Cu toate că Bistriţa este sufocată de maşinile parcate de-a lungul carosabilului sau chiar pe trotuare, primarul Ovidiu Creţu nu se grăbeşte să găsească soluţii pentru rezolvarea acestei probleme. După ce a luat ochii bistriţenilor cu promisiunea că municipalitatea condusă de el va realiza un parking subteran în Piaţa Mihai Eminescu, Ovidiu Creţu a cerut acum proiectantului să caute o altă soluţie tehnică. Aceasta aşteaptă în acest moment aprobarea, după care proiectantul urmează să întocmească şi proiectul tehnic. O veste bună nu se arată nici cu privire la parkingul suprateran pe care municipalitatea intenţionează să îl construiască în zona actualei parcări din spatele BCR.

 

În urmă cu circa cinci luni, primarul Ovidiu Creţu susţinea că proiectul trebuie modificat din cauza costurilor mult prea mari ale investiţiei. De cealaltă parte, ecologiştii susţineau că terenul are o problemă majoră care împiedică realizarea unui parking subteran pe două nivele.

 

Un an a durat întocmirea variantelor de SF

Bistriţa este deficitară la capitolul parcări, astfel că municipalitatea s-a gândit să elaboreze cel puţin un proiect pentru realizarea unei parcări subterane, proiect pentru care se intenţionează obţinerea unor fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020. Locaţia avută în vedere de Ovidiu Creţu este Parcul Mihai Eminescu, suprafaţă propusă spre amenajare fiind de 9.274 m. p. Anul trecut, în noiembrie, Primăria Bistriţa a scos la licitaţie atribuirea contractului pentru întocmirea documentaţiei tehnice –studiul de fezabilitate, proiect tehnic, caiet de sarcini, detalii de execuţie, pentru care a alocat peste 301.000 lei (fără TVA). Contractul a fost câştigat în luna ianuarie anul acesta de o firmă bucureşteană – SC Luca Way SRL, care de altfel a fost şi singurul ofertant, cu un preţ de 151.783,84 lei (fără TVA). Firma din Bucureşti a avut termen 11 luni să finalizeze şi să predea toată documentaţia Primăriei Bistriţa.

Potrivit municipalităţii, parcarea va avea peste 9.000 m.p. şi nu va afecta spaţiul verde. Conform primei variante ar fi trebuit amenajate cel puţin 500 de locuri de parcare, pe două nivele, atât pentru maşini cât şi pentru microbuze, dar şi pentru motociclete, cel puţin două intrări/ieşiri pentru autovehicule dar şi pentru pietoni. Intrările/ieşirile pentru autovehicule se presupune că vor fi prevăzute cu: un limitator al înălţimii de intrare, corespunzător înălţimii autovehiculului cel mai înalt; sistem de afişare a capacităţii parcării şi locurilor de parcare libere; sistem de barieră automată şi eliberare tichete la intrare; sistem de supraveghere video. Intrările/ieşirile pentru pietoni vor fi cu scări şi vor fi dotate cu dispozitive pentru persoanele cu dizabilităţi (lift de ultimă generaţie).

Cu privire la nivelele parkingului subteran şi totodată la numărul locurilor de parcare, optica s-a schimbat. Astfel potrivit noului proiect, suprafaţa destinată construirii parkingului subterane şi circulaţiilor verticale auto şi pietonale este de aproximativ 9.000 mp şi trebuie să asigure construirea peun nivela unui număr total de250-300 de locuri de parcare. Vor exista minim două accese şi două ieşiri pentru autovehicule plus minim două intrări/ieşiri pentru pietoni. Intrările/ieşirile pentru autovehicule vor fi prevăzute cu: un limitator al înălţimii de intrare, corespunzător înălţimii autovehiculului cel mai înalt; sistem de afişare a capacităţii parcării şi locurilor de parcare libere; sistem de barieră automată şi eliberare tichete la intrare; sistem de supraveghere video.

Modificarea proiectului a fost generată, potrivit spuselor de acum câteva luni ale primarului Ovidiu Creţu, de costurile mult prea mari ale investiţiei. Proiectantul a avut la dispoziţie două luni să finalizeze noul SF. În acest moment documentaţia îşi aşteaptă aprobarea din partea municipalităţii, după care va urma întocmirea proiectului tehnic şi a celorlalte documentaţii necesare pentru o asemenea investiţie.

 

Plată parţială, restul la anul

În acest context, municipalitatea a achitat doar costul SF-ului – 55.000 lei – din totalul de aproximativ 190.000 alocaţi la început de an de la bugetul local, restul sumei urmând a fi reportată pentru 2016. Cât despre investiţia propriu-zisă este foarte greu de precizat când va fi realizată, fiindcă deocamdată municipalitatea nu dispune de banii necesari.

 

Ecologiştii spun că nu e ok

Ecologiştii bistriţeni nu agreează proiectul care vizează construirea unui parking subteran în Piaţa Mihai Eminescu, din punctul lor de vedere nefiind unul fezabil. Mai mult decât atât, ecologistul Marius Bălan susţine că pânza freatică existentă în zonă, la circa 7 m adâncime, ar împiedica ducerea la bun sfârşit a investiţiei, acesta fiind şi motivul pentru care municipalitatea a comandant modificarea proiectului prin reducerea de la două nivele la un singur nivel a parkingului.

„Domnul primar, prin conducerea dictatorială şi a bunului plac, ţine cu dinţii de nişte investiţii nefezabile, nu vrea să înţeleagă că se pot face parcări pe terenurile din zona Trezoreriei, pe Bistricioarei, nu în parcul din Eminescu,unde dedesubt e apă, mlaştină, ca să nu mai vorbim de păienjenişul de cabluri şi conducte. Doar extratereştrii eventual ar putea să execute asemenea lucrări acolo”, declara Marius Bălan, preşedintele PER Bistriţa, într-o conferinţă de presă.

 

proiect parking 2 net

Parcarea supraterană, un alt vis îndepărtat

De ceva vreme încoace, municipalitatea condusă de Ovidiu Creţu a mai venit cu o idee, care de drept nu îi aparţine primarului, ci lui Ioan Turc pe vremea când acesta ocupa funcţia de viceprimar al Bistriţei. Este vorba de realizarea unei parcări supraterane în zona din spatele BCR şi Hotel Bistriţa.

Acolo, primăria a ochit un teren care aparţine unui bistriţean ce ar fi fost dispus să îl vândă, situat pe str. Bistricioarei. Pentru achiziţionarea terenului, municipalitatea a prevăzut de la bugetul local suma de un milion de lei. Deşi s-au purtat negocieri şi ambele părţi s-au arătat interesate să ajungă la un acord, reprezentanţii Primăriei şi proprietarul nu au bătut palma. Se pare că problema a fost preţul.

Primăria Bistriţa a pus ochii pe încă o bucată de teren, cu intrare de pe strada Grigore Bălan, pe care la o adică ar uni-o cu cea de pe Bistricioarei şi astfel să rezulte o parcare mai extinsă. Pentru această suprafaţă municipalitatea a prevăzut de la buget suma de 600.000 lei. Chiar dacă deocamdată nu s-a ajuns la vreun rezultat în ceea ce priveşte negocierile cu proprietarii terenurilor, reprezentanţii primăriei au alocat 450.000 lei pentru studii şi execuţie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.