Depunerea şi publicarea declaraţiilor de avere pe site-urile instituţiilor publice sunt în multe cazuri doar facultative şi nu obligatorii, aşa cum prevede legislaţia în vigoare.
Mare dezordine este din acest punct de vedere în cazul primăriilor din judeţul Bistriţa-Năsăud. Declaraţiile de avere şi interese ale aleşilor locali şi ale funcţionarilor publici sunt de negăsit pe site-urile acestora, dacă acestea există, dar nici pe subpaginile dedicate administraţiilor locale pe portalul judeţului.

Gazeta de Bistriţa a atras atenţia în nenumărate rânduri despre faptul că administraţiile locale din judeţ nu respectă legea în ceea ce priveşte publicarea declaraţiilor de avere şi interese. În multe situaţii documentele despre care facem vorbire, în cazul în care sunt publicate, datează de acum patru ani, adică de la începerea mandatului.

Dumitriţa, în ceaţă

Aleşii locali, dar şi funcţionarii publici din comuna Dumitriţa figurează printre cei ale căror declaraţii de avere nu pot fi găsite niciunde – nici pe portalul Consiliului Judeţean, la subpagina dedicată primăriei, dar nici pe site-ul propriu al administraţiei locale.
Astfel, de pe portalul judeţului se pot găsi informaţii doar legate de numele primarului şi cele ale consilierilor locali, în schimb nici urmă de vreo declaraţie de avere şi interese. Documentele amintite nu există nici pe pagina de internet a Primăriei Dumitriţa – www.dumitrita.ro, ultima actualizare a site-ului datând din luna mai 2011. Drept urmare, nu putem şti cu ce avere a pornit primarul Vasile Moga, cum a evoluat ea în cei patru ani de mandat şi care este starea acesteia în acest moment, pe final. Situaţia este similară şi în cazul consilierilor locali, dar şi a funcţionarilor publici din primărie.

La Prundu Bârgăului, doare declaraţii de interese, şi acelea din 2008

Excepţie foarte mare nu face nici Primăria Prundu Bârgăului. În acest caz, primarul Ilie Avram, dar şi consilierii săi au publicate pe portalul judeţului doar declaraţii de interese, nu şi de avere. Însă documentele publicate datează din 2008, de la început de mandat. Cât priveşte funcţionarii publici ai Primăriei Prundu Bârgăului, aici pare să existe doar unul dacă este să ne luăm după numele menţionat pe portal, însă nici urmă de vreo declaraţie de avere şi interese. Administraţia locală din Prundu Bârgăului nu deţine nici un site propriu de unde, eventual am putea obţine date suplimentare.

Budeşti e pe Facebook, dar situaţia nu e la zi

În cazul Primăriei Budeşti, aici aleşii locali stau ceva mai bine, pe subpagina dedicată pe portalul judeţului, în raport cu cei amintiţi mai sus. Cu toate acestea nici în acest caz situaţia nu este la zi. Astfel, primarul Vasile Codrea şi consilierii locali au publicate declaraţii de avere şi interese din 2009 şi 2010. Lipsesc însă documentele aferente anului 2011. Dar administraţia locală din Budeşti vrea să fie una în pas cu vremurile, aceasta având o pagină dedicată comunei pe Facebook, unde pot fi vizualizate câteva fotografii. Totodată, primăria are şi o pagină oficială – www.comunabudeşti.ro – de unde însă nu putem afla foarte multe date, din cauză că site-ul este ceva mai nou, multe subpagini fiind încă în construcţie.

Consilierii din Runcu Salvei, lipsă venituri salariale

Din supagina dedicată pe portalul judeţului Primăriei Runcu Salvei nu se pot afla informaţii cu privire la declaraţiile de avere şi interese ale primarului din perioada 2008 – 2011, dar nici ale consilierilor locali. În schimb, primăria are un site propriu – www.runcusalvei.ro – unde găsim postate declaraţii de avere ale primarului Anchidim Pavelean, viceprimarului Vasile Pop şi ale consilierilor locali. Însă în cazul acestei administraţii locale sunt câteva ciudăţenii. Dacă declaraţia de avere a viceprimarului şi cele ale consilierilor locali au fost postate pe site în august 2009, cea a primarului a fost publicată abia în martie 2010. Însă, toate documentele au fost completate în 2008, deci la început de mandat. Mai mult decât atât, toate declaraţiile de avere, cu excepţia celei care aparţine primarului, sunt completate în parte, lipsind capitolul care se referă la veniturile salariale anuale. În plus, nu există nicio declaraţie de interese.

Nereguli şi la Coşbuc

În ceea ce priveşte aleşii locali din comuna Coşbuc şi aici întâlnim ciudăţenii pe subpagina dedicată acestei administraţii locale de pe portalul judeţului. Astfel, din cei 12 aleşi, cu primar cu tot şi viceprimar, doar jumătate dintre ei au publicate declaraţii de avere şi interese. Însă declaraţiile de avere datează din 2008, de la început de mandat, iar cele de interese sunt completate în 2010. Cu toate că Primăria Coşbuc are o pagină proprie de internet – primariacosbuc.ro – aici nu găsim informaţii cu privire la declaraţiile de avere şi interese ale aleşilor locali nici cât găsim pe portalul judeţului.

Salva – doar primarul este la zi

La Primăria Salva situaţia este asemănătoare ca şi în cazul Coşbucului. Astfel, pe subpagina dedicată acestei administraţii locale pe portalul judeţului găsim declaraţii de avere doar a primarului Gheorghe Onul şi a viceprimarului Ioan Angelini, care însă datează din anul 2009. Cât priveşte consilierii locali din Salva, nici urmă de vreun astfel de document. De asemenea, în toate cazurile lipsesc declaraţiile de interese. În schimb, pe site-ul propriu – www.primariasalvabn.ro – regăsim câteva declaraţii de avere, dar nu şi de interese. Documentele în cauză sunt aferente anilor 2008, 2009 şi 2010, şi au fost postate în luna iunie 2011. Cu toate acestea nu toţi consilierii locali au declaraţii de avere publicate pe site. Astfel, pentru anul 2008 doar şapte consilieri locali au declaraţii de avere publicate, în 2009 doar opt dintre ei, iar în 2010 apar numai şapte documente. În schimb, pe site-ul propriu al primăriei, primarul Gheorghe Onul are postate declaraţii de avere completate în 2010 şi 2011, fără cele de interese, deci el este oarecum la zi.

Liana Mureşan
redactie@gazetadebistrita.ro

Ce spune legislaţia – Legea 176/1.09.2010

ART. 4

(1) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese se depun în termen de 30 de zile de la data numirii sau a alegerii în funcţie ori de la data începerii activităţii.
(2) Persoanele prevăzute de prezenta lege au obligaţia să depună sau să actualizeze declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese anual, cel mai târziu la data de 15 iunie. Declaraţiile de avere se întocmesc după cum urmează: pentru anul fiscal anterior încheiat la 31 decembrie, în cazul veniturilor, respectiv situaţia la data declarării pentru celelalte capitole din declaraţie, potrivit anexei nr. 1. Persoanele suspendate din exerciţiul funcţiei sau al demnităţii publice pentru o perioadă ce acoperă integral un an fiscal vor actualiza declaraţiile în termen de 30 de zile de la data încetării suspendării.
(3) În termen de cel mult 30 de zile de la data încheierii mandatului sau a încetării activităţii, persoanele prevăzute de prezenta lege au obligaţia să depună noi declaraţii de avere şi declaraţii de interese.

ART 5
(1) În cadrul entităţilor în care persoanele au obligaţia de a depune declaraţii de avere şi declaraţii de interese, în conformitate cu prevederile legale, se desemnează persoane
responsabile care asigură implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese.

ART.6

(1) Persoanele responsabile cu implementarea prevederilor referitoare la declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) primesc, înregistrează declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese şi eliberează la depunere o dovadă de primire;
b) la cerere, pun la dispoziţia personalului formularele declaraţiilor de avere şi ale declaraţiilor de interese;
c) oferă consultanţă pentru completarea corectă a rubricilor din declaraţii şi pentru depunerea în termen a acestora;
d) evidenţiază declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese în registre speciale cu caracter public, denumite Registrul declaraţiilor de avere şi Registrul declaraţiilor de interese, ale căror modele se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei;
e) asigură afişarea şi menţinerea declaraţiilor de avere şi ale declaraţiilor de interese, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, pe pagina de internet a instituţiei, dacă aceasta există, sau la avizierul propriu, în termen de cel mult 30 de zile de la primire, prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu excepţia localităţii unde sunt situate, adresei instituţiei care administrează activele financiare, a codului numeric personal, precum şi a semnăturii. Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese se păstrează pe pagina de internet a instituţiei şi a Agenţiei pe toată durata exercitării funcţiei sau mandatului şi 3 ani după încetarea acestora şi se arhivează potrivit legii;

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.