Este de notorietate faptul că de o anumită perioadă de timp, în judeţul Bistriţa-Năsăud, din motive obscure, conducerea unor structuri din sistemul de apărare, siguranţă şi ordine publică au stat şi stau sub semnul provizoratului. Situaţia pare mai bună la Armată, Jandarmerie, ISU,care au conduceri stabile, în timp ce Poliţia şi Anticorupţiaau împuterniciţi la comandă, situaţie care pare devenită regulă. Aceeaşi situaţie de provizorat o întâlnim la structurile locale de informaţii, SRI şi „doi şi un sfert”, în special la cel de-al doilea, care a fost desfiinţat şi reînfiinţat, dar ca structură militarizată.

 

Este curios faptul că situaţia confuză de provizorat prin împuterniciri şi interimate din cadrul structurilor din sistemul de apărare, siguranţă şi ordine publică, premeditat sau nu, a devenit o regulă, cu implicaţii asupra desfăşurării activităţii acestora.

 

Interimat perpetuu la IPJ BN

Situaţia cea mai dramatică se întâlneşte în cadrul IPJ Bistriţa-Năsăud, unde după arestarea grupului de crimă organizată condus de fostul şef al poliţiei bistriţene Ioan Ovidiu Mureşan, din care au făcut parte fostul şef al Serviciului Rutier, Roberto Hasnaş şiLeon Cloşcă, fostul şef al Poliţiei Năsăud, trimişi în judecată în cadrul unui dosar penal care se judecă pe fond de circa trei ani la Tribunalul Maramureş, dar şi alţii poliţiştii cu funcţii de conducere, Liviu Olariu, Ioan Ani, Ciprian Buta, care între timp au fost „spălaţi” de DNA, cu o singură excepţie, mandatul la conducerea poliţiei bistriţene a chestorului de poliţie Linul Marius, IPJ Bistriţa-Năsăud nu a mai avut şi nu are nici în continuare o conducere stabilă, care să asigure prestanţă şi respect în faţa cetăţenilor.

Numirea prin ordin al şefului Poliţiei Române a chestorului Marius Linul, fără organizarea unui concurs pentru funcţia de inspector şef, a fost oarecum ciudată. Ciudată nu prin numirea unui grad profesional superior pe o funcţie inferioară fără organizarea unui concurs, legea permite acest lucru, ci prin natura împrejurărilor. Venirea ditamai chestorului din conducerea „doi şi un sfert”, a generalului de la Bucureşti pe o funcţie de colonel, la conducerea poliţiei din Bistriţa-Năsăud a generat celor familiarizaţi cu sistemul comentarii diverse, inclusiv legate de vânătoarea de vrăjitoare declanşate de tandemul SRI-DNA, la adresa serviciului secret al MAI.

În perioada respectivă, guvernul tehnocrat al premierului Cioloş, ministrul de interne Dragoş Tudorache, membrii de frunte ai reţeleiSoroş, au început decapitarea serviciului de informaţii al MAI. DNA a intrat în forţă cu sprijinul din umbră a SRI, tot cu suportul oamenilor acestei reţele din principalul serviciu secret al ţării, implicând în diferite dosare penale întreaga conducere a serviciului secret al internelor, inclusiv a ministrului de interne din vremea respectivă, Gabriel Oprea.

Venirea chestorului Marius Linul la conducerea poliţiei bistriţene a părut mai mult un refugiu al acestuia din calea uraganului SRI-DNA, care a decimat conducerea „doi şi un sfert”, iar ulterior „tehnocraţii” lui Soroş i-au pus cruce. Mandatul chestorului Marius Linul a fost unul limitat,28.11.2014 – 23.06.2016, acesta pensionându-se anticipat. De menţionat faptul că, după reţinerea grupuluiinfracţional a lui Ioan Ovidiu Mureşan, aproape 24 de ore, la conducerea IPJ BN, a fost numitca interimarcms.şef Liviu Olariu. Faptul în sine poate fi trecut înGuinnessBook ca cel mai scurt mandat într-o funcţie publică. Ulterior el a fost revocat, datorită implicaţiilor în dosarul „Mafia din poliţia bistriţeană”, cum l-a numit mass-media.

După pensionarea neaşteptată a chestorului Linul, a fost numit ca împuternicit la conducerea IPJ Bistriţa-Năsăud unul dintre cei doi adjuncţi, cms.şef. Claudiu Petru Jurcan. Calitatea de împuternicit într-o funcţie publică are o durată limitată conform legii, de regulă şase luni până la organizarea unui concurs pentru ocuparea funcţiei de un titular. Evaluarea lui Claudiu Jurcan după cele şase luni petrecute la comanda IPJ BN au impus schimbarea urgentă a acestuia. Rocada s-a petrecut în spatele uşilor închise fără ca opinia publică să fie informată asupra cauzelor care au dus la această schimbare, conducerea Poliţiei Române numindu-l în aceeaşi calitate de împuternicit la comanda poliţiei bistriţene pe cms. şef. Mihai Ovidiu Lupşa.

Pe 28 iunie 2017, a fost organizat un concurs pentru ocuparea funcţie de inspector şef al IPJ BN, dar din motive neclare indisponibilitatea şefului comisiei de concurs a produs prima amânare, pentru data de 11 iulie 2017. La data respectivă din nou o surpriză, concursul a fost amânat sine-die, cu reluarea procedurilor de la zero. Mihai Lupşa a fost din nou împuternicit la comanda poliţiei bistriţene pentru o perioadă de şase luni, la finalul cărora va fi organizat un nou concurs pentru ocuparea funcţiei de şef al IPJ BN. Adjuncţii acestuia sunt Claudiu Petru Jurcan şi Constantin Alexandru Bogdan.

 

Copie la indigo la Anticorupţie

O situaţie oarecum asemănătoare întâlnim şi la Serviciul Judeţean Anticorupţie Bistriţa-Năsăud din cadrul Direcţiei Generale Anticorupţie.

Conform unui anunţ publicat pe site-ului Direcţiei Generale Anticorupţie din data de 30 mai 2017, ”Afacerile Interne” din cadrul MAI a organizat un concurs în vederea încadrării din sursă internă, din rândul ofiţerilor de poliţie care îndeplinesc condiţiile legale, pentru postul de şef serviciu la Serviciul Judeţean Anticorupţie Bistriţa-Năsăud, la data de 28 iunie 2017.

S-au înscris doi candidaţi: cms. Ioan Marian Feierdi, un veteran al serviciului, om cu o bogată experienţă în acest domeniu, aflat la conducerea interimară a serviciului timp de două mandate, şi, surpriză, cms.şef Ciprian Buta, fost şef al Poliţiei Năsăud, ulterior promovat prin implicarea unui politician şi a unui om de afaceri, adjunct al şefului IPJ BN. Înscrierea acestuia la concurs a trezit zâmbete ironice şi rumoare în rândul personalului structurilor MAI din judeţ, dar şi anumite comentarii legate de scandalurile cu iz de corupţie în care numele lui a fost implicat, atât în perioada când a ocupat funcţia de comandant al Poliţiei Năsăud, dar şi în ultima funcţie de adjunct al şefului IPJ BN.

În urma desfăşurării concursului, întâmplător sau nu, niciFeierdi şi nici Buta nu au îndeplinit baremul pentru a accede în funcţia de şef al DGA BN. Concursul urmează să se desfăşoare la o dată ulterioară cu reluarea tuturor procedurilor.

Până una – alta, la şefia DGA BN a fost împuternicit comisarul de poliţie Pavel-Maxim Leucă, originar din Poiana Ilvei.

 

„Doi şi-un sfert”, idem

Aceeaşi linie de provizorat perpetuuexistă şi la noul „doi şi un sfert”din Bistriţa-Năsăud. În cursul anului 2016 reţeaua Soroş din Guvernul Cioloş, cu concursul aceleiaşi reţele din SRI, a desfiinţat serviciul secret al MAI, reînfiinţându-l printr-o ordonanţă de urgenţă ca o structură militarizată. Circa 80% din efectiv, mulţi oameni la vârsta de 40-45 ani cu o înaltă expertiză în munca informativ-operativă au optat pentru pensionarea anticipată în nişte condiţii mai mult decât favorabile.

Crearea unui nou serviciu secret performant este un lucru complex, operaţionalizarea acestuia fiind extrem de dificilă, nu numai ca durată de timp, dar în special în profesionalizarea acestuia. Noul „doi şi un sfert”, atât la nivel central, dar şi la judeţe, se află în chinurile facerii: concursuri pentru ocuparea funcţiilor de conducere şi recrutarea de personal de execuţie, ofiţeri operativi pentru munca de teren.

La Bistriţa a fost numit ca interimar mr. Ştefan Radu, un botoşănean fost ataşat de afaceri interne la Ambasada României din Londra. Pentru ocuparea funcţie ca şef plin al structurii judeţene, acesta va trebui să participe la un concurs pentru ocuparea funcţiei de conducere.

Mai mult, serviciului nou înfiinţat i-au fost ciuntite atribuţiile faţă de cele ale predecesorului, principala misiune a acestuia, investigarea fenomenului de crimă organizată unde şi-a dovedit clasa, fiind trecută în portofoliul SRI. Probabil, nemaifiind picior de spion şi terorist prin România, dar şi din cauza restrângerii câmpului tacticcare amintea de securitatea anilor 50 din secolul trecut – acţiuni de poliţie politică pe faţă în tandem cu DNA – casă nu rişte să ajungă în şomaj, cei de la SRI au luat din atribuţiile fraţilor mai micide la „doi şi un sfert”.

Noua structură informativă a MAI se va ocupa în principal de protecţia cadrelor, acţiuni specifice pe linie de ordine publică, protecţia informaţiilor clasificate.

 

Şi SRI nu e mai breaz

Nici SRI Bistriţa-Năsăud nu este ferit de acest fenomen al „împuterniciţilor” şi „interimarilor”. După retragerea de la conducerea direcţiei judeţene a col. Gheorghe Oltean, interimar la conducere a fost numit col. Claudiu Gherman, fost adjunct.

Col.Gheorghe Oltean a venit la Bistriţa din poziţia de şef al SRI Cluj, într-o operaţiune curioasă de rotire a cadrelor. Col. Ioan Mocanu din funcţia de şef al SRI BN a fost trimis la conducerea SRI Mureş, col.Simion Cecan de la Mureş a mers la Cluj, iar Gheorghe Oltean a venit la Bistriţa. În prezent toţi aceşti foşti şefii de direcţii judeţene ai SRI s-au pensionat anticipat.

 

Doar ISU e în normalitate

Situaţia este în stare de operativitate completă la ISU Bistriţa-Năsăud, unde recent col. Florea Constantin, comandantul acestei structuri, a anunţat numirea în funcţia de adjunct, cu atribuţii pe linie de logistică şi comunicaţii, a lt.col Ilie Rânziş, după pensionarea cu ceva timp în urmă a col. Dan Ghiorghiţă. Funcţia de prim-adjunct este ocupată de col. ing.Liviu Marcel.

Nu cu mult timp în urmă, în aceeaşi stare de normalitate, operativitate 95%, au intrat şi jandarmii bistriţeni. Astfel, a fost numit ca împuternicit în funcţia de prim-adjunct, lt.col. Laurenţiu Borşan, şi de adjunct plin, lt.col Cornel Moldovan.

5 COMENTARII

  1. Cel mai corect ar fi :
    1/. Ca absolut nimeni sa nu poata fi incadrat „acasa la el ” in judetz si cu atat mai mult in municipiul, comuna, ori „satul” de unde provine el, ori familia acestuia, la mai putin de 200 de Km , fara suparare , ca majoritatea sunt numiti ( pardon… sunt „unsi cu mirul ungerii supreme ” … de la Bucuresti ) „acasa la ei” . N-are sens sa mai discutam cum poate cineva sa-si faca serviciul printre cei de-ai „casei”… unde „Calul pe Calul… pe Calul… calare ” este mai aldracului decat orice pe lumea asta …!
    2/. Discutam de mita si coruptie, in conditiile i care toti cei care umbla dupa hoti, talhari si criminali, care mentin ori restabilesc ordinea si securitatea publica, sau combat criminalitatea economica, etc. etc , actioneaza si isi folosesc numele adevarate si isi pun „la bataie ” viatza, sanatatea, integritatea fizica si psihica, familia si bunurile lor , pentru un salar care reprezinta 25% din salariile pe care le primesc „magistratii” si care nu fac altceva, decat, cu „hotul si criminalul odata prins si pus sub paza „… efectiv, lucreaza in dosarele astfel formate si „incepute ori deschise ” de organele de politie nationala a statului . Deci, este considerata mai importanta si mult mai periculoasa munca de instrumentare al unor probe in dosare, decat insasi urmarirea, investigarea, prinderea si capturarea hotilor, talharilor, criminalilor si al tuturor certati cu legea… pe care nu magistratii o fac, ci ofiterii si subofiterii structurilor de forta publica .
    3/. Oricine ar fi numit sef la aceste structuri, are si el familie si copii, are casa si bunuri, pe care in absolut nici un mod nu sunt protejate si „secretizate ” de catre statul roman. Toti isi poarta numele adevarat, pe care-l cunoaste oricine, toti cei care sunt certati cu legea stiu cine fac parte din familiile ofiterilor si subofiterilor, unde acestia locuiesc, ce bunuri au… etc. etc…
    4/. Toate cadrele militare ori functionar public cu statut special ( cum le zice mai nou politzistilor demilitarizati … ) in timpul exercitarii serviciului isi poarta numele lor adevarat si se afla in aceiasi „postura ” cu sefii lor , aratata la punctul 3…
    5/. La toti, statul roman, nu le asigura locuri de munca sotiilor sau copiilor acestora … si sunt nevoiti sa se „caciuleasca ” la … ” Calul… pe Calul… pe Calul… calare ” … si va dati seama ca „nu gratis „.
    6/. Locuintele in care stau toti acesti „lucratori „… sunt dispersate „peste tot „… , nu sunt supravegheate calificat de absolut nimeni si nici ei ( lucratorii ) n-au voie sa isi poarte armamentul din dotare inafara serviciilor si trebuie sa se „poarte ” astfel incat… sa nu supere ” Calul… pe calul… pe calul… calare „… ca nimeni nu-i apara de fapt si de drept … si nici nu exista o astfel de structura de politie a statului, cu astfel de obiect de activitate, pentru ca cei de la „2+1/4” … umbla doar sa culeaga date si informatii prin care sa-i poata „cocosii” … nu sa-i apere si sa-i protejeze de elementele potential violente , pe ei , familiile ori bunurile lor .
    7/. Daca vre-un politzist, jandarm ori … oricare alt „militar sau functionar cu statut special ” „scapa vre-un glontz „… si impusca un astfel de element certat cu legea, sau ii arde vre-o „bota peste capatzana ” la un astfel de derbedeu… sar procurii pe ei ca ulii pe gaina … de parca cei care fac serviciu in slujba statului ar fi ei… ” dusmanii tzarii”… si nu golanii, hotzii, talharii si criminalii … etc. etc. si decat sa scoata pistolul din toc, mai bine accepta cate o bataie sora cu moartea sau cu paralizia… asa cum ati vazut la TV si/sau ati citit in presa atatea cazuri de oameni ai legii maltratati, ucisi si batjocoriti de toata lumea .

    Acuma… spuneti Dvs in astfel de conditii, ce fel de „oameni ” trebuie sa fie cei selectati atat pentru executiv, cat si pentru „manageriatul ” acestor institutii de fortza publica a statului – lucruri pe care nimeni nu vrea sa vi le spuna si sa vi le arate… tocmai din cauza lui „Calul… pe Calul… pe Calul… calare ” care … „Necheaza, azvarle si da cu copita ” de fiecare data cand cineva „iese din tipar ” . ( al ex raposatului Paunescu Dumnezeu sa-l odihneasca-n pace, ca multa dreptate avea… ) ?!

  2. Vrem să știm câți hoți a prins sau câte dosare penale a făcut sau amenzi a dat adjunctul poliției Bogdan Constantin Alexandru în cariera sa de a ajuns șef că din C.V. de pe site-ul poliției nu are nici măcar scola de poliție. Sau ce l recomanda pe acest personaj să conducă Poliția și nu un SRL

  3. Așa ne lamentăm unii cu calul. Presa dacă ar vrea ar putea să întrebe despre activitatea acestui polițist sef fără școală de poliție că doar au evidență acolo cu ce a dosare a lucrat cate amenzi a dat si cati hoți a prins și s-ar închide gura tuturor sau poate nu

  4. Presa poate intreba, dar nimeni nu poate fi obligat sa dea explicatii . Nu intelegeti ca totul se face politic , chiar daca nu se recunoaste acest lucru oficial ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.