Română a mai primit 36 de mașini Piranha V, primul lot din cadrul contractului de 227 piese. Acestea au fost depozitate într-o hală a Uzinei Mecanice București, unde sunt și în prezent, căzând la examenul ca care au fost supuse de Armată. Probleme se pare extrem de serioase la turelă, la sistemul de comunicații și la informatica mașinii.

Armele minune, cu probleme

Ciudat și curios este faptul că până la sancționarea americanilor, fapt nemaiîntâlnit, ca vasalul să se revolte la stăpân, M.Ap.N a comunicat că livrarea blindatelor este în grafic, nefiind semnalate întârzierii. Schema de livrări pentru Piranha V, potrivit M.Ap.N, era una care se întindea pe mulți ani. În 2018, până la sfârșitul anului urmau să fie livrate 36 de bucăți, 27 în 2020, iar restul eșalonat pe ani, până în 2026. Din expunerea de motive a M.Ap.N la demararea acestui contract în pole position pentru dotarea cu acest mijloc blindat figura Brigada Multinațională de Sud-Est din Craiova și Brigada 81 Mc. Bistrița, respectiv a batalioanelor de infanterie din organică, B.811 Dej și B.812 Bistrița.

Urgenţa operaţională era impusă atât de actualul context geopolitic din regiunea extinsă a Mării Negre cât şi de termenele asumate privind realizarea capacităţii operaţionale complete de către Bg.81 Mc. Bistrița și Brigada Multinațională de la Craiova. Cele mai optimiste estimări privind dotarea batalioanelor din Dej și Bistrița cu Piranhia V, indicau începutul anului 2024.

Probleme cu acest contract au fost încă de la început. Deși ”Piranhia V” erau prezentate ca niște arme minune, de ultimă generație – putere motor, blindaj pentru protecția militarilor, armament, comunicații și informatică de top – față de bătrânele TAB-uri de fabricație românească, le lipsea o capabilitate esențială: cea amfibie, flotabilitatea.

Oficial cei de la Armată spun că Departamentul pentru Armament din cadrul ministerului a emis factura de penalități pentru americanii de la General Dynamics, având în vedere întârzierile pentru livrarea blindatelor. Concret acuză o întârziere de 8 luni de zile, având în vedere faptul că de la începutul lunii februarie trebuia ca Armată să primească primele 36 de transportoare blindate, iar cele care au fost montate la Uzina Mecanică București nu respectă cerinţele din caietul de sarcini şi că nu au trecut testele de acceptanţă pe anumite subansamble. Americanii se apără argumentând faptul că informațiile deținute de partea română sunt greșite şi recunosc că singurele probleme sunt cu privire la sistemul informatic şi de comunicaţii, care nu ar fi pe placul celor de la MApN. Mai mult aceștia acuză faptul că cei de la Armată ar proteja interesele unei firme româneşti din domeniul comunicaţiilor, care deţine aparatura necesară pentru intercomunicare.

Se pare că transportorul blindat Piranha V, atunci când a fost proiectat şi construit în SUA, nu a fost prevăzut cu sistem de intercomunicaţii. Sistemul respectiv există doar pe Piranha III, o mașină din generația 3-a, veche, depășită. La Piranhia V s-a montat consola de comunicații de la Piranhia III, iar la testele supuse de specialiștii militari români a căzut. Americanii recunosc faptul că au fost probleme cu consola de intercomunicații, dar spun că ele ar fi fost remediate și că se așteptau să fie amendați, dar cu o sumă de bani mai mică. Încordarea mușchilor celor de la Armată este salutară, mai ales că în această perioadă se află în vizită în România unul dintre vicepreședinții de la General Dynamics.

Date de ultimă oră arată faptul că, pentru a răspunde standardelor M.Ap.N pentru o consolă de intercomunicații de ultimă generație, americanii ar trebui să facă o investiție de circa 30 de milioane de euro. Conform unor surse avizate, în acest moment cei de la General Dynamics au trei opţiuni pentru a salva cât de cât situația. Să conteste în instanţă cuantumul sancţiunii aplicată de Armată, să modifice consola de intercomunicații, plus plata unei sancţiuni negociate sau continuarea contractului cu plata integrală a sancţiunii, realizarea investiţiei în sistemul de intercomunicaţii şi negocierea cu Ministerul Apărării a contractului privind construirea transportoarelor blindate la Uzina Automecanica din Moreni.

Specialiștii Armatei au avut obiecții serioase și în legătură cu turelele celor 36 de transportoare, realizate de un subcontractor al celor de la General Dynamics, firma israeliană Elbit, lucru contestat de americani care spun că israelienii ar fi pregătiți să construiască turelele pentru toate cele 227 de transportoare ce vor fi livrate Armatei Române.

Cert este un lucru, tot acest program de achiziționare de armament se pare că este dat peste cap, nu mai vorbim de respectarea graficului de livrări.

Dacă și acest contract va eșua, atunci M.Ap.N va înregistra un nou eșec privind dotarea cu transportoare blindate necesare protecției și transportului infanteriștilor români, iar pe termen mediu și scurt în ansamblu Armata Română va avea de suferit. O experiență asemănătoare au avut-o românii și cu nemții de la Rheimetall Landsysteme, pentru nerealizarea transportorului blindat șenilat 8×8 în colaborare cu Uzina Automecanica Moreni. Curios este faptul că atunci cei de la armată nu au aplicat nici o sancțiune  germanilor, pe când americanilor le-au aplicat amenda maximă drept penalități de întârziere.

Doru Costin

3 COMENTARII

  1. Da ceee…. ati crezut ca daca-s ” americani ” … sunt mai corecti si mai ” cinstiti ” in afaceri ?! Pai nu vedeti ca acolo se concentreaza toate mafiile din lumea asta ?!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.