CFR-ul este de foarte mult timp cunoscuta ca fiind o „firma” de top în domeniul mizeriei din trenuri si a disconfortului în contrast cu preturile pe care le practica. „Vagoanele de tip european„ sunt rar întâlnite pe teritoriul tarii si deloc în judet. La noi trenurile arata de toata jena si sunt sunt numite trenurile terorii si ale dezgustului.
Jeg, frig, furturi, agresiuni, aproape toate le întâlnim în timpul calatoriei cu trenul.
Recent o bistriteanca a fost victima unei agresiuni în trenul personal 4.107, care circula pe ruta Bistrita – Cluj-Napoca.

O calatorie cu trenul în România poate deveni chiar un adevarat cosmar pentru multi dintre calatori.
Un vagon de tren european cu scaune comode, aer conditionat si usi care functioneaza pe baza de senzori este înca un vis pentru majoritatea românilor care scot din buzunar sume destul de mari pentru o calatorie care se doreste a fi una decenta.
În fiecare an sunt pompate sute de miliarde de lei doar pentru întretinerea trenurilor.
Aducerea acestora la un nivel de tara europeana a fost o încercare esuata pentru CFR. Dintre toate vagoanele de calatorie, 108 sunt mai noi de zece ani. Restul, de 1258, au peste trei decenii de functionare. Multe dintre acestea nu detin nici macar instalatii sanitare. Mai mult, butoanele de caldura, care merg pe sistemul închis-deschis, functioneaza din când în când. Din acest motiv calatorii circula deseori în vagoane  tip lada frigorifica.

Ce nu face românul pentru bani putini

Majoritatea românilor nu-si permit sa circule cu un tren de tip Accelerat, Sageata albastra sau Inter-City, asa ca aleg varianta cea mai ieftina – trenurl personal. Aceasta categorie de tren este cea mai ieftina, dar si cea mai degradata. Scaune rupte, toalete impracticabile sau daca acestea exista totusi, sunt de-a dreptul gretoase, mirosuri îngrozitoare – sunt doar o parte din tabloul general pe care nu o data l-am vazut fiecare dintre noi atunci când am folosit drept mijloc de transport un tren personal. Numai ca nici trenurile accelerat nu fac discordanta de la nota trenurilor personal.
Si aici mizeria este la ea acasa. Pretul biletului este unul mai piperat, care se regaseste doar în diferenta de viteza.
Conform normelor europene fumatul este interzis si în trenurile din România de mai bine de un an si jumatate. Interdictia este însa doar una teoretica, pentru ca practic înca se mai fumeaza.
Bineînteles, pretul unui bilet variaza în functie de lungimea rutei, de clasa la care o persoana calatoreste. Diferenta de câtiva lei între clasa întâi si a doua face ca, în special în cazul unui tren accelerat, sase vagoane din zece sa fie arhipline, restul sa ramâna goale. Dar chiar daca se plateste mai mult, conditiile sunt aceleasi. Oamenii se înghesuiesc alaturi de gaini, damigiene cu vin si tot felul de bagaje care de care mai ciudate si mai imense. Si cum fiecare ar face un ban, calatorii mai trebuie sa suporte si comerciantii ”surzi si muti” care vând tot felul de produse ciudate la „oferte speciale”.
Fara sa ne ascundem dupa deget, atunci când românul e nevoit sa calatoreasca cu trenul trebuie sa fie constient ca poate avea parte de o calatorie de groaza. Mai grav, însa, este faptul ca angajatii suporta indiferenti aceste conditii mizere. Controlorii care s-ar spune ca îsi fac meseria, accepta situatia, „ca doar traim în România”.

Cu ochii deschisi si mâinile în buzunar

Evenimentele cele mai neplacute din trenuri, chiar periculoase, se petrec în special noaptea. Furtul de bagaje este foarte des întâlnit în trenuri. Din cauza acestui aspect, calatorii prefera sa stea de paza pentru a nu fi pagubiti. Un portofel, un telefon mobil, sunt niste „mizilicuri” pentru cei care îsi cunosc „meseria”.
Bucuros ca a gasit un loc într-un compartiment un calator rareori se mai uita si la „colegi„. Surprinzator, poate descoperi ca oameni bine îmbracati pot sa faca rau.
Si chiar s-a întâmplat. În trenul personal 4.107, care circula pe ruta Bistrita – Cluj-Napoca, se întâlnesc astfel de persoane. Iar daca mai sunt si aburiti bine de Bachus, recurg usor la violenta, chiar fara un motiv anume. Mai mult, cele mai expuse acestui pericol sunt femeile.

Aparentele înseala

Recent, o bistriteanca, C.A., a trait un adevarat cosmar, în timp ce calatorea spre Cluj-Napoca.
Femeia s-a asezat linistita într-un compartiment, în trenul personal 4.107, fara sa banuiasca ce avea sa i se întâmple. În halta din cartierul Viisoara, un barbat bine îmbracat a intrat în compartiment, fara a induce nici cea mai mica suspiciune ca ar fi un rau-facator. Tinuta si comportamentul aparent normal al acestuia nu a determinat-o pe femeie sa se mute în alt compartiment. Si cum doua persoane, chiar daca nu se cunosc, încep o conversatie în timpul unei calatorii, si cei doi au intrat rapid în discutie. Doar ca barbatul, mare „amator” de istorie, a început sa o dascaleasca pe femeie, punându-i tot felul de întrebari legate de evenimente demult apuse. Suparat foc de faptul ca femeia nu dadea raspunsurile asteptate, barbatului i-a sarit rapid mustarul si a început sa o loveasca pe aceasta, dupa care a disparut rapid. Înainte ca bistriteanca sa se dezmeticeasca, agresorul a coborât în localitatea Sarata.
În momentul în care a ajuns la destinatie, în Cluj-Napoca, C.A. s-a prezentat la sediul Politiei TF si a depus plângere împotriva agresorului. În urma transmiterii plângerii la Bistrita, politistii au depaistat rapid despre cine era vorba. Cunoscut ca fiind cu antecedente penale – tâlharie si viol – G.F., din localitatea Sarata, s-a ales acum cu un nou dosar penal, capetele de acuzare fiind lovituri si acte de violenta. În urma agresiunii, femeia s-a ales cu noua zile de spitalizare si îngrijiri medicale.

Politia TF da sfaturi

Cazul bistritencei C.A. nu este, din pacate, unul singular, cu atât mai mult cu cât societatea are tot mai mult tendinta de apela la actiuni violente.
Una dintre institutiile definitorii în societatea moderna este politia. Aceasta are rolul de a fi „santinela sigurantei cetatenilor,pazitoarea persoanelor si proprietatilor”.
În judetul Bistrita-Nasaud, Politia TF încearca sa îsi faca datoria de „îngeri pazitori”.
Seful al Politiei TF Bistrita, comisarul Ioan Muresan, sfatuieste orice calator care se confrunta cu probleme în timpul calatoriei cu trenul sa se adreseze autoritatilor în drept. În urma semnalmentelor amanuntite rau-facatorii pot fi prinsi. Asta daca mai apuca sa ajunga la destinatie sau în prima gara, unde persoana agresata poate sa depuna plângere, adaugam noi, pentru ca politistii TF sunt vazuti tot mai rar patrulând în trenuri, iar în cele personal nu prea intra în discutie. Cât despre participantii la calatoriile cu trenul, nici nu are rost sa mai amintim, deoarece nimeni nu mai are curajul de a interveni din proprie initiativa atunci când vad o agresiune de acest gen. Mai mult, întorc privirile, fara sa se gândesca la faptul ca si ei pot fi data viitoare în aceeasi postura.

Elisabeta Ciuta

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.