Goana după permisul de conducere umflă conturile şcolilor de şoferi, care au ajuns la cifre de afaceri şi de zeci de mii de euro pe an. Culmea, profitul cel mai mare par să-l facă şcolile de şoferi din oraşele mai mici. În fruntea clasamentului este şi fostul şef al Gărzii de Mediu, Maxim Pop.

 

Una dintre cele mai bune afaceri par să fie şcolile de şoferi, care nu duc lipsă de clienţi, mai ales acum că s-a scos taxa auto pentru autoturismele rulate. Pentru sume cuprinse între 800 de lei şi 1.200 de lei şi maxim două luni pierdute din viaţă, oricine poate dobândi un permis de conducere.

Dacă până acum câţiva ani două, trei firme dominau întreaga piaţă din Bistriţa-Năsăud, acum zeci de firme oferă astfel de servicii atât în Bistriţa, cât şi în Năsăud, Beclean sau Sângeorz-Băi. Culmea, profitul firmelor din oraşele mici pare să îl bată pe cel obţinut de cele care funcţionează în Bistriţa.

Deşi pare greu de crezut, o firmă din Sângeorz-Băi are cifre de afaceri mai mari decât şcoli de şoferi din Bistriţa, cu tradiţie în domeniu. Este vorba despre Viohebmax, firmă care funcţionează din anul 2004.

În spatele acestei firme se află Maxim Pop, fostul şef al Gărzii de Mediu şi fostul viceprimar al oraşului Sângeorz-Băi şi familia acestuia. Maxim Pop se ocupă de ani de zile de acest business, deşi până în 2015, oficial alţi membri ai familiei o administrau.

maxim pop 1

Maxim Pop face bani cu şcoala de şoferi din 2004

În 2005, primul an de funcţionare, societatea comercială deja înregistra o cifră de afaceri de 171.245 de lei şi un profit net de aproape 100.000 de lei. În 2006, cifra de afaceri a crescut, însă profitul a scăzut la 61.000 de lei.

În 2007 cifra de afaceri s-a menţinut la aproape 200.000 de lei, însă s-au înregistrat pierderi de aproape 25.000 de lei. Pierderi a raportat Maxim Pop şi în 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 şi 2013, asta deşi cifra de afaceri se menţinea peste 150.000 de lei an de an.

Cel mai bine pare să îi meargă lui Maxim Pop din anul 2014, când raporta o cifră de afaceri de peste 214.000 de lei, adică de aproximativ 40.000 de euro. Şi în 2015, cifra de afaceri raportată era la fel de mare.

Cu toate acestea, profiturile declarate cel puţin sunt relativ modeste, ajungând la 20.000 de lei în 2015 şi respectiv 33.477 de lei în 2014. Având în vedere faptul că cheltuielile nu sunt foarte mari, fiind compuse doar din salariile instructorilor auto, al profesorului de legislaţie, consumabile la autoturisme, un sediu şi combustibil, profitul net declarat este destul de modest.

Totuşi, cifra de afaceri înregistrată de Maxim Pop este mai mare decât cele declarate de şcoli de şoferi cu tradiţie din Bistriţa. De exemplu Auto Raşca a declarat în 2015 o cifră de afaceri de 163.000 de lei, iar Super Ok a înregistrat în acelaşi an puţin peste 190.000 de lei.

Maxim Pop pare foarte implicat în acest business, predând lecţii de şofat şi însoţindu-şi elevii la examenul auto susţinut la Bistriţa. Acesta atrage viitori şoferi din întreaga zonă.

roberto hasnas

A renunţat la Garda de Mediu „din motive personale”

În 10 februarie 2015, Maxim Pop demisionează de la Garda de Mediu, spunându-i lui Ioan Ţintean, prefectul de atunci că motivele sunt personale. Acesta i-ar fi mărturisit fostului prefect că vrea să se retragă din administraţie şi să se dedice firmei sale. Aşa a şi făcut, însă umbla vorba în sat încă de pe atunci că această plecare n-a fost de bună voie şi nesilită de nimeni.

Pentru a-i face loc lui Cristian Marius Niculae, unul dintre fiii fostului primar din Coşbuc, în anul 2014 Maxim Pop a fost detaşat la Bucureşti, unde urma să ocupe funcţia de „şef de birou”, fiind astfel nu doar mutat, ci şi retrogradat.

Maxim Pop nu a stat pe gânduri şi a acţionat în judecată Garda de Naţională de Mediu. Instituţia a fost puţin zguduită de acest dosar şi a decis să anuleze detaşarea lui Maxim Pop, la scurt timp după înregistrarea dosarului.

Acesta a fost însă convins pe alte părţi să renunţe la proces, dar şi la postul călduţ de la Garda de Mediu, care practic a reprezentat o rampă de lansare pentru Cristian Niculae, ajuns între timp viceprimar al Bistriţei. Maxim Pop a condus Garda de Mediu timp de doi ani, din 2012 până la finalul anului 2014.

Faptul că încă din anul 2014 Maxim Pop s-a ocupat serios de şcoala de şoferi a familiei se vede şi în cifra de afaceri, care a trecut de 200.000 de lei atât în 2014, cât şi în 2015.

 

Fostul şef de la Rutieră mizează şi el pe o şcoală de şoferi

Maxim Pop nu este singurul care a renunţat la administraţie şi s-a concentrat pe acest tip de business. La fel a făcut şi fostul şef al Poliţiei Rutiere Roberto Hasnăş, care este trimis în judecată pentru fapte de corupţie.

Problemele cu legea i-au adus suspendarea lui Roberto Hasnăş din Poliţie. Acesta nu a rămas descoperit, a profitat de vârstă (48 de ani) şi s-a pensionat anticipat, asigurându-şi un venit lunar bunicel.

Profitând de faptul că este judecat în libertate, fostul şef de la Rutieră a pus pe picioare o şcoală de şoferi în 2016, pe care a numit-o Roby Star Drive. Oficial, în acte, şcoala de şoferi este a fiului lui Hasnăş, care abia a terminat liceul.

Hasnăş a început cu două autoturisme şi un spaţiu modest amenajat în zona Ştefan cel Mare din Bistriţa, acolo unde cursanţii participă şi la cursurile de legislaţie. Roberto Hasnăş este trimis în judecată pentru abuz în serviciu în formă continuată, cu nu mai puţin de 48 de acte materiale şi instigare la abuz în serviciu.

Potrivit anchetatorilor, Hasnăş ar fi falsificat în 10 cazuri acte de constatare şi raportare a unor accidente rutiere, cerându-le poliţiştilor din subordine să determine martorii şi pe cei implicaţi să facă declaraţii mincinoase.

Printre accidentele acoperite de fostul şef al Poliţiei Rutiere se numără şi unul cauzat chiar de către nepotul comisarului-şef, în care au fost rănite două persoane.

De asemenea, Roberto Hasnăş ar fi acoperit 27 de nereguli privind transportul de mărfuri, obligându-şi agenţii din subordine să-şi încalce atribuţiile de serviciu şi să nu sancţioneze cele constatate. Cinci şoferi ar fi rămas cu permisele de conducere, deşi regulile de circulaţie încălcate impuneau suspendarea temporară a dreptului de a conduce pe drumurile publice.

Roberto Hasnăş şi ceilalţi şefi din poliţie au fost trimişi în judecată în luna februarie a anului 2015, însă procesul este departe de finalizare.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.