Agenţiile imobiliare din România vor fi amendate cu sume între 3.000 şi 30.000 de lei dacă de acum înainte nu vor mai furniza clienţilor toate informaţiile despre imobilul sau terenul în curs de tranzacţionare încă din etapa precontractuală. Dintre informaţiile pe care agenţiile trebuie să le dea fac parte preţurile practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a fi tranzacţionat şi statutul planificării şi dezvoltării zonei, în baza planului urbanistic zonal.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a anunţat că de acum înainte agenţiile imobiliare din România vor risca amenzi cuprinse între 3.000 şi 30.000 de lei, dacă nu vor respecta drepturile consumatorilor, respectiv clienţii acestor agenţii, furnizându-le toate informaţiile despre imobilul sau terenul în curs de tranzacţionare. Reglementările propuse de ANPC îi obligă pe agenţii imobiliari să informeze complet, corect şi precis consumatorii, încă din etapa precontractuală, cu privire la preţurile practicate în piaţă pentru tipul de imobil ce urmează a fi tranzacţionat, la statutul planificării şi dezvoltării zonei, în baza planului urbanistic zonal. Prevederile legislative impun şi respectarea reglementărilor locale aplicabile, deficiente şi alte inconveniente, cunoscute de agenţia imobiliară sau pe care în mod rezonabil putea să le cunoască, precum surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor, nivelul comisionului practicat de agenţia imobiliară. De asemenea, un alt lucru important pe care posibilul cumpărător trebuie să îl afle de la agenţia imobiliară este situaţia juridică a imobilului şi trebuie să primească o declaraţie pe proprie răspundere a tuturor proprietarilor că imobilul nu este grevat de sarcini şi nu se află în litigiu. Totodată agenţia va da clientului şi o declaraţie din care să reiasă faptul că din punct de vedere legal şi în condiţiile date, tranzacţia se poate încheia, sarcina asigurării resurselor financiare rămânând în seama cumpărătorului. O altă informaţie pe care clientul trebui să o primească este nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de consumator, pentru obţinerea documentelor şi întocmirea actelor necesare încheierii tranzacţiei.

Clauza de penalizare este revizuită

„O prevedere foarte importantă este cea referitoare la clauza de penalizare. În prezent, agenţiile imobiliare au clauze abuzive în contracte, prin care îi obligă pe consumatorii care se răzgândesc să plătească sume de bani foarte mari drept penalizare. După apariţia acestui act normativ, consumatorii vor plăti doar suma sau comisionul pe care l-ar fi plătit dacă tranzacţia ar fi avut loc (comisionul datorat agenţiei)”, se arată într-un comunicat de presă al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. De asemenea, contractul pe care agenţia de intermediere imobiliară îl încheie cu clienţii trebuie să conţină informaţii clare despre: datele de identificare ale părţilor, obiectul contractului/natura serviciului prestat, preţul solicitat de proprietar pe care este dispus să-l plătească cumpărătorul, termenul de valabilitate al contractului, condiţiile în care contractul poate fi denunţat unilateral, condiţiile în care contractul poate fi reziliat, documentele necesare pentru încheierea tranzacţiei, obligaţiile părţilor privind obţinerea acestora şi data limită de îndeplinire a acestor obligaţii, nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agenţiei imobiliare, pentru tranzacţia ce urmează să se încheie, clauza de exclusivitate, în cazul în care aceasta a fost acceptată de părţi, situaţiile în care consumatorul nu datorează comisionul agenţiei imobiliare, drepturile şi obligaţiile părţilor şi despre situaţiile de forţă majoră.

Sesizări din partea clienţilor

Dan Vlaicu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor a declarat că „în urma multor sesizări din partea consumatorilor privind neregulile în relaţia dintre agenţia imobiliară şi client, am decis că aceste aspecte vor putea fi rezolvate global doar prin intermediul unei legi. Fapt pentru care am propus modificări legislative în avantajul cert al consumatorilor”.

Andreea Mitrică

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.