În cursul acestei săptămâni, Guvernul ar putea aproba alocarea a aproape un miliard de euro pentru Agenția Națională de Cadastru. În 2013, Guvernul Ponta a adoptat o hotărâre prin care Agenția Națională de Cadastru a trecut în subordinea Secretariatului General al Guvernului și sub coordonarea directă a primului ministru. Interesant este faptul că persoana care se va ocupa de realizarea licitațiilor și de administrarea acestor bani este Andrei Rizoiu, un tânăr de aproximativ 30 de ani, numit în funcție de Victor Ponta. Rizoiu este fost angajat al unei firme deținute de soția lui Ponta și unul dintre cunoscuții lui George Marian Dinu, care pe vremea comunismului a fost prim-secretar al Ambasadei României în Rusia.

 

În cursul acestei săptămâni, Guvernul ar putea aproba ca Agenția Națională de Cadastru să administreze, în cadrul unui proiect care se va întinde pe mai mulți ani, aproape un miliard de euro (912 milioane de euro). Din acești bani, aproape 500 de milioane de euro vor fi cheltuiți pe măsurători cadastrale care se vor face pentru înregistrarea într-un sistem național a 2.337 de unităţi administrativ-teritoriale din cele 3.181. 263 de milioane de euro sunt alocate pentru alte servicii ce decurg din derularea acestui program și pentru instruirea personalului de specialitate din cadrul ANCPI. 77,8 milioane de euro vor fi cheltuiți pentru transformarea celor aproximativ opt milioane de cărți funciare și 600.000 de documentații cadastrale recepționate în anii anteriori în documente digitale. Aproape 50 de milioane de euro vor fi destinați pentru dezvoltarea şi mentenanţa sistemelor informatice. 21,7 milioane de euro vor fi cheltuiți pentru mentenanţa şi dezvoltarea Sistemului Românesc de Determinare a Poziţiei (ROMPOS) şi pentru realizarea de ortofotoplanuri în 230 de unităţi administrativ-teritoriale din mediul urban la scara 1:500 şi 1:1000 sunt alocate fonduri de 21,7 milioane de euro (96,6 milioane lei). 7,6 milioane de euro sunt alocați pentru tehnica de calcul şi stocare, iar cinci milioane de euro sunt alocate pentru activităţile de informare a publicului.

Toți acești bani vor fi cheltuiți prin licitații, iar ”păpușarul” acestor licitații va fi un tânăr de aproximativ 30 de ani.

 

Cine va jongla cu un miliard de euro

Cel care se va ocupa de aceste licitații este Andrei Rizoiu, care a lucrat în corpul de control al lui Adrian Năstase, pe vremea când era prim ministru. Același personaj a fost angajat în firma Mandarine Production, societate unde a avut acțiuni soția lui Victor Ponta. De asemenea, Andrei Rizoiu este cunoscut în domeniul afacerilor imobiliare. El a ocupat funcția de administrator  la două societăți pe acțiuni, SC Delfincom și Perla Costinești.

SC Delfincom este o firmă care se ocupă cu dezvoltarea și promovarea imobiliară și care, anul trecut, a avut o cifră de afaceri de circa 1 milion de lei. Societatea este deținută de Fondul Proprietatea și de SIF Muntenia, SIF al cărui președinte este George Marian Dinu, un personaj extrem de interesant. Pe de o parte, la începutul anilor 90, el a fost consilier al Ambasadei României în SUA și consilier în cadrul Misiunii Permanente a României la ONU.

Pe de altă parte, pe vremea regimului comunist, istoricul locurilor de muncă ale președintelui SIF Muntenia poate arăta că lucrurile sunt complexe și au multe aspecte. Între 86 și 87, Dinu a fost însărcinat cu afaceri al României la Mogadishu (Somalia), în 86 a fost Secretar I al Ministerului Afacerilor Externe, iar înainte de asta a fost prim-secretar al Ambasadei României în Rusia. Pe deasupra, el mai este și membru în Rotary Club.

Cea de-a doua societate care a fost administrată de Rizoiu este B.T.T.PERLA COSTINESTIULUI SA, o firmă la care sunt asociați Dinu Gheorghe și SC BTT București SA. De-a lungul timpului, BTT și-a închiriat și vândut activele, adică hotelurile și pensiunile pe care le avea în aproape fiecare stațiune din România, iar printre beneficiarii s-au regăsit pe Mohammad Murad, Dumitru Dragomir, Dinu Gheorghe sau Mircea Carciog, oameni de afaceri cunoscuți pentru tunurile date în turismul românesc.

 

Hărți pentru 320 de orașe

Iniţierea şi implementarea activităţilor Programului naţional se realizează de Agenţia Naţională şi vizează în principal realizarea înregistrării sistematice a imobilelor în 2.381 de unităţi administrativ-teritoriale, respectiv oraşe şi municipii, comune, inclusiv satele şi localităţi componente ale acestora, eliberarea certificatelor pentru înscrierea posesorilor ca proprietari, în cadrul înregistrării sistematice, eliberarea certificatelor de moştenitor, în cadrul înregistrării sistematice, realizarea de ortofotoplanuri pentru 320 de oraşe şi municipii, dezvoltarea şi mentenanţa sistemelor informatice, precum şi conversia în format digital a documentelor analogice existente.

Totodată, programul urmăreşte întărirea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale şi a instituţiilor subordonate şi îmbunătăţirea serviciilor furnizate de acestea, prin organizarea campaniilor de informare şi conştientizare publică, pregătirea şi formarea personalului, dezvoltarea tehnicii de calcul şi de stocare a datelor şi prin activităţi complementare înregistrării sistematice, activităţi de monitorizare şi control, alte activităţi. Pe perioada derulării Programului naţional de cadastru şi carte funciară, în cadrul ANCPI şi al instituţiilor subordonate se vor înfiinţa un număr de 600 de posturi, cu finanţare din venituri proprii. De asemenea, în cadrul Agenţiei şi al instituţiilor subordonate se vor înfiinţa compartimente funcţionale de înregistrare sistematică a proprietăţilor imobiliare, ale căror atribuţii se stabilesc prin ordin al directorului general şi care urmăresc, în principal, coordonarea la nivel naţional şi realizarea serviciilor de înregistrare sistematică.

În subordinea ANCPI funcţionează 42 de oficii de cadastru şi publicitate imobiliară, organizate în fiecare judeţ şi Bucureşti, numărul de posturi aprobat în Agenţie şi unităţile subordonate fiind de 3.004. Agenţia funcţionează în subordinea Guvernului şi în coordonarea primului-ministru. Unităţile administrativ-teritoriale, incluse în Program în vederea înregistrării sistematice a imobilelor, trebuie să îndeplinească trebuie fie să facă obiectul dezvoltării proiectelor de infrastructură, fie să facă obiectul realizării unor proiecte de dezvoltare locală, de îmbunătăţire a infrastructurii de bază, fie prezintă zone cu vulnerabilităţi sociale particulare privind aşezări informale ale comunităţilor rome.

Programului naţional de cadastru şi carte funciară a făcut în ultimii ani obiectul mai multor dispute la nivel politic, în condiţiile în care la un moment dat s-a dorit implicarea firmelor private în vederea implementării acestuia. În ianuarie 2012, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a anunţat că firmele private vor putea participa la realizarea cadastrului general al României prin parteneriat public-privat, în baza unui memorandum aprobat atunci de Guvern.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.