S-a scris mult si probabil se va mai scrie, atat in presa online cat si in cea clasica, tiparita, despre moartea violenta, comisa cu o cruzime greu de inteles asupra pastorului bistritean Adrian Blaga si a fiului sau minor, in varsta de 9 ani, Timotei.
Datorita unei comunicari execrabile cu mass-media, respectiv opinia publica, a echipei de anchetatori care se ocupa de elucidarea acestui eveniment, s-a ajuns la vehicularea in spatiul public a unor adevarate teorii a conspiratiei, care de care mai halucinante.
Una din aceste teorii a inceput sa prinda contur, „crima urmata de sinucidere”, dar este negata vehement de familia victimei, de apropiatii acesteia si de opinia publica care simpt ca se incearca o musamalizare a cazului si o intoxicare pe masura de catre cei care se ocupa de ancheta.
„Rezolvarea” cazului prin cea mai la indemana si mai facila solutie, „crima urmata de sinucidere”, adica inexistenta unei persoane sau grup de personae care sa fie trase la raspundere, nu ar fi prima si nici ultima „ gaselnita”, a unor anchetatori ajunsi la anaghie. In practica judiciara se gasesc nenumarate exemple asemanatoare.
Faptele sunt cunoscute, cadavrele lui Adrian Blaga si a fiului sau Timotei au fost găsite în 6 august, de o persoana din Aciua, comuna Pomi din judetul Satu-Mare care a anunţat autorităţile locale, prin 112, că pe un teren agricol din apropierea localităţii Aciua, se află un autoturism Volkswagen Transporter alb, înmatriculat în Bistriţa-Năsăud, care prezenta urme de incendiere.
În maşină au fost găsite cadavrele unui bărbat de 39 de ani şi a unui minor.
Identificarea celor doi sa facut cu rapiditate, dupa numarul de inmatriculare a autoutilitarei dar si a faptului ca dispariţia celor doi fusese anunţată de către soţia bărbatului la Poliţia Bistriţa, ei fiind daţi apoi în urmărire generală. Cele două trupuri au fost găsite sub bancheta din spate a autoturismului, având multiple leziuni la cap şi la gât, care a socat membrii echipei de cercetare deplasata la fata locului, din cauza cruzimii fara precedent a comiterii actului criminal.
Evenimentul a fost raportat la IGP, care avand in vedere atrocitatea comisa, a trimis o echipa la Satu-Mare care sa acorde consiliere anchetatorilor locali.
Lipsa de viziune sau nu, se va vedea mai tarziu acest lucru, echipa de anchetatori coordonata de procurorul Dumitru Miclea din cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Satu-Mare s-a cantonat exclusiv pe cercetarea la fata locului, o etapa esentiala intr-un eveniment de asemenea amploare, dar nu singura, eliminind din start, intr-o prima etapa, investigarea ultimelor zile, ore sau clipe din viata pastorului si a fiului sau. Sau pierdut momente operative pretioase si acest lucru a fost in avantajul celor care au comis fapta, a criminalilor. Orice secunda, minut, ora si zi scursa, a fost in favoarea criminalilor si acest avantaj creste cu fiecare zi care trece.
Se cunoaste faptul ca nu exista crima perfecta, ci numai criminali nedescoperiti si anchetatori incapabili sa solutioneze un asemenea caz.
Primele doua sau trei zile esentiale in identificarea criminalilor, au fost consumate pe cercetarea la fata locului, pe campul de la Aciua, desi era evident faptul ca daca s-a comis o crima, investigatia trebuia extinsa automat din start si la Bistrita, luand in colimator trecutul victimei, anturajul acestuia, cercul de relatii mai apropiat sau mai indepartat, monitorizarea cu atentie a ultimeleor zile, ore si clipe, inainte de disparitia acestuia si a fiului sau din Bistrita.
Ancheta inceputa la Satu-Mare, logic a stabilit mai multe ipoteze de lucru. Jaful a fost initial pe primul loc, apoi pe masura ce cercetarile evoluau s-a mers pe ideea unei reglari de conturi, o crima la comanda, fiind posibila o implicare a pastorului in activitati de crima organizata, trafic de copii, legaturi cu crima organizata, cu camatari, imprumuturi neonorate etc.
Toate aceste ipoteze au fost eliminate rand pe rand, ratiunea fiind urmele gasite la fata locului, probele ADN care nu au putut fi identificate in baza de date a Politiei Romane, aspecte care i-a determinat pe anchetatori sa “scape” pe surse ideea comiterii unei crime urmata de sinucidere.
Pana la aceasta ora nu s-a comunicat nimic oficial in acest sens, dar a fost suficient ca informatia “scapata” sa circule in spatiul public. Este posibil ca acest lucru sa fie o actiune deliberata din partea anchetatorilor, o miscare tactica de acoperire, anchetatorii urmand de fapt alte piste.
Este greu de crezut, aproape imposibil ca pastorul si-ar fi omorat copilul si apoi s-a sinucis.
De ce, ce ratiune l-a impins spre un asemenea gest? Se va putea oare raspunde vreodata la aceasta intrebare intr-un mod logic, convingator, daca se va ajunge la o asemenea solutie, “crima urmata de sinucidere”?
Ce ar fi putut sau poate sa-i directioneze pe anchetatori spre o asemenea pista cu un astfel de deznodamant?
Se cunoaste ca aproape in toate cazurile de sinucidere, cei care recurg la asemenea acte extreme, lasa in urma o explicatie a faptei lor, ei sunt nevoia imperioasa sa impartaseasca pentru cei apropiati, pentru opinia publica ratiunea gestului comis. Adrian Blaga se pare ca nu a lasat nimic in urma in sensul respectiv.
Este posibil ca anchetatori, dar si o parte a opiniei publice si a presei sa fi fost influentati de anumite manifestari in spatiul public a lui Adrian Blaga in calitate de pastor.
Intr-o predica rostita cu ceva timp in urma, acesta a relatat un vis pe care l-a avut. „Se făcea că eu eram pe un cal alb şi mergeam printr-o apă, era până la genunchi, era curată, era frumoasă, când cineva urât m-a atacat. A sărit pe mine şi a început să mă bată. Am căzut jos de pe cal, ne luptam cu săbii şi el îmi dădea şi o început să-mi turtească armura şi scutul. În vis conştientizam că nu mă doare şi nu păţesc nimic şi mă miram. De trei ori am scăpat sabia din mână şi cineva îmbrăcat în alb o venit lângă mine, nu i-am văzut faţa dar ştiu cine era. Ştiţi ce-mi spunea? „Adi ia sabia şi luptă”. De trei ori mi-a dat sabia. Cumva am aruncat sabia şi am împlântat sabia în piept şi vedeam aşa ca într-un film cum fuge rănit, cade jos de pe cal, scoate sabia, dar nu a murit. Când şi-a luat masca jos eram eu. Atunci m-am trezit. Înseamnă asta, dacă vreţi: ală urât, vechi, de care mi-e greaţă vrea să-l atace pe cel nou. Singurul mod în care ştiu că pot să fiu biruitor e când iau sabia şi mă lupt“.
Cei apropiaţii pastorului sunt convinşi că visul îl averiza cu privire la ce avea să se întâmple, era un fel de premonitie a evenimentelor ulterioare.
Este interesant şi faptul că la 23 martie, când a împlinit 39 de ani, pastorul Adrian Blaga posta pe profilul său de Facebook fotografia unui pumnal cu următorul text: “Războinicii nu sunt întotdeauna cei mai rapizi sau mai puternici oameni. Forţa şi viteza pot fi dezvoltate prin antrenament. Războinicii sunt aceaia care aleg să stea între duşman şi tot ceea ce acesta are mai drag şi mai sacru pe lume”. A fost o premoniţie sau doar un semn de tulburare? În ziua în care el şi fiul său au murit, cine era duşmanul? Şi ce reprezenta, pentru acesta, “tot ce are mai drag şi mai sacru pe lume”? Într-o altă fotografie, în care fiul său apare cu o chitară în mână, Adrian Blaga comentează pe Facebook: “JICS – guitarist”. “What is JICS?”, îl întreabă cineva. Iar pastorul îi răspunde: “JesusIsComingSoon!!!”.
Este posibil oare ca aceste aprecieri ale lui Adrian Blaga sa incline balanta in favoarea solutiei “crima urmata de sinucidere”, desi nu rezulta de nicaieri acest lucru. Din contra.
Cel putin poate rezulta de aici ideea ca Adrian Blaga era un individ cu un trecut ciudat, ascuns, cenusiu, era fascinat de arme si de armata, iar intr-o predica rostita facea o paralela intre cei care propovaduiesc credinta in Dumnezeu si activitatea specifica armatei, ordine, disciplina, vitejie, spirit de scarificiu, dar si pasiunea lui neobisnuita pentru sporturi extreme, arme albe, cu activitatea de pastor al unei biserici neoprotestante etc.
“Gazeta de Bistrita” in baza relatarilor din spatiul public despre acest caz, a putinelor date si informatii furnizate in mod oficial de anchetatori, a celor scapate pe “surse” de aceiasi anchetatori, dar si a unor investigatii proprii, a incercat sa stabileasca activitatea pastorului Adrian Blaga in momentele de dinaintea disparitiei acestuia si a fiului sau Timotei Blaga, in varsta de 9 ani.
Nimic din aceasta monitorizare postuma nu indica solutia vehiculata pe surse, public, premeditat, ca pastorul Adrian Blaga si-ar fi ucis fiul, iar ulterior s-a sinucis, din contra, toate datele obtinute indica faptul ca pastorul Adrian Blaga si fiul sau Timotei, au fost victimele unui grup criminal. Motivele?
Exista indicii ca acestea existau, trecutul tulbure si ciudat al pastorului, legaturi posibile cu persoane din lumea interlopa bistriteana si nu numai, camatari, camatarie, activitati legate de crima organizata, o reglare de conturi, pasiunea acestuia pentru anumite jocuri de noroc si fara a fi exclus, jaful.
Adrian Blaga a fost asistentul pastorului bisericii Calvary Chapel, la care mergea alaturi de sotia sa, din Bistrita, strada Ioan Vidu, şi administratorul asociaţiei de caritate “Începuturi Noi”. ONG-ul in cauza oferă asistenţă socială copiilor orfani sau abandonaţi de părinţi din judeţul Bistriţa-Năsăud, dar si din judetele invecinate, Cluj, Salaj si Satu-Mare.
Luni dupa-amiaza, in 5 august, Adrian Blaga, împreună cu fiul său Timotei, în vârstă de 9 ani, a plecat la una din cele două case de tip familial situate în Unirea, unde administrator era A.M, coleg si prieten a lui Adrian Blaga. Scopul deplasarii a fost sa-i inmaneze salariul lui A.M. Banii respectivi si nu numai, contrar alor variante, se pare ca au fost scosi de Blaga de la un bancomat. Acesta detinea un cont care periodic era alimentat din SUA.
Un anume P.G, din Unirea, apropiat a lui Blaga, l-a sunat in dimineata zilei de 6 august, marti, dar acesta nu i-a răspuns. Atunci a sunat-o pe soţia lui Blaga, care i-a spus că ştie că soţul ei a dormit la una din casele de tip familial de care raspundea, conform unei discutii pe care a purtat-o cu sotul ei in data de 05 august între orele 21.30 şi 22.30.
La orele 22.45-23.00 , in data de 05 august, Adrian Blaga, insotit de Timotei, i-a achitat salariul lui A.M, iar apoi din spusele acestuia ar fi plecat acasa sa se odihneasca.
In dimineata zilei de 06 august, după ce soţia lui Blaga a aflat că soţul ei nu i-a răspuns la telefonul lui P.G, a încercat şi ea vorbeasca cu Adrian, moment in care a constatat că telefoanele soţului şi al fiului sunt închise, practic intra mesageria. In acest moment aceasta s-a alarmat si a devenit ingrijorata, procedand la contactarea telefonica a tuturor cunostintelor care iar fi putut da vestii despre sotul si fiul sau, ulterior semnaland disparitia sotului si a fiului la politia Bistrita.
Se pare ca ultima persoana din Bistrita, dintre apropiati, care i-a vazut in viata pe pastor si pe fiul lui a fost A.M, administratorul uneia din casele de tip familial din Unirea, in jurul orelor 23.00.
Din acel moment, cel putin din ce se cunoaste pina prezent, pastorul Adrian Blaga si fiul lui au disparut. Ciudatenia cazului de aici incepe, cei doi in loc sa se duca acasa, la apartamentul din Bistrita, din motive inca necunoscute, sunt surprinsi la orele 23.30 de o camera de supraveghere de la reprezentanţa Toyota din Beclean. Dupa circa o ora si 20 de minute imaginea lor este retinuta de o camera de supraveghere din localitatea Cuzdrioara de langa Dej.
Ulterior pastorul si fiul sau mai este vazut impreuna cu fiul sau, pe o inregistrare a unei camere de supraveghere a unei benzinarii a Rompetrol din Cluj-Napoca, cartierul Floreşti, alimentând o canistra cu motorină. Alte urme ale prezentei acestuia au mai fost gasite, in judetul Salaj, initial un telefon mobil al acestuia, iar la cativa kilometric, pe aceiasi comunicatie, intr-un sant pe marginea drmului au fost gasite actele personale ale lui Blaga. Aceste urme este posibil sa fi fost plantate in mod deliberat in scopul derutarii anchetei aflat in curs.
Nu exista de asemenea nici o urma de logica in faptul ca Adrian Blaga si-ar fi abandonat telefonul si actele personale pe o sosea din judetul Salaj, iar apoi intr-o localitate oarecare din Satu-Mare si-ar fi ucis fiul iar dupa aceea s-ar fi sinucis.
Ultima imagine, cu pastorul si cu fiul sau in viata a fost inregistrata de o alta camera de supraveghere in judetul Satu-Mare, in apropierea comunei Pomi, pe cand acesta iesea dintr-un magazin, insotit de fiul sau, dupa ce a facut mai multe cumparaturi.
Autoutilitara lui Adrian Blaga a mai fost semnalata, probabil cu putin timp inaintea mortii violente a lui si a fiului sau de un martor ocular, o femeie care locuieste la marginea satului Aciua, in dupa amiza-zilei de 06 august. Aceasta a declarat ca autoutilitara era insotita de un autoturism de culoare inchisa in care se aflau mai multe personae imbracate “civil”.
Masina partial incendiata, partea din fata, a fost descoperita de un localnic din Aciua, undeva intre orele 15.00 si 16.00. Potrivit declaratiei acestuia, maşina avea geamul din partea şoferului deschis pe jumătate şi cu cheile în contact. Uşile erau toate închise cu telecomandă de la chei. El a ajuns cu mâna cheile din contact, pe care le-a luat şi a deschis usa din spate. Atunci l-a văzut pe pastor înfăşurat cu frânghia de tractare, fără a fi legat in scop de imobilizare.
Bordul, inclusiv cheile şi plafonul erau unse cu motorină. În maşină era o canistră din plastic cu acelasi tip de combustibil. Plafonul era ars în proporţie de 15%, dar scaunele nu erau atinse de flacari. “Nu-mi amintesc să fi văzut sânge pe scaunul şoferului şi nici pe bara din spate…. Morţii se aflau sub bancheta din spate. Puteau fi aşezaţi acolo fie pe uşa (tip capotă) din spate, fie din lateral. Băiatul era în portbagaj acoperit cu o pătură”.
Potrivit sotiei victimelor, Blaga şi fiul său nu aveau motiv să meargă în Satu Mare. Pastorul Adrian Blaga nu avea intenţia să facă o tabără de copii în comuna Pomi.
Fara nici o indoiala, raportul medico-legal nu poate fi negat, dar poate fi interpretat, existand anumite constatari care permit acest lucru. Este greu de crezut ca o persoana poate, dupa ce s-a legat singura, sa incendieze masina, sa se taie la gat si sa se si vare singur sub bancheta din spatele autoutilitarei, langa trupul fiului sau, ucis, cu craniul aproape zdrobit si gatul retezat, cu circa o jumatate de ora inainte.
Concluzia este una singura. Verdict:Crima.
Doru Costin