Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a demarat încă o licitaţie pentru modernizarea unei porţiuni de circa 4,5 kilometri de drum judeţean pe DJ 172 Agrişu de Sus – DN 17, pentru care s-au pus la bătaie aproximativ opt milioane de lei.

Costul unui kilometrul de drum ce rezultă în acest caz este de aproximativ 1,6 milioane lei, din suma totală prevăzută pentru lucrările de reabilitare peste 359.000 de lei fiind alocaţi pentru „lucrări diverse şi neprevăzute”.

 

 

Administraţia judeţeană bistriţeană este pusă pe fapte mari. Luna trecută a lansat alte două licitaţii pentru modernizare de drumuri – DJ 173 Ocniţa – Milaş (6,2 km) şi DJ 162 Teaca – Archiud (8,3 km). Pentru cei 6,2 km care trebuie modernizaţi de DJ 173 Ocniţa – Milaş, contractul este estimat la 8.221.762 lei, iar pentru cei 8,3 km care vor fi modernizaţi pe DJ 162 Teaca Archiud valoarea estimată a contractului este de 2.436.879 lei.

În urmă cu o săptămână, CJ BN a lansat o a treia licitaţie pentru o porţiune de 4,5 km de drum pe DJ 172 Agrişu de Sus – DN 17, în acest caz costul lucrărilor de modernizare fiind estimat la 7.724.477 lei, din care 359.000 de lei sunt bani prevăzuţi pentru „lucrări diverse şi neprevăzute”.

De menţionat că lucrările de modernizare pentru cele trei tronsoane de drum mai sus amintite sunt eşalonate pe perioada a doi ani, de la semnarea contractelor, asta însemnând că abia prin 2015 judeţul Bistriţa-Năsăud va avea 19 kilometri de drum modernizaţi. Asta în ipoteza în care toate lucrurile vor merge şnur în ceea ce priveşte procedurile legate de licitaţie, mai ales perioada de după, când ofertanţii de obicei contestă modul de desfăşurare.

 

DJ 172 Agrişu de Sus – DN 17: 356.000 euro/km

 

Teoretic, deocamdată, pentru tronsonul de drum de 4,5 km de pe DJ 172, situat între Agrişu de Sus şi intersecţia cu DN 17, CJ BN este dispus să cheltuiască circa pentru un kilometru de drum ce face parte din clasa tehnică IV (drum cu două benzi de circulaţie, regim de viteză cuprins între 30 şi 60 km/h şi trafic redus), circa 1,6 milioane lei, adică peste 356.000 de euro (la un curs valutar de 4,5 lei pentru un euro), în condiţiile în care, aşa cum s-a mai menţionat în numeroase articole anterioare publicate în Gazeta de Bistriţa, costul mediu a unui kilometru de drum judeţean se ridică la cel mult 274.000 de euro. În plus, nu am luat în calcul şi banii cheltuiţi pentru partea de proiectare, care şi aceştia practic se adaugă la totalul general al investiţiei. Mai mult decât atât, în cazul de faţă nu vorbim de lucrări artă de mare complexitate pe această porţiune de drum. În acest moment, drumul este unul pietruit, amestecat cu pământ şi are o lăţime variabilă, între 4,00 şi 6,00 m. Conform proiectantului, după modernizare lăţimea drumului va fi de 6 metri, acolo unde va fi posibil, deci practic va fi lărgită partea carosabilă. De asemenea stratul de fundaţie care va fi realizat din materiale granulare – balast şi piatră spartă – trebuie să aibă în final o grosime totală de 50 cm, peste care vor fi turnate cele două straturi de asfalt – unul de legătură, de 6 cm, iar al doilea va fi stratul de uzură care trebuie să aibă o grosime de 4 cm, potrivit datelor tehnice menţionate de firma proiectantă.

Pe lângă aceste lucrări de modernizare a părţii carosabile – umplere cu balast, îmbrăcăminte asfaltică -, dar şi executare de rigolele şi şanţuri aferente, podeţele existente pe acest tronson vor fi înlocuite, cu menţiunea „acolo unde este necesar”. Conform memoriului tehnic, sunt propuse spre înlocuire şapte din nouă astfel de podeţe, unul va fi desfiinţat, un altul va fi doar decolmatat, iar un altul va fi proiectat şi executat de la zero la circa 200 de metri de cel desfiinţat. Dar vorbim de podeţe şi nu de poduri, şi pentru a lămuri cel puţin din punct de vedere al aspectului actual, pe sub ele nu se scurge nici apa pâraielor existente în zonă, fiind de dimensiuni foarte mici şi totodată colmatate.

 

Teaca – Archiud: 457.246 euro/km

 

Aşa cum am menţionat mai sus, CJ BN a lansat la finele lunii mai alte două licitaţii pentru două tronsoane de drumuri judeţene. Este vorba de un tronson cu o lungime de 8,3 km de pe DJ 162 Teaca – Archiud, iar altul de 6,2 km pe DJ 173 Ocniţa – Milaş. Nici pe aceste două tronsoane nu sunt prevăzute lucrări de artă cu grad ridicat de complexitate – înlocuirea a cinci podeţe pe DJ 162 Teaca – Archiud, respectiv trei podeţe pe DJ 173 Ocniţa-Milaş, iar ambele porţiuni de drum sunt şi ele încadrate în clasa tehnică IV.

Costul celor 8,3 km de drum judeţean dintre Teaca şi Archiud pe care CJ BN intenţionează să îi modernizeze pe parcursul următorilor trei ani, se ridică la 17.078.252 lei. În acest caz, un kilometru de drum costa 2.057.620 lei, adică 457.246 euro.

Potrivit documentului în care sunt prezentate datele tehnice generale, tronsonul de drum dintre Teaca şi Archiud „nu este modernizat, îmbrăcămintea actuală fiind din material pietros”, şi prezintă numeroase „degradări şi văluriri, care îngreunează circulaţia”. De asemenea, „pe zona localităţii Teaca s-au făcut recent lucrări de canalizare care au deteriorat drumul şi zestrea de piatră provenita din întreţinerea curentă. Înspre Archiud platforma drumului este îngustă, podeţele şi şanţurile colmatate şi insuficiente. (…) Podurile existente pe acest sector de drum sunt vechi şi deteriorate, cu o lăţime care nu permite racordarea la un drum judeţean modernizat. (…) În aliniament, partea carosabilă a drumului judeţean va avea lăţimea de 6,0 m şi două acostamente de câte 1,0 m.

În acest caz stratul de fundaţie al drumului va avea o grosime totală de 35 cm – balast şi piatră spartă – peste care va fi turnat un strat de 6 cm de mixtură bituminoasă BAD 25, un strat antifisură (geocompozit) şi încă un strat de 5 cm de mixtură asfaltică BA16.

În luna mai doar o parte din cei 8,3 km de drum judeţean dintre Teaca şi Archiud a fost scoasă la licitaţie pentru modernizare, mai precis un kilometru, pentru care CJ BN a estimat investiţia la 2.436.879 lei.

 

Ocniţa – Milaş: 372.395 euro/km

 

În ceea ce priveşte lucrările care se vor executa tronsonul de drum de 6,2 km, între Ocniţa şi Milaş, nu vor diferi foarte mult de cele prezentate mai sus. În acest caz, lucrările se vor întinde pe perioada a doi ani de zile, costul fiind estimat la 10.389.829 lei. Un kilometru de drum modernizat pe acest tronson costă 1.675.829 lei, adică 372.395 euro.

 

Liana Mureşan

redactie@gazetadebistrita.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.