O parte din persoanele implicate în furtul de motorină din vagoane din staţia CFR din oraşul Năsăud au fost trimise în judecată în decembrie 2013. Cauza este una foarte complexă, astfel că dosarul de cercetare penală a fost disjuns. În cazul furtului de motorină de la Năsăud sunt implicaţi nu mai puţin de patru poliţişti năsăudeni, unul dintre aceştia fiind trimis în judecată în luna februarie. Furturile au început încă din 2007, iar timp de aproape şase ani hoţii au sustras nestingheriţi mii de litri de motorină, şi chiar au fost protejaţi de cei care ar fi trebuit să stopeze astfel de fapte.

 

În numărul trecut al Gazetei de Bistriţa, am prezentat succint modul în care Iacob Pop şi Silviu Pop acţionau în vederea sustragerii de motorină din vagoanele cisternă aparţinând Lukoil. Faptele celor doi au fost monitorizate de procurori o bună perioadă de timp prin interceptări telefonice şi video.

 

Ceaiul, cafeiul şi piciorul de miel – nume de cod

Potrivit rechizitoriului, în discuţiile telefonice purtate de cei doi cu persoanele care cumpărau motorină în mod obişnuit de la ei, aceştia vorbeau codificat, folosind expresii care să sugereze că se vor întâlni „la un ceai”, „la un cafei”; de asemenea, motorina era înlocuită cu un produs cum ar fi cartofi, roşii, castraveţi, iar canistra era denumită „picior de miel”. Alte ori cereau unor persoane să le restituie „covoare”, ceea ce însemna că acestea erau aşteptate la garajul în care era depozitată o parte din motorină şi unde aveau loc de fapt tranzacţiile.

 

În caz apare complice şi o firmă

În rechizitoriu se mai precizează că în toată această afacere ar fi fost implicată şi o societate comercială din Năsăud – SC Oilmar SRL – unde o parte din combustibilul furat din vagoane era dus spre comercializare. La percheziţii, procurorii au descoperit 400 litri de motorină depozitaţi în două butoaie de tablă. Despre respectiva cantitate de combustibil, administratorul Oilmar SRL, Rus Marilena, a declarat în faţa procurorilor că de fapt ar fi achiziţionat-o de la o altă societate de profil din Năsăud. Cu toate acestea, cei 400 de litri de motorină descoperiţi în urma percheziţiilor au fost confiscaţi, procurorii ajungând la concluzia că „angajaţii acestei firme nu erau străini de comiterea faptelor”.

 

Poliţistul Maier „alimenta” frecvent

Aşa cum am precizat şi în numărul trecut, în caz sunt implicaţi şi poliţişti din Năsăud. Unul dintre aceştia – Teodor Maier – este trimis în judecată în acelaşi dosar alături de Iacob Pop şi Silviu Pop.

Potrivit procurorilor, în perioada în care furturile de carburanţi au fost monitorizate, Maier a „alimentat” motorină de la garaj în şase rânduri în zilele de 26 aprilie, 28 august şi 30 septembrie 2013, ajungându-se la concluzia că acesta ar fi cumpărat cel puţin 120 litri de combustibil. Asta doar în zilele în care a fost filat.

Cu toate acestea, poliţistul năsăudean a declarat în faţa anchetatorilor că de fapt în acele momente şi-ar fi dus maşina la reparat. Un alt martor însă contrazice declaraţiile poliţistului, precizând că în garajul în care Iacob Pop pretindea că ar efectua reparaţii auto, însă de fapt depozita motorina furată, nu existau niciun fel de unelte. Pe de altă parte, conform înregistrărilor video, spun procurorii, Maier a parcat de fiecare dată autoturismul cu spatele, partea din faţă, unde de fapt se află motorul, rămânând în exterior.

 

Cel puţin 70.000 de euro, venituri în ultimii 5 ani

Veniturile pe care cei doi, tată şi fiu, le-au obţinut în urma furturilor de motorină nu sunt deloc de neglijat. Conform rechizitoriului, în perioada 9-10 mai au avut loc trei sustrageri de motorină din vagoane, circa 600 litri, care odată valorificată a adus circa 2.700 lei, Din această sumă, o mie de lei era dată mită celor care îi acopereau pe Silviu şi Iacob Pop, astfel că beneficiul curat era de 1.600 lei.

„În consecinţă, într-un an inculpaţii obţineau un profit de 1.600 x 40 = 64.000 lei. Întrucât activitatea infracţională a debutat în 2007, se poate concluziona că în ultimii 5 ani inculpaţii au obţinut 64.000 x 5 = 320.000 lei (echivalentul a 71.000 euro)”, se precizează în rechizitoriu.

Totodată, procurorii menţionează în acelaşi document că Iacob şi Silviu Pop deţineau în proprietate un număr de patru autoturisme: un BMW 320 DAL 71, un Volkswagen Caddy 9U, un Mercedes Benz 190 201 şi un Mercedes Benz 240D 123.

Cu ocazia percheziţiilor efectuate de anchetatori la domiciliul celor doi au fost găsite şi confiscate sume de bani – 30.500 de euro şi 4.870 lei – dar şi un pistol Colt de 9mm cu amortizor, încărcător şi muniţie (pentru care avea permis), dar şi materiale explozibile, mai precis dinamită.

 

Se fura la greu, şi în Năsăud şi în Romuli

La jumătatea lunii februarie a anului trecut, organele de poliţie judiciară din cadrul Direcţiei generale Anticorupţie Serviciul Judeţean Bistriţa-Năsăud s-a sesizat din oficiu de faptul că în oraşul Năsăud, dar şi în comunele Romuli şi Telciu acţionează două grupări infracţionale care sustrag motorină din garnituri de cale ferată şi din locomotive. Potrivit rechizitoriului întocmit de procurori, faptele au fost săvârşite cu complicitatea unor poliţişti, care cunoşteau activitatea persoanelor implicate în sustragerile de combustibil. Cauza privind sustragerile de motorină de pe raza comunelor Romuli şi Telciu, a fost disjunsă, întrucât faptele au fost comise de un alt grup infracţional, fără vreo legătură cu faptele comise la Năsăud.

În momentul în care au fost efectuate percheziţii la domiciliul făptaşilor, au fost depistaţi nu mai puţin de 887 litri de motorină, procurorii stabilind că pe lângă această cantitate alţi 1.217 litri (cantitate stabilită prin anchetă) au fost valorificaţi. S-a stabilit că motorina furată aparţinea SC Lukoil România, firma fiind prejudiciată cu circa 12.600 lei.

Drept urmare, făptaşii principali – Pop Iacob şi fiul acestuia, Pop Silviu – dar şi complicii acestora – Vintilă Marius şi Terzea Remus, ambii agenţi de pază ai Lukoil România, şi Maier Teodor Marcel – agent de poliţie în cadrul Poliţiei oraş Năsăud, au fost trimişi în judecată în luna decembrie 2013.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.