România ocupă primul loc în topul regional al modificărilor legislative în 2017 după ce au fost adoptate 1.388 de acte normative (cu excepția ordinelor ministerelor), din care: 278 de legi, 117 de Ordonanțe de urgență, 30 de ordonanțe simple și 963 de Hotărâri de Guvern. La acestea se mai adaugă miile de ordine emise de ministere.

La Ministerul Finanțelor, de exemplu, s-au înregistrat 3.344 de ordine, iar la Ministerul Muncii 1.907, se arată într-o minitorizare făcută de Patronatul IMM-urilor (CNIPMMR). Actele normative în 2017 au fost iniţiate de Guvern (79.97%), fără a lua în calcul și numărul ordinelor ministerelor. Parlamentul, ca principală putere legislativă, a adoptat 278 de legi (20,03%), din care foarte multe pentru aprobarea ordonanțelor emise de Guvern.

Codul Fiscal a fost modificat pe parcursul anului trecut prin 11 acte normative ce au schimbat/completat 290 de articole. Media europeană a modificărilor anuale ale Codului Fiscal în Europa este de 50. Reprezentanții patronatului IMM-urilor au atras atenția că niciuna dintre aceste modificări nu a respectat normele de tehnică legislativă și principiile fiscalității.

Normele de tehnică legislativă instituite prin art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, prevăd consultarea obligatorie a organizaţiilor reprezentative ale întreprinderilor mici şi mijlocii privind conţinutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact şi a Testului IMM, cu valorificarea în mod corespunzător a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificării poziţiei lor, documente ce vor însoţi proiectul de act normativ până la adoptare.

Pentru asigurarea unui mediu favorabil iniţierii şi dezvoltării afacerilor, în procesul de elaborare a actelor normative care au impact asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, iniţiatorii vor respecta principiul „Gândiţi mai întâi la scară mică”, precum şi principiul numărului constant.

Principiul „Gândiţi mai întâi la scară mică” presupune ca iniţiatorii actelor normative să evalueze efectele introducerii noii reglementări, mai întâi şi cu precădere, asupra activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii. Principiul numărului constant stabileşte că introducerea unor noi sarcini administrative – obligaţii de raportare/ conformare – pentru întreprinderi mici şi mijlocii trebuie să aibă loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente.

Evaluarea sistematică a impactului proiectelor de acte normative se face prin aplicarea Testului IMM. Testul IMM se efectuează de către iniţiatorul actului normativ, înainte de demararea procesului de avizare a acestuia, şi constă în efectuarea unui sondaj cu privire la potenţialele efecte generate în activitatea întreprinderilor mici şi mijlocii de introducerea noilor reglementări. Evaluarea rezultatelor Testului IMM trebuie să conducă la identificarea corecţiilor care se impun în definitivarea proiectului de act normativ.

Sursa: Cotidianul

1 COMENTARIU

  1. Pai, aceasta dinamica, inseamna ca nu stam pasivi ca „porcul in cotetz”… sa asteptam „laturile” de la o „masa la alta”… ! Foarte bine este ca parlamentarii, permanent sunt cu „ochii pe societate ca pe butelie”… sunt dinamici si permanent adopta legile, le modifica si le modeleaza dupa cum cere mersul societatii… Ce-i rau in asta ? Eu zic ca in actuala conjunctura in care ne aflam noi pe „cararea” spre democratie… ceea ce se intampla , este foarte ok… ! Era mai bine sa stam ca „vaca-n grajd , uneori cu coada sub ea „… cand doarme ?!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.