Seful Biroului de Supraveghere a Circulatiei în Mediul Urban, comisarul Ionel Pop, a acordat în exclusivitate un interviu pentru Gazeta de Bistrita, aratând care sunt motivele traficului infernal din municipiul nostru din punctul de vedere al Serviciului Politiei Rutiere. De asemenea, comisarul explica motivul pentru care sunt contestate procesele-verbale întocmite de agentii de circulatie si cine sunt principalii vinovati pentru accidentele rutiere grave.

Gazeta de Bistrita: Care ar fi motivele pentru care traficul rutier din municipiul Bistrita a devenit unul infernal?

Ionel Pop: În primul rând ar fi cresterea numarului de autovehicule. Numarul a crescut mai ales în acest an, când taxa de înmatriculare s-a redus, iar numarul autovehiculelor aduse din strainatate a crescut extrem mult. De la modificarea taxei si pâna în prezent s-au înmatriculat peste 3.000 de autovehicule. În continuare se estimeaza acelasi numar de autovehicule înmatriculate pe luna, ceea ce înseamna ca pâna la sfârsitul anului se vor înmatricula peste 10.000 de autovehicule. Ceea ce este enorm de mult. La sfârsitul anului 2007, în judet erau înmatriculate aproximativ 85.000 de masini, iar o crestere cu peste 10.000 este foarte mare. Cresterea exploziva a numarului de autovehicule se suprapune pe probleme de infrastructura. Infrstructura rutiera a ramas aceeasi, strazile nu sunt mai largi, benzile de circulatie nu sunt mai multe, iar peste acestea s-a suprapus si cresterea numarului de opriri neregulametare, datorate lipsei locurilor de parcare. Primaria a amenajat prea putine locuri de parcare si nu ne consulta si pe noi când vine vorba de modernizarea unor strazi. S-au înfiintat institutii noi, s-au deschis multe sucursale de banci, alte unitati care lucreaza cu publicul, însa acestea nu si-au amenajat parcari. Lumea este nevoita sa parcheze pe unde apuca.

Gazeta de Bistrita: A crescut numarul accidentelor rutiere fata de anii trecuti?

Ionel Pop: Din fericire pentru noi, numarul accidentelor grave a scazut în acest an. De curând am întocmit si o statistica în aceste sens, în ceea ce priveste accidentele din municipiul Bistrita. S-au analizat cauzele accidentelor din anii precedenti si de aici au rezultat cauzele. Principalele cauze au fost neacordarea de prioritate la pietoni si traversarea neregulametara, urmate de neacordarea de prioritate si viteza axcesiva. Ne-am axat pe principalele motive, încercând sa gasim solutii. Am desfasurat si actiuni de prevenire, care au fost mai mult decât benefice. Cele mai multe accidente în anul ce a trecut au avut loc la trecerile de pietoni, fapt pentru care s-a luat masura amplasarii dispozitivelor de reducere a vitezei în zonele respective. Acestea si-au dovedit cu prisosinta utilitatea. În ceea ce priveste marimea dispozitivelor de pe Bulevardul Independentei, au o explicatie si o utilitate bine definita. Anul trecut în aceasta zona am avut patru accidente cu morti, dupa montarea acestor dispozitive am redus numarul cu un procent de 98%. Primaria Bistrita a considerat ca aceste dispozitive deranjeaza participantii la trafic si se gândeste sa le înlocuiasca cu camere de luat vederi. Noi nu ne putem opune, însa statisticile arata ca aceste dispozitive sunt foarte utile.

Gazeta de Bistrita: Sunt foarte multi soferi indisciplinati, considerati ca se elibereaza permise de conducere pe banda rulanta?

Ionel Pop: Este adevarat ca sunt foarte multi soferi indisciplinati în trafic, însa noi nu putem contesta modul în care acestia dobândesc permisele de conducere.  Examinatorii îsi fac treaba cum considera ca este mai bine si doar ei stiu pe ce criterii se bazeaza atunci când este pe traseu cu elevul. Nu putem sti noi ce gândeste examinatorul când este cu viitorul sofer în masina. În ceea ce priveste partea noastra, Politia Rutiera a efectuat mai multe actiuni la scolile de soferi, unde am prezentat materiale cu accidente grave, care se petrec din cauza neatentei si indisciplinei. Imaginile au fost destul de socante si speram sa fi sensibilizat si constientizat elevii scolilor de soferi. Este adevarat ca în ultima perioada cele mai multe accidente au fost produse de soferii începatori. Începatorii, dar si soferii cu doar doi-trei ani de experienta, au produs cele mai multe accidente rutiere grave în ultima perioada.

Gazeta de Bistrita: Nu putini soferi afirma ca politistii din cadrul serviciului iau mita. Cum comentati aceste acuzatii?

Ionel Pop: Nu este adevarat. Nici macar la nivel de zvon nu am auzit de asemenea cazuri. Probabil acei soferi spun aceste lucru, care sunt gasiti vinovati. În ciuda faptului ca a gresit, sustine ca celalalt sofer implicat în accident a fost de vina, iar daca nu i se da lui dreptate probabil presupune ca agentul a fost mituit. Nu este adevarat, cel putin, cum v-am spus si mai devreme, nici macar sub forma de zvon nu a ajuns la urechile mele un asemenea lucru.

Gazeta de Bistrita: Ati avut cazuri de abateri disciplinare sanctionate sau politisti rutieristi cercetati?

Ionel Pop: Pâna în acest moment nu am avut niciun caz de abatere disciplinara si nici agenti cercetati. Este adevarat ca mai gresesc si ei. De exemplu, nu completeaza corect un proces-verbal, uita sa treaca un amanunt, dar cam atât. Nimic deosebit de grav. Cum spune si zicala “numai cine nu munceste nu greseste”. Munca lor este una destul de grea si solicitanta, e normal sa mai greseasca, dar cazuri de abateri grave nu am avut.

Gazeta de Bistrita: Care este motivul pentru care numeroase procese verbale sunt contestate în instanta?

Ionel Pop: Soferii contesta procesele-verbale pentru a mai trage de timp. Atât timp cât amenda este contestata sanctiunea este suspendata, iar soferii pot circula pâna la solutionare. De exemplu omului i se ia permisul, dar el tocmai atunci vrea sa plece la mare. Atunci el contesta procesul-verbal, iar pâna la solutionare poate circula fara probleme. Numarul soferilor care au avut câstig de cauza dupa solutionarea contestatiei este însa foarte mic.

Gazeta de Bistrita: S-au exercitat vreodata presiuni din partea politicienilor sau oamenilor de afaceri asupra Serviciului Politiei Rutiere?

Ionel Pop: Personal nu am cunostinte de asemenea fapte. La mine cel putin nu a venit nimeni niciodata sa ma roage sa intervin într-un caz anume. Am vazut si eu la televizor câteva cazuri, la nivel national însa. În serviciul nostru nu s-a pus problema de asa ceva.

Gazeta de Bistrita: Care ar fi cea mai importanta realizare a Serviciului Politiei Rutiere pâna în prezent?

Ionel Pop: Cea mai importanta realizare… Greu de spus, ar fi multe. Sa zicem ca cea mai importanta ar fi cea ca am reusit sa reducem considerabil numarul accidentelor grave.

Iulia Balazs

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.