Consiliul Județean încă n-a reușit să atribuie trei loturi din licitația pentru gestiunea transportului județean. Instituția caută operatori pentru transportul județean încă din anul 2022. Printre problemele cu această licitație s-au numărat și mai multe nereguli găsite în documentație de Agenția Națională pentru Achiziții Publice. De curând ANAP a dat un aviz conform condiționat pentru cele 3 loturi care încă nu și-au găsit un câștigător.

Licitația pentru atribuirea gestiunii transportului public județean este în chinurile facerii încă din anul 2022. Consiliul Județean a împărțit traseele județului în 10 loturi. Încă de la început, licitația a fost contestată de transportatori, astfel că parte din loturi au fost anulate administrativ, iar parte de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.

În urma contestațiilor transportatorilor, nu mai puțin de 7 loturi au fost anulate administrativ, iar alte două de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

Valoarea licitației inițiale publicate pe SEAP de Consiliul Județean era de 200 de milioane de lei. Cele 10 loturi au în total 73 de trasee, care sunt date în gestiune pentru 10 ani.

Printre cei care au contestat licitația s-au numărat operatorul Transmixt, care a prins și transportul din municipiu, care a contestat documentația pentru 3 loturi. Exmitiani a contestat documentația pentru lotul 6.

Transportatorii s-au dus în instanță!

Transmixt a ajuns până în instanță, Curtea de Apel Cluj obligând Consiliul Județean să modifice fundamental documentația licitației. Cu această ocazie s-a modificat și suma totală a licitației, crescând la peste 334 de milioane de lei. A fost stabilit și profitul rezonabil de 4,67%, pe care, dacă operatorul nu îl face, Consiliul Județean trebuie să contribuie.

Printre modificările pe care le-a făcut Consiliul Județean a fost luarea în considerare a costurilor aferente investițiilor în totalul costurilor de exploatare pentru calculul tarifelor și al compensației.

De asemenea, Consiliul Județean a introdus leasingul financiar ca dovadă a deținerii mijloacelor de transport. S-a mărit și numărul de autovehicule nepoluante pe care trebuie să le aibă câștigătorii, de la unul la două.

Consiliul Județean a înlăturat și obligația ca atelierele de reparații autovehicule să fie situate pe raza județului Bistrița-Năsăud și a introdus o perioadă de mobilizare, astfel încât dacă la data ofertării, firma nu are suficienți șoferi, de exemplu, să rezolve problema în perioada de mobilizare.

Operatorii sunt obligați, de asemenea, să se asigure că toate mijloacele de transport sunt adaptate pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Consiliul Județean trebuie să suporte din buget toate gratuitățile și reducerile pe care le oferă elevilor, pensionarilor sau veteranilor de război.

Operatorul câștigător va avea obligația de a monta, pe mijloacele de transport folosite pentru realizarea serviciului public de transport persoane sistem de monitorizare și localizare GPS, validatoare pentru titlurile de călătorie, sisteme de numărare a călătorilor și echipamente de bord cu casă de marcat fiscală în cazul în care elibereaza titluri de călătorie în mijlocul de transport și de a le menține în stare de funcționare pe toată durata efectuării curselor.

Cu toate modificările făcute, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat în cele din urmă două dintre loturile licitației: 4 și 5. Loturile 2, 3, 6, 7, 8, 10  au fost anulate administrativ. Agenția Națională pentru Achiziții Publice a emis și atunci un aviz conform condiționat, după ce a descoperit mai multe nereguli.

ANAP emite, din nou, aviz conform condiționat

Consiliul Județean mai are de atribuit doar 3 loturi din cele 10 inițiale, licitația organizată în acest sens fiind în desfășurare. Transportatorii pot depune oferte până la mijloacul lunii iulie.

Lotul 2 este compus din 5 trasee, iar valoarea estimată variază între 26 și 28,6 milioane de lei, lotul 10 este compus din 14 trasee, iar valoarea sa variază între 73,3 milioane de lei și 80,6 milioane de lei, iar lotul 3 este compus din 3 trasee, cu o valoare cuprinsă între 8,2 milioane de lei și 9 milioane de lei.

Și de această dată, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a emis un aviz conform condiționat. Potrivit documentului emis la mijlocul lunii mai, au fost identificate mai multe abateri, aspecte de regularitate și calitate.

„Nu regăsim factorul de evaluare „Nivelul Tarifului”. Vă rugăm să introduceți factorul de evaluare „Nivelul Tarifului”, având în vedere faptul că „nivelul tarifului” reprezintî un factor de evaluare din Ordinul Comun 131/2016, iar prețul ofertei este un factor de evaluare din componenta financiară”, se numără printre recomandările impuse de ANAP.

De asemenea, ANAP recomandă reformularea similarității serviciilor, astfel încât să nu se limiteze la serviciile publice de transport călători. Astfel, operatorii trebuie să demonstreze că în ultimii 3 ani au prestat servicii de transport călători, nu servicii publice de transport.

„Vă recomandăm ca la termenul limită de depunere a ofertelor să nu limitați forma de dispunere pentru mijloacele de transport, să permiteți orice formă de dispunere, urmând ca ofertantul clasat pe primul loc după aplicarea criteriului de atribuire, în perioada de mobilizare să prezinte pentru mijloacele de transport documente din care să rezulte deținerea în proprietate sau leasing în scopul obținerii autorizațiilor necesare prestării serviciilor”, se mai arată în document.

ANAP solicită ca întreaga documentație de atribuire să fie adaptate la observațiile formulate: „În cazul în care autoritatea/entitatea contractantă decide publicarea anunțului de participare fără a remedia abaterile constatate de ANAP prin prezentul aviz conform condiționat, devin incidente prevederile art. 14 alin (8) coroborat cu art 25 din OUG nr. 98/2017”.

Pentru a nu rămâne în aer cu serviciile de transport public județean, Consiliul Județean a optat pentru negociere și atribuire directă, pe o perioadă de 6 luni, până la finalizarea licitațiilor. Perioada vizată de astfel de proceduri se întinde doar pe 6 luni.

Negocierea fără publicare prealabilă este acea procedură de atribuire în care, în anumite situații prevăzute de lege, autoritatea contractantă atribuie contractul de achiziții publice fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.

Inițierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă se realizează prin transmiterea unei invitații de participare la negocieri, însoțită de documentația de atribuire, către unui sau când este posibil către mai mulți operatori economici. Cu alte cuvinte, Consiliul Județean poate să-și aleagă operatorii care pot participa la negocieri.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.