Lucrări ciuntite pe strada Faleza din municipiul Bistriţa, stradă care se află în continuarea „superbului” pod cunoscut de bistriţeni drept Bodul Berăriei. Dacă podul respectiv a fost construit pieziş peste râul Bistriţa, această investiţie a municipalităţii nu respectă în totalitate proiectul tehnic. Una scrie în documente, şi alta este la faţa locului.


Circa 3,5 milioane lei a pus la bătaie anul trecu Primăria Bistriţa pentru amenajarea străzii Faleza din municipiu, o stradă de doar 850 de metri, situată peste râul Bistriţa.Conform proiectului, strada trebuie asfaltatăşi este prevăzută cu o lăţime de 6 m la care se mai adaugă trotuare dispuse de o parte şi de alta a drumului, de câte 1,5 m, respectiv 1 m lăţime. Numai că, pe o porţiune de stradă care face legătura cu zona Zăvoaie drumul este foarte îngust, de circa 5 m, acesta fiind încadrat de o parte de case, iar de cealaltă parte de digul de apărare a râului Bistriţa. Din start, proiectul municipalităţii  a scârţâit zdravăn.

Pe lângă toate acestea, deşi trotuarele ar fi trebuit să aibă o lăţime de 1,5 m lăţime, acestea au doar circa jumătate. Anunţul care a vizat proiectul de amenajare a străzii Faleza a fost postat pe SEAP la finele lunii iulie 2016, iar suma pusă la bătaie de municipalitate a fost una foarte generoasă: 2.768.145,51 lei, fără TVA (circa 630.000 de euro, fără TVA).Din această sumă, 63.872,51 lei, fără TVA sunt alocaţi proiectării, iar 2.704.273lei, fără TVA sunt banii alocaţi strict lucrărilor de construcţie.

Adăugând şi TVA-ul, totalul proiectului se apropie bine de circa 800.000 de euro.

 

Proiect legat de Podul Berăriei

Conform proiectului, sunt prevăzute lucrări de infrastructură rutieră, lucrări de drumuri, lucrări pentru reţeaua de canalizare pluvială, lucrări de canalizare menajeră, lucrări pentru reţeaua de iluminat public.

Amenajarea străzii Faleza este un proiect legat de un alt proiect al primarului Ovidiu Creţu, cel de construire a Podului Berăriei. La construcţia acestui pod s-a lucrat doi ani şi s-au cheltuit circa un milion de euro.

Investiţia a demarat acum 6 ani, când primarul Ovidiu Creţu a promovat ideea în spaţiul public şi a realizat un prim studiu de fezabilitate, pentru care s-au cheltuit de la bugetul local 100.000 de lei. Abia în 2014 a fost lansată licitaţia pentru execuţia de lucrări, iar după ce a fost desemnat câştigătorul – SC Dacia Faber SRL din Cluj Napoca – lucrările au început undeva în primăvara lui 2015. Termenul de execuţie era prevăzut să fie de 18 luni, iar în septembrie 2016 podul ar fi trebuit inaugurat.

Strict construcţia podului s-a încadrat în termenul prevăzut, însă degeaba. Acesta va fi practicabil abia după modernizarea străzii Falezei.

strada Faleza

Controverse

De la bun început, proiectul de amenajare a străzii Falezaa ridicat multe semne de întrebare, fiindcă în zona care face legătura cu Zăvoaie, strada este foarte îngustă, iar lăţirea acesteia este aproape imposibilă în condiţiile în care pe o parte sunt construite case ale celor care locuiesc în zonă, iar de cealaltă parte a drumului este digul râului Bistriţa. Or în condiţiile în care onor municipalitatea intenţionează să realizeze o şosea cu o lăţime de 6 m la care se adaugă trotuare a căror lăţime totală ajunge la 2,5 m, proiectul pare sortit eşecului.

Singura soluţie în zona cu pricina a fost ca primăria să achiziţioneze teren ce aparţine locuitorilor din zonă. O soluţie puţin viabilă în condiţiile în care preţul oferit de municipalitate era anul trecut, potrivit spuselor oamenilor, de 20 de bani pe metru pătrat.

Pe de altă parte, conform documentelor postate pe SEAP, municipalitatea susţine faptul că în zona respectivă nu există apă şi canalizare, iar localnicii susţin cu totul altceva.

„Au spus că ne aduce apă şi canalizare, dar astea ni le-am adus noi, trebuie doar să ne lege. La canalizare nu are unde să ne lege pe noi că suntem mai jos. Utilităţile ni le-am asigurat noi, pe buzunarul nostru. Au spus că ne dă 20 de bani pe metru pătrat”, a povestit un localnic.

În plus, conform surselor noastre, municipalitatea ar intenţiona să transforme drumul respectiv într-unul de centură pentru a scoate traficul greu din oraş. Cu acest aspect însă localnicii nu sunt de acord.

„Nu suntem de acord. Cum să facă drum de centură? Păi, când trece un tir pe aici, la cât e de îngustă strada, ne trezim cu casele în cap din cauza trepidaţiilor. Nici gând!”, a spus o localnică.

trotuar strada faleza

Ce scrie în SF

Conform studiului de fezabilitate, starea tehnică a străzii este „necorespunzătoare desfăşurării în condiţii de siguranţă şi confort a traficului rutier, având sectoare cu elemente geometrice necorespunzătoare, nefiind asigurată lăţimea standard a părţii carosabile, curbe neamenajate, fără vizibilitate, zone greu practicabile în perioada de iarnă”.

„La ora actuală sistemul rutier este alcătuit dintr-o împietruire uşoară, care prezintă o stare de degradare avansată, datorată inexistenţei unui sistem de scurgere a apelor pluviale de pe suprafaţa străzii”, se mai precizează în document.

Conform sursei citate, strada respectivă urmează să asigure legătura mai scurtă pentru locuitorii din zona Zăvoaie cu centrul oraşului prin intermediul Podului Berăriei.

Strada are o lungime de 850 m de la intersecţia străzii Zăvoaie şi până la intersecţia cu strada Mălinului, lăţimea acesteia variind între 4,5 m şi 10 m. Totodată se mai precizează că pe strada Falezei există reţele de alimentare cu gaz, energie electrică şi telecomunicaţii, însă nu există un sistem de scurgere şi evacuare a apelor pluviale.

„Amenajarea străzii Faleză se va face cu o lăţime a părţii carosabile de 6 m alcătuită din două benzi a câte 3 m şi două trotuare denivelate de minim 1 m. Pe porţiunea paralelă cu digul din pământ, trotuarul de pe partea dreaptă (n. r. – adică pe dig) se va realiza pe acesta cu o lăţime de 1,5 m, care va continua până la intrarea pe pod.


În acest scop au fost propuse următoarele lucrări:

  • Realizarea săpăturii pentru asigurarea gabaritului de lăţime al străzii
  • Realizarea săpăturii şi execuţia reţelei pentru scurgerea apelor din precipitaţii
  • Realizarea săpăturii şi execuţia reţelei de apă menajeră şi racordurile de la locatari
  • Stabilizarea mecanizată a pământului înainte de aşternerea balastului
  • Execuţia zidului de sprijin dintre partea carosabilă şi trotuarul de pe dig.
  • Execuţia zidului de sprijin a rampei podului
  • Realizarea stratului de fundaţie din balast
  • Realizarea trotuarului de pe partea dreaptă şi de pe dig
  • Realizarea unei structuri rutiere suple (n. r . – asfalt) sau rigide (n. r. – dale din beton)
  • Execuţia reţelei de iluminat stradal şi pietonal pe partea dreaptă a proiectului (n. r. – lângă casele de locuit)
  • Execuţia de marcaje longitudinale şi transversale (treceri de pietoni)
  • Execuţia de semnalizări rutiere”, se precizează în document.

strada faleza 2

La măsurătoare, nu ies calculele din hârtii

Deşi în SF se menţionează clar că lăţimea carosabilului va fi de 6 m plus cele două trotuare de câte 1,5 şi 1 m, în acelaşi document se mai precizează că lucrările prevăzute se vor desfăşura pe actuala ampriză a străzii, şi practic coronamentul digului va fi ocupat suplimentar pentru amenajarea unui trotuar. Un trotuar cu o lăţime de 1,5 m. La faţa locului însă, lucrurile stau cu totul altfel, întrucât trotuarul care se construieşte acum pe coronamentul digului are doar… 80 cm lăţime, iar dacă mai calculăm şi bordurile ajunge cu multă indulgenţă la doar circa un metru lăţime.

Nici măcar structura trotuarului nu este respectată. Conform documentelor, structura trotuarului este alcătuită din; strat de balast de 10 cm grosime (????!!!), strat de nisip de 4 cm grosime (???!!!), pavele ornamentale autoblocante – 6 cm grosime. Or, la faţa locului, stratul de balast este unul foarte mic, iar stratul de nisip lipseşte cu desăvârşire.

1 COMENTARIU

  1. Desi constructia Podului Berariei a durat asa de mult ca in timpul respectiv se putea face un pod peste Dunare, el nu poate fi dat in folosinta din cauza ca mai dureaza racordarea lui la circulatia pe malul stang al raului Bistrita. In plus, primarul Cretu a optat pentru cea mai proasta legatura intre Podul Berariei si zona Zavoaie, urmand ca aceasta sa sa se faca pe strada Faleza care este practic paralelă cu strada Petru Maior, numai ca se afla pe malul srang al râului Bistrita. Ba mai mult, strada Faleza este si foarte ingusta ca sa permita amenajarea corespunzatoare a doua sensuri de circulatie. De aceea, o solutie mai rationala pentru racordarea Podului Berariei cu zona Zavoaie ar putea fi pe strada Malinului care se desprinde din strada Falezei in apropierea podului. Astfel ca pe o mica portiune din strada Falezei ar trebui amenajata o rampa prin care sa se faca racordarea dintre strada Malinului si Podul Berariei care se afla ridicat la nivelul digului.
    Se pare ca primarul Cretu nu a inteles ca functia cea mai importanta a Podului Berariei este legatura directa cu strada Zavoaie deoarece aceasta asigura atat accesul spre Podul Budacului pentru locuitorii din stanga raului Bistrita dar mai ales legatura spre Parcul Industrial Sarata, pe drumul comunal DC-8G, evitand aglomeratia auto din Viisoara .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.