Curând se împlinește un an de când SC Lucrări Drumuri și Poduri SA a intrat în insolvență și este pe mâna unui administrator judiciar. Acesta a tăiat în carne vie, a denunțat contractele încheiate de societate și a cerut administratorului provizoriu să taie din șefi de pe statele de plată.

Acum fix un an, SC Lucrări Drumuri și Poduri SA își cerea insolvența, după ce a ajuns să nu mai facă față datoriilor. Administratorul judiciar a tăiat în carne vie, potrivit documentelor și rapoartelor depuse la dosar.

Ioja Paula Sabina a început prin a denunța contractele neprofitabile încheiate de LDP. Este vorba despre două astfel de contracte. Unul de lucrări, încheiat în toamna anului 2021 cu Direcția de Servicii Publice Bistrița, motivat de faptul că, în urma analizării situației economico-financiare LDP, a stadiului în care se află acest contract de derulare, a dezavantajelor pe care le aduce activității societății, administratorul judiciar provizoriu a constatat că acest contract nu este util din punct de vedere economic nici debitoarei și nici creditorilor debitoarei, din contră, acesta s-ar executa cu pierderi, datorită lipsei clauzei de ajustare a prețurilor la materiale, așa prevede art. (6) din O.G. nr. 15 2021/ în condițiile creșterii prețurilor cu peste 20% la asfalt.

Un alt contract denunțat a fost încheiat în 2017 cu societatea Compania de Informatică Neamț SRL, motivat de faptul că, în urma analizei situației economico-financiare a societății debitoare, a dezavantajelor pe care le aduce activității debitorului, administratorul judiciar provizoriu a constatat că acest contract nu este util din punct de vedere economic nici debitoarei și nici creditorilor debitoarei.

Administratorul provizoriu a renunțat la o parte din șefi

De asemenea, administratorul judiciar a strâns cu ușa administratorul special să mai reducă din cheltuieli prin „ajustarea” organigramei și renunțarea la o parte din șefi. Prin punerea în aplicare a noii organigrame, cheltuielile salariale ar scădea cu peste 30.000 de lei/lunar.

Astfel, anul trecut,  administratorul special Sas Grigore a încercat să reducă din șefimea din LDP și a solicitat administratorului judiciar aprobarea unei noi organigrame, prin reducerea a 7 posturi: postul de director financiar, postul de șef de birou achiziții, două funcții de specialist în achiziții, funcția de control de calitate redusă, funcțiile de șef de formație de lucru și funcția de operator introducere, validare și prelucrare date. Administratorul a dat aviz favorabil acestei mișcări.

Pe lângă organigrama sufocată de șefi și șefuți, LDP s-a întins și la leasinguri financiare, unul dintre ele fiind încheiat în 2020 cu Mercedes Benz Leasing IFN, cel mai probabil pentru un autoturism. De asemenea, LDP a mai încheiat un contract de leasing financiar în același an cu RCI Leasing România IFN și BT Leasing Transilvania IFN.

Ce a băgat LDP în groapă:

Administratorul judiciar a identificat și greșelile făcute de cei care au condus LDP, care au băgat efectiv societatea în groapă. Asta în ciuda faptului că rata autonomiei financiare globale era de 42%, iar capitalul propriu deținea o pondere de 30-50% din totalul resurselor, rezultând faptul că Lucrări Drumuri și Poduri SA Bistrița nu se afla într-o situație financiară foarte gravă, fără posibilitatea de redresare.

Potrivit administratorului judiciar, una din principalele cauze care ar fi dus la apariția stării de insolvență a SC Lucrări Drumuri și Poduri SA Bistrița este Pandemia Covid-19, care a afectat mediul economic având multiple efecte asupra tuturor industriilor. Societatea a înregistrat scăderi majore ale veniturilor cauzate de măsurile impuse de carantină, precum și de schimbările ce au avut loc în comportamentul consumatorilor, efect al distanțării sociale.

Cifra de afaceri a societății a avut o tendință descrescătoare începând cu anul 2021. Societatea debitoare a început să se confrunte cu limitări în achizițiile de materii prime, materiale, piese de schimb, combustibili, achiziția de servicii, ceea ce a făcut imposibilă implementarea unei strategii de creștere a veniturilor societății.

Ritmul de aprovizionare inconstant a influențat ritmul de realizare al lucrărilor contractate cu efect scăderea accelerată a veniturilor. Inexistența unui management orientat spre gestionarea eficientă a resurselor unei întreprinderi precum și a unui sistem de urmărire a modului de alocare și de cheltuire a resurselor, este principala sursă a deficiențelor identificate.

N-au controlat costurile și n-au urmărit creanțele

Administratorul judiciar a mai precizat într-un raport al situației financiare a societății faptul că aceasta nu a urmărit corespunzător creanțele, costurile alocate fiecărui proiect nu au fost controlate eficient, lipsea un sistem integrat informatic și un control a costurilor, iar LDP era supraîndatorat pe termen scurt. LDP avea încheiate contracte neperformante pe o perioadă de 6-7 ani, unde nu exista posibilitatea de actualizare sau ajustare a prețurilor.

Printre propunerile administratorului judiciar s-au numărat reducerea cheltuielilor de salarizare cu personalul neproductiv, lucru care s-a și materializat printr-o nouă organigramă, din care au dispărut o parte din șefi. Administratorul judiciar a recomandat și vânzarea unui tren și a construcțiilor aflate pe strada Cuza Vodă, recomandare, de asemenea, materializată după ce Primăria Bistrița a achiziționat spațiul.

O altă propunere a fost o reducere a cheltuielilor de producție prin obținerea avizului din partea Agenției Județene pentru Protecția Mediului și a Apelor Române, pentru punerea în funcțiune a balastierei din comuna Florești, unde societatea avea un punct de lucru. A fost sprijinită continuarea activităților pentru onorarea celor 13 contracte încheiate la acea dată și identificarea de contracte noi.

Datorii de peste 7,6 milioane lei

Se pare că LDP are datorii la angajați de peste jumătate de milion de lei, la stat de peste un milion de lei, de 1,3 milioane de lei la bănci și de 2,5 milioane de lei la diverși furnizori.

58 de entități s-au înscris la masa credală. Printre cei care trebuie să își recupereze bani de la constructorul Consiliului Județean se numără Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa, Primăria Orașului Beclean, Municipiul Bistrița, dar și numeroase companii precum Dimex 2000 Company, Frasinul, Anvelo Mital, Aquabis, Electrica Furnizare.

În 2021, societatea pe acțiuni avea 102 angajați, din care 6 ingineri și 23 personal TESA. Anul trecut, LDP a raportat, pentru anul anterior, o cifră de afaceri de 8,3 milioane de lei și pierderi de 4,2 milioane de lei, datoriile erau de peste 7,6 milioane de lei. Cu un an înainte, în 2020, cifra de afaceri ajungea la 12,3 milioane de lei, iar profitul era mai mult decât modest, ajungând doar la 43.700 de lei. Datoriile erau la același nivel.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.