Numărul accidentelor rutiere din Bistriţa-Năsăud nu a scăzut în 2017. Peste 2.400 de şoferi, transformaţi în pietoni

293

Peste 550 de accidente rutiere au avut loc în anul 2017, care s-au soldat cu rănirea a peste 730 de persoane şi decesul a altor 36, relevă Raportul de evaluare prezentat, marţi, de şeful IPJ Bistriţa-Năsăud, comisarul şef Mihai Lupşa.  

Pe parcursul anului trecut, poliţiştii de la Serviciul Rutier au lăsat fără permis de conducere peste 2.450 de şoferi şi au aplicat peste 38.000 de amenzi, din care circa o treime s-au datorat vitezei neregulamentare.

 

Potrivit Raportului de Evaluare pe anul 2017 a IPJ BN, principalele cauze generatoare de accidente rutiere, care au avut loc anul trecut în judeţul Bistriţa-Năsăud, rămân viteza neadaptată la condițiile de drum și traversarea neregulamentară.

Cu toate acestea, accidentele mortale din ultima perioadă, au relevat incidența a încă doi factori generatori și anume nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferată și neacordarea de prioritate  pietonilor.

Ca și cauze concurente, trebuie menționate alcoolul, neasigurarea cu centură de siguranță și lipsa unor măsuri de protecție minime, cum ar fi casca de protecție.

În perioada analizată, în Bistriţa-Năsăud, s-au înregistrat un număr total de 554 de accidente rutiere, identic cu anul 2016, din care a rezultat rănirea a 735 de persoane, cu 9 mai multe decât în anul 2016 și decesul a 36 de persoane ( cu 7 mai puţin față de perioada similară a anului 2016.

Pentru a avea o imagine obiectivă cu privire la siguranța rutieră, trebuie să ținem cont de creșterea constantă a volumului de trafic pe DN17 la care se adaugă numărul mare de autovehicule care tranzitează județul Bistrița-Năsăud pe DN 17 care face legătura  dintre Republica Moldova și țările din Europa Centrală și de Vest„, a precizat şeful IPJ BN.

Raportat la activitățile desfășurate de către polițiștii bistrițeni în domeniul prevenirii și combaterii faptelor penale și contravenționale din domeniul rutier, analizele efectuate scot în evidență faptul că, în anul 2017, numărul constatărilor penale a crescut cu 4,5%, de la 572 la 598  fapte. De asemenea, a crescut cu 183,33% procentul de persoane  față de care s-au dispus măsuri preventive pentru fapte la regimul circulației rutiere (+9).

În activitatea zilnică de supraveghere, îndrumare şi control al traficului rutier, precum şi în cadrul acţiunilor organizate, au fost aplicate un număr de 38.121  sancţiuni contravenţionale din care 13.424 pentru viteză, 2.085 pentru traversare neregulamentară, 232 au fost aplicate bicicliștilor, restul fiind pentru alte tipuri de abateri.

Totodată, în perioada analizată au fost suspendate un număr de 2.451 de permise de conducere (+252 faţă de 2016) şi retrase un număr de 692 certificate de înmatriculare(+ 40 faţă de 2016). Pentru cumul de puncte penalizare au fost reţinute un număr de 53 permise de conducere (+8 faţă de anul precedent).

 

În acest context, conducerea IPJ BN a recunoscut faptul că Serviciul Rutier din cadrul instituţiei pe care o conduce are o lipsă foarte mare de personal de teren, la nivel de municipiu.

Planificarea serviciilor se fac şi în funcţie de situaţia operativă de analiză pe care o avem, dar şi în funcţie de personalul pe care îl avem la nivel de Inspectorat. Cred că aş fi cel mai fericit să am cel puţin 3 sau 4 echipaje de Rutieră pe fiecare schimb la nivel de municipiu. Sunt zile în care avem două echipaje, dar la ora actuală nu putem asigura două sau trei echipaje pe schimb permanent. Deficitul de personal nu este mare, dar noi ne-am dori câţi mai mult posibil. Necesarul nostru ar fi de cel puțin dublu față de prezent„, a declarat Mihai Lupşa.

În momentul de față, la nivelul Serviciului Rutier, din păcate, schema actuală existentă este o problemă. Sunt doar 18 funcții în acest serviciu. În mai multe rânduri, în urma analizelor făcute, comanda Inspectoratului a cerut mărirea schemei la Serviciul Rutier. Probabil că în perioada care urmează vom obține mai multe funcții, iar atunci, această problemă, într-adevăr deranjantă, atunci când sunt evenimente rutiere, iar oamenii sunt nevoiți să aștepte zeci de minute până la eliberarea echipajului, sau unui alt echipaj, să fie eradicată„, a precizat comisarul Marius Şugar, adjunctul şefului IPJ BN.

 

 

1 COMENTARIU

  1. Domnul Inspector Sef Mihai Lupsa,
    Inca din vremea comunistilor, (pe care Dvs nu o cunoasteti) exista discutiile aprinse intre ofiterii de Politie Rutiera si fostii sefi de jos si pana la cel mai inalt nivel , prin care se incerca zadarnic sa li se explice si sa li se arate faptul ca factorul ” viteza” trebuie impartit in doua si anume :
    1/. Viteza ca si contraventie, prin nerespectarea semnificatiei indicatoarelor rutiere de limitare a ei, sau depasirea limitelor legale ori stabilite prin indicatoare rutiere prin localitati – si care nu sunt generatoare de accidente rutiere, ci doar ca aspect de indisciplina rutiera ;
    2/. si VITEZA EXCESIVA, GENRATOARE DE ACCIDENTE RUTIERE ( SI INCA foarte GRAVE ), care se constata in anumite aliniamente ori curbe periculoase ale drumului public si unde, radarele nu vor constata mai mult de 4-5-10 contraventii sa zicem / zi , dar care cu adevarat sunt generatoare de accidente grave in mod deosebit .
    Degeaba se tot incerca explicarea acestui fenomen, ca pe fondul lipsei de combustibili auto, radarele erau si sunt si in ziua de astazi… ” frecate ” ( scuzati expresia indecenta ) doar in municipiul Bistrita si orasele componente ale judetului… ( si numai aici in BN ) si unde , cu siguranta ca daca veti studia „Registrul de bord” al echipajelor care actioneaza cu radarul , veti constata ca din toate contraventiile aplicate, cel putin 90% nu sunt de genul celor generatoare de accidente ci sunt cu + 2-5-10-15 km/h peste limitele legale… si sunt asa… doar sa justifice faptul ca exista radare si ca trebuie sa dea amenzi, sa isi aduca si ei aportul la veniturile bugetului de stat .
    Niciodata, nu s-a agreat ideia ca radarele sa fie postate strict, acolo unde ea ( viteza ) este generatoare de accidente … ptr ca zonele se afla la distante mari de „metropole ” si … „vesnica pomenire a lipsei de combustibili auto” a fost coroborata cu teama sefilor, ca agentii de circulatie vor fi pasivi si nu prea-si vor face treaba , adica vor avea constatari foarte putine la radar … ceea ce nu a facut altceva decat la „a ne fura caciula ” proprie… ( noi statul roman … ) .
    Pentru asta, ar fi bine sa supuneti atentiei Dvs foarte serios acest fenomen si mai departe, forului superior, sa propuneti efectiv urmatoarele masuri :
    1/. desfiintzarea acestor echipaje mobile de radare si folosirea agentilor de circulatie, mai bine pentru fluidizarea traficului rutier, ori supravegherea desfasurarii acestuia , pe trei schimburi si prin rotatie dupa un grafic bine „gandit ” in zonele izolate ale judetului, care stiti destul de bine, cata „bataie de cap ” au dat in decursul anilor , zonele pe unde nu prea actioneaza decat Posturile Locale de Politie si unde sistematic s-au prdus accidente foarte grave , la ore tarzii din noapte ;
    2/. Infiintzarea ( instalarea ) in locurile periculoase, a radarelor fixe, care sa poata fi mutate periodic in aceste locurile , functie de evolutia dinamicii accidentelor, daca pricepeti, ( ma scuzati dar Dvs nu aveti specializare in domeniul rutier… si nu stiu cat intelegeti acest fenomen… ) . Adica radarele SA NU FIE „mobile ” ( GEN AUTO CU AGENTI DE CIRCULATIE ) ci amplasate in mod fix si „ascuns/ discret ” si care sa surprinda si sa identifice adevaratii cauzatori de accidente , care circula excesiv si periculos si care nu merg doar cu viteza excesiva … ci nu respecta nici regulile de depasire ori de prioritate , care se „leaga unele de altele ” , iar periodic, aceste „puncte fixe” sa poata fi mutate in alte locuri, functie de evolutia acestei dinamici … daca am fost suficient de explicit.
    Apreciez ca vor fi mult mai eficiente aceste masuri, decat „acesti pandari de politie rutiera”… care fiti sinceri, ca nu-i prea puteti controla ce fac si pe unde „umbla”… si ca actioneaza efectiv doar … ” la plezneala ” si fara nici o eficienta operativa , privind munca de „politie rutiera” .
    3/. Pentru a aduce bani la buget, prin contraventii la regimul vitezei de deplasare, dar care nu sunt cauzatoare deaccidente, instalati mai bine si mai eficient radare in puncte fixe din loc in loc … si acolo, amenzile vor „curge garla”… si cu mult mai multe decat aplica acesti „agenti pandari ” care actioneaza ( sa fim seriosi ) cu mult subiectivism ( ca „oameni suntem ” ) .
    4/. Si… ar mai fi o problema si anume, bine ar fi SEPARAREA SERVICIILOR UNELE DE ALTELE , in sensul ca Politia judiciara sau de combatere a crimei organizate… ma rog cum ii spune astazi, Politia economica sau de combatere a criminalitatii economice, Politia Rutiera, Politia de ordine Publica… etc. etc. sa fie fiecare de sine statatoare , ca o institutie separata una de alta, astfel incat cei numiti pentru astfel de servicii, efectiv AIA sa faca si nu altceva ( stiti dvs foarte bine la ce ma refere ) . Ofiterii experimentati pricep ei bine ceea ce vreau sa spun , pentru ca de foarte multe ori, din lipsa de personal, ofiterii si subofiterii sunt obligati sa execute alte genuri de misiuni, de care nu raspund in mod direct si nemijlocit… Este greu domnule inspector sef , toata lumea sa fie specializata pe toate problemele si sa fie „oameni multifuncionali” si priceputi in toate si peste tot … ( vorba fostilor comunisti … ” in toate cele ce sunt si-n care, maine vor rade la Soare ” … )
    Ceea ce va prezint eu, nu place sefilor superiori si n-a placut niciodata, dar daca vreti eficientizareea acestor masuri, cred ca ar fi bine sa ganditi putin altfel decat pana in prezent ( ma refer la modul general, ca institutie politieneasca si nu ” ad personam ” .

LĂSAȚI UN MESAJ