La data de 30 martie, a fost publicată în Monitorul Oficial, Hotărârea Guvernului nr. 205/2015, care intră în vigoare astăzi, 1 aprilie.

Astfel, în baza propunerilor Ministerului Sănătății, Executivul crește numărul de consultații la care au dreptul pacienții, indiferent că sunt asigurați sau nu, și introduce în pachete anumite servicii noi.

Pachetul minimal de servicii este destinat persoanelor neasigurate în sistemul de sănătate, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 400/2014, care include „servicii de îngrijire a sănătății, medicamente și materiale sanitare numai în cazul urgențelor medico-chirurgicale și al bolilor cu potențial endemoepidemic (adică infecțioase – n.r.), monitorizarea evoluției sarcinii și a lăuzei, servicii de planificare familială, servicii de prevenție”.

De asemenea pachetul de servicii de bază este destinat persoanelor asigurate și „cuprinde serviciile medicale, serviciile de îngrijire a sănătății, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale și alte servicii la care au dreptul asigurații”, potrivit documentului.

În baza pachetului minimal, la supravegherea sarcinii și a lăuziei, pacientele vor beneficia de o consultație pentru fiecare trimestru de sarcină și de o consultație în primul trimestru de după naștere.

Pentru fiecare situație de urgență pentru care se dă primul ajutor sau care este rezolvată la cabinetul medical, se va acorda o consultație pe persoană, indiferent dacă aceasta este sau nu înscrisă pe lista unui medic de familie. Totodată, medicii de familie vor putea acorda o consultație preventivă.

Pentru serviciile acordate pacienților neasigurați, în regim de spitalizare continuă și de zi, biletul de internare nefiind necesar, iar internarea în spitalizare de zi se va face atât în cazul urgenței medico-chirurgicale, cât și în cazul epidemiologic (pentru bolnavii ale căror afecțiuni nu necesită izolare).

Totodată din 1 aprilie se va face și examinarea pentru constatarea morții, cu sau fără eliberarea de acte medicale, iar în cazurile suspecte, unde este necesară o expertiză medico-legală, medicul nu va putea să elibereze certificatul de deces.

Persoanele neasigurate trebuie să suporte în totalitate costurile investigațiilor paraclinice recomandate, tratamentul prescris de medicii de familie și activitățile de suport (exceptând, aici, examinarea pentru constatarea morții și eliberarea certificatului de deces).

Medicii de familie pot acorda la domiciliu cel mult 42 de consultații pe lună, însă nu mai mult de trei consultații pe zi.

Noile prevederi introduc servicii de supraveghere a sarcinii și lăuziei: o consultație pentru fiecare trimestru de sarcină și o consultație în primul trimestru de la naștere.

La fiecare urgență pentru care se acordă primul ajutor sau care este rezolvată la cabinetul medical, se acordă o singură consultație pentru fiecare persoană, însă, prin excepție, copiii de până la 18 ani vor beneficia de cel mult două.

Pentru evaluarea clinică și paraclinică, a celor cu afecțiuni cronice, prescrierea tratamentului și urmărirea evoluției asiguraților vor fi acordate cel mult patru consultații/trimestru, în limita a două pe lună.

Spirometria este introdusă pe lista serviciilor medicale adiționale pe care le pot oferi medicii de familie, conform documentului menționat, pe lângă cele deja existente, iar pacienții asigurați vor putea apela la medicul de familie, în timpul programului de lucru în cabinet, pentru administrarea de medicamente.

Pe lista serviciilor diagnostice și terapeutice vor fi introduse, recoltarea de material bioptic, tratamentul postoperator al rănilor abdominale, intervențiilor chirurgicale dupa cezariană, sarcinei extrauterine operate, histerectomiei, endometriozei, sfatul genetic, psihoterapia pentru copii/adulți și kinetoterapia pentru copiii cu autism.

Noul act normativ mai prevede și introducerea unor servicii precum ecografia transrectală, examenul radiologic al articulațiilor sacro-iliace, examenul radiologic al coloanei vertebrale/segment, CT buco-maxilo-facial nativ, CT sinusuri, RMN sinusuri, RMN abdominal cu substanța de contrast și colangio RMN.

Situațiile în care biletul de internare nu este necesar vor fi reorganizate în urma modificărilor aduse de noua hotărâre a Executivului.

Pacienții își vor putea schimba medicul de familie pe baza cardului de sănătate și a unei cereri de înscriere prin transfer, după cel puțin șase luni de la momentul înscrierii pe lista medicului, însă se va putea face în mai puțin de șase luni de la înscrierea pe lista acestuia dacă acesta moare, nu se mai află sub contract cu Casa de Sănătate sau praxisul său este preluat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.