Bechtel, constructorul Autostrăzii Transilvania, va construi cei 10 km de autostradă dintre Câmpia Turzii şi Turda “pe datorie”, iar statul roman va trebui să achite 75 de milioane de euro către compania americană.
În plus, colosul american „va percepe” o taxă de aproximativ 4 milioane de euro drept „dobândă” pentru aceste lucrări.

Cu toate că statul român este în imposibilitatea să îşi plătească datoriile, iar guvernul a accesat credite de la cine a apucat, de la instituţiile bancare din România şi până la Fondul Monetar Internaţional, oficialii români nu se liniştesc cu luarea de credite. Ultimul apărut pe lista celor faţă de care suntem datori vânduţi este compania americană Bechtel, cei care construiesc Autostrada Transilvania. Datoria pe care statul român şi-o face la colosul american este de 75 de milioane de euro, iar aceştia vor „încasa” o dobândă de 4 milioane de euro, aproximativ 5% din valoarea totală a sumei. Astfel, guvernanţii „s-au înhămat” cu un nou credit, iar cei care îl vor plăti sunt din nou contribuabilii. Surse din cadrul companiei americane susţin că pe coridoarele firmei umblă zvonul că cei de la Bechtel „ar fi bătut palma” în cel mai bun mod cu putinţă cu Emil Boc.

Încă se negociază dobânda

Statul a plătit aproximativ 65 de milioane de euro luna trecută către constructorul Autostrăzii Transilvania, Bechtel.
Contractul cu Bechtel a fost negociat de către PSD în aşa fel încât lucrările să continue în fiecare an, chiar dacă nu sunt bani în bugetul de stat pentru asemenea lucrări. Astfel, deşi în acest an autorităţile au anunţat că nu au bani pentru finalizarea niciunui kilometru de autostradă, românii vor plăti dobândă la americani.
„Din ce am discutat noi cu cei de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se pare că descărcarea de sarcină arheologică va fi terminată (în zona mormintelor găsite pe aliniamentul Autostrăzii Transilvania) luna aceasta, astfel încât nu cred că vor fi impedimente. Luna trecută am primit suma restantă pentru lucrările efectuate în 2009”, a declarat pentru Gazeta de Cluj, Bogdan Sgârcitu – managerul de comunicare al Bechtel.
„Deocamdată nu am avut discuţii pentru a vedea exact când vom primi bani pentru ce lucrăm în 2010, dar aşa cum probabil aţi văzut în urma întâlnirii pe care am avut-o cu premierul Emil Boc şi cu ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, începem discuţiile pe marginea unui protocol care sperăm să stabilească şi o dată pentru plata lucrărilor în anul 2010”, susţine oficialul Bechtel.
Întrebat de reporterii Gazetei de Cluj dacă există posibilitatea ca suma aferentă lucrărilor din acest an să se plătească anul viitor, Bogdan Sgârcitu, managerul de comunicare al Bechtel, a declarat: „Rămâne de discutat. Noi suntem flexibili. Dobânda este un lucru pe care le vom discuta pentru a agrea un protocol. Deocamdată nu este nimic stabilit”.

10 km, finalizaţi în octombrie

În ceea ce priveşte darea în folosinţă a segmentului dintre Câmpia Turzii şi Turda, oficialii Bechtel susţin că luna octombrie este cel mai fezabil termen.
„Lucrările continuă într-un ritm susţinut. Au fost terminate lucrările de terasament, respectiv toate terasamentele de pe acest tronson”, a explicat stadiul lucrărilor, Bogdan Sgârcitu.

Contract suspicios

„Am luat bani de la bugetul pentru autostrada Bucureşti-Ploieşti şi am transferat la contractul cu Bechtel. Contractul este făcut în aşa fel încât proiectul nu se poate sista. Căutăm în momentul de faţă soluţii pentru asigura finanţarea necesară finalizării celor 10 km de autostradă”, a explicat Dorina Tiron, directorul general al CNADNR.
Creditul nu este o soluţie pentru proiectul autostrada Transilvania, deoarece acestea sunt oprite din cauza acordului cu Fondul Monetar Internaţional. Nici atragere de finanţare europeană nu este o soluţie pentru o finalizare mai rapidă a autostrăzii deoarece proiectul nu a fost acordat prin licitaţie.
În momentul de faţă statul român are datorii încă de anul trecut faţă de Bechtel în valoare de aproximativ 68 de milioane de euro. Oficialii CNADNR susţin că acestea vor fi achitate până la finalul lunii. Pentru finalizarea celor 10 km de autostradă ar mai fi nevoie de 120 de milioane de euro.

Proiecte pe concesiune

Oficialii CNADNR susţin că, dacă proiectele dezvoltate pe concesiune vor avea succes, toate proiectele de infrastructură care se vor derula în România se vor construi pe acest sistem. “Vrem să dezvoltăm viitorul sistem de autostrăzi de care are nevoie România în următorii ani, pe sistemul concesiunii. Considerăm că acesta este cea mai bună metodă. Uitaţi-vă, de exemplu, la Germania şi la Italia”! Nu vedeţi că aproape toate autostrăzile sunt cu plată, de ce nu am avea şi noi?”, a declarat Dorina Tiron, directorul CNADNR. Reprezentanţii CNADNR susţin că şi viitoarele autostrăzi care vor lega Transilvania de Moldova, respectiv Iaşi-Târgu Mureş, dar şi Litoralul de Timişoara, respectiv Constanţa-Nădlac vor fi construite tot pe bază de concesiune. O altă autostradă care se doreşte a fi construită pe concesiune este drumul ce va lega Piteşti de Sibiu. Astfel, românii vor ajunge să plătească taxe pentru a circula pe majoritatea drumurilor din România, dar cel puţin ţara noastră va beneficia de o dezvoltare durabilă a infrastructurii, pe banii constructorului, nu pe banii statului.

Fără bugete multianuale

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, alături de mai mulţi oficiali din interiorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, au susţinut în repetate rânduri că doresc să traseze bugete multianuale pentru proiectele mari de infrastructură, cum este Autostrada Transilvania. În schimb, oficialii Bechtel susţin că această variantă nu este fezabilă.
„Ar fi foarte bine dacă am reuşi să discutăm despre lucrări multianuale, dar nu cred că este posibil ca Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România să ştie care va fi bugetul pe următorii ani”, au spus reprezentanţii Bechtel.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.