Călătoria cu un tren aparţinând CFR reprezintă un risc serios pentru securitatea călătorilor. Din cauza stării tehnice precare a vagoanelor de călători aflate în circulaţie aparţinând acestei companii, a închiderii defectuoase a uşilor şi geamurilor, există pericolul ca oamenii să fie aruncaţi accidental din tren sau geamurile să cadă peste călătorii aflaţi în compartimente provocându-le leziuni grave.  Pe 2 octombrie, la ieşirea din staţia CFR Năsăud înspre Salva, un bărbat a căzut din trenul Iaşi-Timişoara, pierzându-şi viaţa. Ştirea a fost preluată de majoritatea publicaţiilor locale, victima fiind prezentată ca fiind în stare de ebrietate avansată şi ar fi confundat uşa de la toaletă cu uşa de ieşire a vagonului în care se găsea, căzând astfel din tren şi accidentându-se mortal.

 

Omul se pare că nu era atât de beat precum s-a relatat, iar cauzele căderii din tren ţin în primul rând de starea tehnică a vagonului şi a faptului că uşa ar fi fost defectă şi nu se închidea.

Cazul nu este singular, nu mai departe decât în luna octombrie 2013 la Poliţia Transporturi Feroviare Deva a fost demarată o anchetă după ce fereastra unui tren InterRegio, care circula pe relaţia Timişoara Nord-Beclean pe Someş şi se afla în mişcare, a căzut peste doi copii care dormeau într-un vagon. În urma incidentului, copiii au fost duşi la spital. Incidentul s-a produs în apropierea staţiei CFR Ilia. Mama copiilor era în compartiment şi le supraveghea somnul, când partea de sus a geamului s-a deprins şi a căzut peste ei. Băiatul, în vârstă de 11 ani, a fost tăiat la cap, iar fata, care suferea de o boală de inimă şi urma să fie operată la Târgu-Mureş a suferit un şoc psihic. Copii şi mama acestora au fost preluaţi de o ambulanţă în gara Deva şi internaţi în spital pentru investigaţii.

Mama copiilor, Reghina Suciu, a depus o plângere la Poliţia TF Deva, care a început o anchetă, până la această dată nefinalizată.

 

Năsăud, ultima staţie

Investigaţiile făcute de Gazeta de Bistriţa în cazul recent de la Năsăud, demonstrează faptul că victima, Mihai Lovin, un băcăuan în vârstă de 63 de ani, a căzut accidental din tren chiar în momentul când acesta a atins viteza de deplasare normală şi se afla la ieşirea din gara oraşului şi a trecut peste ace, intrând în balans. În acel moment bărbatul, care se îndrepta spre toaletă, şi-a pierdut echilibrul, iar uşa fiind deschisă a fost aruncat din vagon.

Mihai Lovin era un om nevoiaş, ca mulţi dintre români, iar nevoile şi sărăcia i-au îndreptat paşii spre Năsăud, el având treabă în piaţa săptămânală din oraş. A ajuns în Năsăud cu un tren de dimineaţă, iar majoritatea timpului din ziua fatidică şi-a petrecut-o în piaţă, unde a consumat şi băuturi alcoolice. Starea lui a fost observată de şeful staţiei CFR Năsăud, B. Pompei, o imagine pe care o vede zilnic, multiplicată în zeci de ipostaze. La momentul respectiv o persoană îmbrăcată modest, sub influenţa alcoolului nu i-a atras atenţia mai mult decât ca un fapt divers obişnuit. La scurt timp după plecarea trenului din gară, s-a produs tragedia.

Surse judiciare au dezvăluit Gazetei de Bistriţa faptul că momentul în care bărbatul a căzut din tren, el a fost observat de un martor, numita M.A. Ea a fost şi cea care a apelat 112, anunţând că o persoană a fost proiectată în afara vagonului. Cei care s-au mişcat cel mai repede au fost poliţiştii biroului TF Bistriţa, condus de cms. şef Ioan Mureşan. Coroborând datele furnizate de martora M.A, corpul lui Mihai Lovin a fost găsit de către unul dintre poliţiştii de la postul TF Ilva-Mică la ieşirea din gara Năsăud înspre Salva. Poliţistul respectiv a fost şi cel care a dirijat echipajul medical de la SMURD pentru a interveni în ajutorul persoanei căzute din tren. Ajuns la faţa locului, conform procedurilor echipajul SMURD a încercat resuscitarea victimei, constatând ulterior decesul.

 

Ancheta e în derulare

Surprizele în acest caz au început odată cu primele investigaţii specifice efectuate la laboratorul de Medicina Legală Bistriţa-Năsăud, condus de medicul legist Lucian Pintea. Constatările preliminare ale medicilor legişti se pare că vor pune pe o altă pistă ancheta morţii lui Mihai Lovin. Astfel s-a constatat că victima consumase alcool, dar încă nu s-a stabilit cu precizie concentraţia alcoolică în sânge. De asemenea, medicii legişti au mai constatat că victima, în momentul căderii din tren, a suferit un dublu infarct sever, cel care de fapt a cauzat moartea, dar în legătura strânsă cu catapultarea din vagon.

Sursele Gazetei de Bistriţa au mai precizat că în acest moment al cercetărilor, medicii legiştii încă nu au formulat o concluzie finală. Aceasta va fi emisă după efectuarea analizelor specifice de laborator. Biroul Poliţiei TF Bistriţa a deschis un dosar penal, cercetarea efectuându-se in REM, pentru omor din culpă. Au fost audiaţi martorii B. Pompei – şeful Gării Năsăud, cel care l-a văzut şi l-a remarcat pe Mihai Lovin când a urcat în tren, precum şi M.A – martora care l-a văzut pe bărbat în ultima secundă a vieţii şi a surprins momentul în care a căzut accidental din tren. Cercetările se efectuează sub controlul procurorului criminalist din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa-Năsăud.

 

Strategii doar pe hârtie

Incidentul mortal petrecut la Năsăud scoate în evidenţă, daca mai era nevoie de acest lucru, lipsa de siguranţă din trenurile româneşti, a faptului că orice călător care foloseşte acest mijloc de transport se expune unui risc serios. Uşile trenurilor lăsate deschise, sau care nu se închid pot duce la adevărate tragedii. CFR Calatori este cunoscută din păcate de mult timp ca fiind o firmă de top în domeniul mizeriei din trenuri şi a disconfortului în contrast cu preţurile pe care le practică. O călătorie cu trenul în România poate deveni chiar un adevărat coşmar pentru mulţi dintre călători.

Vagoanele de tip european, complet automatizate, dotate cu senzori, uşi care se închid şi se deschid automat sunt doar planuri pe hârtie. An de an CFR Călători elaborează tot felul de planuri pentru îmbunătățirea condiţiilor de transport şi a siguranţei călătorilor. Astfel, în ianuarie 2013 a fost elaborată o nouă etapă în implementarea strategiei de control al trenurilor.

„În colaborare şi cu sprijinul Poliţiei Transport Feroviar, au fost identificate rutele şi trenurile cu grad ridicat al incidenţei cazurilor de călătorie fără bilet şi infracţionalitate. Astfel, atât pentru prevenirea şi combaterea acestor cazuri, cât şi pentru asigurarea securităţii pasagerilor și a personalului CFR, s-au introdus servicii specializate de pază”, reiese din strategia în cauză.

Dar nu se spune nimic de starea tehnică a materialului rulant, a vagoanelor în care călătoresc oamenii. Sună foarte frumos în alte strategii ale CFR Călători că se vor lua măsuri în vederea „asigurării şi urmăririi executării lucrărilor de construcţii-montaj şi de reparaţie a mijloacelor din dotare, că se vor elabora şi propune spre aprobare norme metodologice şi de calitate pentru întreţinerea şi repararea tuturor echipamentelor, materialului rulant şi componentelor utilizate, ca se va organiza recepţia materialului rulant, a instalaţiilor şi echipamentelor la unităţile furnizoare şi de reparaţii, în scopul asigurării unei calităţi corespunzătoare siguranţei circulaţiei feroviare”.

Mihai Lovin o fi avut păcatele lui, dar moartea acestuia, cel puţin până în acest stadiu al anchetei autorităţilor abilitate, se pare că a fost cauzată de starea tehnică precară a vagonului în care s-a aflat. Cu un avocat bun şi o anchetă profesionistă, corectă a poliţiştilor TF, aparţinătorii victimei pot produce un cutremur la CFR Călători, nu numai pentru obţinerea unor despăgubiri, dar mai ales pentru determinarea luării unor măsuri în vederea sporirii siguranţei călătorilor, a punerii în circulaţie a unor vagoane care să asigure o călătorie în deplină securitate.

1 COMENTARIU

  1. As vrea sa te intreb mai ghiulea,daca tu stii cine devasteaza vagoanele ?? Cu siguranta ca nu ceferistii!!! Tot asa unii ca tine !! Ar trebui sa te mai informezi inainte ca sa scrii un articol .Tu sti care este viteza „normala „a unui tren peste „macaze ” (ace) .In orce caz nu asa mare ca trenul sa faca „balans” . Te mai documenteaza si pe urma mai scrie !!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.