În pragul privatizării CFR Marfa anumiţi băieţi deştepţi din domeniul transportului feroviar privat fac trocuri cel puţin suspecte. Un astfel de caz a fost făcut de societatea Via Terra Spedition, firmă controlată de omul de afaceri cu relaţii poliţiste, clujeanul Viorel Bunea. Acesta a preluat de la cel mai bogat bistriţean, Emil Iugan, un traseu de transport feroviar în judeţul Bistriţa-Năsăud. Relaţiile dintre cei doi favoriţi, dar şi premiile ulterioare primite de către Iugan le vom arăta în continuare. MIS Grup, firmă deţinută de familia lui Iugan, a primit recent un contract de 7,5 milioane de lei de la Primăria Feldru printr-o procedură de licitaţie în care nimeni nu s-a incumetat  să-i facă concurenţă, fiind singurul participant. Culmea este că Iugan a fost sprijinit atât de fostul preşedinte al CJ BN, Liviu Rusu, cât şi de noul şef, Emil Radu Moldovan.

 

 

Transport Feroviar şi cercul băieţilor deştepţi

 

MIS Grup Transport Feroviar este deţinută de către Lenuţa Nazarica Iugan, Ioan Farcaş, dar şi de către societăţile MIS Grup, Montana Iugan şi Silvania International Prod şi este administrată de către Nicolae Ianoşi. Societatea a avut în 2011 o cifră de afaceri de 1,2 milioane de lei, profit de 9.728 lei şi datorii de 159.986 lei. MIS Grup Transport Feroviar a efectuat transport pe ruta Ilva Mică-Rodna Veche şi Floreni-Dornişoara, dar prima dintre rute a fost preluată de către Via Terra Spedition, care a preluat ruta şi a prelungit-o pe ruta Năsăud-Salva.

 

7,5 milioane de la Feldru

 

Comuna Feldru este ultima instituţie publică care s-a hotărât să îmbogăţească societatea MIS Grup. Ei le-au oferit pe tavă o licitaţie intitulată „servicii de proiectare faza PT+DE+DAAA, servicii de asistenţă tehnică din partea proiectantului pe perioada derulării lucrărilor si execuţie de lucrări pentru proiectul Reabilitare drumuri forestiere în comuna Feldru.” Desigur, în această licitaţie Iugan centrează, Iugan dă cu capul şi el dă gol. Pe acest sistem el face studiul, el face asistenţa şi el face şi execuţia după cum vrea dumnealui, iar pentru asta va primi 6,179,775.00 (RON) fără TVA. Ciudat este că pentru o licitaţie atât de importantă a participat o singură societate, MIS Grup, cea declarată şi câştigătoare. Această licitaţie a fost primită la sfârşitul lunii martie.

 

Finanţare aparent preferenţială

 

Asociaţia de Dezvoltare Intercomiunitară Ilva-Someş este o altă instituţie publică care îi îmbogăţeşte pe cei de la MIS Grup, acordându-le un contract de 26,908 milioane de lei. Culmea este că în cadrul acestei proceduri publice a participat din nou o singură societate, cea desemnată câştigătoare, respectiv MIS Grup. Mai precis, proiectul este intitulat execuţie de lucrări şi furnizare de bunuri la obiectivul de investiţii: Proiect integrat – ADI Ilva – Someş, judeţul Bistriţa Năsăud.” Culmea este că acest contract nu ar putea fi subcontractat, iar la nivelul anului 2010 când a fost acordat acest contract, societatea a avut o cifră de afaceri de 31.980.477 de lei, adică aproximativ similară cu întreaga activitate a societăţii. Desigur că anul următor cifra de afaceri a companiei a crescut datorită acestui contract mai mult decât generos. Societatea are ca principal obiect de activitate „tăierea şi rândeluirea lemnului”, însă acest lucru nu opreşte autorităţile locale să-i ofere societăţii contracte pe diverse teme.

 

Relaţiile poliţieneşti ale lui Bunea

 

Viorel Bunea este un afacerist care a fost ajutat în dezvoltarea reţelei sale de către oameni mai mult sau mai puţini liberali. Viorel a fost „împins de la spate” de fratele său, Gheorghe Bunea, care a ocupat funcţia de comisar în cadrul Inspectoratului de Poliţie a Judeţului Cluj, dar şi şef al catedrei de pregătire juridică din cadrul cadrul Şcolii de Agenţi de poliţie „Septimiu Mureşanu”. Culmea este că această şcoală a fost reparată chiar de fratele poliţistului, însă nimeni nu a găsit nicio o incompatibilitate şi cu ajutorul poliţiştilor din cercul lor au albit acest mic „iciddent.”  Viorel Bunea a fost implicat şi într-un dosar de braconaj, dar a primit, din partea procurorilor clujeni, verdictul de neînceperea urmăririi penale, conform unui articol anterior din Gazeta de Cluj semnat de către Răzvan Robu.  Viorel Bunea s-a “abonat” în urmă cu ceva timp la subvenţii din partea statului, pentru companiile care operează transport de marfa şi călători pe calea ferată, prin intermediul SC Regional, o societate care face parte din grupul de firme Via Terra, companii patronate până la un moment dat de către Viorel Bunea şi Iulian Gaga. Acesta din urma este fostul şef al Gării din Oradea şi membru al Rotary Oradea. Viorel Bunea, membru Rotary Cetaţuie, îi ţine în spaţiu pe procurorii DIICOT Cluj, al cărui şef, Mircea Hrudei, este de asemenea membru în aceeaşi organizaţie. Cei doi fac bani de pe urma firmei Via Terra Spedition, una dintre puţinele firme de transport feroviar din ţara care deţine garnituri de tren şi asigura transport de marfa la nivel mondial. Mai mult, această societate şi-a putut asigura profit timp de câţiva ani doar din afacerile încheiate cu un singur operator: Căile Ferate Române (CFR) divizia de Marfă a companiei de stat. Contractele pe bandă rulantă au venit exact în 2001, dată la care a fost înfiinţată SC Via Terra Spedition, dar a fost pus şi un şef nou la CFR Marfa, clujeanul Vasile Tulbure.

 

Iugan pe-o mână cu Radu Moldovan

 

Unul dintre cei mai bogati bistriteni, Emil Iugan, care controlează societatea MIS Grup, care a mutat firma pe numele fiul său Octavian Iugan, câştigă licitaţii de la Aquabis atât în legislatura lui Liviu Rusu la şefia Consiliului Judeţean, instituţie care coordonează societatea, cât şi în timpul noii conduceri, respectiv Radu Emil Moldovan. Dacă în timpul vechii guvernări a Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, societatea Mis Group a primit suma de 7,5 milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii în comuna Ilva Mica, de aceasta dată, societatea a primit extinderea reţelei de apă, canalizare, dar şi construcţia unei staţii de epurare împreună cu alte societăţi pentru suma de 11,7 milioane de lei. Licitaţia este adjudecată de către Aquabis Bistriţa-Năsăud. Din numărul de oferte primite, mai precis patru, doar una a fost declarată admisă, cea câştigătoare.

 

Patronul MIS Grup, pe locul 382

 

În topul celor mai bogaţi 500 de români se află şi bistriţeanul Emil Iugan, un prosper om de afaceri din judeţul nostru, se arată într-un articol precedent din Gazeta de Bistriţa. Acesta se situea pe locul 382 în acest top. Iugan, în vârstă de 61 de ani, controlează afaceri în domeniul exploatării şi industrializării lemnului, dar şi în construcţii. Potrivit informaţiilor publicate în revista Forbes România, Emil Iugan deţine în comuna Lunca Ilvei cea mai modernă fabrică din ţară pentru fabricarea cherestelei, în care au fost investite circa 17 milioane de euro în trei ani de zile. Mai exact, este vorba despre societatea MIS Grup, care, a câştigat anterior o licitaţie de aproximativ două milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii comunei Telciu. La capitolul avere, aceasta este estimată la circa 11 milioane de euro.

„Din fabrica de cherestea din Lunca Ilvei se încarcă în fiecare lună peste 150 de tiruri de cherestea ambalată, antiseptizată şi tratată. Cheresteaua pleacă de cele mai multe ori spre portul Constanţa, cu destinaţia finală în ţările Golfului, Irak sau Dubai”, se explică în Top Forbes 500 miliardari din România pe anul trecut (n . r . – topul întocmit în 2010).

 

Mis Grup, abonata lucrărilor publice

 

Chiar pe propriul site, cei de la Mis Grup se laudă ca au câştigat mai multe lucrări pe bani publici. Una dintre ele este reabilitarea drumului forestier de pe Valea Mariilor, care face parte din portofoliul de constructii rutiere a Mis Grup. La capitolul instalatii se lauda cu o centrala de combustibil in Lunca Ilvei, dar si de furnizori ai companiilor Coca Cola, Lukoil, dar si Holcim.

 

Licitaţii peste licitaţii

 

Gazeta de Bistrita a relatat anterior despre anumite licitaţii unde a mai participat societatea MIS Grup. Culmea este că la majoritatea procedurilor publice singura ofertă prezentata sau singura declarată admisă este cea a societăţii lui Iugan.

La Cetate, lucrările sunt estimate la 6,2 milioane de lei şi licitaţia a fost caştigata de SC Dimex, o alta societate apropiata PDL. Pentru celelalte drumuri forestiere, constructorii se pregatesc de licitaţie, dar este ciudat faptul ca nu este nici o  batalie .

 

 

SC MIS Grup Transporturi Feroviare SA, executată silit

 

O firmă din Bistriţa-Năsăud care în urma cu şase ani a adus noutatea transportului feroviar privat în zonă a concesionat un tronson de cale ferată şi a ajuns să fie executată silit pentru datorii la bugetul de stat, Administraţia Financiară Sângeorz-Băi scoţând la licitaţie mai multe utilaje ale acesteia, cu intenţia de a le vinde. Între timp, societatea şi-a plătit datoriile. SC MIS Grup Transporturi Feroviare SA, firma din grupul condus de omul de afaceri Emil Iugan, a fost înfiinţată în urma cu nouă ani după ce a concesionat linia ferată între Ilva Mică şi Rodna, care se întinde pe 22 de kilometri. Deşi a încheiat un contract de închiriere valabil pe cinci ani, societatea a renunţat mai repede la calea ferată dintre Ilva Mica şi Rodna, preferând să se ocupe doar de lucrări de întreţinere a infrastructurii feroviare.

„Noi am renunţat la linie de câţiva ani, cu mult înainte să ne expire contractul(n.r. în favoarea unui alt greu al transportului feroviat privat, Viorel Bunea). S-a lucrat foarte greu cu Ministerul Transporturilor şi nu am mai putut păstra linia ferată. Dacă nu faci transport de călători în mai multe zone şi nu încasezi subvenţii de la stat, nu este rentabilă afacerea. La fel, firmele se feresc şi de transportul mărfii pe calea ferată fiindcă este scump. Noi am păstrat doar partea de lucrări la infrastructură. Avem de lucru, dar, din păcate, nu prea încasăm. Aşa s-a ajuns că avem o datorie de 15.000-20.000 de lei. S-a cam grăbit statul să ne scoată utilajele la vânzare. Oricum, noi vrem să plătim, dar aşteptăm să încasăm”, a declarat în trecut omul de afaceri Emil Iugan, managerul MIS Grup.

Ministrul Transporturilor din 2004 Miron Mitrea, prezent, la vremea aceea la predarea tronsonului Ilva Mica-Rodna, a declarat, tot atunci, că nu ar fi exclus că statul să subvenţioneze şi transportul pe căile ferate private, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat. În 2004, Mitrea anunţa că se vor închiria, în total, 1.600 de kilometri de cale ferată. Până la urmă numai „băieţii deştepţi” reuşesc să ajungă la acei kilometri şi relaţiile,dar şi sumele disponibile de bani trebuie să fie oricând disponibile pentru orice situaţie de stimulare…

 

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.