Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a supus consultării publice „Regulamentul de organizare și funcționare a Serviciului public de salubrizare al județului Bistrița-Năsăud, respectiv activitatea de Management și Operare a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Tărpiu, județul Bistrița-Năsăud și Activitățile de colectare, transport și transfer al deșeurilor municipale, inclusiv Managementul Stațiilor de Transfer și a Centrelor de Colectare pentru județul Bistrița-Năsăud”. După această etapă, noul regulament va fi supus spre aprobare,consilierilor judeţeni. Regulamentul stabilește cadrul în care se desfășoară serviciul de salubrizare, modalitățile și condițiile ce trebuie îndeplinite, indicatorii de performanță, condițiile tehnice, raporturile dintre operatorul de salubritate care acţionează pe raza judeţului Bistriţa-Năsăud – Vitalia și utilizatori. Totodată,  documentul conţine şi sancţiunile care vor fi aplicate operatorului, dar şi utilizatorilor serviciilor de salubritate în cazul în care încalcă prevederile regulamentului.

 

Noul regulament vine ca urmare a unui ordin al Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare (ANRSC) publicat în Monitorul Oficial al României în martie 2015, privind serviciile de salubrizare a localităţilor, care înlocuieşte un ordin mai vechi din 2007.

După perioada de consultare publică, noul regulament valabil pentru judeţul Bistriţa-Năsăud în ceea ce priveşte serviciile de salubrizare, va fi supus aprobării consilierilor judeţeni. Până atunci, orice persoană fizică sau juridică din judeţ poate veni cu propuneri, opinii sau recomandări privind acest proiect.

 

Ce trebuie să respecte operatorul, dar şi utilizatorii

Părţile esenţiale ale noului regulament pentru publicul larg sunt, evident, drepturile şi obligaţiile, atât ale prestatorului de servicii de salubrizare, în cazul nostru Vitalia – cât şi cele ale beneficiarilor acestor servicii.

Astfel, potrivit documentului, operatorul are obligația să colecteze deșeurile din punctele/recipientele de colectare de la persoane fizice chiar dacă nu are încheiat cu aceștia contract de prestări servicii.

Persoanele fizice și juridice trebuie să realizeze activitatea de colectare selectiv, pe tipuri de deşeuri.

În vederea realizării activităţii de colectare separată, punctele de colectare amenajate sunt dotate cu recipiente şi containere de colectare prin grija Consiliului Judeţean/ADI Deşeuri sau a operatorului de salubritate. La gospodăriile individuale colectarea se face în recipiente sau pungi şi saci care prezintă un grad de siguranţă ridicat din punct de vedere sanitare şi al protecţiei mediului.

Operatorul va trebui să urmărească starea de etanşeitate a recipientelor de colectare, iar în cazul în care va constata că acestea sunt deteriorate este obligat să le înlocuiască imediat. În acelaşi context, operatorul are obligaţia să doteze punctele de colectare cu recipiente sau containere, în cantităţi suficiente.

Menținerea curățeniei la punctele de colectare cade în sarcina persoanelor fizice/juridice dacă acestea se află în spații aparținând utilizatorului sau în sarcina operatorului dacă acestea se află pe domeniul public. În plus, operatorul este obligat să colecteze întreaga cantitate de deşeuri municipale şi să lase în stare de curăţenie spaţiul destinat depozitării recipientelor de colectare şi domeniul public.

Totodată, deșeurile din construcții și demolări se transportă de către operator în baza unui contract separat de prestări servicii.

 

Frecvenţa colectării deşeurilor

Potrivit documentului, frecvența colectărilor se efectuează„din poartă în poartă” o dată la două săptămâni pentru deșeurile reciclabile uscate și o dată pe săptămână pentru deșeurile biodegradabile și reziduale. De la punctele de colectare se efectuează o dată la trei zile pentru deșeurile reciclabile uscate, iar pentru deșeurile biodegradabile și reziduale: între 1 aprilie și 30 septembrie zilnic în zona centrală, de la sectorul alimentar, hoteluri, piețe, spitale, grădinițe și creșe și o dată la două zile în celelalte cazuri, iar între 1 octombrie și 31 martie o dată la cel mult trei zile. Intervalul între două colectări poate fi mărit în funcție de necesități. Intervalul orar de colectare este preferabil între orele 22.00 și 6.00 pe arterele cu iluminat public corespunzător, în funcție de posibilitățile de acces.

 

Amenzile sunt usturătoare

În regulament sunt prevăzute și sancțiuni pentru operatorii serviciului de salubritate, dar și pentru utilizatorii acestuia.

Astfel, pentru operator, amenzile sunt cuprinse între 50.000 și 100.000 de lei în caz de nerespectare a fluxului deșeurilor, între 30.000 și 50.000 de lei pentru nerespectarea normelor privind păstrarea igienei publice, refuzul de a se supune controlului sau obstrucționarea acestuia, practicarea altor tarife decât cele stabilite, între 10.000 și 50.000 de lei pentru refuzul de a pune la dispoziția autorităților locale datele solicitate, furnizarea serviciilor în afara parametrilor tehnici cantitativi și calitativi.

În ceea ce priveşte utilizatorii – persoane fizice sau juridice – aceştia pot fi amendaţi cu:

  • 100-200 lei, respectiv 500-2.500 lei pentru abandonarea sau depozitarea deșeurilor pe spațiile verzi, căile de comunicații, locurile publice sau alte locuri în afara celor amenajate;
  • 200-500 lei, respectiv 2.000-5.000 lei pentru nerespectarea colectării selective a deșeurilor;
  • 100-200 lei, respectiv 500-1.000 lei pentru depozitarea deșeurilor pe platformele de colectare în afara recipientelor și nemenținerea curățeniei pe platforme;
  • 200-1.000 lei, respectiv 1.000-2.500 lei pentru depunerea în recipientele de pe platformele de colectare de deșeuri animaliere, deșeuri din construcții, deșeuri vegetale, deșeuri periculoase;
  • 100-200 lei respectiv 500-1.000 lei pentru neasigurarea sau obstrucționarea căilor de acces către platformele de colectare pentru mijloacele de transport ale operatorilor;
  • 500-1.000 lei respectiv 1.000 – 2.000 lei pentru depozitarea materialelor de construcție pe domeniul public sau privat al localității, fără aprobarea prealabilă a autorității publice locale;
  • 100-200 lei respectiv 500-2.000 lei pentru utilizarea recipientelor pentru deșeuri reciclabile în alte scopuri decât cele pentru care sunt destinate;
  • 50-100 lei respectiv 1.000-2.000 lei aruncarea deșeurilor de construcții și demolări pe domeniul public sau privat al localității;
  • 500-2.000 lei pentru deteriorarea și/sau sustragerea recipientelor/unor părți ale acestora, aflați în punctele de colectare;
  • 500-2.000 lei pentru folosirea recipientelor de colectare de pe platforme de către utilizatorii non-casnici;
  • 000-2.000 lei pentru colectarea de către operatorii economici în recipiente pentru deșeuri asimilabile a deșeurilor industriale;
  • 500-3.000 lei, respectiv 1.500-3.000 lei pentru aprinderea/arderea deșeurilor din recipientele de colectare selectivă sau de ardere a deșeurilor vegetale;
  • 000-2.000 lei utilizarea recipienților pentru colectarea deșeurilor stradale de către operatorii economici pentru colectarea deșeurilor asimilabile;
  • 100-200 lei pentru utilizarea recipienților pentru colectarea deșeurilor stradale de către utilizatorii casnici pentru colectarea deșeurilor menajere.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.