Valoarea investiţiei care asigură utilităţile şi drumul de acces pentru Wonderlandul mult visat de primarul Ovidiu Creţu a fost redusă cu aproape jumătate faţă de calculele iniţiale, de la aproape 14,5 milioane euro, la 7,8 milioane euro. Reducerea cu aproape jumătate a sumei prevăzută iniţial pentru această investiţie dovedeşte că proiectul a fost întocmit din pix, fără o corespondent în realitate.

 

La finele anului trecut, primarul municipiului Bistriţa, Ovidiu Creţu a comandat întocmirea unui studiu de fezabilitate cu privire la „elaborarea fazelor de proiectare la obiectivul de investiţii «Utilităţi aferente amplasamentului COMPLEXULUI SPORTIV POLIVALENT din extravilanul mun. Bistriţa, localitatea componenta Unirea»”, pentru care municipalitatea a plătit aproximativ 100.000 de lei.

Costurile estimate iniţial pentru execuţia utilităţilor au fost enorme, proiectantul propunând două variante: una de peste 16,3 milioane euro – din care C+M (n.r. – construcţii şi montaj) se ridică la 12,047 milioane euro, iar cea de a doua variantă este estimată la 14,46 milioane euro – din care C+M se ridică la 12,063 milioane euro. Potrivit studiului de fezabilitate intrat în dezbaterea consilierilor locali bistriţeni în luna mai, recomandată era cea de a doua variantă. Aleşii locali au respins atunci proiectul, întrucât suma propusă pentru investiţie a fost considerată nejustificat de mare.

 

Ce propune studiul de fezabilitate

Pe scurt este vorba de amenajarea căilor de acces, a trotuarelor, a pistelor de biciclişti, asigurarea scurgerii apelor pluviale de pe suprafaţa străzilor de acces major pe amplasament în zona mediană a acestuia, din direcţia localităţii componente Unirea; amenajarea accesului din zona străzii Ghinzii – strada Valea Ghinzii din municipiul Bistriţa, pe toată lungimea sa, amenajare trotuare şi piste de biciclişti, asigurarea scurgerii apelor pluviale de pe suprafaţa străzii de acces; asigurarea alimentării cu apă de la reţeaua publică prin intermediul unui rezervor de 60 mc, după care apa este pompată spre rezervorul principal de 410 mc, care va alimenta tot complexul; canalizarea apelor uzate menajere se propune a se realiza prin pompare spre reţeaua publică, iar canalizarea pluvială se va deversa în râul Bistriţa; alimentarea cu energie electrică se va realiza de la staţia de 110/20kV amplasată pe str. Grănicerilor.

Practic, discutăm de amenajarea a două străzi, una având o lungime de 2,5 km, iar cealaltă de 1,08 km, ambele fiind prevăzute cu trotuare, dar şi cu piste pentru biciclişti. Totodată, la intersecţia dintre strada Ghinzii cu strada Valea Ghinzii se va reabilita podul existent care are o lungime de 10 m, iar pentru accesele la proprietăţi vor fi amenajate120 de podeţe. Reţelele de apă se vor întinde pe o lungime de aproximativ 3,5 km şi va fi amenajată şi o staţie de pompare a apei, în timp ce reţelele de canalizare vor avea o lungime totală de circa 1,8 km.

Finanţarea ar urma să fie asigurată din fonduri de la bugetul local şi „din alte fonduri locale legal constituite cu această destinaţie, conform listelor de investiţii aprobate potrivit legii”. Faţă de prevederile proiectului iniţial, şi aici ne referim strict la lucrările ce vor fi prestate, lungimea reţelei de canalizare este mai scurtă cu 60 de metri, fiind redusă de la 1.707 m la 1.647 m.

 

Comparaţii pe capitole de bază! Ce a fost şi ce se propune

Astfel, potrivit studiului de fezabilitate prezentat în luna mai consilierilor locali, din cei peste 14 milioane de euro estimaţi pentru asigurarea utilităţilor necesare Complexului Polivalent de pe Dealul Cocoşului, mai bine de jumătate, adică peste 7,5 milioane euro, ar fi trebuit cheltuiţi pentru amenajarea celor două căi de acces. Pentru amenajarea reţelei de apă, suma estimată se ridica la peste 712.600 euro, iar pentru amenajarea reţelei de canalizare estimările ajungeau la peste 286.000 de euro. De asemenea, pentru realizarea reţelei electrice, costurile erau estimate la aproximativ 2,9 milioane euro.

În urma recalculărilor, costurile s-au redus simţitor. Astfel, pentru amenajarea celor două căi de acces sunt necesari doar cu puţin peste 2,7 milioane euro, pentru amenajarea reţelei de apă s-a ajuns la suma de 442.385 euro, pentru reţeaua de canalizare costurile sunt estimate la 243.793 euro, în timp ce costurile pentru amenajarea reţelei electrice a ajuns la 532.085 euro.

Conform devizului general al investiţiei prezentat , consilierilor locali, în luna mai, cheltuielile pentru obţinerea şi amenajarea terenului se ridicau la peste 52.000 de euro, cheltuielile pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului (branşamente, reţele, utilităţi, drumuri) – circa 7.150 euro, cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică – 111.197 euro. De asemenea, cheltuielile pentru investiţia de bază (construcţii şi instalaţii, montaj utilaj, utilaje şi echipamente) se ridică la 12,87 milioane euro. La capitolul „alte cheltuieli”, suma prevăzută era de circa 1,41 milioane euro. Aici erau incluse organizarea de şantier ale cărei costuri sunt estimate la peste 112.000 euro, lucrări de construcţii pentru organizarea şantierului – 83.442 euro, cheltuieli conexe organizării – 28.844 euro; cheltuielile pentru comisioane, cote, taxe (CSC, ISC) – 126.468 euro, în timp ce cheltuielile diverse şi neprevăzute se ridică la aproximativ 1,2 milioane euro.

După recalculare, cheltuielile pentru obţinerea şi amenajarea terenului sunt estimate la 51.448 euro, cheltuielile pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului (branşamente, reţele, utilităţi, drumuri) au ajuns la circa 7.000 euro, cheltuielile pentru proiectare şi asistenţa tehnică au ajuns la 109.652 euro, în timp ce cheltuielile pentru investiţia de bază au fost reduse cu aproape 50%, ajungând la 6,8 milioane euro. De asemenea, la capitolul „alte cheltuieli”, suma prevăzută este acum de doar 809.400 euro, fiind redusă semnificativ suma estimată pentru „cheltuieli diverse şi neprevăzute”, sumă care a fost redusă la aproape jumătate din cât a fost iniţial preconizat, adică la 630.229 euro.

 

Astfel, după recalculare, totalul investiţiei este estimat la 7,8 milioane euro, din care C+M 6,5 milioane euro. Lucrările ar dura, din momentul începerii, 19 luni.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.