Peste 10 milioane de euro pe 6 km de drum! Ultimul tronson din Poarta Transilvaniei, scos la licitaţie

488

Peste 47,38 milioane de lei, adică aproximativ 10,5 milioane de euro intenţionează să cheltuiască administraţia judeţeană din Bistriţa-Năsăud pentru proiectarea şi lucrările de modernizare a unui tronson de 6 km, rămas restant din primul lot de pe DJ 172 D – Poarta Transilvaniei. În medie, kilometrul de drum de pe acest tronson este estimat la un preţ de aproximativ 1,64 milioane euro, fără TVA. Licitaţia pentru atribuirea contractului a fost lansată recent, abia pe data de 12 decembrie, astfel că până la închiderea ediţiei nu s-a înscris în cursă nici firmă doritoare să pună mâna pe potul cel gras. Cu siguranţă însă, numele acestora vor apărea foarte curând şi, cu siguranţă, vom revedea nume arhicunoscute.

 

Aproape 3 milioane de euro cheltuiţi pentru tronsonul 1 din lotul I

La începutul anului trecut, au fost scoase la licitaţie patru loturi de drum de pe 172 D, care însumează o lungime de aproape 50 km, în cursă înscriindu-se sute de firme – contractanţi şi subcontractanţi.

În ceea ce priveşte lotul I, acesta a fost împărţit în două tronsoane, unul în lungime de 5 km, iar celălalt de aproximativ 6,4 km.

În urma procedurii de achiziţie lansată pentru lotul I, tronsonul 1,– Mureşenii Bârgăului (DN17) – Lac Colibiţa – Colibiţa au fost depuse nu mai puţin de 13 oferte din partea a 61 de agenţi economici.

Astfel, pentru primul lot, tronsonul 1 în lungime de circa 5 km, lucrările au fost estimate la peste 20,18 milioane lei.

După aproape un an de la lansarea licitaţiei pentru atribuirea contractului aferent lucrărilor primului tronson de pe DJ 172D ce urma să fie modernizat, şi după 9 luni de analizare a ofertelor, contestaţii, decizii ale Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi chiar o decizie a instanţei de judecată, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a reuşit să anunţe, în luna ianuarie anul acesta, şi numele firmei câştigătoare. Nume pe care Gazeta de Bistriţa de altfel l-a făcut cunoscut deja pe la jumătatea lunii decembrie 2016, pe când nu era încă nimic oficial: Dimex 2000 Company SRL.

Dacă acest contract pentru modernizarea tronsonului de pe DJ 172 D cuprins între Mureşenii Bîrgăului şi Colibiţa, cunoscut şi sub numele de Drumul Blajului , în lungime de doar 5,11 km, a fost estimat la 20.180.563 lei, fără TVA (circa 4,6 milioane euro), oferta Dimex s-a ridicat la 12.799.884 lei, fără TVA (peste 2,9 milioane euro).

Procesul de licitaţie nu a fost unul deloc liniştit, având în vedere numărul clarificărilor solicitate de ofertanţi, iar mai apoi contestaţii.

 

Tronsonul 2, piperat rău în estimări

Iată că la final de 2017, administraţia judeţeană a lansat şi licitaţia pentru cel de-al doilea tronson din lotul I, rămas restant. Acesta are o lungim de 6,46 m şi este cuprins între km 5+115 şi 11+578 de pe DJ 172 D, lac Colibiţa – Colibiţa.

Contractul prevede elaborarea unei documentaţii tehnice, întocmită în baza documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie, asistenţă tehnică a proiectantului pe parcursul execuţiei lucrărilor şi execuţie lucrări pentru realizarea obiectivului.

Valoarea estimată a contractului se ridică la 47.380.599, 14 lei, fără TVA, din care 45.626178 lei – cheltuieli cu investiţia de bază, 613.766,48 lei – servicii de proiectare şi asistenţă tehnică din partea proiectantului (din care: 431.261,77 lei proiectare şi 182.504,71 lei asistenţa tehnică), iar 1.140.654,46 lei – organizare de şantier.

De la data semnării contractului de către firma câştigătoare şi administraţia judeţeană, în termen de două luni trebuie să fie finalizat proiectul tehnic, iar în termen de 18 luni trebuie finalizate lucrările de execuţie.

 

Lucrări complexe

Potrivit caietului de sarcini acest tronson de drum, cu lăţimi variabile ale părţii carosabile, are structură diferită de-a lungul traseului, pe unele porţiuni existând îmbrăcăminte asfaltică, pe altele beton, iar pe altele este pietruit, starea fiind una degradată. Vor trebuie desfăşurate lucrări de consolidare a versanţilor. Astfel, zidurile de sprijin existente vor trebui reparate, subzidite şi înălţate după caz, în funcţie de situaţia locală, consolidările vechi care nu prezintă siguranţă şi stabilitate vor trebui înlocuite, parapeţii degradaţi vor fi reparaţi iar în zonele periculoase vor fi montaţi alţii noi. Conform documentului, sunt prezente zone cu instabilităţi de teren, care au afectat partea carosabilă: tasări inegale, fisuri, alunecări de teren, în mai multe zone. De asemenea, podul existent la km 11+495 va fi înlocuit, precum şi podeţele tubulare degradate, şi vor fi executate piste de ciclişti şi trotuare, dar şi staţii pentru mijloacele de transport public, parcări şi platforme încrucişate.

Consiliul Județean vrea să afle părerea cetățenilor cu privire la calitatea serviciilor pe care le oferă

Condiţii de eligibilitate

Firmele care vor să intre în cursa pentru obţinerea contractului, vor trebui să îndeplinească nişte condiţii prevăzute de lege: firma să nu aibă datorii la bugetul de stat, sau să nu fie în insolvenţă ori faliment, iar administratorul firmei să nu aibă condamnări penale. Totodată, compania trebuie să aibă o cifră medie de afaceri în ultimii trei ani de 70 milioane lei, să facă dovada că în aceeaşi perioadă a prestat contracte în valoare cumulată de cel puţin 550.000 lei, fără TVA, şi să facă dovada că a executat în ultimii 5 ani lucrări de consolidare/construcţii/modernizare/reabilitare/lărgiri drumuri naţionale, expres sau judeţene în valoare cumulată de minim 45 milioane lei la nivelul unui sau mai multor contracte.

Contractul va fi atribuit firmei care are cel mai bun raport calitate-preţ, evident preţul constituind 90% din punctaj.

 

Proiect pornit acum 3 ani

În 2014, preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, a anunţat în plen că principala investiţie pe care administraţia judeţeană îşi propune să o acceseze prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 este reabilitarea Drumului „Poarta Transilvaniei”, în fapt fiind vorba de mai multe sectoare de drum judeţean.

Proiectul vizează modernizarea sectoarelor DJ 173 D (Mureşenii Bârgăului – DJ 173 A), cunoscut ca Drumul Blajului; DJ 173 A, Prundu Bârgăului-Colibiţa; DJ 172 C, Josenii Bârgăului-Ilva Mică, drumul peste Strâmba, şi DJ 172 D, Ilva Mică-limită judeţ Suceava.

În urma unei hotărâri a Consiliului Judeţean Bistriţa Năsăud, a adoptată în decembrie 2014, s-a modificat traseul şi poziţia unor drumuri judeţene (DJ173D, DJ173A, DJ172C, DJ172D), iar prin comasare s-a stabilit traseul şi poziţia kilometrică a drumului judeţean DJ172D. Astfel, drumul judeţean DJ172 are originea în drumul naţional DN17 (km 0+000), în intravilanul localităţii Mureşenii Bârgăului şi destinaţia la limita cu judeţul Suceava (km 99+472). Lungimea reală a drumului este de 85,591 km.

În prezent, drumul judeţean DJ172 are originea în drumul naţional DN17 (km 0+000), în intravilanul localităţii Mureşenii Bârgăului şi destinaţia la limita cu judeţul Suceava (km 99+472). Lungimea reală a drumului este de 85,591 km, pe unele porţiuni suprapunându-se pe drumurile judeţene DJ173A (6490,27 m), DJ172D (1715,00 m) şi drumul naţional DN17 (5676,00 m).

Potrivit calculelor efectuate în studiul de fezabilitate, investiţia este estimată la 506.181.551 lei ( circa 115 milioane euro) pentru 85,591 km de drum. Din această valoare totală, 441.978.288 lei sunt estimările pentru lucrările propriu-zise (C+M).

Eşalonarea investiţiei de bază: 228.363.693 lei în primul an, 183.207.409 lei în al doilea an şi 30.407.186 lei în al treilea an.

Sunt prevăzute: podeţe – 285 buc., şanţuri şi rigole – 103.031 m, dren longitudinal – 9.939 m, ziduri de sprijin (gabioane şi ziduri din beton armat) – 21.962 m, consolidări de versanţi (piloţi, pământ armat, ziduri ancorate) – 1.719 m, poduri – 25 buc.

Strict pentru cele cinci loturi luate în calcul, investiţia se ridică la aproximativ 78 de milioane de euro.

LĂSAȚI UN MESAJ