Agenția pentru Protecția Mediului nu dă voie Primăriei Bistrița să folosească terenul din Zăvoaie pe care-l deține și unde intenționa să depoziteze mașinile parcate aiurea și ridicate din municipiu. Asta pentru că este vorba despre fosta groapă de gunoi, care nu poate fi folosită în următorii 30 de ani…

Primăria Bistrița se pregătește să ridice din nou autoturismele parcate ilegal. Una dintre problemele de care s-a bătut municipalitatea a fost identificarea unui teren unde să depoziteze autoturismele ridicate.

În cele din urmă, Primăria Bistrița a luat decizia de a folosi un teren din Zăvoaie, pe care îl deținea. Pe terenul respectiv, până acum câțiva ani au fost depozitate deșeuri, fiind groapa de gunoi a orașului.

Primăria Bistrița a emis un certificat de urbanism în acest sens încă din luna mai a acestui an. Următorul pas era emiterea acordului de mediu de la Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud. Socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, însă!

APM a anulat certificatul de urbanism !

Agenția pentru Protecția Mediului a primit documentația în luna mai a acestui an și a respins solicitarea de emitere a acordului de mediu. Mai mult, prin decizia sa anulează și certificatul de urbanism emis chiar de către solicitant, Primăria Bistrița.

Practic, Primăria Bistrița voia doar să împrejmuiască terenul respectiv din Zăvoiae. Deși lucrările nu erau complexe, Agenția pentru Protecția Mediului a hotărât că nu se pot face și mai mult, terenul respectiv nu poate fi folosit în următorii 30 de ani.

Prima problemă pe care o avea terenul respectiv era că era trecut ca spațiu verde, iar destinația spațiilor verzi nu poate fi modificată. Mai mult, certificatele de urbanism care prevăd asta sunt nule:

„Conform Certificatului de Urbanism nr. 479/26.03.2021 emis de Primăria municipiului Bistrița, destinația terenului este V1-subzona spațiilor verzi amenajate, scuarurilor publice, păduri parc, parcuri cu acces nelimitat. În conformitate cu prevederile OUG 195/2005 privind protecția mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006, cu completările și modificările ulterioare, art 71, Alin 1) „Schimbarea destinației terenurilor amenajate ca spații verzi și/sau prevăzute ca atare în documentațiile de urbanism, reducerea suprafețelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora., și alin 2) Actele administrative sau juridice emise ori încheiate cu nerespectarea prevederilor alin 1) sunt lovite de nulitate”, precizează inspectorii Agenției pentru Protecția Mediului.

A doua problemă pe care o avea terenul respectiv era faptul că a fost depozit de deșeuri. O hotărâre de Guvern din 2005 prevede ca depozitele de deșeuri închise să fie monitorizate pentru minim 30 de ani. În toată această perioadă autoritățile locale n-au voie să construiască nimic pe el:

„Conform Certificatului de Urbanism nr. 479/26.03. 2021 emis de Primăria municipiului Bistrița, folosința actuală – teren pentru depozitul de deșeuri. În conformitate cu prevederile HG 349/21.04. 2005 privind depozitarea deșeurilor, art. 25, alin 2) Perioada de urmărire post-închidere și monitorizare este de minimum 30 de ani și poate fi prelungită dacă prin programul de monitorizare post-închidere se constată că depozitul nu este încă stabil și prezintă un risc potențial pentru factorii de mediu, nefiind permisă ocuparea terenului fostului depozit de deșeuri”, se mai arată în motivarea respingerii solicitării acordului de mediu.

Primăria Bistrița se pregătește să facă ordine-n parcări

În luna iulie, Consiliul Local al municipiului Bistrița a aprobat un regulament de ridicare a autoturismelor. Noul regulament de ridicare a autovehiculelor stabilește în ce condiții vor fi ridicate mașinile sau taxele percepute pentru recuperarea acestora.

Primăria Bistrița, prin Poliția Locală, anunța că va ridica autoturisme începând cu jumătatea acestei luni. Deși terenul din Zăvoaie nu poate fi folosit, Poliția Locală îi înștiințează deja pe cei care parchează aiurea că de acolo își vor putea recupera autoturismele.

Potrivit regulamentului aprobat de Consiliul Local este interzisă staționarea neregulamentară pe domeniul public al municipiului: în stațiile de taxi, în parcuri, pe alei și zone pietonale, pe pistele pentru biciclete, pe spațiile verzi, scuaruri sau peluzele dintre carosabil și trotuare.

Se pot trezi cu mașinile ridicate și cei care parchează pe locurile de parcare închiriate în parcările de reședință, cei care parchează pe două locuri, cei care își lasă mașina în piețe sau cei care încurcă traficul cu autoturismul.

Polițiștii locali vor constata și decide ce mașini urmează să fie ridicate. Tot ei vor aplica și amenda ce însoțește și taxele de transport, ridicare și depozitare. Ulterior, autoturismele sunt ridicate de către personalul Direcției de Servicii Publice. Acest serviciu va funcționa 24 din 24 de ore:

Pentru a evita discuțiile și acuzațiile de daună, constatările exterioare ale vehiculului vor fi însoțite de material foto sau video, cuprinzând imagini ale autovehiculului înainte și după ridicare. De asemenea, cei care ajung la autoturism înainte ca acesta să fie pus pe platformă scapă doar cu o amendă și niște taxe de deplasare de 150 de lei.

Dacă mașina a fost ridicată și depozitată aveți de scos din buzunar 350 de lei, la care se adaugă câte 25 de lei pentru fiecare zi în care mașina este acolo. La această taxă de 350 de lei cel mai probabil se adaugă și o amendă de câteva sute de lei.

Dacă taxa de ridicare, transport și depozitare este bătută în cuie, cei care încalcă legea pot achita doar jumătate din minimul prevăzut al amenzilor în termen de 15 zile.

Utilaj de 400.000 de lei stă în garaj din 2017

„Sumele încasate de tarifele prevăzute de prezentul regulament se vor încasa de către Direcția Servicii Publice Bistrița se vor utiliza pentru repararea și întreținerea străzilor și parcărilor amenajate. Sumele încasate, reprezentând amenzi contravenționale prevăzute de prezentul regulament, se fac venit la bugetul local al municipiului Bistrița”, se mai arată în regulament.

Autoturismele vor fi ridicate de către angajații Direcției de Servicii Publice, cu un utilaj care a fost achiziționat în 2014 și pe care Primăria Bistrița a plătit la acea dată nu mai puțin de 400.000 de lei.

Achiziționat acum 6 ani, utilajul stă deocamdată în garajele Primăriei Bistrița. În primă fază instituția n-a avut șofer specializat să-l conducă. După s-a trezit că nu există cadru legal pentru această activitate. În 2017, o hotărâre de Guvern asigura cadru legal pentru ridicarea mașinilor.

Fosta conducere a Primăriei Bistrița nu s-a grăbit să facă demersurile necesare și să treacă prin Consiliul Local un regulament de ridicare a autoturismelor, astfel că doar acum va fi folosit utilajul, asta dacă autoritățile locale găsesc un alt teren pentru depozitare.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.