Mutarea deşeurilor din Zăvoaie la depozitul de la Tărpiu rămâne un subiect controversat. Consilierii municipali liberali nu au fost de acord cu proiectul iniţiat de primarul Ovidiu Creţu şi au preferat să plece de la şedinţa de consiliu local. Hotărârea adoptată de consilierii majorităţii din Consiliul Local Bistriţa pare că nu este tocmai pe lege, secretarul Primăriei Bistriţa, Floare Gaftone, refuzând să o contrasemneze pentru legalitate.

 

Mutarea deşeurilor din Zăvoaie în depozitul ecologic de la Tărpiu a fost aprobată la jumătatea lunii trecute de majoritatea consilierilor locali bistriţeni. Hotărârea adoptată are toate şansele să nu primească avizul de legalitate din partea Instituţiei Prefectului Bistriţa-Năsăud.

 

Proiect depus fără avizul de legalitate al secretarului

Hotărârea legislativului local care are ca subiect transportul gunoaielor din Zăvoaie nu a fost contrasemnată de legalitate de secretarul Primăriei Bistriţa, Floare Gaftone.

În adresa trimisă Prefecturii de Floare Gaftone, care are ca obiect comunicarea HCL 116/17.09.2015 privind aprobarea contractelor de transport, respectiv de depozitare a deşeurilor municipale existente pe platforma de stocare temporară a deşeurilor, din zona Zăvoaie la depozitul din cadrul Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID) Tărpiu, sunt menţionate motivele pentru care secretarul municipalităţii bistriţene nu a contrasemnate de legalitate respectiva hotărâre.

Potrivit Floare Gaftone, iniţiatorul, respectiv primarul Ovidiu Creţu, a semnat proiectul de hotărâre şi l-a depus în data de 10 septembrie, ziua convocării şedinţei ordinare a consiliului local, fără a avea avizul de legalitate al secretarului municipiului.

Mai mult decât atât, nici proiectul şi nici documentaţia aferentă acestuia nu fac referire la corespondenţa purtată cu SC Vitalia – Servicii pentru Mediu SA şi SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deşeurilor SRL în perioada negocierii contractelor de către executivul Primăriei Bistriţa înainte de înscrierea proiectului pe ordinea de zi a Consiliului local, întâi în data de 13.08.2015, moment la care consilierii locali nu şi-au dat acordul, dar nici de atunci şi până la aprobarea acestuia în septembrie.

 

Negocieri fără mandat din partea legislativului local

În documentul remis Instituţiei Prefectului, Floare Gaftone arată un alt motiv pentru care nu a dat aviz de legalitate hotărârii mai sus menţionate. Este vorba de cuantumul penalităţilor de întârziere la plata serviciilor prestate de Vitalia SRL, contrar celor susţinute de primarul Ovidiu Creţu în expunerea de motive care însoţeşte proiectul de hotărâre supus adoptării pe 17 septembrie.

„Față de forma anterioară a proiectului de hotărâre, supusă dezbaterii și aprobării Consiliului Local al Municipiului Bistrița în ședința din data de 13.08.2015 a intervenit o modificare, urmare a unei propuneri aprobate în plen de consilierii locali, în ceea ce privește o prevedere din cuprinsul Anexei nr. 2 la proiectul de hotărâre.

Prin adresa cu nr. 1828/01.09.2015, înregistrată la Primăria Bistrița  cu nr. 70974/01.09.2015, SC VITALIA SERVICII PENTRU MEDIU- TRATAREA DEȘEURILOR SRL, și-a exprimat acordul pentru modificarea conținutului art. 10.2 din Anexa 2 – Contractul de prestări servicii pentru depozitarea deşeurilor municipale stocate temporar pe platforma din zona Zăvoaie în Centrul de Management Integrat al Deşeurilor Tărpiu, jud. Bistriţa Năsăud, în următoarea formă: ʺPentru întârzieri la plată peste data scadentei prevăzute la cap. V. se vor aplica penalități de 0,03% din suma restantă pentru fiecare zi de întârziere.ʺ, a precizat Ovidiu Creţu în expunerea de motive.

De cealaltă parte, Floarea Gaftone menţionează:

„Astfel, referitor la cuantumul penalităţilor de întârziere, prevăzute la art.10.2 din Anexa 2, respectiv 0,03%, nu rezultă din documente acordul societăţii cu privire la procent, dimpotrivă, prin adresa art. 844/28.08.2015 a SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deşeurilor SRL este respins acest procent”.

„Hotărârea nu face nici referire la sursa de finanţare a celor două contracte. Doar în raportul la proiect se specifică: «Fondurile necesare sunt prevăzute şi vor fi alocate din bugetul local, cap. 74020501, art. 200130 – Alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare»”, mai precizează Floare Gaftone

În plus, secretarul municipiului arată în document că negocierile purtate de primar au fost purtate „fără mandat din partea Consiliului local”.

 

Contractele se bat cap în cap

În acelaşi document remis Prefecturii, Floare Gaftone face menţiuni şi cu privite la durata înscrisă în contractul pentru transportului deşeurilor care nu este corelată cu durata precizată în contractul pentru depozitarea deşeurilor.

„Durata contractului pentru transport din Anexa 1 este ambiguă:

«Art. 2 – Prezentul contract intră în vigoare la data semnării lui de toate părţile şi este valabil până la realizarea integrală a activităţii care face obiectul contractului. Părţile pot conveni prelungirea contractului prin act adiţional».

Ambiguitatea acestui articol din contract conduce la temerea că în cazul depăşirii cantităţii de deşeuri estimate iniţial, transportul acestora se va face cu titlu oneros şi cu acelaşi transportator, fără o procedură de licitaţie.

Durata prevăzută în Anxa 2, contractul de depozitare deşeuri, e 31.12.2015, cu posibilitatea de prelungire, condiţionat de asigurarea resurselor financiare cu această destinaţie”, a scris Floare Gaftone în document.

Aceasta mai precizează că hotărârea căreia nu i-a dat avizul de legalitate nu este corelată cu o hotărâre adoptată în 2014 cu privire la ecologizarea terenurilor aflate în proprietatea publică, dar şi în proprietatea privată a municipiului Bistriţa, afectate de stocarea temporară a deşeurilor municipale, „care prevede ca termen final al transportului deşeurilor şi ecologizării terenului afectat de stocarea acestora data de 30.11.2015”. În acelaşi context, secretarul municipiului susţine că „ din documentaţia proiectului nu rezultă nici dacă s-a încheiat actul adiţional nr. 3 la contractul de concesiune nr. 187/17.02.2014”, aşa cum s-a aprobat în hotărârea adoptată de legislativul local în 2014 la care face referire în adresa remisă Prefecturii.

Hotărârea adoptată în septembrie nu este corelată nici cu o hotărâre adoptată în luna ianuarie, „care prevede viabilizarea terenului afectat de stocarea temporară a deşeurilor până la sfârşitul anului 2016”.

Potrivit Floare Gaftone, nu există corelare a celor două contracte nici cu privire la natura deşeurilor transportate/depozitate.

„În timp ce în contractul de transport nu există restricţii cu privire la tipul de deşeuri care pot fi transportate, acesta referindu-se la întreaga cantitate de 30,405 tone, în contractul de prestare, la art. 3.2 sunt prevăzute expres categoriile de deşeuri care nu se admit la depozitare. Nu rezultă din cuprinsul contractului de transport unde vor fi transportate deşeurile prevăzute la art. 3.2 din contractul de prestări, singurul traseu de transport prevăzut în contract fiind cel (…) până la depozitul ecologic de la Tărpiu”, menţionează secretarul municipiului.

 

Nu i s-au pus la dispoziţie extrase din contractele de concesiune

Din punctul de vedere al secretarului municipiului Bistriţa, probleme sunt şi cu privire actele normative care fac trimitere la tarifele de depozitare. În timp ce respectivele tarife au fost stabilite în urma licitaţiei publice şi sunt menţionate în contractul de concesiune semnat între Consiliul Judeţean şi Vitalia în ianuarie 2013, în cuprinsul hotărârii adoptate în septembrie se face referire la o Hotărâre a Consiliului Judeţean aprobată în luna mai anul acesta.

Câte un extras din contractele de concesiune din 2013 şi 2014 au fost solicitate „în repetate rânduri” de Floare Gaftone, primarului Creţu, pentru a-l pune la dispoziţia consilierilor locali, aspect ignorat de edil. Motivul pentru care secretarul municipiului a solicitat respectivul document este „pentru a verifica clauzele referitoare la obligaţiile operatorului cu privire la încărcarea şi transportul deşeurilor, clauze care stau la baza prevederilor Anexei 1 (draftul de contract pentru transportul deşeurilor) din hotărârea adoptată în luna septembrie.

„S-a susţinut în motivarea proiectului de hotărâre că în contractul de concesiune este prevăzută obligaţia operatorului de a transporta pe cheltuială proprie deşeurile municipale, însă nu şi încărcarea acestora. Interpretarea diferită a noţiunii de transport a deşeurilor, respectiv cu componenta de încărcare sau fără aceasta, în lipsa contractului invocat (…) a fost şi unul din motivele respingerii proiectului în luna august 2015.

În loc de extrasul solicitat din contractul de concesiune, în şedinţa comisiilor juridică şi pentru dezvoltare urbană (…) a fost pus la dispoziţia consilierilor un extras intitulat «Anexa 4 – cheltuieli cu transportul deşeurilor din staţiile de transfer» – fără a se preciza documentul principal sau dacă face parte din contractul de concesiune. Din titlul acestui document rezultă că această Anexă 4 se referă la transportul deşeurilor din staţiile de transfer, nu la platforma de stocare temporară de deşeurilor din zona Zăvoaie”, scrie Floare Gaftone în adresă.

„Contractul de concesiune fiind un act administrativ trebuie să fie clar, concis şi fără echivoc”, mai precizează secretarul municipiului.

 

Floare gaftone 2 net

Una a fost voinţa consilierilor, alta s-a hotărât în fapt

În plus, Floare Gaftone mai arată o altă lacună a hotărârii de septembrie, în sensul că municipalitatea nu a solicitat un punct de vedere al ADI DEŞEURI „cu privire la voinţa acestei părţi la încheierea contractului”.

„Anterior declanşării procedurii de licitaţie, pe tot parcursul discuţiilor din consiliul local, voinţa consiliului local era de a se elibera platforma de deşeuri, de a duce pe cheltuiala exclusivă a operatorului deşeurile stocate temporar (prin sintagma «să ducă deşeurile» consiliul local avea convingerea fermă că această operaţiune nu este disjunsă pe activităţi, respectiv încărcat-transport-descărcat). Convingerea consiliului local a fost că imediat după desemnarea operatorului prin licitaţie se va proceda la evacuarea deşeurilor.

Având în vedere această obligaţie a operatorului desemnat în urma licitaţiei, de a încheia contract pentru transportul deşeurilor de pe platforma de stocare temporară a deşeurilor din zona Zăvoaie, nu s-au analizat indicatorii de performanţă la care s-a obligat operatorul, în general şi cu titlu particular pentru acest contract, conform prevederilor art. 8, alin.2 lit. e şi art. 9 alin.1 lit. e, f şi h, art.31 alin. 4, art. 32 lit. c şi art. 36 lit. i din Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare şi de utilităţi publice coroborat cu prevederile art. 6 alin. 1 lit. n şi art. 24 alin 3 din Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006 republicată, cu modificările şi completările ulterioare”, arată Floare Gaftone în document.

„Anexele proiectului de hotărâre diferă între ele având o abordare diferită atât ca formă cât şi din perspectiva normelor de tehnică legislativă şi nu respectă în totalitate prevederile Legii nr. 24/2000 şi Anexa 4 «Metodologia hotărârilor consiliului local» la Hotărârea nr. 250/26.11.2009 a Consiliului local al municipiului Bistriţa”, a conchis Floare Gaftone.

 

Liberalii au spus „pas”

Parte din motivele invocate în documentul remis Instituţiei Prefectului Bistriţa-Năsăud de secretarului municipiului, Floare Gaftone, au fost invocate şi de consilierii locali liberali imediat după şedinţa de consiliu local din 17 septembrie pentru a motiva părăsirea plenului în momentul în care a fost supus dezbaterii şi aprobării proiectul de hotărâre care avea ca temă mutarea deşeurilor din Zăvoaie.

„În contractul supus aprobării sunt două aspecte: nu s-a stabilit niciun termen… în cât timp trebuie duse? Primarul n-a prevăzut niciun termen. Mai mult, au apărut, în contractul pe care ni l-au propus, costuri suplimentare. Iniţial, s-a stabilit că transportul este prevăzut în contractul cu Vitalia. Apoi a apărut un articol prin care s-a prevăzut că încărcarea deşeurilor revine primăriei. La început, toate obligaţiile reveneau firmei. Singura obligaţie a noastră era să plătim taxa de depozitare. Acum primăria va plăti, probabil, câteva miliarde de lei în plus… Încă nu s-a stabilit o sumă. Primăria avea obligaţia să ne spună cât ne va costa încărcarea. Este un lucru inacceptabil. Ne angajăm la o sarcină care nici n-a fost evaluată!” , declara recent în presa locală, consilierul liberal Gheorghe Tuţă.

 

Iată şi prevederile cuprinse în cele două contracte, contestate atât de secretarul municipiului, Floare Gaftone, cât şi de consilierii liberali.


 

Anexa 1 – Draftul de contract cu privire la TRANSPORTUL deşeurilor

DURATA CONTRACTULUI

Art.2 Prezentul contract intră în vigoare la data semnării lui de toate părţile, şi este valabil până la realizarea integrală a activităţii care face obiectul contractului.Părţile pot conveni prelungirea contractului prin act adiţional

EXECUTAREA CONTRACTULUI

Art. 3. Executarea contractului începe după primirea de către prestator a ordinului de începere a lucrărilor din partea beneficiarului, cu precizarea datei de la care vor fi începute activităţile de transport a deşeurilor existente pe platforma de stocare temporară din Zăvoaie.

Art.5 Obligaţiile Municipiului Bistriţa

  1. Să asigure încărcarea, cu mijloace şi echipamente adecvate, a cantităţii de 30.405 t deşeuri existentă pe platforma de stocare temporară a deşeurilor de pe strada Zăvoaie, în maşinile puse la dispoziţie de prestator;
  2. să urmărească respectarea programului de lucru stabilit;
  3. să ţină evidenţa numărului de transporturi efectuate şi a cantităţii de deşeuri transportate, inclusiv cântărirea la intrarea în depozitul de la Tărpiu;
  4. să urmărească să fie transportată întreaga cantitate de deşeuri ce face obiectul contractului.

Anexa 2 – Draftul de contract cu privire la DEPOZITAREA deşeurilor

NATURA DEŞEURILOR ADMISIBILE ŞI INTERZISE

Art. 3.2.Nu se admit la depozitare următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri lichide ;
  • materiale explozibile, inflamabile, oxidante, corozive;
  • azbest ;
  • deşeuri voluminoase sau de uz casnic;
  • substanţe toxice;
  • deşeuri provenind din spitale sau alte medii clinice, medicale sau veterinare, care sunt definite ca infecţioase conform normativelor în vigoare;
  • materiale radioactive;
  • cadavre de animale mari;
  • toate tipurile de anvelope uzate, întregi sau tăiate ;
  • alte deşeuri interzise prin legislaţia română în vigoare, completată cu normele Comunităţii Europene.

DURATA CONTRACTULUI

Art. 4.1.Contractul intră în vigoare la data semnării lui şi este valabil până la data de31 decembrie 2015. Părţile pot conveni prelungirea contractului prin act adiţional până realizarea integrală a activităţii care face obiectul contractului, cu condiţia asigurării resurselor financiare cu această destinaţie, cu respectarea prevederilor bugetare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.