Accidentul auto care a avut loc în Ziua de Paştipe raza comunei Telciu, în urma căruia au murit 4 tineri, a ţinut prima pagină a principalelor canale media locale, dar şi naţionale. Este unul din cele mai grave evenimente rutiere, ca urmare a numărului de victimeşi continuă o adevărată serie neagră pe drumurile judeţului Bistriţa-Năsăud, devenite fără exagerare un adevărat abator uman.

  

Oare câţi oameni mai trebuie să moară în urma unor astfel de evenimente rutiere, pentru a sensibiliza şi a determina în acelaşi timp, ca poliţia bistriţeană, în special pe cei de la rutieră, să-şi intre în atribuţii şi să acţioneze în sensul prevenirii acestor evenimente tragice care curmă prematur un mare număr de vieţi omeneşti?

Având în vedere numărul de morţi datorat acestor evenimente rutiere, ai senzaţia că poliţiştii de la Rutieră se ocupă de orice altceva, decât de prevenirea accidentelor rutiere grave cu victime umane.

Din cele 12 obiective ale Serviciului Rutier din cadrul IPJ BN înscrise pe site-ul instituţiei, doar unul specifică expres că poliţiştii rutieri ”organizează şi coordonează la nivel judeţean acţiuni de PREVENIRE şi COMBATERE a încălcării normelor rutiere în vederea reducerii VICTIMIZĂRII cetăţenilor prin accidente de circulaţie”.

Vă întrebaţi, probabil, la ce se referă celelalte 11 atribuţii a celor de la circulaţie?

Nişte bla-blauri de doi bani, o înşiruire de cuvinte puse să sune bine pentru fraieri, dar care nu au nici o legătură cu bunul cel mai de preţ al unei fiinţe umane, VIAŢA.

Într-un articol întitulat ”Carnagiu pe drumurile din judeţul Bistriţa-Năsăud”, publicat în septembrie 2015, Gazeta de Bistriţa atrăgea atenţia că drumurile din judeţul Bistriţa-Năsăud, deoarece şosele nu pot fi numite, s-au transformat într-un adevărat abator în care îşi pierd viaţa zeci de persoane. Nimeni nu-şi asumă aceste pierderi de vieţii omeneşti, cei implicaţi în gestionarea circulaţiei rutiere pe drumurile bistriţene, poliţie, CNADR, primării aruncă vina unii pe alţii, dar nimeni nu face nimic concret, iar ca urmare a acestui fapt numărul morţilor în urma accidentelor de circulaţie creşte constant.

 

Accidente muşamalizate, numărul morţilor creşte

Accidentul petrecut duminică seara, de Paşti, la Telciu în imediata veninătate a pensiunii Sonia, demonstrează fără nici un echivoc că nu numai că nu s-a întreprins nimic pentru a preveni pierderile de vieţii omeneşti pe drumurile din judeţul Bistriţa-Năsăud, ci din contră, numărul acestora creşte.

Mai mult, unele autorităţi implicate în prevenirea acestor pierderi de vieţi omeneşti caută să ascundă şi să dezinformeze opinia publică în legătură cu numărul real al morţilor de pe drumurile din judeţ. Sunt încă vii în memoria opiniei publice unele aspecte şocante din ancheta capilor poliţiei din judeţul Bistriţa-Năsăud trimişi în judecată de către DNA la Tribunalul Maramureş, numită de presa naţională a ”Nemernicilor în epoleţi”, din care rezultă modul în care muşamalizau unele accidente de circulaţie cu victime umane, transformându-le în accidente de muncă, astfel ca în bilanţul anual numărul celor morţi în accidente să fie mai mic.

Arătam atunci că de la începutul anului 2015 şi până în luna septembrie a aceluiaşi an, pe drumurile din judeţul Bistriţa-Năsăud şi-au pierdut viaţa în urma unor accidente de circulaţie 13 persoane şi nu mai vorbim de cei grav răniţi, unii rămaşi cu sechele pe viaţă. De la an la an numărul accidentelor de circulaţie creşte constant, iar a morţilor se menţine în acelaşi trend. Fără nici o exagerare, conducerea unui autoturism pe drumurile din Bistriţa comportă un risc extrem de ridicat.

În perioada scursă de la începutul anului,viteza,fie neadaptată la condiţiile meteo, de drum sau trafic, fie peste limita legală, şi consumul de alcool au fost cauzele principale pentru 25% din totalul accidentelor, urmate de traversările neregulamentare ale pietonilor care au produs circa18% din accidente, iarneacordarea priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversarea drumurilor, încăcirca 12%.

În judeţul Bistriţa-Năsăud, în anul 2014, numărul accidentelor rutiere faţă de 2013 a crescut cu aproape 50%, iar în 2015, 2016 şi până în aprilie 2017, urmează acelaşi trend, este în creştere. Un fenomencare dă frisoane actualei conduceri a IPJ BN, în condiţiile în care foştii şefi ai poliţiei din Bistrita, Mureşan et.comp. Hasnaş, Cloşcă şi Olariu muşamalizau din greu accidente auto cu victime pentru ca la finalul anului bilanţul întocmit să de-a bine şefilor de la Bucureşti.

Accidentele cu multiple victime umane au o periodicitate care pur şi simplu te înspăimântă. Pe 19 august 2015, loc. Herina, 03 august 2016 -Lechinţa, 04 ianuarie 2017 – Teaca,26 ianuarie 2017 -Prundul-Bârgăului.

În noaptea de 11/12 iunie 2016, un conducător auto şi prietena acestuia au murit, iar o altă persoană, un tânăr a fost rănit grav, în urma unui accident produs în Susenii-Bârgăului, pe DN 17, când un autoturism s-a izbit de un stâlp de electricitate.

Vineri, 15 iulie 2016, la orele 03.20, pe DN 17D, la ieşirea din Năsăud spre Rebrişoara, a avut loc un accident cu urmări tragice. Un Audi A4, cu 180 km/h a colizionat două tiruri parcate regulamentar, după care a ricoşat pe celălat sens într-un cap de pod, de acolo în alt tir şi într-un utilaj aflat în perimetru unei firme. Cei trei ocupanţi, tineri din Sângeorz-Băi, au fost aruncaţi din maşină, iar doi din aceştia, Maxim Timoce de 20 de ani şi Ioan Neculai de 26 de ani, au decedat pe loc. Şoferul, Ioan Răzvanţă, a pierdut controlul volanului, a ajuns în comă la spital.

 

Putea fi prevenit accidentul de la Telciu?

Accidentul din ziua de Paşti din Telciu a îndoliat patru familii, iar doi adolescenţi de 15 şi 17 ani, şi doi tineri de 19 şi 36 de ani, având toată viaţa înainte, au murit. Un al cincilea a scăpat, miraculos, cu viaţă.

Indiscutabil, cel care a condus maşina, încă poliţia nu a stabilit cine se afla la volan, are partea lui de vină, probabil consum de alcool, dar culpa nu este a lui în totalitate.

Care este culpa poliţiei? Faptul că nu a prevenit acest accident. Se pare că în seara respectivă poliţia a fost în stradă în zona unde a avut loc accidentul până în jurul orelor 22.00, apoi a dispărut. Însăşi raţiunea de a fi a Poliţiei Rutiere este de a împiedica astfel de evenimente. Ele nu pot fi prevenite dacă poliţia nu este permanent în drum, în stradă. Simpla prezenţă a poliţistului în stradă are un efect preventiv, descurajant, conducătorul auto ridică piciorul de pe pedala de acceleraţie, conduce mai atent sau nu urcă la volan dacă a consumat alcool. Efectul este unul benefic.

 

În bilanţuri anuale, morţii sunt doar nişte procente

Faptul că la bilanţurile anuale poliţiştii de la Rutieră se împăunează cu câte amenzi au dat, câte carnete au suspendat, este fix zero (0). Cu ce ajută acest lucru, dacă drumurile din judeţul Bistriţa-Năsăud au devenit adevărate abatoare şi se moare mai ceva ca în Siria sau Afganistan?

Pentru conducerea IPJ BN, accidentul de la Telciu soldat cu 4 morţi parcă nici nu ar fi existat. Pe site-ul poliţiei bistriţene, la capitolul ”ştiri”, nici un cuvânt! De fapt de o bună perioadă de timp, orice eveniment cu victime umane este trecut sub tăcere. Ca să vedeţi că poliţiştii se feresc ca dracu de tămâie să amintească de morţii de pe drumurile publicecauzate de accidentele de circulaţie, este demonstrat de materialul de bilanţ al activităţii poliţiei bistriţene,la capitolul activitatea poliţiei rutiere, aferent anului 2016.

„Ca urmare a activităţilor de monitorizare, prevenire şi conştientizare, desfăşurate de către poliţiştii de profil, riscul rutier a înregistrat o diminuare în anul 2016, care se reflectă prin, diminuarea cu 16,51% a accidentelor grave de circulaţie, scăderea numărului de persoane decedate cu 4,44%, reducerea numărului persoanelor rănite grav cu 19,19%. Au fost constatate şi aplicate 58.961 sancţiuni conbtravenţionale în valoare totală de 1.140.858 lei, cu 9,66% mai mult decât în anul precedent. De asemenea au fost suspendate 1.671 permise de conducere şi au fost retrase 1.240 certificate de înmatriculare”..

După cum lesne se poate observa, conducerea IPJ BN este îndrăgostită de statistici, decesele sunt raportate în procente, nu se specifică numărul real al acestora. La fel se vorbeşte şi în bilanţul aferent anului 2015, în care folosind un adevărat limbaj de lemn, practic nu se spune nimic. Statistică pură care de fapt ascunde realitatea cruntă de pe drumurile bistriţene. Va oferim o altă mostră de limbaj de lemn, din bilanţul activităţii poliţiei bistriţene pe anul 2015.

„Pentru combaterea cauzelor generatoare de accidente au fost organizate 1.056 acţiuni, care au urmărit eliminarea din trafic a principalilor trei factori generatori de accidente, respectiv 340 de acţiuni pentru încălcarea regimului legal de viteză, 73 de acţiuni privind neacordarea de prioritate pietonilor.(…) Au fost sesizate 800 de infracţiuni, din care 388  la regimul circulaţiei.(…) În activitatea zilnică de supraveghere, îndrumare şi controlul traficului rutier, precum şi în cadrul acţiunilor organizate, au fost aplicate 43.622 de sancţiuni contravenţionale.Au fost suspendate 1.688 permise de conducere şi au fost retrase 1.006 certificate de inmatriculare. Pentru cumul de puncte penalizare au fost retinute 78 permise de conducere.Totodată, 11 permise de conducere au fost anulate în urma condamnărilor definitive pronunţate de instanţele de judecată”.

Toate aceste măsuri întreprinse de poliţiştiîn perioada respectivănu au împiedicat ca 32 de persoane să-şi piardă viaţa pe drumurile publice din judeţul Bistriţa-Năsăud.

Iar de atunci numărul accidentele grave cu victime a crescut, culminând cu accidentul din Telciu. După cum am arătat despre acest eveniment poliţia face ureche şută, îl ignoră.

3 COMENTARII

  1. Nu drumurile sunt cauza pentru care ” Go.zerii nostri cio.par.lani crapa ” … !
    Cauza, este nesabuintza , indolentza si prostia acestora, cu atitudinile lor anarhice si de lipsa de respect fata de lege si fata de bunul simtz , pe care nu le respecta in nici un fel ! Haideti sa fim seriosi … ! Cauza accidenelor de circulatie, este atitudinea de nerespectare a regulilor de circulatie manifestata de soferi, drumul fiind doar o conditie favorizanta .
    Este la fel de adevarat, ca arterele noastre de circulatie, se rezuma doar la a astupa niste „gauri in asfalt ” … in a mai turna ( iarna ori pe timp ploios ) cate un „covor” de asfalt care imediat se sparge tot… sau a mai „scuipa ” si a azvarli cate o lopata de „zgura ori nisip ” in aceste „gauri „… de catre cei care le administreaza… semnalizarea si marcarea rutiera, fiind efectiv lasata la voia intamplarii , desi Politia Rutiera Nationala, are in atributiuni acest lucru, cat priveste constatarea lipsei ori necesitatii amplasarii lor si „acordarea avizului de specialitate ” pentru administratorii care sunt obligati sa le instaleze , dar fata de care politia nu ia nici o masura . De fapt , administratorii drumurilor nici nu-i baga-n seama … pentru ca „seful de la drumuri ” este „inregimentat politic ” si de el nu se poate „lega” nimeni fara „urmari ” .
    La noi este plin de balustrazi metalice montate pe marginea drumurilor, vopsite parca inadins in gri, sa nu poata fi vazute pe timp de noapte si cu vizibilitate redusa din cauza ploii ori ninsorii abundente si la capetele carora acestea sunt ca niste „sulitze” care isi asteapta victimele sa se „implante in ele „… Este plin de lucrari de arta nesemnalizate si nemarcate sa poata fi vazute … este plin de nisip si criblura azvarlita aiurea rin curbele periculoase, sa mareasca aderentza la sol, dar care sunt adevarate „bile” pe care daca nu ai viteza de deplasare foarte redusa, te duci in rapa imediat cu masina condusa… de parca asta se astepata de fapt… sa mai ramana cate „un kil de tzucar si unul de ulei nedistribuite ” ( ca-n vremea impuscatului, daca va mai aduceti aminte … )
    Pana una alta, NU DRUMUL ESTE CAUZA ACCIDENTELOR CI FACTORUL „om” !

  2. MA VOI SUNTETI NORMALI LA CAP ? CUM NU SE POATE STABILI CINE A FOST LA VOLAN ? PAI A CAZUT PE EI UN STALP si echipajele de interventie au gasit masina „turtita complet ” si la volan , era „strivit ” si mort cel care a codus masina … ! Nu fiti narozi ! Nu trebuie decat sa fie audiati membrii echipajului de descarcerare , care sunt obligati sa se supuna si sa dea o declaratie in acest sens… ! Dar eu cred ca descarcerarea s-a efectuiat in prezenta organelor de politie care se aflau impreuna la cercetarea efectuata la fata locului … si care au cuprins aceasta stare de fapt in ” procesul-verbal de constatare si cercetare a locului faptei ” . Nu fiti narozi !

  3. 1/. Doara Politia Nationala, freaca toata ziua echipajele de circulatie in jurul Bistritzei si al celorlalte orase, pe timpul zilei si dau amenzi cu nemiluita, dar care n-au nici o relevantza la combaterea unor astfel de dragedii . Dvs stiti ca pe TOT JUDETUL… actioneaza DOAR cate 1-2 echipaje de circulatie pe timp de zi si ca noaptea actionaza pe ici …colo, cateodata, cate un singur echipaj … ? Intrebati-i …
    2/. S-apoi, niste „na.rozi” anarhici, cu comportari de „salbatici” … nu neaparat politia trebuie si poate … sa-i „puna la punct ” ! Civilizatia nu se face cu „bota ” ! In America, democratia s-a facut cu „pusca-n mana ” … si se mentine si-n ziua de astazi… tot cu pusca si tot „anarhici sunt „… dara-mi-te aici la noi, unde nimeni nu respecta nimic si unde politistii sunt priviti ca niste „paria ” !
    3/. Daca politia contabilizeaza toate accidentele in mod corect, atunci nu este chiar ok… pentru sefii care conduc aceste structuri . De aceia ei incearca sa le „scoata inafara drumului public „… si cauza s-o arunce in „spatele ” altor reguli decat cele de circulatie publica… sa arate cat sunt ei de eficienti . Ce n-ati inteles ? In loc , din contra, sa fie contabilizat absolut totul , pentru ca functie de acest fenomen, sa fie repartizati si numarul de politisti in judete… ! Sigur ca eficieinta muncii de politie rutiera este legata de „fenomenul rutier ” teritorial, dar ce poti face cu un numar foarte redus de personal ? Daca vreti Dvs sa stiti exact, la noi in judetz, raportat la arterele de circulatie, ar trebui cel putin cate 10-12 echipaje de circulatie pentru supraveghere si interventie pe tura de serviciu in total 35-40 de echipaje in 24 de ore… si astazi… daca exista circa 5-6… in total . La asta nu deschide nimeni urechile sa auda strigatul politistilor , decat doar cand acestia ies in strada , isi trantesc caschetele pe asfalt si striga chestia cu „javra”… dar si atunci , doar se schimba cate un sef pe ici pe colo si nr de politisti care efectiv actioneaza in strada, ramane acelasi .
    4/. Cand te duci prin strainatate, vezi cate un echipaj care patruleaza in „sus si-n jos ” pe fiecare artera rutiera si nici nu trec 5-10 minute ca imediat daca se intampla ceva, echipajul de interventie soseste acolo… dar aici la noi, daca echipajul actioneaza prin Silivas sa zic… si accidentul se produce-n Romuli… trebuie sa treaca atatea ore… ( cel putin 2-3 ) pana ce acel echipaj ” de serviciu ” … ajunge acolo… sa constate … ce … ?
    IN CONCLUZIE, AICI LA NOI, TOTUL ESTE UN PERPEETUM MOBILE DE CAUZE SI CONSECINTE NEGATIVE … legate unele de altele , pentru ca romanii nostri sa poata fi stapaniti si „pusi la punct” si ar trebuie probabil 50% sa fie in Politie si celalti 50% sa munceasca sa-i poata plati … .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.