Parcarile sub-si supraterane din Bistrita, in stadiul de promisiuni electorale

Din 2009 incoace, in Bistrita au fost amenajate 1.075 de locuri noi de parcare, pentru care municipalitatea a cheltuit aproape doua milioane de lei. Acestea s-au adaugat la cele 9.700 amenajate anterior anului amintit, din care multe existau doar pe hartie. Anul acesta, Primaria Bistrita are in plan sa mai amenajeze inca 87 de locuri de parcare, majoritatea in zona centrala a orasului.
O solutie ar fi amenajarea unor parcari sub- si supraterane, dar cu toate ca au fost vizate la un moment dat doua zone din municipiu – Mihai Eminescu si Piata Petru Rares, in spatele BCR – nu s-a concretizat absolut nimic.

Problema parcarilor pe raza municipiului Bistrita a fost si este una foarte sensibila, in conditiile in care la nivelul orasului exista aproximativ 40.000 de masini inmatriculate, ceva mai mult de jumatate din numarul total al masinilor existente in judet. In plus, autovehiculele care sunt in tranzit si la o adica au nevoie de un loc de parcare sunt o problema in plus. Nu o data conducatorii auto, fie din Bistrita sau din alte localitati, au avut ocazia sa caute minute in sir un loc cat de mic pentru a-si parca autoturismul, dar fara succes.

In 2009, erau mai multe pe hartie decat in realitate

In 2009, Gazeta de Bistrita prezenta o situatie a locurilor de parcare din municipiu, facand o comparatie intre ceea ce Primaria Bistrita avea in evidenta in scripte si situatia reala din teren. La acea vreme, conform datelor primite de la municipalitate, existau 9.700 de locuri de parcare pe raza orasului.
Dorind sa verifice starea de fapt, reporterii Gazetei de Bistrita au descoperit multe locuri lipsa „de la apel”.
Exemple concrete au fost la acea data pe strada Rodnei, unde la blocul 1 pe lista primariei figurau ca fiind existente 56 de locuri special amenajate pentru parcare, dar in realitate erau 26 in spatele blocului si cinci in fata blocului, adica 31 in total, diferenta dintre cele prezente pe lista primariei si cele reale fiind considerabila, mai precis 25 nu existau. O situatie similara a fost intalnita de reporterii Gazetei si pe strada Codrisor – parcarea aferenta imobilului cu numarul 28, unde pe lista primariei figurau existenta a 72 locuri de parcare, insa in realitate nu erau mai mult de 20 locuri de parcare amenajate. Insa acestea nu au fost unicele cazuri de acest gen, pe strada Pietrosu, bloc 2A-B, erau in realitate opt locuri de parcare, in loc de 11, asa cum reiesea din lista Primariei municipiului Bistrita. Bineinteles acestea au fost doar unele dintre strazile si blocurile bistritene cu diferente intre numarul parcarilor amenajate existente pe lista primariei si numarul real al acestor parcari.
Au fost insa si strazi unde numarul real al parcarilor a coincis cu numarul parcarilor inregistrate pe lista municipalitatii. Astfel pe str. Rodnei, bloc 1A, erau la acel moment sapte locuri de parcare, pe str. Parcului nr 2 existau 10, pe str. Mihai Eminescu, bloc 5, erau 15, iar la bl. 3 exista un numar de 40 parcari special amenajate, pe Stefan Octavian Iosif, bloc 18, erau 20.

Intentii de pe vremea lui Vasile Moldovan

In timpul mandatului lui Vasile Moldovan au fost multe discutii pe marginea realizarii unor parcari supraterane. Concret, in primavara lui 2008, o firma din Cluj-Napoca, Ardeal Construct, s-a aratat interesata de construirea unor parcari supraetajate in diferite zone ale Bistritei. Firma omului de afaceri Radu Vlas s-a aratat interesata de trei amplasamente din municipiu pentru a construi spatii pentru parcari supraterane. Mai precis au fost vizate spatiile din Piata Decebal, Piata Independentei Nord si spatiul aflat in zona Casei Albe. SC Ardeal Construct SRL este firma care a construit in centrul municipiului Cluj-Napoca o cladire de parcari, investitia depasind, la acea vreme, suma de 17 milioane de lei. Pe vremea cand Emil Boc era primarul Clujului, firma lui Radu Vlas a construit in Piata Mihai Viteazu o parcare supraterana cu o capacitate de 425 de locuri, pe amplasamentul fostei piete. In schimb la Bistrita a ramas in coada de peste, subiectul fiind repus pe tapet curand in timpul campaniei electorale din acelasi an, parcarile sub- sau supraterane fiind pe buzele tuturor candidatilor la Primaria Bistrita. Au fost date ca exemplu de posibile zone in care ar putea fi realizate astfel de parkinguri Piata Mihai si in spatele agentiei BCR de langa Palatul Administrativ al judetului, loc in care era, si de fapt exista si acum o cladire in ruina, fost punct termic.

Cretu nu a avut bani pentru parkinguri moderne

La scurt timp dupa ce Ovidiu Cretu a castigat fotoliul de primar, desi pe agenda lui de promisiuni existase un punct cu privire la amenajarea unui astfel de parking sub- sau suprateran, acesta a spus pas. Cel putin in 2009, Ovidiu Cretu nu considera oportuna o astfel de investitie in contextul unui buget de criza. Cu toate acestea, el se arata deschis daca vreun investitor si-ar fi exprimat o astfel de doleanta pentru a realiza un parking sub- sau suprateran in municipiu, evident in parteneriat cu municipalitatea. Numai ca investitorii nu au venit, asa cum nu a-u prezentat nici pentru alte proiecte futuriste ale primarului Cretu.

Vine iar campania electorala, promisiune reinnoita

Dar cum campania electorala bate la usa, primarul este pus din nou pe fapte mari, si aduce din nou in atentia bistritenilor, mai ales a celor care se vor prezenta la urne, problema parcarilor supraterane. De data aceasta este vorba de Piata Decebal si Piata Mihai Eminescu. De fapt a inceput de anul trecut, cand declara in presa locala ca va incepe constructia unor parcari sub- si supraterane in cele doua piete mai sus amintite, dar si a unei treceri de pietoni pe sub intersectia din Decebal.
„Avem in proiect o reamenajare a Pietei Decebal. Aici avem un plan urbanistic prin care studiem zona dintre linia ferata si strada Decebal, inclusiv realizarea unei parcari supraetajate in zona respectiva si cu pasaj pietonal pe sub intersectia  dintre strazile Decebal, Ursului si Cuza Voda. (…) Se vor realiza ca documentatie anul acesta. De asemenea, vom merge in proiectare cu parcarea subterana din Piata Mihai Eminescu”, declara primarul Ovidiu Cretu in 2011.
Documentatia pentru Planul Urbanistic Zonal pentru reabilitarea si reamenajarea Pietei Decebal a fost intr-adevar realizata, iar la finele saptamanii trecute PUZ-ul a fost la un pas de a fi aprobat de consilierii locali. Proiectul de hotarare a fost insa retras de pe ordinea de zi inainte de a intra in dezbatere la cererea unui om de afaceri bistritean care a amintit municipalitatii ca PUZ Piata Decebal nu a fost mai intai supus dezbaterii publicului bistritean.

Liana Muresan
redactie@gazetadebistrita.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.