Municipalitatea a alocat un milion de lei pentru pregătirea unei străzi pentru asfaltare. Este vorba despre strada Tabără, situată în apropierea podului Jelnei, unde trebuie mutate rețelele de electricitate pentru ca aceasta să poată fi asfaltată. Contractul include și proiectarea pentru lucrările de eliberare amplasament.

Costurile pe care ajung să le plătească autoritățile locale pentru asfaltarea străzilor și drumurilor cresc de la un an la altul, ajungând la sume greu de digerat. De curând, Gazeta de Bistrița a arătat cum reabilitarea unui kilometru de drum comunal în comuna Tiha Bârgăului costă nu mai puțin de jumătate de milion de euro.

Se pare că nu este o situație izolată! Primăria Bistrița plătește un milion de lei doar pentru pregătirea unei străzi pentru reabilitare. Este vorba despre strada Tabără situată în apropierea podului Budacului. Astfel, municipalitatea caută o firmă care să proiecteze și să execute lucrările de eliberare de amplasament în vederea realizării lucrărilor pentru reamenajarea și asfaltarea străzii.

„Prin proiectul „Amenajarea de străzi în zonele noi de locuințe din municipiul Bistrița etapa IV – strada Tabără” se urmărește amenajarea străzii, asigurarea accesului riveranilor la zonele de locuit, accesul mijloacelor de intervenție, accesul spre/dinspre restul rețelei stradale, în condiții de siguranță și confort. Pentru asigurarea realizării străzii, este necesară eliberarea amplasamentului de rețelele electrice existente și care nu respectă condițiile de coexistență cu lucrările propuse prin proiect”, se arată în caietul de sarcini al licitației.

Este vorba despre două rețele electrice, una de 0,4kV și alta de 10 kV. În cazul rețelei electrice de 0,4 kV este necesară demontarea liniei electrice aeriene de pe strada Tabără, inclusiv demontarea branșamentelor electrice aeriene. Vor fi refăcute toate coloanele electrice individuale dintre noile locații ale blocurilor de măsură și protecție monofazate până la tabloul de apartament al fiecărui abonat. Vor fi refăcute și suprafețele de teren afectate.

DEER România va coordona lucrările

Conform prevederilor din avizul CTE, lucrările de proiectare și execuție se vor realiza sub directa coordonare a SC DEER România SA sucursala Bistrița. Contractantul care va pune mâna pe această licitație va elabora documentația tehnico-economică constând în DTAC, PTE și verificarea tehnică de calitate a proiectelor.

După obținerea autorizației de construire se vor executa lucrările de eliberare amplasament. Asistența tehnică din partea proiectantului se va întinde pe toată durata de realizare a lucrărilor și până la semnarea fără obiecțiuni a procesului verbal de recepție la terminarea lucrărilor.

Firmele care participă la licitație trebuie să aibă șef de șantier, responsabil tehnic cu execuția atestat RTE pentru rețele electrice, topograf autorizat, responsabil în domeniul securității și sănătății în muncă, inginer ce deține un atestat emis de ANRE, inginer/subinginer de electronică/telecomunicații, sau responsabil control tehnic de calitate. Termen de executare al contractului este de maxim 3 luni. Firma trebuie să ofere o garanție de 36 de luni pentru lucrare.

„Pe parcursul execuției lucrărilor și a remedierii viciilor ascunse, contractantul are obligația de a nu stânjeni inutil sau în mod abuziv confortul riveranilor sau căile de acces prin folosirea și ocuparea drumurilor și căilor publice sau private care deservesc proprietățile aflate în posesia Autorității Contractante sau a oricărei alte persoane”, se mai solicită în caietul de sarcini.

Strada Tabără are puțin peste un kilometru și este încă de pământ, deși este una dintre cele mai vechi străzi din zonele de locuit considerate „noi”. Reabilitarea acestei străzi costă jumătate de milion de euro, fără TVA. De lucrări se ocupă constructorul local CML.

Lucrările includ asfaltare, lărgire la două benzi de circulație pe mare parte din stradă, canalizare pluvială, sistem de iluminat public, precum și amenajarea de trotuare și spații verzi. În proiect este prevăzută și asigurarea și accesului la cele 44 de proprietăți de pe stradă.

Relocarea rețelelor electrice au umflat prețul unui sens giratoriu la 3,8 mil lei

Nu este prima dată când Primăria Bistrița plătește prețuri piperate pentru lucrări ce țin, în mod normal de Electrica și care mai apoi sunt preluate în administrare de Electrica, deși nu bagă niciun ban în lucrări. Acum câțiva ani, la Bistrița se amenaja cel mai scump sens giratoriu din istorie.

Acesta ajunsese să coste 3,8 milioane de lei cu TVA și avea drept scop fluidizarea traficului sufocat din intersecția centurii cu strada Tărpiului. Deși pare greu de crezut, mare parte din această sumă a fost reprezentată de lucrări de deviere a liniilor electrice.

Studiul din proiectul tehnic a scos în evidență necesitatea devierii a 17 linii electrice subterane de medie și joasă tensiune și gruparea și trecerea acestor linii prin 3 canale de cabluri din beton prefabricat.

Numai devierea liniilor electrice existente în zonă a costat în jur de 600.000 de euro. Construcția noului pod a mai costat 200.000 de euro, iar construcția sensului giratoriu propriu-zis doar 20.000 de euro.

S-a vorbit atunci despre mutarea sensului giratoriu câțiva zeci de metri, pe un teren pe care producătorul Leoni era dispus să-l pună la dispoziție pentru această investiție. Această mișcare scutea municipalitatea de lucrările de deviere a rețelelor electrice și lăsa în bugetul Primăriei Bistrița cei 600.000 de euro cheltuiți pentru aceste lucrări. Primăria Bistrița a optat însă pentru prima soluție, cea care a prevăzut devierea celor 17 linii electrice de medie și joasă tensiune.

Câțiva ani mai târziu, Primăria Bistrița aloca aproape jumătate de milion de lei pentru o altă serie de lucrări de relocare la rețeaua electrică tot pe strada Tărpiului. Se întâmpla înainte de demararea lucrărilor de modernizare a carosabilului străzii Tărpiului.

Lucrările presupuneau relocarea unor stâlpi, demontarea altor stâlpi, montarea blocurilor de măsură și protecție pentru consumatori, demontare LEA și montare LES, înlocuire branșamente aeriene cablu, montare firide de distribuție sau subtraversare drum cu tub de protecție.

Și lucrările pe partea electrică pe traseul Liniei Verzi au fost piperate. Valoarea contractului a depășit un milion de lei. Potrivit caietului de sarcini, contractul a presupus lucrări de relocare și protejare a rețelei electrice de medie și joasă tensiune pe traseul care leagă localitățile Unirea și Viișoara și traversează centrul istoric.

Andreea Radu

1 COMENTARIU

  1. Scump, dar ingroparea cablurilor este obligatorie printr-o lege din 2017 care dadea termen uat-urilor de 5 ani sa ingroape cablurile. Au trecut 7 ani si abia s-a miscat ceva.
    Cine stie strada taberei, stie ca e cam dificil de lucrat acolo pentru ca e o strada neuniforma.
    Si mai trebuia sa traiasca si firmele din ceva si functionarii. Asta ca sarcasm.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.