Cel puţin 9 unităţi administrativ-teritoriale din Bistriţa-Năsăud au la această oră câte un centru de informare turistică funcţional. Teoretic! Practic, respectivele locaţii, contrar titulaturii, nu ajută foarte mult turiştii, şi aceştia puţini la număr, să se orienteze în ceea ce priveşte vizitarea unor obiective de interese turistic din zona adiacentă.

Municipiul Bistriţa are deja un astfel de centru de informare turistică funcţional, dar în curând va fi finalizat un al doilea care va avea dotări de ultimă generaţie. Cel puţin aşa îl prezenta Ovidiu Creţu odată cu anunţul făcut despre lansarea licitaţiei pentru atribuirea contractului de execuţie.

 

Circa o treime din primarii din Bistriţa-Năsăud aveau la un moment dat în plan să realizeze centre de informare turistică unităţile administrativ teritoriale din subordine. Până la această dată, 10 dintre aceştia şi-au dus planurile la îndeplinire.

Cât sunt de eficiente astfel de centre rămâne de văzut, singurul lucru cert la ora actuală fiind faptul că în acestea au fost „absorbiţi” bani europeni.

Una peste alta, degeaba ai centre de informare turistică dacă îţi lipseşte infrastructura rutieră care să asigure accesul la eventualele obiective turistice existente, infrastructura hotelieră, şi multe altele necesare pentru a vorbi de un turism de calitate. În plus nu trebuie să uităm şi de angajaţii respectivelor centre care, teoretic, ar trebui să fie oameni cu o bună cultură generală şi care să stăpânească cel puţin o limbă de circulaţie internaţională. Dar cum lucrurile sunt doar la început, să vedem care sunt localităţile din Bistriţa-Năsăud care au astfel de centre de informare turistică.

Începem, evident, cu municipiul Bistriţa. În capitala judeţului există deja un astfel de centru de informare turistică, care funcţionează din iulie 2010. De atunci încoace numărul turiştilor care au trecut pragul centrului a crescut an de an, de la 3.000 după circa un an de funcţionare, la aproape 11.000 anul acesta.

Cu toate acestea, primarul Ovidiu Creţu anunţa în primăvara acestui an ca în Bistriţa va fi înfiinţat un al doilea centru de informare turistică. Numai că va fi unul naţional. Acesta este amenajat în locul fostului oficiu de relaţii cu publicul şi va fi dotat cu echipament de ultimă generaţie. Este vorba despre o machetă virtuală care va oferi informaţii despre istoria oraşului, în funcţie de perioada selectată de vizitatori.

centru informare turistica nasaud


 

Pe lângă informaţiile oferite de texte, vizitatorii vor avea ocazia şi să vadă cum arăta Bistriţa în diverse perioade istorice.

Pentru implementarea proiectului, municipalitatea bistriţeană a primit 623.000 lei. Contractul pentru executarea lucrărilor a fost atribuit firmei bistriţene Imobil Dan. Teoretic, până pe 27 decembrie lucrările ar trebui finalizate.

Prin noul centrul, numit naţional de informare turistică, primarul Ovidiu Creţu visează că va creşte numărul turiştilor la circa 100.000.

Şi Năsăudul are un centru de informare turistică. Valoarea totală a proiectului s-a ridicat la peste 629.000 lei, din care 564.539 lei asistenţă financiară nerambursabilă şi 64.155 lei contribuţia proprie a UAT Năsăud.

Amenajat în corpul C din clădirea primăriei, Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică (CNIPT) de la Năsăud va avea ca obiect de activitate promovarea potenţialului turistic local, regional şi naţional, prin îmbunătăţirea imaginii de ţară: informarea generală asupra ofertei turistice şi a atracţiilor turistice locale, regionale sau naţionale, promovarea turistică a oraşului Năsăud şi a împrejurimilor, informarea privind oferta locală de cazare, organizarea de manifestări expoziţionale de turism pe plan local şi regional şi de marketing extern şi intern, cu rol în creşterea circulaţiei turistice locale şi regionale.


 

Un centru de informare turistică există şi în comuna Romuli. Contractul de lucrări, estimat la 204.319 lei, fără TVA, a fost scos la licitaţie în mai 2013 şi a fost atribuit cinci luni mai târziu unei companii din Brăila – SC Casido SRL care a avut o ofertă de 201.386 lei, fără TVA.

În primăvara acestui an, obiectivul a fost finalizat şi dat în folosinţă. Potrivit declaraţiilor de la acea vreme a primarului Ioan Moniţa, prin intermediul centrului de informare turistică se intenţionează dezvoltarea turismului montan în zonă, în condiţiile în care proiectul implementat din fodnuri europene se suprapune peste un alt proiect în derulare tot cu fonduri europene, ”Turism în Țara Năsăudului”.Potrivit edilului, urmau să fie montate info chioşcuri, realizate trasee montane, iar în viitor vor fi realizate şitrasee pentru biciclete şi ATV-uri, dar şi un parc de aventură.


 

Un centru de informare turistică există şi în comuna Parva, contractul de execuţie, în valoare de peste 524.000 lei, fiind scos la licitaţie la finele lui 2014. A fost adjudecat la circa 482.000 lei de SC Dimex 2000 Company SRL.

Aceeaşi firmă a executat un centru de informare turistică şi în comuna Telciu, doi ani mai devreme cu o ofertă de peste 361.000 lei, cu aproximativ 10.000 lei mai puţin decât valoarea estimată a contractului de execuţie. În zona Telciului, potenţialii turişti pot vizita mai multe obiective de la Schitul Buscatu-Telcişor, Mănăstirea Trei Ierarhi Bichigiu, traseul turistic Drumul Verde, păstrăvăriile din Fiad şi Valea Seacă, Monumentul Sfinţilor Martiri şi Mărturisitori Năsăudeni, Rezervaţia naturală Tăuşoare-Zalion şi Parcul Naţional Munţii Rodeni, până la partide de vânătoare în fondurile cinegetice Bichigiu şi Telciu.

centru informare turistica uriu


 

Comuna Uriu posedă şi ea un centru de informare turistică. Numai că respectivul centru este ceva mai greu de găsit de potenţialii turişti care ar dori să intre în posesia informaţiilor cu privire la obiectivele pe care ar putea să le viziteze în zonă şi care, har Domnului, sunt câteva la număr dar şi foarte interesante. Locaţia este situată în spatele clădirii ce adăposteşte primăria, fiind astfel ferită de privirile „curioşilor”.

Pentru realizarea centrului de informare, administraţia locală din Uriu a pus la bătaie anul trecut peste 617.000 lei, contractul fiind adjudecat de SC Laryluc Prod SRL cu circa 432.000 lei.

Printre obiectivele din zonă care pot fi vizitate de turişti se numără castrul roman de la Ilişua, Cetatea Ciceu a lui Petru Rareş, dar şi conacele unor nobili maghiari, unul dintre acestea fiind folosit astăzi pe post de grădiniţă.

(Va urma)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.